Längdskidor

Ont i armbågen vid stakning

Var ute och körde rullskidor igår. blev 10km med mestadels staknings träning.

Under passet kände jag en molande smärta i vä armbåge. Ingen direkt ont, mer störande och irriterande.
Idag, dagen efter känner jag ingenting av detta, utan det försvann direkt när jag slutade.

Vad gör jag för fel? Är det stav isättningen? eller trycket bakåt som orsakar?
Gissar att det är min teknik som är felaktig.. då vi skåningar inte är världsbäst på skidor.

Någon som har några ideer? 6dagar kvar till öppet spår.
 

2011-02-21 09:41
Jag själv åker ganska mycket skidor och har haft väldiga problem med armbågarna vid stakning, både såväl på rullskidor som på riktiga. För mig var det att troligtvis att jag överanstängde de och sen sket i varningssignalerna. För mig var det särskilt passen på rullskidorna som slet på armbågarna. I början försvann smärtan när jag vila, men efter några veckor så gjorde inte det längre. Så då var det rehab som gällde för mig.

Men med lite vila, stavgång i backe, stavlöpning och de mjukaste stavarna jag kunde hitta har det nu blivit bättre.

Så det kanske är en idé att testa mjukare stavar.

Hoppas det löser sig!
 

2011-02-21 09:53
Hej.

Jag har samma tendens.. Smiley

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=593626

Känner nästan aldrig något när jag kör längdskidor, men när jag kör rullskidor och framförallt när jag stakar. Det som har hjälpt mig lite är att försöka komma upp högre med höften och överkroppen. Dock har jag fortfarande känningar, speciellt i höger (tror jag använder den armen lite mer)
 

2011-02-21 15:28
Rullskidor är ju fullständigt skoningslöst mot armbågarna. Lite hjälp kan man få av dämpade holkar, men jag tyckte inte ens det gjorde någon större skillnad.
Rekommenderar nog också att varva med annan träning, typ älghufs. Speciellt så här sista veckan, man vill INTE stå på startlinjen till VL/ÖS med onda armbågar...
 

2011-02-21 15:41
Har själv haft/har problem med detta och dom råd jag fått (för att förebygga) är excentrisk träning med handleden samt att träna biceps. Det funkar, problemet är bara att när det känns bra glömmer man liksom av det där... Smiley  

2011-02-21 16:10
Tack för länken Fia. Blir det VL för din del i år? Jag åker bussen upp med Björnstorp. hade varit kul att veta någon annan som ska upp.
Och tack ni andra för tipsen. Skall genast inhandla längre samt dämpade.
 

2011-02-22 12:58
Det blir ÖS i år också för min del, så då ses vi i bussen upp?  

2011-02-22 15:46
Ja, vi blir förhoppningsvis hämtade i Hbg.  

2011-02-22 20:14
Haft mycket ont jag också genom åren. Även vid simning. Har nu styrketränat ett helt år och har denna vinter inte kännt av detta någonting. Vet inte om det är det som hjälpt.  

2011-02-28 16:17
Har haft samma tendens till problem som TS men vid längdåkning på skidor under ca 1-1,5 månad. Nu så här efter gårdagens ÖS så är armbågen svullen, öm och "rosa". Har fått en läkartid på onsdag så då får vi se vad farbror doktorn säger. Troligtvis överansträngd. Ett par cortison sprutor sen är det väl bara ut och köra igen Smiley  

2011-02-28 16:21
Hej på er,

Jag kan bara tillägga det att problemet med armbågarna, speciellt då vid rullskidträning har även elitåkarna. Det är helt enkelt överansträgning som blir vid stakning. Det stöter ju ganska hårt när man hugger i staven i asfalten. En sak att prova är en stavtruga som är lite svikt i. Det finns någon modell som inte är helt stum.
Sen så kan man försöka att ändra lite på staktekniken, detta för att undvika slitage på exakt samma ställe

Micke
 

2011-03-04 08:34
Hej alla ont-i-armbågen FB:are Smiley

Jag var hos doktorn och han konstaterade en tennisarmbåge Smiley. Han trodde dock att orsaken kunde sitta någon annanstans och klämde en del på axeln och tyckte att den "hoppad ur" Smiley. Remiss till medicinsk röntgen är nästa steg för röntgen av axeln (och armbågen givetvis).
 

2011-03-04 08:42
Ska själv besöka IMC på tisdag efter att jag i söndags hade on i 6 mil av de 9 som jag skidade (trors arbågsstöd på båda). Nu känns nästan ingenting...
Frågan är om man ska man utsätta sig i helgen för lite körning för att lättare peka ut var man har ont?
 

2011-03-04 09:21
Jag har samma problem utan att åka rullskidor. Bara "snöskidor" för min del. Mitt problem är att Latissimus dorsi (en muskel på ryggen som för armen nedåt) inte gör det den skall. På grund av detta så får triceps ta hela smällen och blir därmed överansträngd. Därav ont strax ovanför och vid armbågen. Där muskeln går över till sena.  

2011-03-04 09:28
Just därför tror jag att det är viktigt att styrketräna. Speciellt om man ha en stillasittande vardag utanför träningen.  

2011-03-04 10:01
För egen del tänker jag ta en paus från stakandet och träna styrketräning i några månader innan rullskidorna plockas fram.  

2011-03-05 07:49
Stefan, träna biceps? Kan du förklara logiken runt det?

Men det är klart man tränar biceps om man styrketräning men jag bara undrar om tanken bakom
 

2011-03-05 08:57
Tanken är att du skall bli symmetrisk. Du måste träna musklerna på bägge sidor om leden.  

2011-03-05 14:07
Ja det verkar ju rimligt. Blir ju inte mycket biceps om man bara åker skidor  

2011-03-05 16:48
Jag fick tipset av en elitåkare och det har fungerat tidigare för mig att träna biceps. Sen att jag är lat/glömsk och slutar träna när smärtan försvann är bara dumt. På´t igen!  

2011-03-05 18:29
Lite gammal tråd kanske... men jag har/har haft grymt ont i utsidan av armbågarna under hösten/vintern. Speciellt höger. Började få ont efter jag köpte mjukare stavar efter att ha ledsnat på stavbrott.

Tips från min kiropraktor som konstaterade kraftig inflammation.
1 excentrisk träning. Lätt hantel, underarnen mot stöd, böj handled sakta ner, hjälp till vid upplyft. 3x15 ggr i 12VECKOR!. Lägg på mer vikt om man inte blir trött.
2. Tänja. Armarna nedåt, böj handleden så raka fingrar pekar inåt benet, vrid handen så långt det går framåt tills det sträcker (gör ont) utsidan armbågen. Kör flera ggr dagen.

Och troligen är besvären en kombo med dator arbete. Enligt kiropraktor så ska aldrig arbete ske med handleden böjd uppåt. Dvs ett stöd framför tbord är att föredra.

Har nu kört i 4dgr, träningen gör ont, men det känns redan bättre.
 

2018-02-11 10:58