En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.


X-Axel:   Tid   Sträcka     
Utjämning:      Av  

Intervaller och varvtider

Tid Sträcka Tempo Hastighet Kommentar
01:05:15 10,58 km 06:10 min/km 9,73 km/h  

Kommentarer på det här träningspasset:


Den inställningen känner jag igen. Jag tog definitivt rätt beslut att avstå tävling idag. Men det är bara för dig att "bryta ihop och komma igen", eller hur det nu heter?! Nu kan det bara gå bättre.
2014-07-19


Har du provat att tävlat pulsbaserat? Snittpulsen på lopp bör hamna inom något slag från förväntat på tävlingar och vet man vilken puls man skall ha under de olika delarna av ett lopp blir det ofta riktigt bra. Då använder man hjärnan till att reglera farten och inte känna efter. Sannolikheten att lyckas blir grymt mycket större. Jag kan verkligen rekommenderar att prova. Gissar att det är det klart vanligaste sättet både bland elit och motionärer.
2014-07-19


Ja, det är bara att komma igen.
2014-07-19


Tack för att ni inte säger att "men åh, det var ju fantastiskt bra sprunget ändå". För det var det ju inte. Jag uppskattar verkligen det. :-)

Klokt av dig, Karin.

Det låter intressant, Håkan, men kräver det inte ett enormt förarbete? Att lära känna sin puls alltså? Men vanligaste sättet bland motionärer? Är det så?

Japp, bara att komma igen.
2014-07-19


Det är alltid svårt att säga vad som gäller för olika grupper eftersom alla definerar saker olika men av de jag räknar som motionärer är nog puls ett mycket vanligt sätt och bland de som är ”lite” bättre ännu vanligare. I princip alla anväder det på ett eller annat sätt. Det går nog att hitta någon som inte gör det men så är det alltid.
Det är ju dumt att inte använda detta fantastisk och lättanvända ”redskap” om man håller på med träning lite mer regelbundet. Inom tex cykel går nu utvecklingen ett steg till och man kör med effektmätare (och puls) för att få ännu mer info/kunskap hur man skall lägga upp loppen.
Och nej, det kräver inte en massa förarbete.
2014-07-19


Äh, detta loppet lägger vi till handlingarna, tycker jag, och blickar framåt istället! Hursomhelst, tack för skjutsen och sällskapet!
2014-07-20


Svårt att inte bli missnöjd om det inte blir som man förväntat. :-( Fast att få en tid man är missnöjd när man istället gett allt är bittrare tycker jag.
2014-07-20


Inte kul med ett sånt lopp, men bra ändå att göra ett skitlopp på ett sånt lopp och inget "viktigt". Det där med pulsen lät intressant tycker jag, men man behöver nog känna sin puls en del då och veta vad man ligger på under ett lopp. Kanske ett maxpulstest vore något...
2014-07-20


Ja, pulsträning låter intressant men man måste nog känna till mer om sin puls än vad jag gör föreställer jag mig.

Ja, Göran! Vi vänder blad nu och lägger hela denna helg (även söndagen förstod jag?) till handlingarna. Tack själv för sällskapet. :-)

Det är sant, Kristina - det vore värre om jag verkligen hade gett allt, för det gjorde jag ju inte riktigt.

Ja, ett maxpulstest vore spännande att göra, men rätt hemskt också. Visst har du gjort det, Kristina?
2014-07-20


Ja, det har jag gjort. För ca 5 och 6 år sedan gjorde jag det. Två ggr alltså. För ca 4 år sedan gjorde jag ett mjölksyratröskeltest. Maxpulstesterna på löpband med assistans av PT och tröskeltestet på Sport support center. Kände inte för ytterligare ett maxpulstest då, hehehehe. Jag vet alltså ordentligt mycket om min puls, men pulsträning tilltalar mig inte. Tycker den rigorösa kontrollen under löppassen förtar glädjen med löpningen, hatar att springa med pulsband och att tävla pulsstyrt har jag provad och det funkar dåligt eftersom jag har förhöjd puls av tävlingen i sig (redan på startlinjen). Jag har ganska hög tröskelpuls (eller hade i alla fall) så jag blev trött av att bara se pulsen. Tröskelpulsen var ca 170 (max 185) och jag kunde ligga på runt 174-175 på ett millopp. Så nääää, jag föredrar att springa på känsla, träna på känsla och alltså bli bra på att känna min kropp utan den tekniken. Men det är jag det. :-)
2014-07-21


Ps. Om du ska göra ett trovärdigt maxpulstest tycker jag du ska göra det med assistans. Jag förstår inte hur jag i det tillstånd jag var mot slutet skulle kunna se en pulsklocka. Man ska ju springa tills pulsen slutar stiga och lite till för att få bekräftat att det inte går att få ur mer puls. Även om det bara är några sekunder såg åtminstone jag inte mycket då. :-)
2014-07-21


Att springa med "utan kontroll" och glädje under pass och att optimera en tävlinga eller träning är ju två olika saker. Utgångspunkten är ju att man vill hitta sitt bästa och då gäller alltid "att mäta är att veta". Det finns många bra sätt att hitta sin puls. Att testa sig är ett men maxpulstest är ju inte alls det bästa sättet för en motionär och i de flesta fall inte ens för elit eftersom testerna är så dåliga. De visar ju ofta alltför fel. Det allra enklaste är faktiskt att försöka höja sin snittpuls under ett kvalitetspass/tävling.. Det allra bästa är att hitta sin tröskelpuls under själva löpningen och sedan laborera var ens optimum är. Maxpuls kan nog de flesta inte ens komma i närheten av i tester. Ingen av de jag känner har lyckats på dessa tester. För många tillför tex pulsmätning massa under både träning och tävling. Klart att det finns löpare som detta inte passar för men jag tror oftast att man då inte riktigt kommit in i det. Utgångspunkten var ju "Mycket, mycket missnöjd med såväl tid som placering".
2014-07-21


Var och en blir salig på sin tro. :-)
2014-07-21


Sådär, nu är jag på iPaden istället för på mobilen och kan svara ordentligt.

Jag pratade inte heller om att springa "utan kontroll". Trodde det framgick. :-) Jag pratade om att träna upp sin förmåga att känna när man ligger på tröskelpusen.

Nej, vi känner ju inte varandra. Jag misstror dig absolut inte Håkan men jag väljer att tro att jag med två tester där jag hamnade på slaget exakt lika i kombination med blodprover där man bekräftade stor sannolikhat att jag varit uppe på eller i alla fall något slag från minmaxpuls var tillräckligt exakt för att kunna användas. Som jag skrev var det fruktansvärt plågsamt och inget jag skulle klarat ensam eller vill göra om. Jag törs helt enkelt inte. :-o

IM var ju missnöjd samtidigt som hon visste att hon inte tog ut sig. Det kände hon således utan pulsmätning.

Men samtidigt ska jag erkänna att det var väldigt kul samtidigt med testerna. Tröskeltestet var roligast, många skojiga data fick jag med pulszoner etc.

Frid och fröjd! :-)
2014-07-21


Tanken med dessa inlägg är ju att ge IM lite "tankar" och då är de ju bra att få oliak syn. Jag såg en stor förbättringspotential därav mitt först inlägg. (Vi kan ta debatten om tröskeltesterna vid ett senare tillfälle men felet i testerna är att pulsen inte hinner med ansträngningen så även om du maxat så hinner inte pulsen med. Syns tydligast på tröskelpulserna. Så sammanfattningsvis kan man säga att tröskelfart och V02maxfarten mäts korrekt vid testerna men testerna ger fel korrelation till pulserna. Oftast 6-8 slag/min fel. Och det är ett testfel inte ett handhavandefel av testpersonalen. Jag misstänker att du gjorde något av standardtesterna. Detta är välkända fel och erfaren personal korrigerar för detta när de gör träningsprogram).
Nåväl i höst löses detta för snart släpps den första laktatmätaren för kontinerlig mätning. Då kan man mäta mjölksyran under träningen. Sätts på vaden och är en ljusmätning. Kostar ca 3000 kr...
På 90-talet fanns det ju folk som satt och stack sig i fingret på cykeln och mätte mjölksyra/laktat för att få rätt träningsnivå. Vi har i klubben vid tre tillfällen förra åert haft testfolk hos oss som mätt laktatnivåerna under och efter löpintervallerna för att se att man tränar rätt. Riktigt kul och lärorikt. Helt plötsligt kan man hitta exakt nivå för tröskelintervaller och Vo2maxintervaller. Tror ingen klarar det på känsla.
Med detta inte sagt att man inte skall/kan träna utan pulsklocka/tidtagarur/hastighetsmätare/effektmätare/GPS eller vad man nu tränar med men tror alla tjänar massor på att veta vad de gör. Wolfgang Pichler lät väl inte ens sina adepter ta av sig klockan när de sov enligt (kanske inte helt sanna) rykten....
2014-07-21


Absolut och det är helt ok. :-) IM frågade ju mig om mina tester, därför svarade jag. Inget jag brinner för som sagt. Jag är alldeles för svajig, för mycket känslolöpare och för gammal för att orka pilla med slag hit och dit för optimering. Dessutom gillar jag att jobba med "känsla av jobbighet".

Spring i frid. :-)
2014-07-21



Skicka en kommentar på träningspasset: