John Humble

Triathlon - 2013-08-17 (lördag) 10:54:59

 Ironman Kalmar Sweden (2013)

 Visa tävlingens diskussion
 Visa fler tävlingsberättelser och resultat för det här loppet/tävlingen

Ironman Kalmar Sweden. Simning 1:18:26 växling 4:30 Cykling 5:17:21 växling 4:58 Löpning 4:09:44.

I simningsstarten ställde jag mig i 1.15 ledet ungefär i mitten. Det fick jag snart ångra när starten gick, helt omöjligt att röra sig som man ville, människor överallt och sparkar, kallsupar och glasögonläckage var ett faktum. Efter halva loppet började känna någon slags kramp/håll i magen och det gick lite långsammare. Det försvann efter ett tag och jag kunde fortsätta tills jag kom iland. Till nästa år funderar jag på att ställa mig längst fram och spurta fram till första bojen så att man har fritt vatten att simma i längre fram på banan. Växling på 4 minuter och 30 sekunder, på tok för långsamt. Jag ska öva på att få ner det till 2 minuter. Vid cyklingen märkte jag att höger padding till tempostyret var borta, fan också! Fast där fanns det ingen tid att tänka på det, lite pina under ett ironman är väl ett måste. Fort gick det till ölandsbron, där var det starka vindar som ryckte omkring en tills man kom över till Öland. Fast mycket hade kommit iväg på cyklarna och jag fick köra om hela tiden. Det tar extra kraft och om man kan komma upp en kvart tidigare ur vattnet kunde man få slippa det. Annars gick det bra, kraftig motvind dock ner mot degerfors men jag hade pigga ben som orkade trampa på ordentligt tills vändpunkten dök upp. Här var det fröjd, vinden i ryggen och flack bana så min snittid steg kraftigt. Lika fort som det dykt upp försvann medvinden igen när man korsar Öland för andra gången tillbaks till bron. Tempot var fortfarande snabbt, jag cyklade på hela vägen upp till vändpunkten tre mil ovanför kalmar med fortsatt medvind. Vägen mot kalmar med tre mil kvar var tuff, motvind, för lite energi och trötta ben var inget vidare. Jag kom in på 5 timmar och 17 minuter, 17 minuter för mycket... Hur som helst skulle jag kunna förbättra cyklingen genom att ta med ännu mer energi, nu hade jag med mig 4st vitargos energikakan men jag hade behövt 6 st. Två vattenflaskor behöver man inte konka med sig när det är vätskekontroller längst hela banan och det är knappt att man behöver ha med sig något från start. Inne på växlingen tog det nu 5 minuter att lämna cykeln och ta på sig ett par skor. Jag var ju såklart trött i rumpa och höfter men där måste jag ändå få ner det till 2 minuter. Löpningen gick bra till en början, jag hade på mig min merrel barfotaskor och det gick bra i 12km tills jag fick känningar i vaderna. Som tur var kunde jag byta skor vid 12km till mer uppbyggda skor. Det kändes bättre men det gick inte särskilt snabbt. Inte så konstigt egentligen då jag inte har löptränat särskilt mycket. Jag stannade och gick på varje station och det var nog bra. Vid sista varvet dök en ung kille upp och sprang förbi mig. Jag var trött men kände ändå att jag var tvungen att kika vilken åldersklass han tävlade i. Det var såklart min, så jag hakade på hans rygg och sprang så gott det gick medans han var ovetande om att jag var där. Med 1 mil kvar målade jag upp en bild av hur jag ligger kvar bakom hans rygg hela vägen till upploppet och att jag då spurtar förbi med full fart! Det gick bra, och innan upploppet ser jag mamma som håller fram en piggelin till mig. Den tar jag och har i munnen när jag på upploppet medans tusentals hurrande människor ser på springer förbi den kille jag slaviskt följt under en mil. Fy satan vad skönt, vilken upplevelse! Jag placerade mig på 5 plats bland män 18-24 år. Helt enligt mitt mål topp 5. Kul! Men eftersom jag inte har kunnat träna löpning pga knäproblem blev tiden som den blev. Sen hade jag mycket skavsår där insida arm möter rygg, där måste jag tejpa nästa år. Och nu när jag inte har problem längre ska jag köra riktigt mycket löpning, försöka få ner tiden till sub 3.10 på maran. Hoppas det blir möjligt att komma topp 3 i Ironman Köpenhamn nästa år, vilket betyder en kvalplats till hawaii!

Sträcka:
226 km
Hastighet:
20,7 km/h
Tempo:
02:54 min/km
Maxpuls:
208 slag/min
Snittpuls:
148 slag/min
Kaloriförbrukning:
3882 kcal

X-Axel:   Tid   Sträcka     
Utjämning:      Av  

Intervaller och varvtider

Tid Sträcka Tempo Hastighet Kommentar
08:38:00 213,41 km 02:26 min/km 24,72 km/h  

Skicka en kommentar på träningspasset: