Sara Molin

Triathlon - 2014-07-26 (lördag) 06:03:48

 Vätter Challenge Triathlon/ medeldistans SM (2014)

 Visa tävlingens diskussion
 Visa fler tävlingsberättelser och resultat för det här loppet/tävlingen

Vätter Challenge Triathlon / medeldistans-SM. Dagen kunde börjat bättre, vaknade med nackspärr. Mitt gamla vanliga som brukar komma en gång i halvåret eller så, var ju lite dåligt tajmat just idag. I övrigt kändes kroppen okej, inte superladdad men ändå helt okej.

Simning - 44:28:5
Simningen för seniorklassen blev utan våtdräkt. Temperaturen i vattnet var 22,5 och det var varmt och skönt, så för den delen var det inga problem. Vad som var problem var att masters och motion fick köra med våtdräkt vilket gjorde förutsättningarna i vattnet väldigt ojämna. Även om man tävlar i olika klasser är man ju i vattnet samtidigt, och att bli nertryckt och få smällar känns betydligt värre utan våtdräkt än med. Blev riktigt rädd i starten, men lyckades navigera ur värsta tvättmaskinen ganska fort, så efter kanske 100-200 m kunde jag börja simma mitt eget sim. Nackspärren letade sig i vanlig ordning ner i bröstryggen, men för ovanlighetens skull ut i höger arm istället för som annars i vänster. Det gjorde att jag hade svårt att andas åt höger (mitt favvohåll) och att lyfta upp höger arm ur vattnet gjorde riktigt ont, hela recoveryfasen var en plåga. Så småningom fick jag det dock att funka och smärtan släppte ganska bra, och då kändes förstås hela simningen bättre. Sett till förutsättningarna känns simtiden ändå acceptabel, även om jag vet att jag kan simma klart fortare än så - med våtdräkt och utan nackspärr.

T1 - 2:02.4
Inte mycket att säga, kändes problemfritt.

Cykel - 3:10:18.3
Kunde nästan inte finnas en banprofil som passar mig sämre... Jag är bra på att mala i tempoställning, flack eller lätt böljande cykling mil på mil på mil - det är här jag brukar plocka ganska många placeringar, det är här jag har som roligast och mår som bäst. Idag var det 4-varvsbana med totalt 1000 höjdmeter. Knixigt genom stan - tvära svängar, kullersten, smala passager. Sen ur stan uppför uppför uppför ca 5 km utan vila. Efter det lite mer normal-varierad tempokörning om än inte platt, ca 12 km. Och sen utför igen, tillbaka till stan och varvning. Jag som är sjukt svag uppför och dessutom riktigt feg utför hade inte mycket att komma med här... Körde om en del på platten, men de tog ikapp mig direkt i backarna sen, både ner och upp. Lilla kakan fram blev välanvänd iaf, har aldrig ens varit i närheten av att använda den så mycket som idag... Cyklade mer än 20 minuter långsammare än i Vansbro för 4 veckor sedan! Och kul var det inte!

T2 - 2:34.8
Problemfritt, men långsamt.

Löpning - 2:04:24.0
Bestämde mig för att släppa den gräsliga cyklingen och försöka avsluta med lite stil iaf, samlade ihop huvudet och kopplade på pannbenet och bestämde mig för att springa på hela vägen. Hade en riktig mental dipp på andra varvet, men blev stärkt av att se några stackare halta, ha ont/kramp och mötte någon som brutit - vad hade jag att gnälla om? Kände mig ju relativt pigg trots den slitiga cyklingen och kroppen höll ihop fint, inte minsta smärta någonstans. Tappade tempo gradvis men var aldrig nära någon genomklappning eller så och insåg att jag nog kunde klara min bästa HIM-löpning om jag höll i det. Det gjorde jag också - med mer än 5 minuter! Det är något att vara glad för ändå!

Det blev iaf en genomkörare till innan IM. Tror dock inte jag kommer köra den här tävlingen igen om det ska vara samma cykling. Jag har inget att bevisa för någon, jag gör detta för att jag tycker det är jätteroligt - men att cykla 5 km backe x 4 är inte min definition av roligt. :-P

Maxpuls:
183 slag/min
Snittpuls:
168 slag/min
Kaloriförbrukning:
3478 kcal
Medelkadens:
74
Träningseffekt (TE):
5

X-Axel:   Tid   Sträcka     
Utjämning:      Av  

Intervaller och varvtider

Tid Sträcka Tempo Hastighet Kommentar
00:46:15 2,13 km 21:43 min/km 2,76 km/h  
00:13:23 5 km 02:41 min/km 22,42 km/h  
00:10:38 5 km 02:08 min/km 28,21 km/h  
00:09:37 5 km 01:55 min/km 31,2 km/h  
00:08:19 5 km 01:40 min/km 36,07 km/h  
00:11:58 5 km 02:24 min/km 25,07 km/h  
00:12:41 5 km 02:32 min/km 23,65 km/h  
00:10:14 5 km 02:03 min/km 29,32 km/h  
00:09:04 5 km 01:49 min/km 33,09 km/h  
00:10:28 5 km 02:06 min/km 28,66 km/h  
00:14:55 5 km 02:59 min/km 20,11 km/h  
00:10:27 5 km 02:05 min/km 28,71 km/h  
00:09:29 5 km 01:54 min/km 31,63 km/h  
00:09:26 5 km 01:53 min/km 31,8 km/h  
00:15:42 5 km 03:08 min/km 19,11 km/h  
00:12:02 5 km 02:24 min/km 24,93 km/h  
00:10:45 5 km 02:09 min/km 27,91 km/h  
00:08:23 5 km 01:41 min/km 35,79 km/h  
00:05:17 1,43 km 03:42 min/km 16,24 km/h  
00:05:37 1 km 05:37 min/km 10,68 km/h  
00:05:31 1 km 05:31 min/km 10,88 km/h  
00:05:31 1 km 05:31 min/km 10,88 km/h  
00:05:50 1 km 05:50 min/km 10,29 km/h  
00:05:44 1 km 05:44 min/km 10,47 km/h  
00:06:43 1 km 06:43 min/km 8,93 km/h  
00:06:16 1 km 06:16 min/km 9,57 km/h  
00:06:08 1 km 06:08 min/km 9,78 km/h  
00:06:00 1 km 06:00 min/km 10 km/h  
00:06:03 1 km 06:03 min/km 9,92 km/h  
00:05:53 1 km 05:53 min/km 10,2 km/h  
00:06:23 1 km 06:23 min/km 9,4 km/h  
00:06:16 1 km 06:16 min/km 9,57 km/h  
00:06:12 1 km 06:12 min/km 9,68 km/h  
00:06:07 1 km 06:07 min/km 9,81 km/h  
00:06:07 1 km 06:07 min/km 9,81 km/h  
00:06:36 1 km 06:36 min/km 9,09 km/h  
00:06:21 1 km 06:21 min/km 9,45 km/h  
00:06:04 1 km 06:04 min/km 9,89 km/h  
00:06:11 1 km 06:11 min/km 9,7 km/h  
00:02:53 0,46 km 06:16 min/km 9,57 km/h  



Skicka en kommentar på träningspasset: