Markus Felldin

Cykling - Landsväg - 2017-06-17 (lördag) 07:29:11

 Vätternrundan (2017)

 Visa tävlingens diskussion
 Visa fler tävlingsberättelser och resultat för det här loppet/tävlingen

Vätternrundan - The story

På lördagen kl 12:48 stod närmare 60 personer från Team Mälardalen på startlinjen med mål att cykla Vätternrundan sub7:30. Det innebär en snitthastighet på 40 km/h.
Jag satt långt bak i den klungan när vi rullade över startlinjen och jag blev tidigt orolig att jag skulle bli avhängd då vår grupp var rejält utdragen med en del luckor redan inne i Motala. Som tur var så skötte sig täten utmärkt och hela gruppen kunde samlas ihop och den belgiska kedjan började att snurra. Vi kommer ganska snabbt ikapp ett par större snabbgrupper som vi kan passera och det ger oss naturligtvis bra självförtroende. Vi tuggade på fint efter Motala och vi höll oss helt enligt plan. Jag tycker att det rullar på fint och jag känner mig stark. Att ligga och mala i ett jämnt och högt tempo brukar jag inte ha något problem med. Blir det däremot ryckigt så man får gå hårt under ett par sekunder. Den typen av maxningar har man inte råd att göra allt för ofta under en Vätternrunda. Man har kanske 10 st livlinor att använda för att rädda en sådan situation. Skickliga cyklister i gruppen och ett gynnsamt väder med svaga vindar innebar att jag faktiskt aldrig under hela loppet behövde nyttja en sådan livlina. Det är ovanligt.

Efter att vi hade åkt runt 7 mil så hade halva gruppen släppt eller lagt sig på rulle i säcken. Nu var vi alltså 30 pers kvar som turades om med dragjobbet. Samtidigt tyckte jag att det flöt på så fint så det var bara att gilla läget och fortsätta som vi gjort. Fram till Jönköping ligger vi lite före plan. Genom Jönköping tappar man av naturliga skäl lite fart men det får man räkna med. Efter Jönköping börjar Vätternrundans tuffaste parti men en hel del långa sega backar. Vi tar det väldigt lugnt här för att inte tappa folk. Det är ju trots allt på platten och nedför vi ska vara snabba och hjälpa varandra. Efter drygt 12 mil går vi in i vår första av två depåer för att byta flaskor. Det är rätt varmt så det är tur att vi har två depåstopp. I depån har vi två minuter på oss att byta flaskor och eventuellt slå en drill. Jag hinner med båda utan problem. Dock upplever jag att vi är kvar längre än två minuter i depån. Dessutom är det odisciplinerat ut ur depån där cyklister ligger som ett pärlband med luckor istället för en kompakt enhet. Här tappar vi ett par minuter mot planen och jag blir lite orolig för broöppningen i Karlsborg som vi planerar att passera med 4 minuters marginal. Där har vi inte råd att fastna. Vi börjar dessutom att tappa mer folk nu och efter ca 15 mil så är det 10-15 personer som hjälper till med dragjobbet. Som tur är, så är det starka cyklister så farten hålls strax över 40 km/h och jag känner mig ganska säker på att vi hinner över bron innan broöppningen. Mycket riktigt så passerar vi bron med ett par minuters marginal.

Nu är det dags för vår andra och sista depå. Efter det misslyckade stoppet i den första depån så försöker jag att kommunicera ut att vi måste vara snabbare ut ur denna depå och köra igång samlat så fort det bara går. Vid denna depå går det bättre men det är fortfarande lite odisciplinerat ut ur depån.

Nu har vi cyklat 21 mil och det börjar bli tungt för fler och fler. Jag har fortfarande inte stått över någon förning utan bidragit hela vägen. Efter 23 mil så känner jag mig rätt sliten och går för första gången ner i säcken för att vila. Jag ser att de få som fortfarande drar fram gruppen får det jobbigare och jobbigare så jag går fram och tar enstaka förningar för att hjälpa till så gott jag kan. Nu är det nog inte mer än 5-10 personer som drar och därmed sänks farten. Jag känner hur målet håller på att rinna oss ur händerna.

När det är 40 km kvar så har vi en timme kvar till mål. Jag förstår då att chansen fortfarande finns men då måste vi hålla 40 km/h in i mål. Vi behöver med andra ord gräva djupt efter våra sista krafter för att fixa det. Det går hyfsat men vi håller inte riktigt den fart som behövs. Jag själv orkar inte bidra särskilt mycket just nu så det är svårt att peppa andra att hjälpa till. Det blir endast sporadiska förningar från min sida. Med tre mil kvar börjar kroppen vakna till liv igen och jag kan gå med hela tiden i dragjobbet. Det börjar att gå fortare men vi är för få för att orka hålla fart hela vägen in. Jag går då ner i säcken och berättar att det finns chans att vi klarar 7:30 om vi får in några till i rotationen. Jag får inte ett enda svar från någon cyklist och inser att många är rejält slitna. Det är lite så man märker hur trötta folk är. De som är tysta är oftast tröttast. Jag går åter fram och roterar men nu har tempot bedarrat och jag ger upp hoppet. Med två mil kvar börjar vi dock att snurra på rätt bra och vi är nu 6-7 st som hjälps åt. Det går fort och det känns bra. Även om jag inser att målet har missats. När vi sedan kommer ut på stora vägen in mot Motala är det fler som kommer in i rotationen och farten hålls fortfarande hög. Här någonstans när det är 5 km kvar inser jag att det finns en chans trots allt. Jag skriker ut till gruppen att det finns chans om vi mosar allt vad vi har in mot Motala och även inne i stan. Problemet är bara att vi är en rätt stor grupp som ska ta oss genom stadsgator i Motala. Där vill man helst inte gå på max. Men jag inser att den lilla chans vi har är att släppa på allt vi har, även inne i stan. Så det blir vild körning sista biten in mot Motala och vidare in mot målet. Det var inte snyggt men det var snabbt!

Mållinjen passeras på 7:28 och vild glädje utbryter. Fantastiskt! Vi fixade det till slut. Det blev den 273:e bästa tiden av de 19400 som startade loppet.

Vi var ca 20 personer av de ursprungliga 60 som klarade 7:30 men alla var en viktig pusselbit i laget. Tyvärr var det en hel del som bröt loppet eller kom in senare med andra klungor. Men även dessa cyklister har varit otroligt viktiga för att vi skulle lyckas med målet. Ni ska ha ett stort tack för att ni hjälpte till så länge det bara gick. Utan er hade vi aldrig orkat in i mål på vår måltid.
Det är lätt att bara se de som drog på slutet, men de som hjälpte till i början men sedan åkte av hade vi inte klarat oss utan. Tack!


Sträcka:
296,36 km
Hastighet:
39,59 km/h
Tempo:
01:31 min/km
Maxpuls:
169 slag/min
Snittpuls:
150 slag/min
Kaloriförbrukning:
3832 kcal
Medelkadens:
90
Höjdmeter Upp:
1587 m
Nedstigning:
1597 m

X-Axel:   Tid   Sträcka     
Utjämning:      Av  

Utrustning

NamnFörbrukad sträckaFörbrukad tid
Rose RR 2012 Pro-SL 2000 9443,1 km290 h 24 min

Intervaller och varvtider

Tid Sträcka Tempo Hastighet Kommentar
00:11:03 6,9 km 01:36 min/km 37,47 km/h  
02:26:51 99,74 km 01:28 min/km 40,75 km/h  
00:07:44 5,16 km 01:30 min/km 40,03 km/h  
00:22:11 10,72 km 02:04 min/km 28,99 km/h  
03:01:26 121,84 km 01:29 min/km 40,29 km/h  
00:19:26 12,71 km 01:32 min/km 39,24 km/h  
00:23:54 15 km 01:36 min/km 37,66 km/h  
00:36:33 24,29 km 01:30 min/km 39,87 km/h  

Kommentarer på det här träningspasset:


Grymt kört! 49sec till godo inte illa, imponerande!
2017-06-18


Bra jobbat som sagt.. Fått motivationen och frågan om sub 8 nästa år, men blir ju lite rädd när du skriver hur trötta alla var med det tempot i kroppen i 30 mil... Men vi får se.. Du är grym iaf Mackan.
2017-07-15


Är man inte riktigt trött på slutet så har man ju cyklat för sakta. Kul att du är motiverad. Med ett bra gäng så är det skoj att träna inför VR.
2017-07-15



Skicka en kommentar på träningspasset: