Markus Andersson

Löpning - 2014-05-10 (lördag) 01:01:00

 Ölands Kyrkstafett (2014)

 Visa tävlingens diskussion
 Visa fler tävlingsberättelser och resultat för det här loppet/tävlingen

Ölands Kyrkstafett, 7e-sträckan Runsten - Norra Möckleby 6,050m för HIFs 1a-lag. Gick ut med 3,5min ledning före Gutarna och hoppades inte tappa samt ta mig under 3:30/km om motvinden inte påverkade för mycket. Nu påverkade den dock en del, snittet blev tyvärr så dåligt som 3:40/km , men vid sidan om motvinden får jag också konstatera att jag är i sämre dags/form än vad jag hoppats. Gutarnas kille tog in 37s och även ÅOK-Henric sprang fortare så jag blev bara sträck-3a. Sämsta snittet i 1a-laget och några i HIFs 2a-lag sprang jämförelsevis bättre eller ungefär lika. Summerat en svag insats.

Jag disponerade åtminstone loppet ganska bra utifrån den förmåga som fanns tillgänglig, gick ut smart och aktade mig för syra, slapp därmed gå in i mjölksyraväggen och tappa en passa fart pga stumma ben som lätt blivit fallet när man är dåligt tränad. Istället blev jag tidigt trött och ansträngd trots begränsat tryck i löpsteget. "Orkade" helt enkelt inte springa särskilt fort. Km-tider 3:34-36-42-51-44-20 men sista km gick inte alls så snabbt och 4e troligen inte riktigt så långsamt.

HIF-1:orna fortsatte sen dryga ut ledningen och vi vann med 5min. Själv sprang jag tillbaka samma sträcka till min parkerade bil och snittade då 4:12/km i medvinden. Även här mer trött & ansträngd jämfört med "hur mycket jag tryckte på". Nyttig och välbehövlig fartuthållighetsträning.

Sträcka:
15 km
Hastighet:
14,75 km/h
Tempo:
04:04 min/km
Intensitet:
17

Kommentarer på det här träningspasset:


Det var väl helt okej ändå med tanke på din senaste träningsperiod med sjukdom och liten löpmängd. Vinden gjorde definitivt en hel del och du höll ihop det bra.
2014-05-10


Rutinerat att under tävling ha en så bra disposition och därmed minimera tappet mot så starka konkurrenter. Bra!
2014-05-11


Ja, det är svårt att göra något åt formen på tävlingsdagen. Bra jobbat ändå.
2014-05-11


Ingen dålig nervarvning! Bara 32 sekunder långsammare än tävlingsfart.
2014-05-11



Skicka en kommentar på träningspasset: