Markus Andersson

Löpning - 2012-06-09 (lördag) 31 min

Götalandscupen div 1 match 2 av 2 i Uddevalla. För att inte utsätta den ismällda tån och blåsorna för onödig belastning ville jag ej springa hinder denna gång utan bytte till mig 5000m istället. Magnus Gyllenmark-89 från IKHP uppgav 16.30-kapacitet och blir alltså en tuff motståndare, däremot troligen inget hot från övriga fyra lag. Själv ville jag främst under 17min, men gärna ner mot eller under 16.32-perset, om nu formen räcker till det, samt förstås om möjligt slå MG.

Aningen långsam start innan MG övertar täten efter ett varv, jag går upp i rygg på honom och övriga släpper snart. Därefter drar han i jämn fart strax över 3:20/km med mig som ett frimärke i ryggen. Jag känner att jag har lite mer att ge, men inte större skillnad än att jag väljer att avvakta och sikta in mig på en långspurt, brukar vara ett bra vapen mot andra långdistansare då jag själv är lika bra på 1500m som 5000m. Däremot kass sprinter så vänta för länge vill jag inte mot någon. Han bara tuffar på så på bortre lång med dryga 1000m kvar är det dags att förverkliga min plan. Jag går om och ökar tempot ganska mycket, han ökar också men jag får ändå tidigt en skaplig lucka, efter några hundra meter får jag sänka intensiteten en smula för att orka resten och på sista varvet närmar han sig igen, men kommer aldrig riktigt nära.

Blir seger på 16:40.20, 3:20/km! :-) MG 3,5s bakom, km-tider 3:24 - 3:22 - 3:24 - 3:22 - 3:08. MG alltså ~3:11 på sista så han hade bevisligen också mer att ge. Själv verkar jag ha chans på 16:32-perset med jämnare fart, hoppas jag får till det på DM 13 juli.

Totalt var vi 3a (av de sex lagen i varje division) efter första matchen, men passerade nu oväntat IFK Helsingborg och blev 2a efter IK Ymer, trots att vi hade svagare lag nu. Alla utom Ymer som kände behov av att säkra segern och uppflyttningsplatsen verkade ha sämre lag nu i Match 2. Tvåa i Division 1 är vår klart bästa placering hitintills.

Sträcka:
8 km
Hastighet:
15,48 km/h
Tempo:
03:52 min/km
Intensitet:
18






Kommentarer på det här träningspasset:


Grattis till seger och taktiskt proffsigt upplägg som höll hela vägen!

En bra jämn hare så sitter det snart.
2012-06-10


Thanks, but a rabbit isn't necessary. With fresh legs and good weather I can do it just fine on my own.
2012-06-10


Förutsatt att jag prioriterar "bästa möjliga tid" alltså, nu siktade jag främst på segern, annars hade jag gått upp och dragit. Även vid DM 13 juli kommer naturligtvis placeringarna vara av intresse, men då kommer tiden i första hand.
2012-06-12


Be DN lr nån annan kanon ställa upp så kan du fokusera på optimal tid istället för placering ;)
2012-06-12


Jag tänkte köra på sub 16 (15:50 är målet) på DM, häng på mig så slår du ditt pers ;)
2012-06-12


Nänä! Hänger jag på i det tempot kommer jag ju KROKNA efter 2-3km och missa perset, som jag nog annars har chans att putsa någon sekund på i ett jämnfarts-race. Sub 16 låter för övrigt som en tuff målsättning för din del, du har väl inte varit i någon toppform och det är ju bara några få veckor kvar till 13e juli...? Nice dock om du börjar sikta mot bättre tider nu igen och trappar upp träningen lite.
2012-06-12


MP, var befann du dig under Triaden? *blänger strängt*
2012-06-12


MA: Jag har trappat upp träningen, förra veckan slutade på 12 mil + 4 riktigt bra löpstyrkapass. Även denna vecka kommer landa på något liknande, dock lite lugnare så runt 10 mil plus liknande löpstyrkepass. Sen blir det en ökning mot vecka 25, då jag slutat skolan helt och hållet. Kommer "toppforma" lite smått inför DM 5000m. Har märkt skillnad på formen bara efter förra veckan, så det stiger fort, de är skoj :) Så visst sub 16 kan låta lite tufft, men jag tror inte det är omöjligt, har tränat upp mig fort innan och nu går jag in för allt mycket mer. Det som stoppat mig till att prestera bättre tider för när jag varit i form är dels att jag sovit dåligt, har med andra ord varit riktigt sliten och dels har jag knappt kört någon styrka alls då jag inte tyckt det varit så viktigt. Skillanden är nu att jag sovit riktigt bra, så förra veckan på 12 mil kändes som en "baggis", plus att jag lägger väldigt mycket fokus på styrkan nu, främst ben, mage och rygg. Dett beror dels på att jag skada
2012-06-12


Det beror dels på att jag skada mig i ryggen i olyckan så jag måste köra mycket bålstyrka för att helt enkelt inte ha ont i ryggen. Jag har även granskat min träning och kommit fram till att det är styrkan i främst benen som har saknats. Men nu när jag gör en ny satsning igen så är allt lika viktigt för mig, (uppv. löppasset, styrkan, nerjogg, stretching, och framförallt vilan mellan passen). Vi får helt enkelt se vad jag klarar av att prestera den 13:e juli, men en sak är säker, 16:47 perset kommer total mosas! Mitt stora mål på 5000m är så klart under JSM, alltså mellan 10 - 12 augusti. DÅ ska jag prestera riktigt bra, 15:30 ser jag verkligen inte som en omöjlighet, satsar igentligen på bättre tider. Men det är svårt att säga, jag vet inte hur mycket denna träning kommer ge mig under två månaders tid. Tidigare har jag bara kört på "bra och fokuserat" i max 2, 3 veckor, då har jag ändå förbättrat mig radikalt på 5 km asfalt. Men som sagt, ny satsning = nya tider! Ser iaf emot att trän
2012-06-12


Ser iaf emot att träna riktig bra och fokuserat nu under sommaren iaf.
AL: Nä jag kände inte för att tävla, har haft känningar i vänster knä från ett hinder pass jag körde för 3 v sen, (som dock har försvunnit nu) men ville inte riskera något och avstod drf. Men nästa år blir det rekordtider! Även ängö runt ska jag satsa på att gå undet mäktiga 7:00 (2:54/km) till nästa vår. Har ju rekordet på 7:15 nu (3:01/km), men då var jag väldigt seg, hade kört 17 mil den veckan om jag minns rätt.
2012-06-12



Skicka en kommentar på träningspasset: