Erik Gyllenstierna

Triathlon - 2013-08-17 (lördag) 12:48:00

Ironman Kalmar Sweden (2013)

Visa tävlingens diskussion
 Visa fler tävlingsberättelser och resultat för det här loppet/tävlingen

På onsdagen började jag ladda med en påse Vitargo. Jag fick också massage (och stretch) på Rygg & Rehab.

En påse Vitargo på torsdag fm. Jag, Olle och Pio åkte ner på torsdag eftermiddag. Olle och jag bodde i ett litet hus tre kilometer norr om växlingsområdet. Vi hann precis fram till prerace-mötet kl 18 efter att ha lastat av cyklarna. Tvåtusen personer i tennishallen gjorde att det var blev varmt. På mötet gick de igenom allt som man behövde veta. Efter det var det pastamiddag vid samma bord. Förvånansvärt god pasta!

En påse Vitargo på fredag morgon. På fredagen gick vi och tittade i utställningsområdet, registrerade oss, åt en supergod lunch på Bremersons, fixade cyklarna, packade transitionpåsarna och checkade in cyklarna. (I min ramväska lade jag två bar i bitar och två påsar Power Gel shots. Jag pumpade däcken till 9 bar. Jag hade en flaska bakom sadeln med pump, verktyg, kolsyra och punkaspray.) Sedan handlade vi mat och åt pastamiddag i huset. Skönt att ta det lugnt. Olles familj kom ner från Stockholm sent på kvällen. Somnade ca tolv.

Klockan 4.30 gick Olle och jag upp. Det var inte lätt att få i sig frukost. Jag åt müsli och två mackor. Drack lite kaffe. Ingen Vitargo. Klockan 5.20 åkte vi iväg till växlingsområdet. Där lade jag Vaselinburken i löppåsen efter att ha smort in nacken, tog av regnskyddet från cykeln och fyllde på sportdryck (Vitargo) i den stora ramflaskan. Pumpade inte däcken. Sedan gick vi till Kattrumpans badplats där vi tog på våtdräkterna. Där träffade vi en amerikan som även skulle tävla i Ironman Köpenhamn dagen efter! Satte i öronpluggar. Ca 6.40 gick jag ner i vattnet. Det var inte alls kallt. Vet inte temperaturen, kanske 19 grader. Jag ställde mig mellan 1.15 och 1.30. Ville absolut inte bli översimmad. Stod inte längst fram men ganska långt fram. Simglasögonen immade igen lite så fort jag satte på mig dem men jag såg hyfsat. Fokus på att komma i mål. Inga negativa tankar. Var konstigt nog inte så nervös.

När starten gick var det väldigt trångt. 1900 pers som siktar mot samma boj 400 m bort. Jag försökte att inte dra på mig mjölksyra och det gick hyfsat. Tyvärr hamnade jag bakom en som simmade bröstsim och det var svårt att simma om. Inte kul. Sedan hamnade jag av misstag snett ut till vänster och fick en lååång högerkurva runt första bojen. Det gjorde att jag slapp trängseln vid första bojen men fick simma längre. Tyckte det var svårt att se bojarna, kanske pga imman. Harvade på men tog det ganska lugnt. Innanför piren första varvet råkade jag hamna längst till höger och höll på att simma in i en båt. Här var det trängre men inte så farligt.

Andra varvet tog jag första bojen snävt men gled ut åt vänster igen sedan. Försökte drafta ibland men det lyckades jag med bara korta sträckor. Simmade ensam nästan hela tiden. Myssimning :) Blev lite trött efter knappt 3 km. Har simmat alldeles för lite i år! Men det visste jag. Efter drygt 3 km fick jag krampkänningar på insidan av benen. Upptäckte att det var skönt att göra lite "delfinkickar" för att slappna av i låren. Tog ytterkurva innanför piren andra varvet och simmade långt till vänster vid den röda avspärrningen. Efter vänstersvängen blev det kolmörkt i vattnet av all uppvirvlad sand. Efter bron klarnade det lite. Vid uppstiget ur vattnet var jag inte alls yr, antagligen tack vare öronpluggarna. Tyvärr tappade jag "fjärr"-linsen i vänster öga när jag tog av mig simglasögonen. Det gjorde att jag såg sämre resten av dagen :( Tittade på klockan, 1.32. F-n. Jag trodde det skulle vara 1.20-1.25.

Tog det lugnt i T1. Det var trångt i tältet. Tog t.o.m. av mig linnet och kladdade in Chamois i grenen då jag var rädd att få skavsår i grenen som jag fick på Gotland. Torkade fötterna och satte på mig strumpor och skor. Lade in två gel och en bar i varje ficka.

Cyklingen kändes bra i början. Drack direkt. Vitargosportdrycken är jättegod! Grapefruktsmak. På Ölandsbron blåste det mycket men det var stadig vind, inga byar. Det funkade bra med diskhjul och Zipp 404 fram. Firecrest funkar kanon i vind! Höll bara i styret i nedförskörningen. Inte så trångt på banan. Tog en ny flaska vätska vid första kontrollen och fyllde på ramflaskan. Efter Färjestaden började motvinden. Riktigt jobbigt. Race marshals åkte förbi hela tiden. Såg ingen som draftade medvetet. Jag märkte direkt att det skulle bli en lång cykling. Det var roligt att jättemånga var ute och hejade!! I varje by/samhälle hejade folk. Jag vinkade eller gjorde tummen upp till nästan alla som hejade. Några få cyklade om mig och jag cyklade om många. Drack regelbundet. Tog Voltaren och Bamyl mot värken. Salttabletter varje timme. Åt lite ur ramväskan då och då men var inte sugen.

Längst söderut hade jag 29 km/h i snitt, usch. Men jag brydde mig inte. Tänkte bara på maran. Tittade knappt på klockan men såg att jag låg lågt i hastighet, puls och watt. Sedan blev det sidvind ett tag innan den underbara medvinden började. Det kändes som att jag flög fram jämfört med västsidan, utan att ta i. Tittade lite på utsikten. Vid vissa kontroller tog jag en flaska med Cola, efter sportdryckflaskan, som jag drack ca hälften ur innan jag slängde flaskan. I Magen började kännas orolig. Tryckte tre gel av fyra på cyklingen.

Efter en alldeles för kort tid i medvinden svängde banan vänster upp över alvaret. Sned motvind och svagt uppför. Jobbigt! Men jag cyklade om många :) Sedan blev det medvind till bron. Här upptäckte jag att min klocka tyckte jag var i T2 :( Måste kommit åt knappen, antagligen med en flaska. Nollställde klockan och startade ett cykelpass för att inte missa de sista sju milen. Jobbig sidvind över bron. Det gick gäss på havet så det blåste säkert 7-8 m/s. Fin utsikt från högsta punkten.

Sedan blev det medvind upp till vändpunkten. Ganska bra vägar men många kurvor. Dålig asfalt vid vändpunkten. Efter det blev det mindre och sämre vägar. Många kurvor och bitvis mycket dålig asfalt. Det gick inte att hålla hög fart här. Men mycket fina omgivningar! Kände mig risig i magen. Tog det lugnt in till T2.

På med skorna och ur med två bar och en gel. In med Voltaren och Bamy. Solskärm på. Smorde in Vaselin under armhålorna. Magen krävde att jag gick på toa innan jag lämnade växlingsområdet. Insåg att jag inte skulle komma in under 12 timmar. Soligt och varmt. Drog ner blixtlåset.

Benen kändes ganska bra och ryggen/baken kändes ganska bra. Sprang i 5.20 tempo i början. Min plan var att ta en liten gel varje halvtimme. Såg många som redan hade fått första bandet. Gick bara kort vid kontrollerna. Upptäckte att chips och en citronklyfta efteråt följt av lite vatten var kanonbra. Salt och syrligt. Det blev fräscht i munnen. Tog sportdryck och Cola ibland. Publiken var underbar! Tur att det inte regnade. Då hade det absolut inte varit samma stämning. Inne i centrala Kalmar i slutet av varven var det om möjligt ännu mer publik. Hejade på de jag bott hos 2010 precis efter att jag fått första bandet :) Olle sprang om mig vid växlingsområdet i slutet av mitt första varv, hans andra. Jag hejade på honom.

Andra varvet var jag märkbart tröttare. Och det kändes i ryggen/rumpan. Jag började gå ibland mellan kontrollerna :( Tänkte aldrig negativa tankar. Visste att jag skulle klara det. Bra att förnamnet stod på nummerlappen så att många hejade på "Erik". Härligt att få andra bandet runt armen.

Sista varvet var det inte lika mycket åskådare ute utanför centrala Kalmar. Klockan började bli mycket och många åt nog middag. Magen gjorde att jag var tvungen att gå ibland och knipa ihop. Såg en löpare med vit triathlondräkt som var lite brun i baken. Man ska ha mörka byxor!! Även tröttheten och ryggen gjorde att jag ibland gick kort mellan kontrollerna. Efter 35 km var det nödvändigt att köa till en bajamaja. Efter 3 km var jag tvungen att besöka ytterligare en bajamaja. Båda var tyvärr upptagna och jag fick vänta lite. Var lite stressad nu för jag ville inte ha över 13 timmar. "Tretton" och någonting känns inte kul. Därefter kändes det mycket bättre och det var bara 4 km kvar. Jag sprang hela vägen i mål. Bakom någon som hette Mats, en lokal förmåga som många kände. Härligt att springa i mål! Men inte alls samma lyckorus som 2010. Glad att vara i mål! Väldigt mycket publik vid målet.

Efter målgång tillbringade jag ganska lång tid på toa innan jag duschade. Varmvattnet var slut. Tog det lugnt. Sedan toa igen. Jag var inte sugen på någon mat men mjölk var jättegott! Drack tre glas och åt lite vattenmelon. Sött godis var jag verkligen inte sugen på. Hämtade en finishertröja och sedan åt vi middag med Olle och hans familj. Trevligt! Jag fick i mig en halv sallad med räkor. Var hemma ca elva. Somnade vid tolv.

Dagen efter åkte vi till Kona Slot Award. Jag tänkte först inte åka med men ångrade mig nästan direkt. Vi skojade att Olle skulle lämna kreditkortet till sin fru men det var ju helt osannolikt att han skulle få en plats. Det fanns fyra "slots" i hans klass, M45-49, och han kom på placering 17. Men hans klass fick en extra slot från en äldre klass, några tackade nej i hans klass bl.a. Alexander Stubb, finsk minister, och många var inte där så Olle fick sista platsen! Helt otroligt! Superkul!

Det här var en mycket roligare upplevelse än Kalmar Triathlon 2010! Trots sämre tid.

Nu när jag skriver detta, måndag kväll, är jag nästan helt återställd :)

Sträcka:

00:03:30 1,83 km 01:55 min/km 31,37 km/h
00:00:01 0,01 km 01:40 min/km 36 km/h
00:00:01 0,02 km 00:50 min/km 72 km/h

Kommentarer på det här träningspasset:

Låter som en riktigt pärs!! Otroligt starkt att ta dig igenom och det var nog viktigt att du fokuserade mycket på att inte tänka negativt, annars hade du fått slita ännu mer!
Tuffa cykelförhållanden med vinden!
Fick inte Olle kliva upp på scen? ;-)
2013-08-19

oj, nu kom det ju massa nya bilder, och en med Olle, coolt!

Tyvärr hamnade bilderna i fel ordning. Jaja....

Starkt att genomföra när det är så motigt! Bra att ha i åtanke nästa gång det känns för jäkligt! Men du Erik, det här med kolhydratladdning inför en Ironman får du väl sluta med!? :-)
2013-08-19

Bra rapport Erik och bra disponerat lopp. Grattis till en enorm prestation! Patrik 13 timmar och någonting.... Blomquist ;-)

Grattis! Bra gjort.
2013-08-20

Bra där! Det var Luis Alvarez som skulle till Köpenhamn på söndagen.

Otroligt starkt! Grattis!

Tack! Den vi träffade som skulle tävla även i Köpenhamn var en motionär som jag tyvärr inte vet vad han hette. Det var inte Luis Alvarez.

Starkt kämpat.

Imponerad! Och ett riktigt reportage också.

Otroligt starkt genomfört, väldigt bra skrivet. Kul att se Erik! :-)
2013-08-20

Väldigt imponerande! Instämmer i allt som skrivits...:-) du är lite av en inspirations källa, stort!