[X]

Löpning

Endomondo, HJÄLP!

Hjäp!
Jag har precis bytt från Runkeeper till Endomondo, för med Runkeeper kan man inte lyssna på en ljudbok eller Spotify samtidigt som Runkeepern håller reda på hastigheten (gps) men det skulle Endomondo klara.
Men ska det verkligen se ut så här??!?!

http://www.endomondo.com/workouts/rrLhdp7-gOQ

Jag lovar att jag inte har sprungit så där knäppt! Tex har jag inte simmat tvärs över Solbergasjön... Men ungefär fram dit funkar det ju ok, men sen?!?!?
Lite senare på rundan halkade jag omkull, om den börjat knäppa sig efter det hade jag kunnat förstå, men nu är ju 2/3 av rundan helt knäpp! Och, man verkar inte kunna redigera rundan i efterhand och rätta till den som man kan på Runkeeper?
Snälla, är det nåt i min telefon, eller brukar Endomondo vara så här dålig? Och går det isf att justera rundan i efterhand fast jag inte har hittat funktionen? Fast det är ju värdo ändå för informationen man får under springturen stämmer ju inte öht... Blev väldigt förvånad när jag kom till 14 km och fick höra hastighet och så, och sen efter bara ett par hundra meter fick höra att jag redan nått 15 km!!!

Och vilken app ska jag isf köra som klarar att GPStracka samtidigt samtidigt som man kör ett annat tredjepartsprogram? OCH klarar att "hålla sig på banan, hyfsat i alla fall!!

//A

2011-03-12 20:05
Hej,

1- Vilken telefon använder du ? I min HTC desire - Android - funkar det bra. Testat med Iphone funkar bra också.
Hade problem med min /// Lur innan.

kan kolla här
http://www.endomondo.com/workouts/7270720

2011-03-12 20:14
Använder iPhone, och det var andra gången jag provade idag. Förra gången så det ut så här:
http://www.endomondo.com/workouts/gklKSwqoqqo

Betydligt bättre iaf. Kanske var det en engångsföreteelse, men det är ju inte irriterande...

//A
(Jag fick inte kolla in din, du är nog hemlig...)

2011-03-12 20:20
Har samma problem med min galaxy, den visar ca 2km för långt oavsett hur långt jag springer/går. Trodde dock att det berodde på att jag råkade tvätta min mobil (mycket dumt gjort), men när jag kollar var jag är med hjälp av kartan som finns i mobilen så stämmer den klockrent.

Så jag laddade ner jogtracker innan i dag och det verkar till att fungera som det ska, men jag har än så länge bara använt den vid ett tillfälle så det känns lite tidigt för att utvärderar det.

2011-03-12 20:24
Hej!
Har du nån aning ifall joggtracker funkar ihop med Spotify, radio eller annat ljudprogram (förutom iPod eller vad det är som finns i iPhonen)?

//A

2011-03-12 20:30
Hej

CardioTrainer funkar mycket bra med musik.

(Kollar om jag är hemlig :) )

2011-03-12 20:58
Ok, ska kolla in joggtracker och Cardio-vad den nu hette...

Undrar om man kan köra flera av programmen samtidigt och se vilken som trackar banan bäst... Smiley

2011-03-12 21:03
Sprang inte med musik idag, men tror inte det är nåt problem. Jag hade nämligen ett annat program (träningsprogram) igång samtidigt...  

2011-03-12 21:39
Jag ska testa den då!
Eller.. Jag ska prova alla jag hittar, och kanske ge Endomondo en chans till. Undrar som sagt om man kan köra dom allihop på en gång, det vore roligt!

//A

2011-03-12 21:54
En viktig sak att tänka på är att innan man kör igång ett pass, låta telefonen hitta satelliter, och få meddelandet GPS OK, istället för GPS Moderate. Annars får man inte korrekt info. Fungerar väldigt bra i min HTC.  

2011-03-14 14:03
med min iPhone (3GS) så vart det ruggigt mycket problem med gpsen efter en uppdatering.

samma sak med min x10 (android) dock fick den en ny uppdatering så nu fungerar pgs:en finfint igen.

men allt lösning #1

starta om telefonen! det är ändå en dator nu förtiden å de brukar hjälpa det mesta.

2011-03-14 14:28
Fast det konstiga med min runda är ju just att den är konstig efter halva rundan! I början funkar den ju perfekt!

//A

@Mats: Hej Johans bror
//Stefans fru...

2011-03-14 15:17
Cirka 30 minuter in i passet så tappade du kontakt med någon/några satelliter.
Kolla i Speed/Altitude-grafen så ser du att höjden slutade registreras precis när din position började strula.

Jag skulle nog kolla att jag har tillräckligt hög noggrannhet på GPS:en innan jag börjar passet. Då vet man att antalet satelliter är tillräckligt många.
Det finns appar för att kolla det om inte Endomondo tillhandahåller någon sådan funktion.

2011-03-14 15:40
Sen jag bytade från Endomondo till JogTracker så har mina runder stämt iaf. Har "alltid" haft "gps ok" innan jag börjat ett pass men det har ändå inte hjälpt mig. Att starta om telefonen är det första jag testar när någonting "bråkar".

Dock trodde jag att mina problem berodde på att jag råkade tvätta telefonen, men för än så länge så funkar det kanonbra med JogTracker iaf.

Edit: Kan man få tips på appar som kollar antalet sateliter? Har en galaxyS

2011-03-14 19:01
GPS Test verkar göra jobbet:
https://market.android.com/details?id=com.chartcross.gpstest

2011-03-14 21:14
Morr...
Men även om den har ok kontakt när jag börjar så kan den iaf helt plötsligt tappa den? Så det blir sådär helt fel...
Och det lär jag ju inte märka, för jag kollar ju inte telefonen hela tiden, nu hade jag den tex bak i fickan och anade inget förrän den talade om för mig att jag nått 15 km strax efter att den sagt 14...

Jag får kanske ge den ett par chanser till, starta om den innan start. Kolla så den verkligen har kontakt och hoppas på det bästa. Galet irriterande om den strular under tex nåt lopp...

//A
Ska kolla GPStest, men vad gör den? Den talar om ifall jag har bra kontakt innan jag startar? men, då kan den som sagt när som helst tappa den?

2011-03-14 22:23
Jag bytte till JogTracker och har använt det programmet fem gånger nu, alla gångerna har den visat exakt! Funderar lite på att testa endomondo igen bara för att se om det var nåt med telefonen eller med programmet, men är lite rädd för att det ska börja strula igen. För precis som du säger så blir man riktigt irriterad på det grrr Smiley  

2011-03-15 06:29
GPS Test är till Android. Den ser hur många satelliter som GPS:en har signal från och ger aktuell noggrannhet.

Du skriver att du har telefonen bak i fickan. Se till att telefonen har så mycket fri sikt som möjligt mot himlen. En placering som bör fungera bättre är på överarmen.

2011-03-15 08:12
Ja, jag ska leta fram min hållare... Brukar ha den, men nu hittade jag inte den utan la den i fickan.
Testspringer lite kort i morgon bitti... Om jag hittar hållaren, annars får den testas från midjeväskan...

//A

2011-03-15 10:17
Vill bara säga att det går alldeles utmärkt att ha Spotify eller iTunes igång i bakgrunden när man kör Runkeeper (med GPS). I alla fall med min iPhone 3GS. Jag gör dock inte det så ofta eftersom jag dels tycker mätnoggrannheten blir för dålig med iPhonen och dels faktiskt har en "riktig" GPS-klocka.

Edit: men du kanske menar att det är någon speciell funktion som inte fungerar?

2011-03-15 10:26
Runkeepern funkar att ha igång, och den mäter tiden, men den verkar inte kunna mäta sträckan och kan därmed inte tala om vilken hastighet jag springer...
Det blir samma sak hemma i soffan. Om jag drar igång Runkeeper så hittar den satelliterna, men så fort jag släcker den för att välja Spotify eller annat tredjepartsprogram så slocknar den lilla GPSsymbolen och den slutar mäta sträckan. iTunes funkar kanske iom att det är Apples eget, men jag vill ju köra andra ljudprogram...

//A

2011-03-15 20:34
Du kanske har ett gammalt iOs?

2011-03-15 21:08
För mig fungerar Runkeeper både med Spotify och SR Play. Jag testade precis nu och GPS-pilen försvann inte när jag gick ur Runkeeper efter att först ha startat ett pass. Du kanske behöver uppdatera din mjukvara? Uppdatera apparna?  

2011-03-16 14:34
iOS före 4.x har ingen egentlig multitasking precis som Christer påpekar  

2011-03-16 15:31
Jag har uppdaterat både OS och apparna... Och nu har jag testat både Endomondo och Runkeeper igen.
Iofs testade jag bara Runkeepern ute på trappen, men nu syns GPS-symbolen även om jag byter app! Så jag gissar att det betyder att den fortsätter att kålla kontakten och rita rundan!
Och, i morse ritade Endomondo så fina rundor så!

Så nu har jag helt plötsligt två appar som verkar funka! Runkeepern med fördelen att man kan editera rundan i efterhand OM den skulle bli konstig. Och Endomondo med valmöjligheten att få in pulsen i en och samma app. Vilket jag nog inte kommer att kosta på mig iofs.

Det lutar nog åt att jag går tillbaka till Runkeeper. Men på köpet har jag hittat "AudioFuel" via Endomondis hemsida. En av plattorna finns på Spotify, testa den om ni vill ha lite hjälp med intervaller. Fast det är inte den häftigaste som ligger där, kanske kommer det fler...

Tack alla!
//A

2011-03-16 19:11
Hej,

Side kick info

Kört Cardio trainer och köpt CardioTrainer Pro
Det finns några inställningar i cardiotrainer för styra gps ( + batterie förbrukning som "select frequency" är på 1 sec nu.

Köpte cardiotrainer pro eftersom den har "träning program".

Kört med endomodo och har varit mycket nöjd.

Någon som har testat cardiotrainer ?

2011-03-17 11:45