Pär Sjöstrand

Löpning - 2014-06-11 (onsdag) 00:21:54

NocOut KM 5000 m på Campusarenan. Mitt första tävlingslopp (ej motionslopp) på 30 år, senast innan var skolmästerskap på 60 meter i mellanstadiet.

Förutom allmän nervositet var jag oroligt för höger knä innan loppet. Har haft lite ont vid gång under dagen på utsidan (tänk löparknäkänsla). Jag bestämde mig för att jag skulle bryta om det gjorde riktigt ont men inte om det bara kändes.

Målet för loppet var under 21 minuter. Min plan var att gå ut de fyra första varven på 1:42 (4:15-tempo) de första fyra varven, öka till 1:40 per varv (4:10-tempo) och hålla det sex varv och sen se vad kroppen orkade sista kilometerna. Det gick sådär med den planen kan jag redan avslöja.

Hade hög puls (över 100) redan innan start trots flera minuters vila efter den kanske för korta uppvärmningen. Startade långt ut till höger på startlinjen och hamnade i mitten av alla de första metrarna men redan efter 50 meter var jag omsprungen av alla och låg sist (!). Jag bestämde mig då för att inte jaga ifatt utan hålla mig till planen. Den mindra postiva delen av mig tänkte, jaha nån ska ju komma sist. Den mer positiva delen tänke, några har säkert gått ut för hårt och kommer att krokna.

Efter mindre än ett varv stabilerade sig läget och jag låg typ 20 meter efter den näst sista. Då och då sneglade jag på klockan, ibland såg det bra ut, ibland sjönk farten ner mot 4:30-tempo särskilt när det var motvind. Efter ca 2 kilometer började jag ta på de framför och även passera några trots att jag inte lyckade med planen att öka farten. Jag blev så klart även varvad men det får man ta.

Med ett varv kvar hade jag två personer framför mig, uppskattningsvis 20 resp. 30 meter framför. Dem bestämde jag mig för att försöka ta. I slutet av sista kurvan hade avståndet minskat marginellt men han närmast framför såg seg ut. Jag tryckte då på att allt jag orkade sista typ 100 meterna. Tog nästan in hela försprången men var en meter efter i mål. Hade jag börjat spruten 10 meter tidigare hade jag nog tagit honom.

Knät kändes av men hindrade mig inte så mycket mer än mentalt. Kroppen kändes generellt inte riktigt på topp idag. Jag orkade inte trycka på så mycket som jag ville de sista två kilometerna. Kändes som jag inte vågade ta ut mig ordentligt för att inte riskera att krokna. Lite psykande var det att ligga 20-30 meter bakom någon som får massa jubel och hejarop vid varvningen och sedan är det helt knäpptyst när jag passerar. Men så är det att vara ny i en klubb där man inte känner någon.

Min sluttid blev 21:52,7 ungefär en minut sämre än jag hoppats på. Varvtiderna enligt min eminenta tidtagare, Åsa,: 52,4 (200 m)-1:44,0-1:45,1-1:45,3-1:45,1-1:45,9-1:45,8-1:46,1-1:46,7-1:47,0-1:47,1-1:47,8-1,31,4

Officiell tid: 21:52,7

Placering 41 av 45

Även om jag missade mitt mål rejält är jag nöjd med att jag vågade vara med. Dessutom är tiden kanske inte så tokig för en 40-plusare som för några år sen knappt klarade att springa 5 km utan att gå.


Sträcka:
5,12 km
Hastighet:
14,03 km/h
Tempo:
04:17 min/km
Maxpuls:
187 slag/min
Snittpuls:
175 slag/min
Kaloriförbrukning:
345 kcal

X-Axel:   Tid   Sträcka     
Utjämning:      Av  

Utrustning

NamnFörbrukad sträckaFörbrukad tid
Nike Flyknit Trainer 507,91 km50 h 27 min

Intervaller och varvtider

Tid Sträcka Tempo Hastighet Kommentar
00:01:43 0,4 km 04:18 min/km 13,98 km/h  
00:01:40 0,4 km 04:10 min/km 14,4 km/h  
00:01:45 0,4 km 04:22 min/km 13,71 km/h  
00:01:44 0,4 km 04:20 min/km 13,85 km/h  
00:01:44 0,4 km 04:20 min/km 13,85 km/h  
00:01:44 0,4 km 04:20 min/km 13,85 km/h  
00:01:42 0,4 km 04:15 min/km 14,12 km/h  
00:01:44 0,4 km 04:20 min/km 13,85 km/h  
00:01:44 0,4 km 04:20 min/km 13,85 km/h  
00:01:45 0,4 km 04:22 min/km 13,71 km/h  
00:01:45 0,4 km 04:22 min/km 13,71 km/h  
00:01:44 0,4 km 04:20 min/km 13,85 km/h  
00:01:10 0,33 km 03:32 min/km 16,97 km/h  

Kommentarer på det här träningspasset:


Snyggt. Jämför din och min pulskruva. Vi har ungefär samma tröskelpuls. Jag har 182-183 och du troligen 181-182 slag/min.
Vi fick ju ungefär samma snittpuls och samma högstapuls :)
2014-06-12



Skicka en kommentar på träningspasset: