|
Någon som är intresserad av att köpa en startplats?
2012 Göteborgsvarvet 21KM
startgrupp 24
starttid 16:15
Skriv ett privat meddelande till mig här eller skriv ett mail till annasju@hotmail.com
|
|
|
|

2012-04-12 08:58
|
|
|
(Det av GV otillåtna) Nasandet av startplatser ska väl ske i KÖP&SÄLJ (privatpersoner)?
|
|
|
|

2012-04-12 09:13
|
|
|
hoppsan! Okej!
|
|
|
|

2012-04-12 09:16
|
|
|
För mig som glömsk, skall man ha fått startbevis eller vad det heter eller kommer det senare... Dvs har jag tappat bort det eller inte fått det än? :)
|
|
|
|

2012-04-14 09:51
|
|
|
http://www.goteborgsvarvet.se/Lopare/Nyheter/Arkiv/Aktuellt/Se-din-starttid/
Startbevis skickas ut v17, i slutet av april. Så nej, du har inte tappat bort något. :)
|
|
|
|

2012-04-14 09:59
|
|
|
Tackar så mycket Nadia!
|
|
|
|

2012-04-14 10:02
|
|
|
Jag har fått mitt startbevis. Jag loggade in på Göteborgsvarvets hemsida och öppnade Min sida/Mina uppgifter/Mina kommande lopp. Klickade på Startbevis och skrev ut.
|
|
|
|

2012-04-14 10:35
|
|
|
Hur stor är chansen att man löser Sub 2tim från Startgrupp 13 om man kan köra utan en köttmur på ca 1.55?
|
|
|
|

2012-04-23 10:09
|
|
|
Sub 2h fixar man från alla startgrupper. Lite överkapacitet och kryssningsförmåga är det enda som behövs. (Ställ dig antingen längst fram, eller längst bak i gruppen. Står du längst bak så vänta till tio sekunder innan nästa grupp innan du startar)
|
|
|
|

2012-04-23 10:43
|
|
|
Tack för tipset! Jag står nog kvar och njuter av folkets jubel! :)
|
|
|
|

2012-04-23 11:34
|
|
|
Inga problem om du är tränad Anders. Jag startade i grupp 13 första året jag sprang och klockade 1:38:42. Jag sprang om nästan 7000 pers och det sinkade mig inte jättemycket. En eller två minuter på sin höjd.
|
|
|
|

2012-04-23 12:00
|
|
|
Två nyheter om ni kanske bör veta om Göteborgsvarvet 2012.
De sista drygt 150 metrarna på Slottsskogsvallen, där ni givetvis drar sista toksprinten varje år , kommer inte att vara den mjuka fotvänliga allvädersbanan som det brukar. Det blir istället asfaltunderlag. Den nya löparbanan läggs på asfaltunderlaget först veckorna efter varvet.
Göteborgsvarvet provar i år med att bara ha vätskekontrollerna på en sida, nämligen höger sida. Själv är jag lite tveksam till den åtgärden. Jag tror att det kommer att bli mer om det blir en väldigt varm dag, så kommer det att bli en värre oreda bland löparna vid vätskestationerna än det varit tidigare.
|
|
|
|

2012-04-26 21:14
|
|
|
Jag tror och tycker att det är bra att vätskan är på en sida, det blir lättare att löpa förbi vid trängsel isf, förut kunde det verkligen bli lite flaskhals när folk skulle till både höger och vänster! Det fungerar på de flesta andra lopp av olika slag så varför inte på gbg-varvet =) Nytt är bra ;D
|
|
|
|

2012-04-27 07:05
|
|
|
Om de ska ha vätskekontroller enbart på en sida så ska det vara på höger sida där de långsamma löparna ska hålla sig. Jag hade föredragit om de alltid haft 2 vätskekontroller väldigt tätt, säg inom 100 meter. Om man är snabb och vill ha vätska så tar man alltid den andra kontrollen som då borde vara lite mindre tätbefolkad.
|
|
|
|

2012-04-27 09:57
|
|
|
Anders>Det är på höger sida som vätskan kommer finnas. Det är dessutom någon färre vätskestation i år än tidigare, senaste åren har de ju fulkomligt gödslat med dem främst på Hisingssidan. Kan bidra till ett bättre flöde.
|
|
|
|

2012-04-27 10:08
|
|
|
Stefan: "Göteborgsvarvet provar i år med att bara ha vätskekontrollerna på en sida, nämligen höger sida. Själv är jag lite tveksam till den åtgärden " Det blir förhoppningsvis en stor fördel för dom som inte dricker 11 gånger på två mil.
Daniel: "Det är dessutom någon färre vätskestation i år än tidigare, " 11 vätskestationer i år (en ny efter 1,5 km) - var det verkligen fler förra året?
|
|
|
|

2012-04-28 09:02
|
|
|
Tor>Du har rätt. Det var 11 i fjol med så det är lika många nu. Trodde man skulle ta bort 2-3 stycken men tydligen bara en då, som ändå kvittas av att man lagt in en ny i Slottskogen. Däremot har man uppenbarligen dragit ner på sportdrycksserveringen, det finns bara på ett fåtal stationer nu. Men färre totalt är det inte nej, där hade jag förstått det fel
|
|
|
|

2012-04-29 01:22
|
|
|
Jag tänker köra Camelbak och likt en frustande VOLVO Amazon puttra förbi vätskestationerna. :)
|
|
|
|

2012-04-30 09:07
|
|
|
Nu närmar det sig lopp, för mig första gången jag springer en halvmara (har bara kört max milslopp tidigaer). Tränat bra och siktar på under 2 timmar, men från startled 20 - är det ens möjligt? Börjar bli sjukt nervös/orolig för att loppet inte kommer upplevas som roligt utan bara ha stress och irritation över icke-möjlighet att springa. Har såklart passat på att googla lite på "göteborgsvarvet" och "trängsel" och det är inte direkt någon rolig bild som målas upp då...
|
|
|
|

2012-04-30 11:13
|
|
|
Läs det killarna skrev högre upp, är du tränad för tiden klarar du det från alla startgrupper med rätt taktik 
|
|
|
|

2012-04-30 11:16
|
|
|
Är det så, grymt. 
Så vad är taktiken? Tjäna tid på 5-13? Jag är lite sån där som kör ett tempo och så är det så, variera under samma pass är inte min grej.. Men jag får väl testa.
|
|
|
|

2012-04-30 13:43
|
|
|
I nån annan tråd var det ju även tal om att det var som mest trängsel i startgrupperna 5-10 och att det var rätt glest i de bakre grupperna....
|
|
|
|

2012-04-30 14:24
|
|
|
Det är trångt, men man kan springa olika smart.
* Är du lång titta var det flytter på, annars tag rygg på en person. * Undvik innerkurvor. * Titta på filmen av banan och man ser var det blir trångt. * Acceptera att det bromsas upp på några ställen (som rödljus) 1 Startplattan (oväntad flaskhals, att stanna när man vill börja kan stressa en) 2 Säldammsbacken 3 precis innan och efter 1:a bron 4 uppför 2:a bron 5 vätskan efter 2:a bron 6 Uppför Avenyn är ojämn bredd och refuger 7 Dom sista 200 meter innan bron och bron i Slottskogen är smal.
|
|
|
|

2012-04-30 15:08
|
|
|
Äsch, ta't lugnt första kilometern i Slottskogen.. ingen panik, det är viktigast. När Älvsborgsbron kommer så tryck på lite så glider du lätt förbi många. Sedan kommer den flacka biten vid Eriksberg t om Götaälvbron. Försök hålla så hög och jämn fart som möjligt, det finns gott om plats att springa i ditt egna tempo. Egentligen är det först vid Lilla Bommen precis efter Götaälvbron som det tjocknar på och det håller i sig en bra bit upp på Avenyn. När du kommer in på Victoriagatan så öppnar det upp sig lite för att vara fritt fram vid Handels in till mål ungefär.
Med fritt fram menar jag att du inte står i en spilta och flyttar dig med massan när alla andra rör på sig. :) Det finns alltså utrymme att röra på benen i egen takt. Tänk på att köra en riktig rökarsprint sista biten in mot mål och LE och se glad ut mot alla fotografer. Jag såg ut som ett åskmoln på mitt första.. sådär kul i efterhand.
|
|
|
|

2012-04-30 15:16
|
|
|
Finns nog väldigt många olika erfarenheter beroende på var man startar. Min upplevelse är att set alltid flyter på genom slottskogen och fram till älvsborgsbron. Många springer alldeles för fort där. Backen upp mot bron har några trånga passager så tar man ytterkurvor så bör man kunna få flyt. Hisingen upplever jag som trång. Mycket svängar fram och tillbaka vilket gör att ytterkurva blir innerkurva i nästa och man fastnar. Götaälvbron var helt ok förra året då man kan springa i ett körfält. Var ej så för några år sedan. Trångt runt nordstan med vätskestation och en 90 graders kurva alldeles efteråt. Sedan sista biten från Linnéplatsen (2 km kvar) till målet. Bara en cykelbana och en gångbro att ta sig över. Kommer man från en sen startgrupp så är det många som går... Tycker att de förändringar som de gör är mer av förbättringar för löparna. Förut så satsade man mest på folkfesten och en extra orkester var viktigare än banan. Känns som de vill att de skall bli bättre för de som satstar på löpningen och inte bara deltar. Tycker att nya uppdelningarna av startgrupperna är positivt. Vätskestationernas placering. Hoppas att det blir det bästa varvet någonsin. Om vädret vill ...
|
|
|
|

2012-05-01 06:40
|
|
|
Tycker tävlingsledningen gör ett fantastiskt jobb, men inte bara de utan alla som frivilligt ställer upp och servar löpare med dryck och hjälper till med allt runtomkring.
Hoppas dessa människor också får ett erkännande för vilket bra jobb de gör.
|
|
|
|

2012-05-02 10:43
|
|
|
Biter i det sura äpplet och inser att det blir DNS i år. Hopparknät klarar av att springa 35 minuter enligt rehabplan modell RLS. Därför blir 90 minuter om tio dagar bara dumt. Fan, jag som hade startgrupp1 och allt... Kommer stå och heja på er andra istället. Lycka till.
|
|
|
|

2012-05-02 10:55
|
|
|
Trist Erik! Men du vet att du gör en fantastisk nytta där du står och hejar på oss andra. Publiken och alla goa göteborgare som hjälper till på varvet gör att loppet är så trevligt att springa för oss löpare. Både vad det gäller underhållning utefter banan och framkomligheten för oss löpare.
|
|
|
|

2012-05-02 21:17
|
|
|
Har också fått ställa in, så nu är frågan var jag ska stå som publik i stället. Har tre stycken jag kommer att supporta med (startgrupp 2 och 5) så egentligen vill jag stå i slottskogen där jag kan se dem två gånger men det kanske inte är det bästa alternativet? Tips mottages tacksamt!
|
|
|
|

2012-05-03 07:07
|
|
|
Erik, en sådan startplats borde vara lätt och sälja iaf
|
|
|
|

2012-05-03 09:33
|
|
|
Att vara supporter på Göteborgsvarvet är svårt. Har du inte örnögon är det överhuvudtaget ofta svårt att se den löpare du skall uppmuntra. Så tipset är att du skall exakt tala om var du står och på vilken sida, så att din löpare kan springa förbi just där du står och då på rätt sida i löparhorden. Se till att du vet vilken tid din löpare startar och att du räknar ut när han eller hon passerar där du står. Se också till att om möjligt din löpare har på sig någon tröja eller linne som har en så utstickande färg som möjligt. Obs inte årets modefärg utan gärna skrikgrönt, illrosa, vringul eller liknande, det underlättar att du kan urskilja din löpare på håll. Som löpare vill man ha support när det känns som tyngst vilket oftast är i en backe eller på slutet. Du bör också välja en plats där det inte redan står mycket folk. Ytterkurva är bättre än innerkurva. Så jag avslutar med tips på var du kan stå i år (jag har länkat platserna på Eniro som bonus)
Lantvärnsgatan (Där börjar stigningen mot Älvsborgsbron) http://kartor.eniro.se/m/9GGLy Älvsborgsbron (Du står på själva brofästet och ser ner på cykelbanan) http://kartor.eniro.se/m/9GG1L Vasagatan vid korsningen Chalmersgatan http://kartor.eniro.se/m/9GGZI Cykelbanan längs Dag Hammarskiöldsleden efter första gångtunneln http://kartor.eniro.se/m/9GGwM Lite längre bort på samma cykelbana under bron (bra om det mot förmodan spöregnar) http://kartor.eniro.se/m/9GGwM Innan vägbommen vid Bel Park i Slottsskogen http://www.hitta.se/karta?ref=start#var=slottsskogspromenaden&sm=6&ce...
|
|
|
|

2012-05-03 09:59
|
|
|
Vilka bra tips, som förstagångslöpare och icke-Göteborgs-bo finns en del pluggande att göra. :)
|
|
|
|

2012-05-03 10:02
|
|
|
Som åskådare är min favoritplats på gräset i innerkurvan efter Göta älv-bron. Där kan man följa sin löpare länge och gena över gräset och pusha på en gång till.
|
|
|
|

2012-05-04 00:38
|
|
|
En vecka kvar. Jag som inte sprungit en halvmara på över 10 år är nyfiken på hur ni andra förbereder er såhär sista veckan, och om ni har några tips till en "nybörjare". Mitt mål är att komma runt på under 2:10 utan att kroppen tar mer stryk än den behöver (leder då framförallt, träningsvärk får man räkna med). Min plan är att köra ett spinningpass idag, ett lättare löppass om 5 km imorgon och ett yogapass med fokus på rörlighet på onsdag. Sedan vila mig i form. Hur gör ni?
|
|
|
|

2012-05-07 08:44
|
|
|
Allt beror ju på vad man har för grundförutsättningar (hur mycket du tränat innan, hur kroppen svarar på återhämtning m.m.) Själv körde jag 12km snabbdistans igår och det blir nog sista passet löpning.
Annars kör jag Indoor Walking eller Spinning på Tisdagen och Torsdagen. En dags vila på korta (45min-1tim) pass klarar min kropp rätt bra.
På fredagen smäller jag i mig en schysst laddning med pasta och likaså ca 2tim innan loppet på lördagen. Annars är det vila som gäller och kryper det för mycket i kroppen tar jag en promenad.
Stressa inte iväg i början av loppet och håll dig till din plan så kommer du klara det galant. (håller tummarna för dig)
|
|
|
|

2012-05-07 08:58
|
|
|
Jag körde 21 km i lördags. I kväll eller i morgon blir det nog ett snabbare 10km-pass och senast torsdag ett kortare intervallpass. Möjligen ett simpass i morgon bitti, annars inga andra fysaktiviteter.
|
|
|
|

2012-05-07 13:21
|
|
|
En mil imorgon i tänkt tävlingstempo, och intervaller på torsdag. Mest för att kolla vad jag har i kroppen, och försöka få upp tempot lite.
|
|
|
|

2012-05-07 14:02
|
|
|
Jag hoppas på att hinna göra ett träningspass innan jag står på startlinjen... Har varit extremt dåligt på den fronten senaste 2 månaderna
|
|
|
|

2012-05-07 15:04
|
|
|
Hej!
Detta blir mitt första GöteborgsVarvet, och jag undrar om ni tror att det räcker att vara på plats i Göteborg runt 10 om man ska starta 15:47.
Hur fort blir parkeringsplatserna fulla. Har ca 40 mil att åka, och vill helst slippa åka mitt i natten
|
|
|
|

2012-05-11 13:29
|
|
|
Det är nog inga problem.
Jag ska själv köra 35 mil i morgon bitti. Jag kör nog hemifrån runt runt halv sju, och ska börja lufsa kl. 13:33.
|
|
|
|

2012-05-11 13:58
|
|
|
Ullevigaraget är ett tips att parkera i, sedan åker man gratis spårvagn om man visar upp startbevis.
|
|
|
|

2012-05-11 21:54
|
|
|
Tips var man kan parkera
http://www.goteborgsvarvet.se/Lopare/Nyheter/Arkiv/Aktuellt/Ak-kollektivt/
|
|
|
|

2012-05-12 08:03
|
|
|
Ett tips är Frölunda Torg. Mindre än 10 min till Marklandsgatan med vagn, som ligger alldeles vis start och mål. Slippen man ge sig in i stan med...
|
|
|
|

2012-05-12 09:12
|
|
|
Visst var detta samma bana som i fjorl? I GP stod det att den var lite ändrad?
|
|
|
|

2012-05-13 09:20
|
|
|
Var det helt samma på hisingen? Sprang man ut runt Semcon huset förra året? Det har varit så mycket olika knixar på Eriksberg pga alla byggnationer så man kommer inte ihåg alla varianter och när de varit.
|
|
|
|

2012-05-13 09:24
|
|
|
Jag tycker att banan var väldigt lik den som var förra året. Vägen genom hotellet på Lindholmspiren var du dock ny.
|
|
|
|

2012-05-13 10:01
|
|
|
Det var inte ett dugg trångt i år, tyckte åtminstone inte jag som startade ganska sent. Inte heller min löparkompis som startade ännu senare tyckte det var några problem med framkomligheten, så förändringen med startgrupperna fungerade antagligen då?
Eller vad tyckte ni andra?
|
|
|
|

2012-05-14 09:42
|
|
|
Visst var det trångt på sina ställen, men jag tyckte också att det kändes lättare att ta sig fram i år än förra gången (2010). Upplägget med vätskestationerna på höger sida var bra, lätt att ta sig förbi de stationer man inte utnyttjade.
Edit: Jag startade i grupp 7.
|
|
|
|

2012-05-14 09:55
|
|
|
Jag startade i grupp 12 och sprang på 1:47. För mig var det lite trångt i början. Men väldigt trångt var det från 15 km (vätskekontrollen) till Vasagatan (ca 17 km). Den biten var jag rätt irriterad eftersom det dessutom var uppför och jag var trött :) Annars var det rätt ok tycker jag. Arrangörens vädjan om att långsamma löpare ska hålla till höger fungerar uppenbarligen inte. Och jag förstår det. De flesta vill väl springa kortaste vägen i kurvor. I alla kurvor var jag tvungen att springa i ytterkurva, lite jobbigt. Men det är ok, jag kan ju inte förvänta mig annat i ett så stort lopp och när jag startar så långt bak. På det hel är det ju ett fantastiskt roligt lopp med fantastisk publik och härliga medtävlare. Hurra!
|
|
|
|

2012-05-14 10:03
|
|
|
Beror nog mycket på vart man startade. Själv stod jag i grupp 6 och upplevde den värsta trängseln jag varit med om på varvet. Har sprungit sedan 2004. Fram till 15 km var det rejält tjockt. Efter det var jag för trött för att öka 
Klar försämring för min del alltså.
|
|
|
|

2012-05-14 10:24
|
|