Lukas Bergliden

Löpning - 2010-10-10 (söndag) 00:56:23

 Hässelbyloppet 10 km (2010)

 Visa tävlingens diskussion
 Visa fler tävlingsberättelser och resultat för det här loppet/tävlingen

Hässelbyloppet 2010
Målet för tävlingen var att ta sig runt då jag inte kunnat springa ihållande mer än ca 2km sedan mitt vänstra knä knakade ihop.

Jag hade testat att ta mig runt 5km på vår vanliga 1.3km slinga och genom att blanda jogg och gång lyckades jag fullfölja det passet på 38min.

Målet för hässelbyloppet var alltså:
1. Ta sig runt
2. Allt under 80min (2*40) är kanonbra
3. Skulle jag kunna springa hela vägen vore det häftigt att hamna inom 60-70min

Officiella nettotiden på loppet blev 56:18 så jag var riktigt nöjd med min insats.

Cicci och jag åkte dit, lämnade in våra prylar och tog oss ner till startområdet för att värma upp. Jag tog på mig knästrumpan/skyddet för att få lite extra stöd (har de få gånger jag sprungit försökt springa utan den för att inte vänja mig vid den) och fick även någon form av värmande linnement för knät av någon "sportsäljare".

När starten gick var jag varm och kände mig kanon i hela kroppen. Första kilometrarna gick riktigt bra och knät sa ingenting alls. Jag följde gruppens tempo (ca 5:30/km) vilket passade mig rätt bra (dock ca 30s snabbare/km än vad jag hade tänkt). Vid 3.5km fick jag en liten markering i knät men inget mer än så. Det som dock hände samtidigt var att jag fick ont av min fotbäddar/inlägg i hålfoten på båda fötterna (kändes som vassa kanter som började skava sig in i foten).

Upp till 5km tog jag livet 1km åt gången och det var rätt segt, fötterna gjorde ont av fotbäddarna men detta hade jag bestämt mig för att ignorera. Jag höll dock ett jämt tempo där jag utan problem kunde springa hela tiden utan problem med knät. Mellan 6 och 7 km började jag känna av knät, framförallt i uppförslutningar. Detta gjorde att jag stannade till några gånger och stretchade vänster lår samt powerwalkade upp för några uppförslut istället för att springa. I detta läget kändes allt lite hopplöst, jag tog mig fortfarande framåt men det började kännas allt mer och ta allt längre tid.

I sluten av 7:e km:ern fick jag in ett hybridsteg mellan gång och löpning i uppförsluten som inte alls belastade knät, allt knäont bara försvann. Jag fortsatte med detta steg efter lutningen och kunde då obehindrat öka farten. Steget övergick sedan till ett rent löpsteg och jag kunde sedan stegvis höja farten de sista km:arna. Känslan när jag kom ikapp/sprang om de som jag sedan länge hade sett försvinna var oslagbar. Jag tittade på klockan och såg att det nog inte var omöjligt att komma in på 55.xx vilket gjorde att jag taggades ännu mer. Jag kände mig relativt stark och nu när knät inte spökade så fanns det tom utrymme för en relativt lång och kraftig sprurt på upploppet och även här sprang jag om en hel del personer.

Efter loppet kändes allt rätt bra, jag stretchade av lite men tog inte av mig skorna (fötterna gjorde nu ont som fan). Vi åkte hem och jag tog av mig skorna bara för att se långa skavsårsblåsor i hålfoten (se bild nedan). Ska in till Runnerstore och få fotbäddarna justerade när jag hinner.

Bortsett från allt ont så är jag otroligt nöjd med min insats, rehabövningarna jag har gjort har uppenbarligen gett resultat och jag har nu ondast under fötterna inte i knät. Nu ska jag lägga vintern på mer rehab för att bli av med problemen med knät helt.

Just nu är jag bara så otroligt glad över att jag fick en så pass bra tid (jämfört med vad jag förväntat mig) och att jag sprang hela tiden (förutom några få meter i upplut) något som jag absolut inte hade förväntat mig.

Sträcka:
10,25 km
Hastighet:
10,91 km/h
Tempo:
05:30 min/km
Maxpuls:
195 slag/min
Snittpuls:
168 slag/min
Kaloriförbrukning:
688 kcal

X-Axel:   Tid   Sträcka     
Utjämning:      Av  

Utrustning

NamnFörbrukad sträckaFörbrukad tid
Sko: Saucony Progrid Omni 8 87% (870,69 km / 1000 km)87 h 02 min

Intervaller och varvtider

Tid Sträcka Tempo Hastighet Kommentar
00:05:48 1 km 05:48 min/km 10,34 km/h  
00:05:33 1 km 05:33 min/km 10,81 km/h  
00:05:44 1 km 05:44 min/km 10,47 km/h  
00:05:41 1 km 05:41 min/km 10,56 km/h  
00:05:25 1 km 05:25 min/km 11,08 km/h  
00:06:10 1 km 06:10 min/km 9,73 km/h  
00:06:27 1 km 06:27 min/km 9,3 km/h  
00:05:43 1 km 05:43 min/km 10,5 km/h  
00:04:56 1 km 04:56 min/km 12,16 km/h  
00:04:35 1 km 04:35 min/km 13,09 km/h  
00:00:21 0,09 km 03:53 min/km 15,43 km/h  





Kommentarer på det här träningspasset:


Blåsor i repris.
2010-10-31



Skicka en kommentar på träningspasset: