Pär Sjöstrand

Löpning - 2014-09-13 (lördag) 01:53:09

 DN Stockholm Halvmarathon (2014)

 Visa tävlingens diskussion
 Visa fler tävlingsberättelser och resultat för det här loppet/tävlingen

Stockholm halvmarathon

Min första officiella halvmara. Hade satt upp ett tufft mål att gå under 1:40 och trodde att jag åtminstone skulle klara 1:45. Men oj vilken hybris jag hade. Det gick inte alls, men vi tar det från början.

Åkte från Linköping ungefär halv elva. Köpte en plocksallad på vägen (eller snarare på ICA). Stannade i närheten av Saltå kvarn för att äta. Där dök det även upp tre Akelelöpare, som förmodligen skulle till samma ställe som jag, och två Leksandssupporters. Vart de skulle var mer oklart då Leksand skulle möte Brynäs i Gefle på kvällen, men vem vet de kanske skulle bila ända dit.

När jag svängde upp på E4:an igen var den helt igenkorkad. Trafiken kröp fram i 15-20 km/h. Enligt trafikinformationen på navigatorn skulle trögheten vara i 9 km. Riktigt så illa blev det inte för efter ungefär 15 minuter löste det upp sig. På plats vid hotellet ca 13:30. Parkerade, checkade in, men lämnade väskorna i bilen, och promenerade till kungsträgården. Hämtade nummerlappen och gick tillbaka för att hämta väskorna i bilen, men var var den? Jag hittade inte parkeringshuset jag ställt den i. Visste att jag gått max hundra meter från bilen till hotellet. Yrade runt en kvart men hittade inte rätt. Gick in och frågade i hotellreceptionen. Fick förklarat var garaget var och fick dessutom en kod. Gick in, men hittade inte bilen och kände inte helt igen mig. Frågade samma person en gång till och hon sa att det inte fanns någon annan parkering i närheten som hon kände till. Jag gick ut och tittade en gång till, men hittade den inte. Fortsatte yra runt men hittade inget annat parkeringshus. Klockan närmade sig 15 (min starttid var 15:35). Jag började fundera på plan B. Kom fram till tre möjliga alternativ:
1. Springa i jeans och walkingskor
2. Panikköpa kläder och skor
3. Sätta sig på en pub och hinka bira

Går in till receptionen ytterligare en gång och frågar en annan person. Hon säger att det finns ett annat parkeringshus på andra sidan Kungsbron. Jag tackar, springer under bron och HÄPP där står en svart blänkade BMW. Sliter åt mig väskorna och springer upp på rummet. Klockan är nu 15:10. I ilfart sätter jag fast tidtagningschip och nummerlapp, drar på mig tights, strumpor, linne och skor. När jag lämnar hotellt är klockan drygt 15:20. Jag joggar mot starten. Precis när jag kommer fram går startskottet för första startgrupp, vilket betyder att det är fem minuter till andra startgrupp som jag tillhör. Inser att det inte är rimligt att hinna ta sig fram. Väljer att istället ställa mig längst bak i tredje startgrupp. Tiden tas ju ändå inte förrän man passerar startlinjen.

Det fanns några orosmoln innan start. Jag hade fortfarande lätt träningsvärk i låren från onsdagens intervallpass. Hade inte kört så mycket långpass under sommaren. Två pass på 18 km för några veckor sen är allt. Skulle magen klara sportdrycken? Har testat några gånger men var ändå osäker.

Hade planerat att gå ut lugnt, runt 4:50-tempo och det gick enligt plan. Trots att jag startade längst bak i startgruppen gick det att springa tämligen fritt och i önskad fart. Förutom en pirrande känsla i höger knä kändes att riktigt bra första 5 km. Efter ytterligare någon km började det kännas lite segt. Andning och pulsen var lugn och fin men benen började kännas oroväckande. Hade hoppat över första vätskekontrollen och missade den andra. Drack första gången strax innan milpasseringen. Milen passerades officellt på 49:59, vilket var 2-3 långsammare än min plan. Insåg då att 1:40 var kört men 1:45 fortfarande var inom räckhåll.

Fortsatte kring 5-tempo de följade 3 km men benen blev bara tyngre och tyngre. Vid 13 km passering insåg jag att det inte skulle hålla och släppte då alla tankar på att nå någon uppsatt måltid. På Söder Mälarstrand efter 14 km gick jag första gången. Benen var totalt slut. Varvade gång och löpning de kommande kilometrarna. Vid 17 km tog jag en hel mugg sportdryck, en halv mugg vatten och fyra dextrosol men kände ingen större effekt mer än obehag i magen. När jag gick i en uppförsbacke innan 19 km-skylten sprang det förbi en tjej som ropade "Kom igen nu NocOut!". Nu måste jag ju springa tänkte jag då. Bestämde mig för att försöka springa resten utan att gå. Det var riktigt, riktigt jobbig och krävde mycket viljestyrka men jag lyckade springa hela den kvarvarande vägen.

När jag passerat mållinjen var jag helt energilös. Jag äter normalt inte bröd, tycker inte om cola och har inte druckit mjölk på över 20 år men det första jag tryckte in mig nu var en kanelbulle, en Pepsi och en mjölkbaserad återhämtningsdryck. Efter kort vila och chipinlämning åt jag en halv ask russin och fick benmassage. Åt en kexchoklad och knallade tillbaka till hotellet.

Väl på hotellet blev det en en Oppigårds, en dusch och vila innan jag rullade ner en trappa till Fredrik Nordéns rum för ytterligare en öl tillsammans med Fredrik, Anna Ahlbeck och Daniel Eliasson. De tre hade alla gjort topplopp så stämningen var hög. Efter nån timme gick vi vidare till Vapiano för en god middag. Kvällen avslutades i skybaren på SAS Radisson. Kom i säng vid 2-hugget.

Trots att loppet inte utvecklades som önskat så känns det bra jag inte hade några känningar av löparknät eller några andra skadekänningar (pirret i knät var försumbart). Dessutom känns benen hyfsat fräscha dagen efter. Knappt ens någon träningsvärk.

Nu blir det fokus på långpass under vintern så tar jag revansch på Göteborgsvarvet.

Sträcka:
21,5 km
Hastighet:
11,4 km/h
Tempo:
05:16 min/km
Maxpuls:
185 slag/min
Snittpuls:
173 slag/min
Kaloriförbrukning:
1456 kcal
Medelkadens:
83
Träningseffekt (TE):
5

X-Axel:   Tid   Sträcka     
Utjämning:      Av  

Utrustning

NamnFörbrukad sträckaFörbrukad tid
Brooks PureCadence 485,14 km41 h 40 min
Garmin Fenix 2 5303,72 km443 h 12 min

Intervaller och varvtider

Tid Sträcka Tempo Hastighet Kommentar
00:05:37 1 km 05:37 min/km 10,68 km/h  
00:05:02 1 km 05:02 min/km 11,92 km/h  
00:04:30 1 km 04:30 min/km 13,33 km/h  
00:04:54 1 km 04:54 min/km 12,24 km/h  
00:04:41 1 km 04:41 min/km 12,81 km/h  
00:04:57 1 km 04:57 min/km 12,12 km/h  
00:04:48 1 km 04:48 min/km 12,5 km/h  
00:05:14 1 km 05:14 min/km 11,46 km/h  
00:04:57 1 km 04:57 min/km 12,12 km/h  
00:05:03 1 km 05:03 min/km 11,88 km/h  
00:04:46 1 km 04:46 min/km 12,59 km/h  
00:05:05 1 km 05:05 min/km 11,8 km/h  
00:05:06 1 km 05:06 min/km 11,76 km/h  
00:04:55 1 km 04:55 min/km 12,2 km/h  
00:06:03 1 km 06:03 min/km 9,92 km/h  
00:05:29 1 km 05:29 min/km 10,94 km/h  
00:06:02 1 km 06:02 min/km 9,94 km/h  
00:06:20 1 km 06:20 min/km 9,47 km/h  
00:06:15 1 km 06:15 min/km 9,6 km/h  
00:05:34 1 km 05:34 min/km 10,78 km/h  
00:05:09 1 km 05:09 min/km 11,65 km/h  
00:02:36 0,5 km 05:12 min/km 11,54 km/h  

Kommentarer på det här träningspasset:


Vilken mardrömsladdning, du tog dig i mål i alla fall trots motgångarna. Bara att ladda om inför onsdag!
2014-09-15


Missar tyvärr onsdag p.g.a tjänsteresa. Synd då jag var sugen på att hänga på sub42.
2014-09-15



Skicka en kommentar på träningspasset: