Sara Molin

Cykling - Landsväg - 2014-06-14 (lördag) 09:49:00

 Vätternrundan (2014)

 Visa tävlingens diskussion
 Visa fler tävlingsberättelser och resultat för det här loppet/tävlingen

Vätternrundan med Ride of Hope sub 9:30. Innan start hade vi snackat ihop oss med kaptenen till en annan RoH-9:30-klunga som startade samtidigt som oss, och bestämde oss för att samarbeta i den mån det gick längs vägen, men ändå hålla våra separata klungor. Vi startade ihop och hade en extremt komfortabel resa ner Jönköping, lite för komfortabel... Vi snittade ungefär 34,5 ner till Jönköping, men med tanke på hur snäll vinden var i ryggen och hur många vi var som hjälptes åt hade vi utan vidare arbete kunnat köra säkert 37-38. Genom Jönköping fick vi endel bekymmer på kort tid - Ted fick kedjehopp i en backe, en kille i klungan vurpade vid en refug och en kille i den andra klungan fick punka - så det blev några kortare stopp där. Vi beslöt oss för att åka när den andra klungan fick punka och tuggade oss uppför backarna i Kaxholmen och Bankeryd innan vårt första planerade stopp i Fagerhult. Kissade och åt en Snickers. Tyvärr dålig disciplin i stoppet och halva klungan var borta när vi skulle iväg, så vi fick rulla och vänta in, onödigt!! Snittet när vi lämnade Fagerhultsdepån var ca 30,6 och vi hade endel att jaga ikapp för att nå våra 32 vi skulle ha för att nå tidsmålet. Från Jönköping och ända till Hammarsundet (17 mil) var motvinden gräslig, hård rak motvind mestadels och även endel kraftiga kantvindsbyar. Det var flera som hade väldigt svårt att gå med och ta sina förningar ordentligt i motvinden, vi klarade inte att hålla tempot, fick slita hårt och höll nätt och jämnt kring 30,5. Ibland när man kom fram var det som att köra rätt in i en vägg. Någonstans efter Karlsborg fick vi en vurpa till i klungan, även denna gången gick det väldigt bra och stoppet blev trots allt ganska kort. 1-2 mil innan Boviken kom resterna (8 st) av den andra klungan ikapp oss och det var de lika glada för som vi var, och nu slog vi oss samman till en gemensam klunga för att på bästa sätt använda de krafter som fanns kvar. Hade andra planerade stoppet i Boviken och det gick snabbare än i Fagerhult även om några släntrade efter där med. Jag hann hugga och hetsdricka en kopp kaffe - gött - och åt en halv banan. När vi lämnade Boviken var snittet nere på 29,7 och nu var det osäkert om vi ens skulle klara 10 timmar. Hornen växte ut i pannan på de av oss med krafter kvar och vi jagade tid, först slet vi i motvinden upp till Hammarsundet och sen slet vi minst lika hårt (men då gick det ju å andra sidan betydligt snabbare! snitt nästan 36 sista 3,5 milen) när vi fick vinden med oss de sista milen. Det var många som släppte efter Boviken, till slut var vi 5 från vår klunga och 4 från den andra klungan som gick i mål som första grupp på 9:49. Några till kom in under 10 timmar, sedan var det eftersläntrare i någon timme till. Positivt: Jag kände mig stark och pigg hela vägen, hade inga riktiga dippar vare sig fysiskt eller psykiskt. Mådde bra! Backarna kändes lättare än förra året och 30 mil kändes inte alls lika långt. Hade klarat mig med ett stopp absolut. Mådde bra på Enervit liquids, superenergi! Negativt: Fick kramp ungefär vid Tiveden. Först bara i de kraftigare backarna (Tiveden, Hammarsundet) och från ca 15-20 km mot slutet så var det av och till hela tiden, insida lår. INTE skönt! Troligen pga vätskebrist? då jag bara drack 1000 ml under hela loppet, inte genomtänkt, blev bara så, tyckte jag drack lite hela tiden och mådde bra... tills krampen då. Bitvis lite för dålig disciplin i klungan, ffa kring stoppen som blev för långa och för många (utöver två planerade stopp så var det två kisspauser och två stopp för vurpor, sistnämnda förstås inget man kunde göra något åt, bara vara glad att det gick bra). Vädret är ju som det är, jag hade inte kunnat köra hårdare än jag gjorde med den vinden. Känslan som hänger kvar efteråt är nöjdhet över att känna sig stark och kunna gå med hela vägen i mål i första gruppen, ta alla förningar, täppa luckor åt andra och ändå orka själv. Missad sub-tid bleknar fort, men är nöjd med att vi iaf klarade 10 timmar med marginal!

Sträcka:
300 km
Hastighet:
30,56 km/h
Tempo:
01:58 min/km
Maxpuls:
186 slag/min
Snittpuls:
157 slag/min
Kaloriförbrukning:
9963 kcal
Träningseffekt (TE):
5

X-Axel:   Tid   Sträcka     
Utjämning:      Av  

Intervaller och varvtider

Tid Sträcka Tempo Hastighet Kommentar
00:09:52 5 km 01:58 min/km 30,41 km/h  
00:08:38 5 km 01:44 min/km 34,75 km/h  
00:08:06 5 km 01:37 min/km 37,04 km/h  
00:08:43 5 km 01:45 min/km 34,42 km/h  
00:08:28 5 km 01:42 min/km 35,43 km/h  
00:08:27 5 km 01:41 min/km 35,5 km/h  
00:07:50 5 km 01:34 min/km 38,3 km/h  
00:07:46 5 km 01:33 min/km 38,63 km/h  
00:08:56 5 km 01:47 min/km 33,58 km/h  
00:10:53 5 km 02:11 min/km 27,57 km/h  
00:07:58 5 km 01:36 min/km 37,66 km/h  
00:07:56 5 km 01:35 min/km 37,82 km/h  
00:08:28 5 km 01:42 min/km 35,43 km/h  
00:08:55 5 km 01:47 min/km 33,64 km/h  
00:09:07 5 km 01:49 min/km 32,91 km/h  
00:08:55 5 km 01:47 min/km 33,64 km/h  
00:08:41 5 km 01:44 min/km 34,55 km/h  
00:09:06 5 km 01:49 min/km 32,97 km/h  
00:09:10 5 km 01:50 min/km 32,73 km/h  
00:08:14 5 km 01:39 min/km 36,44 km/h  
00:11:49 5 km 02:22 min/km 25,39 km/h  
00:10:53 5 km 02:11 min/km 27,57 km/h  
00:11:13 5 km 02:15 min/km 26,75 km/h  
00:11:47 5 km 02:21 min/km 25,46 km/h  
00:11:45 5 km 02:21 min/km 25,53 km/h  
00:10:06 5 km 02:01 min/km 29,7 km/h  
00:22:25 5 km 04:29 min/km 13,38 km/h  
00:10:07 5 km 02:01 min/km 29,65 km/h  
00:10:05 5 km 02:01 min/km 29,75 km/h  
00:09:10 5 km 01:50 min/km 32,73 km/h  
00:09:28 5 km 01:54 min/km 31,69 km/h  
00:09:15 5 km 01:51 min/km 32,43 km/h  
00:09:39 5 km 01:56 min/km 31,09 km/h  
00:09:40 5 km 01:56 min/km 31,03 km/h  
00:10:10 5 km 02:02 min/km 29,51 km/h  
00:10:23 5 km 02:05 min/km 28,89 km/h  
00:10:15 5 km 02:03 min/km 29,27 km/h  
00:08:35 5 km 01:43 min/km 34,95 km/h  
00:10:01 5 km 02:00 min/km 29,95 km/h  
00:13:37 5 km 02:43 min/km 22,03 km/h  
00:10:32 5 km 02:06 min/km 28,48 km/h  
00:10:35 5 km 02:07 min/km 28,35 km/h  
00:11:58 5 km 02:24 min/km 25,07 km/h  
00:10:31 5 km 02:06 min/km 28,53 km/h  
00:08:15 5 km 01:39 min/km 36,36 km/h  
00:17:34 5 km 03:31 min/km 17,08 km/h  
00:09:25 5 km 01:53 min/km 31,86 km/h  
00:09:05 5 km 01:49 min/km 33,03 km/h  
00:10:02 5 km 02:00 min/km 29,9 km/h  
00:11:03 5 km 02:13 min/km 27,15 km/h  
00:09:44 5 km 01:57 min/km 30,82 km/h  
00:09:34 5 km 01:55 min/km 31,36 km/h  
00:10:01 5 km 02:00 min/km 29,95 km/h  
00:07:57 5 km 01:35 min/km 37,74 km/h  
00:08:51 5 km 01:46 min/km 33,9 km/h  
00:09:06 5 km 01:49 min/km 32,97 km/h  
00:08:31 5 km 01:42 min/km 35,23 km/h  
00:09:37 5 km 01:55 min/km 31,2 km/h  
00:07:56 5 km 01:35 min/km 37,82 km/h  
00:03:47 2,27 km 01:40 min/km 36 km/h  



Kommentarer på det här träningspasset:


Kul att få läsa hela om hela racet!
2014-06-16



Skicka en kommentar på träningspasset: