[X]

Bra mat

Bakmaskin

Vi är lite sugna (eller snarare fast bestämda) att köpa en bakmaskin i familjen. Frågan är bara vilken?

Har kikat lite på Internet, men inte hittat särskilt många recentioner. Är det någon som har en att rekomendera?

2008-12-28 19:14
Jag är inne på min andra AFK. Den första höll i 2 år. Jag brukar baka 3 bröd i veckan. COOP, OnOff, ICA och ÖB har eller hade den. Priserna kan variera mellan 200 (rea ICA och ÖB) och 1000 spänn (OnOff) för samma maskin. Mer än 500 (normal pris ICA) ska du inte behöva ge för den.  

2008-12-28 21:34
Jag skulle inte köpa AFK, hemskt dålig erfarenhet av dem. Min senaste läckte olja efter tre veckor. Har även haft andra produkter gjorda av AFK ingen av dem har överlevt speciellt länge. Men jag vet inte vad man skall köpa istället, skulle sattsa på något större inte budget märke antar jag. Jag har inte köpt en ny sedan den gick sönder.

Men AFK har jag bara dåliga erfarenheter av.

2008-12-28 21:46
Nu vill jag också va med!!!

Vi har en Kenwood som vi har haft i cirka ett år! Den funkar prima och man kan välja vilken storlek man vill ha på brödet 500g, 750g eller 1000g... Bakmaskinen används iallafall minst 2 ggr i veckan här!!!

2008-12-28 22:34
Vi har en bakmaskin från OBH Nordica som vi haft i 5 år nu. Den har 2 storlekar på brödet och massor med program. Vi köper inget mjukt bröd alls utan bakar ca 3 ggr/vecka med maskinen istället. Med maskinen följde även recept på pizzadeg som är kanonbra.  

2008-12-29 06:41
Ska man tänka att ett märke generellt gör bra maskiner, eller varierar det mycket från modell till modell? Både Kenwood och OBH har ju några olika  

2008-12-29 16:20
Oftast är det lättare att få reparerat ev. trasiga maskiner om man går på stora kända märken, än om man går på små uppstickare, billiga, som ingen reparatör har hört talasom och inga har reservdelar till detta gäller allmännt om att köpa hushålls produkter av elektriskt slag.  

2008-12-29 16:52
Våran heter BM 250. Fast det är ju den enda vi provat så jag vet inte om den är den bästa... Men jag tycker brödet blir helt ok!! Allra godast är det förstås nybakat.  

2008-12-29 18:40
Hur är det med ekonomin på att använda en bakmaskin för bröd ?

Blir det billigare?

2008-12-30 15:19
Knappast billigare än att baka själv utan maskin Smiley

Men å andra sidan kanske det blir av.

Har själv varit intresserad av och till, men har svårt att förstå vitsen med bakmaskiner. Hade det bara varit att stoppa in ingredienserna i ena änden och det kom ut ett färdigt bröd i andra änden så hade jag slagit till direkt. Finns den maskinen?
De jag sett verkar mest vara nån slags degknådare bara och varför de ens kallas bakmaskin har jag aldrig förstått. Har jag missat nåt?

2008-12-30 15:20
Det finns bakmaskiner som gör det du är ute efter Per, jag hade en sån en gång. Bara att stoppa i ingredienserna och sätta på timern, sen hade man nybakt, varmt bröd när man klev upp på morgonen.  

2008-12-30 15:49
Här stoppar vi skåningar in grejor i ena ändan och ut kommer bröd.
http://hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=%2fZd9gWNycFUoqlMU5PAg8g%3d%3d&...

2008-12-30 16:32
Jag räknade på det förut idag, efter att ha inhandlat ingridienser. Om jag räknar genom att ha rundat upp så kostar en limpa 1000g, 4:50 kr + socker och salt, som jag glömde kolla priset på. Tror man har en matsked/tesked av vardera.

Vi är en familj på fem personer och här går det åt ganska mycket bröd. Maskinen har "betalt av sig själv" på två månader här, då vi valde en för 1000kr. Jämfört med att köpa färdigt bröd, då. Sen är det klart att det kostar el, men det kostar även bensin att handla bröd...

2008-12-30 16:36
Det går att cykla till affären.  

2008-12-30 16:37
Såklart, men jag bor på landet så risken för att bli överkörd råder särskilt så här års.  

2008-12-30 16:42
Framför allt om alla sätter sig i bilar för att köpa mjöl, jäst, salt, socker när de ska baka och jag ska till affären. Det tänkte jag inte på.  

2008-12-30 16:46
4:50:- för en limpa på 1000g ?! Även om man inte handlar ekologiskt mjöl som jag måste det väl bli mer pengar? Hur har du räknat?  

2008-12-30 16:52
Man kan tydligen låta maten komma till sig via biogas också.

www.handla24.se

2008-12-30 16:52
Runt Örebro finns det bilister som inte gillar cyklister. Det har jag läst på funbeat.  

2008-12-30 16:59
Det var sant det.  

2008-12-30 17:04
Nu blev jag lite nyfiken, aldrig sett en "bakmaskin" förut. men hur funkar de? är det bara en ugn med en form i och så gör man en vanlig deg och knådar ihop som vanligt och häller i? eller hur funkar det?  

2008-12-30 18:34
Ännu enklare, man häller alla ingredienser i bakmaskinen, ställer in timern, och nästa morgon vaknar man med lukt av färsk bröd i huset.  

2008-12-30 22:15
ett paket 2 kg mjöl kostar 10:90, och man använder 500 gram, alltså 3 kr, om man räknar upp
Minns inte vad torrjästen kostar, men det var väl 5 kr, kanske, och ett paket räcker till ungefär fem limpor, alltså 1kr där
Sedan var det 1msk rapsolja som jag inte vet vad den kostar men jag räknar på 50 öre.
+ 1msk socker och en tsk salt eller något sådant.

2008-12-31 12:56
Jag tycker att bakmaskinen verkar vara för bra för att vara sann. Ni som har en sådan. Vilken är den största nackdelen med en bakmaskin?

Kan man verkligen baka vilket brödrecept man vill förutsatt att man anpassar mängderna till maskinens storlek. Kan man ha i linfrö, torkade aprikoser, blåbär, nötter, olja, alla möjliga sorters mjöl osv. Vad är begränsningen/arna???? Använder man torrjäst, vanlig jäst, bikarbonat eller går vilket som???

2009-01-04 00:43
Om man sitter i köket kan man störas av ljudet.
Som jag fattat det kan man inte använda vilket recept som helst, utan man måste utgå från receptboken som hör till maskinen, i alla fall är det så med vår. Däremot är det basrecept, så man kan hälla i allt möjligt annat eftersom vad man känner.
Mjöl kan man växla och det är torrjäst som gäller.

En nackdel är att allt man tillsätter extra ska läggas in efter en viss tid, inte för att jag förstår vad det spelar för roll men det kan ju bli ett problem när man använder timer. Dessutom kan man inte lägga i ingridienser som risker att bli dåliga över natten om de ligger i rumstemperatur och man använder timerfunktionen.

2009-01-04 19:05
Okej! Men det är väl så att man kan använda både grövre mjöl och finare mjöl, så att man kan baka nyttigare bröd i den i alla fall. Smiley  

2009-01-04 20:18
Ja, precis  

2009-01-04 21:09
Jag hade bakmaskin till låns ett tag. Klart trevlig mojäng, lite trist att alla bröd får samma lite märkliga form förstås, och det kändes lite som att vilket recept man än körde blev det bara ytterligare en variant på samma bröd. *Men* grymt trevligt med timerfunktion och att vakna till gott nygräddat bröd utan någon anstränging mer än att knalla ner till TV-rummet för att hämta det (köket är för nära sovrummet och att vakna klockan 03:45 av en jordbävning i köket förtog lite av tjusningen :)  

2009-01-05 00:50
Jag vaknar nästan varje helg till doften av nybakat bröd i alla möjliga former och modejanger. De dyker upp helt automagiskt i köket på nåt sätt helt utan bakmaskin eller min inblandning dock nästan alltid samma nätter/morgnar som sambon springer en väldans på toaletten eller nåt...

Idag har det stått nåt mystiskt på jäsning i sovrummet (som råkar va det varmaste stället i huset) så jag gissar på att det blir nybakt till frukost i morgon eller så Smiley.

2009-01-05 01:22
såklart en egen personlig bakmaskin är det bästa men i brist på denna(svår att få tag på) så kanske en apparat fungerar ok. har bestämt att införskaffa en  

2009-01-06 09:28
Jag brukar utgå från ett grundrecept och byta ut mjölsorter och så lite utifrån vad jag har hemma, sen tillsätter jag lite nötter och linfrö och sånt som jag känner för... Jag brukar dock kolla degkonsistensen under tiden maskinen blandar så att degen inte blir för hård. I så fall tillsätter jag bara lite mer vätska. Annars kan man få en fin nygräddat tegelsten om man har otur... Smiley

Sedan tycker jag att det blir bättre om man i pausen (min maskin gör en sån när den blandar...) rör ner eventuellt mjöl som sitter på sidorna av bunken för att slippa fula kanter. Fast detta kanske är mer en estetisk grej, brödet blir bra ändå.

Har även bakat på färsk jäst med bra resultat, men jag tror inte att timern ska användas när man bakar med det...

Jag kan tycka att det är lite tråkigt med ett bröd, som alltid får samma form. Dessutom blir det ett hål i botten efter degblandaren, men med tanke på arbetsinsatsen som är minimal tycker jag att det är ok!!!

2009-01-06 13:06
Ett hål i botten?!  

2009-01-06 19:01
För den som inte är förtjust i att diska degkladdiga bunkar så är en bakmaskin toppen. För brödet måste ju inte gräddas i maskinen: man kan ju blanda olika sorters degar i maskinen och ta upp dem och knåda till dem till önskad form - och all degen släpper teflonbunken utan efterföljande disk! Pizzadeg eller bulldeg är bra exempel.  

2009-01-06 21:04
Nja... Det blir som ett hål i botten på brödet eftersom degblandaren sitter kvar i medans det gräddas...  

2009-01-06 22:00