Prat

Kramp i vaden

God morgon!

I natt har jag skrämt slag på min stackars familj genom att skrika som en galning- Kramp i benet,
Jag har varit med om detta tidigare, både vid graviditeterna och även då jag jag ändrat mitt träningschema vid ett tillfälle.
Det är ju inget som är farligt, men jag kan inte låta bli att undra över vad det kan bero på. Vätskebrist kan det ej vara för jag dricker mycket vatten, framförallt igår.
Är det brist på kalium, kalcium, kalk eller något åt det hållet?

Stort tack!
 

2011-04-19 07:01
Åh, jag försöker minnas, men brukar man inte prata om att det kan vara brist på kaaalk...? något osm börjar på Ka får jag för mig i alla fall :) Hoppas någon som har lite mer koll än jag kikar in :)
 

2011-04-19 07:13
Magnesium. Ta ett tillskott på 500 mg om dan.  

2011-04-19 07:48
Magnesium? Ok. Jag som var helt säker på att det var något med Kalcium.
Vet du vilka livsmedel som innehåller magnesium?
Har någonstans hört att det är bra att äta banan, kan det stämma?

 

2011-04-19 08:24
Vi har haft många trådar om det. Man kan få kramper vid allvarlig brist av vissa spårämnen, men då är det vad jag förstår ganska seriösa tillstånd o med kramper lite här o var. Kramp lokalt i foten/vaden beror nog oftast alltid på att man belastat den kroppsdelen på ett ovant sätt  

2011-04-19 08:56
Anna,
Tror du nu har fått de två allra vanligaste knepen att bli av med kramp. Ät 1-2 bananer om dagen och överdosera lite magnesium under några veckor så brukar det försvinna. Fick samma symtom som dig första gången för sådär 15 år sedan. Kramp i vaden på natten. Grundtipset då från idrottsläkaren var kaliumbrist. Ät banan var rådet. Senaste 10 åren har magnesium stigit upp som råd #1 mot kramp för idrottsutövare. Det fungerar för väldigt många. Prova, man blir mjukare i musklerna. Vad jag förstått motverkar kalcium och magnesium varandra så man skall ta magnesium undvik att ta det ihop med mjölk. Ett bra tips är i strax före läggdags.

Detta sagt av en som inte kan något om näringslära, men själv provat båda ovanstående tipsen med mycket gott resultat :)

 

2011-04-19 09:04
Jag led förr av ständiga kramper i fot och vad. Äter sen ett pra år tillbaka multivitamin med magnesium och har aldrig kramp längre. (Iofs innehåller multivitamintabletten en massa annat så jag kan ju inte vara säker på att det var just Magnesiumet som jag behövde)  

2011-04-19 09:14
Tredje rådet: Grape tonic.  

2011-04-19 09:23
Skulle säga tvärtom:
De senaste åren har den tidigare "sanningen" om elektrolytbrist (Mg, K, Ca, ...) som orsak till träningsrelaterad muskelkramp börjat ifrågasättas/förkastas av läkarkåren, men den lever fortfarande kvar i folks tankar o i kost-tillskottsbranschen marknadsföring.

Läs mer på t ex http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-i

En skidintresserad läkare skriver på annan plats om diskussionen:
"Man måste ... hålla isär extrem dehydrering och kramp i vaderna/fötterna efter kortare träning. Det har ju de senaste åren gjorts ganska stora och seriösa studier på detta och man har jämfört personer som fått kramp med de som inte haft samma besvär. Ingen signifikant skillnad i salthalterna eller vätskemängd mätt i blodet. Däremot betyder det inte att man inte kan få kramp av för låga nivåer av tex magnesium och vid extrem dehydrering. Man är ganska säker på att kramperna beror på utmattning/uttröttning av musklerna då man har en ökad neurologisk aktivitet i de nerver som går till muskelbuken och minskad av de nerver som går till golgisenapparaten(en struktur i muskeln som mäter hur lång muskeln är och ger signaler tillbaka till ryggmärgen). Vid en sträckt muskel har man mycket signaler från golgisenapparaten(GSA) vid ihopdragen muskel mycket lite signaler till ryggmärgen. Att man får kramp i vaden eller foten beror på att muskeln blir kort te x då du låter fotleden falla ner i viloläge eller vid hårdare ansträngning, och då minskar signalarna från GSA. Man bryter lätt en kramp genom att sträcka ut muskeln= mer signaler från GSA till ryggmärgen som gör att nervsignalena til muskeln som säger att den ska dra ihop sig minskar.

Att det skulle bero på brist av något ämne eller på extrem uttorkning ger jag inte mycket för. Jag kan få kramp på natten. Jag får oftast kramp i foten eller vaden när jag tränar(eller precis efteråt) eller när jag simmar och musklerna lätt kan dra ihop sig utan motstånd. Denna kramp kan jag får ganska tidigt in på passen i början av säsongen. Å andra sidan säljer "bristteorin" mycket mer piller och drycker vilket tillverkarna/återförsäljarna är bra. naturapoteken också. De är som vilket läkemedelsföretag som helst, reklam säljer!!
 

2011-04-19 09:27
Är det inte jobbigt om krampen håller i sig i två veckor?
Då borde lite stretching vara på sin plats innan.
 

2011-04-19 09:37
Anders,
Vill absolut inte argumentera mot det du säger. Jag har egentligen ingen aning. Det roliga är ju att fram till för 20 år sedan var förklaringen alltid uttrötthet, vätskebrist och i extrema förhållanden saltbrist. Dessa stämde sällan och man letade efter andra mer troliga förklaringar.
Studierna som refereras i http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-ii är ju väldigt tunna. För tunna för att man skall kunna använda dem i en förståelse.
(Typfallet på uttrötthet när man ser kramp är ju fotbollsspelare i en förlängning på tung gräsmatta).

Det verkar ju som kramp för de flesta inte beror på uttrötthet. Tex har detta inte varit förklaringen för mig och de jag känner.

Tills någon vet svaret får man nog prova sig fram. Vila, stretching, sportdryck, magnesium, banan , bättre genetiska anlag,...

Eller som det står på sidan:
"Egentligen är det allting kring kramp som behöver utredas."
 

2011-04-19 10:08
Saltbrist har jag sett en gång och det räcker. Våldsamma kramper som påminner om epilepsi - sen låg den killen på sjukhus i en vecka!

Det märker man!
 

2011-04-19 10:22
Christer,
Jag kan också rapportera om en sådant fall, tyvärr. I samband med löpning i Grand Canyon. Lite för varmt under för många timmar och bara vatten. Ambulans till sjukhus. Dock fick personen lämna sjukhuset dagen efter.
Där var sjukhuset vana vid saltbrist som kramporsak. I alla fall var det deras förklaring och motåtgärden var salt. Iofs är en förklaring på den tidigare refererade sidan löpning i backar så det skulle ju även kunna vara detta.

I dagens värld är nog annars saltbrist en av de minsta matproblemen vi har?
 

2011-04-19 10:32
Mina vadkramper försvann iaf med dagligt intag av 500 mg Magnesium. Placebo eller inte, funkar för mig.  

2011-04-19 10:35
Håkan, det här var 1968 - lång-lång cykeltur i lumpen, fruktansvärt varmt, bara rent vatten, ingen mat. Killen var idrottare och svettades antagligen mer än oss andra. Man hade nog inte så bra kunskap då som nu. Det blev en vecka på Akademiska i Uppsala.  

2011-04-19 10:51
Jag vill minnas att artikeln på träningslära BARA behandlade kramp under träning/tävling, INTE nattliga kramper i vad och fot.

Sen räcker det för mig att kramperna förvinner med tillskott. Jag behöver inte ha vetenskapliga bevis på att det fungerar Smiley
 

2011-04-19 11:19
Många som har kramper, men bra med flera tips! Tack tack Smiley  

2011-04-19 17:10
De ganger jeg har hatt krampe i legg el. lår muskel om natten, er etter en extra hård treningsøkt , å jeg ikke har stretset/tøyd/strukket ordentlig ut etter trening.

Da er det bare opp av sengen, å presse stortåen opp mot leggen

At man skal få kramper om natten av manglende mineraler/sporstoffer i kosten er helt utenklig om en spiser bare litt sån passe vanlig Svensk husmanskost.

Men om kosten er Cola og Goddis i løs vekt så detter vel tennene ut først Smiley
 

2011-04-19 17:37
Kinin... finns i schweppes tonic  

2011-04-20 08:12
Om kramper berodde på mineralbrist, varför kommer de nästan alltid i vaderna o fötterna?  

2011-04-20 09:55
Anders,
Bra synpunkt! (för löpare är det även vanligt i fram och baksida lår). Varför får man aldrig kram i ryggen eller biceps?

Konstigt att ingen vet svaret på detta egentligen. Eller också finns det fler svar.

I mitt fall har det tex aldrig varit överträning/för hård träning/ökad träning. Har jag haft kramptendeser i flera dagar och sedan tar magnesium försvinner kramptendenserna nästan direkt.
Magnesium rekommenderas ju av många naprapater och massörer för att få mjukare muskler. Svaret på att det funkar med magnesium för många kanske ligger där? Dvs samma anledning som stretching funkar för en del (men långt ifrån för alla).

 

2011-04-20 10:33
Tror att svaret ligger i att man gärna kommer ihåg att man ätit nåt avancerat tillskott, men lätt glömmer att man under dagen/dagarna före gjort nåt man inte brukar - sprungit i trappor, lyft/burit prylar eller kanske bara stått o spänt sig i en kö ... .

En del berättelser om hur krampen snabbt släppt när man ätit magnesium, visar ju mer på att vilan fick krampen att gå bort, eftersom det tar ett tag innan magnesiumkoncentrationen i de aktuella musklerna ökat!
 

2011-04-20 11:12
Fråga
Jag fick tidigare kinin mot mina benkramper, men nu säger min läkare att det är olämpligt. Vad finns det för eventuella biverkningar?

Svar
Det är riktigt att kinin sedan urminnes tider har varit en behandling vid kramp i benen.

Det är ju ingen som riktigt vet varför sådana kramper uppstår och man vet heller inte hur kinin verkar mot besvären. Utan tvekan har kinin effekt, det finns många som kan vittna om det. Det saknas dock välgjorda vetenskapliga undersökningar om effekter och biverkningar eftersom medlet är så gammalt.

När forskare för ett par år sen studerade biverkningsrisken visade sig att kinin kan orsaka allvarliga rytmrubbningar i hjärtat.

Som vid alla slags behandlingar måste man alltid väga fördelar mot risker. Vadkramper är visserligen besvärligt, men inte livshotande.
Det är förstås inte försvarbart att behandla med ett läkemedel som kan vara livshotande.

Av den anledningen har Läkemedelsverket och motsvarande myndigheter i många andra länder varnat och avråder från behandling med kinin mot benkramper.

Lars-Olof Hensjö, Läkare, specialist i allmänmedicin

 

2011-04-20 12:38
Kininhalten i ett par glas läsk torde vara ganska låg ....  

2011-04-20 14:39
Jag har hitintills sluppit malaria och jag gillar gin&tonic samt Campari&tonic.
Faktum är att jag sällan har kramp numera också.
 

2011-04-20 15:17
I morse åt jag hårdbröd av märket Roslagsbröd och drack 3dl apelsinjuice. Jag fick ingen kramp alls då jag sprang senare på dagen! Kan det vara Roslagsbrödet?  

2011-04-20 15:26
Kininhalten i tonic water är max 83 milligram /liter.
Så man får bälja ordenligt med G&T för att få i sig några hyfsade mängder.
Men det är ju det som är meningen med G&T.

Jag drack Boddington i fredags och har varken haft kramp eller malaria sedan dess.
 

2011-04-20 16:25
När vi var i Serengeti för tre somrar sedan åt vi malariamedicin. Dottern blev då biten av en skorpinion, vilken aldrig har hänt då hon inte ätit malariamedicin......

1) Kan för övrigt rapportera att om man går av jeepen och pinkar och det kommer lejon springer man fort, mycket fort.

2) Det kostar 50$ i böter att pinka på fel plats men kan prutas till 20$ utan kvitto :)
 

2011-04-20 16:33
Får lejon också böta om de pinkar?  

2011-04-20 16:42
Nix.
Det hör till saken att jag pinkade på samma ställe som vattenbufflarna både skitit och pinkat bara minuter innan. Proportionerna av restprodukterna vi nu pratar om mellan mig och buffelhjorden är i storleksordningen 1:1000.

Försök förklara det för en beväpnad parkvakt på swahili...

(Kom just på att alla gånger (dvs en) jag pinkat på samma ställe som vattenbufflar har jag fått pinkböter.)
 

2011-04-20 16:55
Att han inte tog vattenbufflarna också? Ja underlig vakt det där.  

2011-04-20 17:33
Du tillförde främmande bakterieflora.  

2011-04-20 18:05
Åh, människan är en bakterie?! Ja, det kan jag nog hålla med om när man cyklar förbi Medis en måndag morgon.  

2011-04-20 18:16