Pär Sjöstrand

Löpning - 2018-08-29 (onsdag) 00:11:24

NocOut KM 3000 meter
Gick väl sådär men PB med 3 sekunder så är nöjd ändå.

Hade ambitionen att springa på 11:15 (1:30/varv) eller kanske t o m ner mot 11:00 (1:28/varv). Brukar alltid ha pulsvisning på klockan under lopp men har kommit på att det ofta gör att jag blir feg när pulsen är hög så testade att inte visa puls idag. Hade autolap på 400 m vilken funkade ok. Den pep några meter för tidigt från varv 2 men 20 meter fel totalt på 3000 meter bana är ändå helt ok.

Eftersom jag har en ganska kass spurt var planen att dra hårt från start, vilket jag gjorde. Första varvet kändes bra och lätt. Blev förvånad att det gick på 1:25. Hade då en lucka på kanske 5 meter till en klunga bakåt och ungefär lika långt till en klunga framför. Andra varvet kändes ungefär som första blev därför negativt förvånad att när det gick på 1:32. Upptäckte här oxå att jag sprang i vit t-shirt, hade glömt byta till tävlingslinne efter uppvärmningen när jag bytte skor och strumpor. Avståndet till klungan framför växte men till den bakom var det konstant. Inte optimalt att ligga solo, skulle inte öppnat så hårt. Fortsatte med jämna varvtider. Rätt jobbigt såklart, men inte jag-vill-bryta-jobbigt. Kände på mig att jag skulle bli omsprungen på slutet, vilket jag blev med i början på sista varvet av en person. Kunde dock minska avståndet något under varvet men nådde inte i fatt. På målrakan blev jag även omsprungen Landström som fick sin revansch efter att jag slagit honom på två DM i år.

Tar med mig att trots den för hårda öppningen kunder hålla jämn fart resten och att jag fick ner syre i benen så de inte kändes som stockar i början på loppet vilket de ofta gjort på korta lopp tidigare när jag spänt mig. Sprang avslappnat och är inte rädd för att bli trött. Kändes som jag hade krafter kvar och skulle nog kunna malt på ett tag till i samma fart även om kroppen inte känns helt återhämtad från helgens halvmara.

Placering: 15 av 42 (14 på KM)

Sträcka:
3,02 km
Hastighet:
15,89 km/h
Tempo:
03:46 min/km
Maxpuls:
187 slag/min
Snittpuls:
177 slag/min
Kaloriförbrukning:
160 kcal
Medelkadens:
176
Träningseffekt (TE):
2,8

X-Axel:   Tid   Sträcka     
Utjämning:      Av  

Utrustning

NamnFörbrukad sträckaFörbrukad tid
Hoka one one Tracer2 57,76 km4 h 37 min
Personliga inlägg svart/röd 6352,95 km555 h 18 min

Intervaller och varvtider

Tid Sträcka Tempo Hastighet Kommentar
00:01:25 0,4 km 03:32 min/km 16,94 km/h  
00:01:32 0,4 km 03:50 min/km 15,65 km/h  
00:01:31 0,4 km 03:48 min/km 15,82 km/h  
00:01:31 0,4 km 03:48 min/km 15,82 km/h  
00:01:31 0,4 km 03:48 min/km 15,82 km/h  
00:01:32 0,4 km 03:50 min/km 15,65 km/h  
00:01:31 0,4 km 03:48 min/km 15,82 km/h  
00:00:47 0,22 km 03:34 min/km 16,85 km/h  

Skicka en kommentar på träningspasset: