Styrketräning

bänkpress 37,5 kg

jag ska söka till polisskolan i i deras uttagning så ska man göra bänkpress på 37.5 kilo, hur ska man orka de, de är ju skittungt de ju? klarar en helt vanlig människa de ?  

2011-02-11 09:22
Du måste träna lite. ;-)

Min lilla fru, 168 lång, 56kg, snart 48 år gammal och kontorsarbetare tar 50kg. Min lille son som är 13 år, 145 lång, drygt 40kg gör 8 reps på 30kg.

Du måste träna bänkpress, för det är en del teknik. Man måste ju hålla stången balanserad..

/B.

2011-02-11 09:39
ja jösses ja kommer aldrig klara av de... de är ju skittungt å lika i armhävningspress ska ja ja 42 kilo :/  

2011-02-11 09:43
Många killar/män skulle nog klara 37,5 utan att träna. För kvinnor/tjejor är det inte lika självklart. Med lite seriös träning ska det inte behöva ta särskild lång tid för en tjej att klara det heller. Alla friska människor kan träna sig själva till att klara den vikten relativt snabbt.  

2011-02-11 09:44
Hur mycket tar du i dagsläget och när är det dags för test?  

2011-02-11 09:52
jag har ju aldrig gjort domdär övningarna de är de som är själva grejjen :/ blir ja antagen så blir de i april de ska klaras av  

2011-02-11 10:02
Lär dig tekniken på den här korta tiden och öva ett par gånger i veckan åtminstone för att få fler tillfällen att prova.

Brygga så mycket du kan, axlarna och rumpan ska ta i bänken. Placera fötterna ganska långt bak plant mot backen. Lär dig att trycka på med benen utan att lyfta på rumpan.

Såhär ska det se ut: http://www6.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_370731/cf_69475/DSC_0059.jpg

2011-02-11 10:19
Haha, vilken söt bild! Passare på båda sidor på... 45kg är det va?  

2011-02-11 10:21
en point bara, vi måste ha fötterna i luften på bänkpress  

2011-02-11 10:33
http://www.intermin.fi/poliisi/poliisioppilaitos/home.nsf/pages/3746468B27538...  

2011-02-11 10:34
Aha! Så stor bröstkorg man kan då, hård i kroppen, nyp hårt i stången så spänner man automatiskt upp hårdare. Du behöver göra två. Då kan du satsa allt på låga reps och öka styrkan. Kör flera set med låga reps.  

2011-02-11 11:32
Fast Emma, om du aldrig kört bänkpress så vet du ju inte om du klarar av det eller inte. Testkör lite och be någon hjälpa dig med passning. Börja med stången, en vanlig skivstång man hittar på de flesta gym brukar ligga på 20kg.  

2011-02-11 13:21
Det klarar du lätt efter lite träning Smiley  

2011-02-11 13:22
En liten notis bara, visst vet du att 37,5 är total vikt med stång. stången väger 20kg.

min fru bänkar på 50 och kom dit ganska fort, men i början kändes det tung, mest för att koordinationen var usel, men så fort den kommer så går det snabbt i början.

2011-02-11 13:41
Sen spelar greppet in mycket. Håller man, som en del fuskisar gör, nästan längst ut vid viktskivorna, blir rörelsen extremt kort. Håller man armarna axelbrett blir det mycket längre och mycket tyngre. Tyvärr har många bänkställ för dåliga justeringsmöjligheter så att man inte når stången annat än med nästan raka armar.

2011-02-11 15:53
Har iofs aldrig sett någon som kör med händerna ute vid vikterna, men skulle vara intressant att se, tror inte heller det går att skapa någon bra styrka så :P
Lämplig bredd blir för de allra flesta en bit utanför axelbredd
en liten kort introduktion här
http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-Styrkelyft/Traning/Bankpresstraning/

2011-02-11 18:18
Tja, stillbilden för filmen på sidan du länkar till visar åtminstone en man som håller med säkert dubbla axelbredden, inte långt från vikterna...

Och sen har vi det här citatet från texten på sidan:
"För att erhålla minsta möjliga pressväg begagnas bredaste tillåtna grepp" Smiley

2011-02-11 18:32
läs vidare, ett finger på en ringmarkeringarna, du har säkert sett dom på stången, ganska långt ifrån plattorna Smiley

Oavsett så kommer ett grepp bredare än axelbrett att vara ett bättre utförande, en lång rom är inte det enda som är viktigt, bröstmuskelns rörelse hämmas delvis ju smalare du håller för att skjuta över mer av arbetet på triceps och bänkpress är väl för de flesta här tänkt som en bröst, triceps, axlarövning (med för de flesta huvudfokus på bröst)

2011-02-11 18:45
Patrik på filmen håller maxbrett enligt styrkelyftsregler. Filmen är en vecka innan riksmästerskapen i klassiskt styrkelyft så han kör givetvis tävlingslikt. Det är inte fel att gå till styrkelyftare om man vill bra på bänkpress Smiley

Tror inte han skrev det i artikeln men han brukar använda sig av varierade bredder i sin träning. Ibland wide-bänk med händerna utanför markeringarna. Smalbänk är inte jättesmal. Olika brett om det är lutning på bänken etc. Allt efter mål och behov.

2011-02-11 20:33
Lånar lite ogenerat Sheos (från kolozzeum) beskrivning av utförandena rent anatomiskt.

"Allt handlar om vilken vinkel man har i axelleden. Med överarmarna i 90 graders vinkel från ryggraden ("armbågarna rakt ut från kroppen"Smiley kommer främre delen av axelmuskeln att kopplas ur nästan helt."

""Armbågarna in" ger mer det som anatomisk kallas för en flexionsrörelse i axeln. Om man har armbågarna helt in till kroppen (som man t.ex. kan ha i smalbänk) blir det som första halvan av en militärpress. I en sådan "ren" flexionsrörelse kan nedre bröst inte jobba alls."

"Men har man främre axlar och bröst på samma pass finns det alltså förmodligen ingen förlust i att använda en teknik där man kan hantera maximalt med vikt, ens för en kroppsbyggare."

Hela texten och mer här
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4861369&postcount=22

Tobbe T - går lite OT nu, när man riggar band eller kedjor, ska man sikta på att dom helt obelastar i bottenläget? med kedjor blir det i min mening inte en så markant ökning när kedjan succesivt lyfts från golvet, men har alltid haft svårt att hitta en bra intrimmning med band, då jag oftast upplever en för markant stegring i vikt när bandet börjar göra mer motstånd. Toppstyrkan eller accelerationen som felar?

2011-02-12 11:00
nej jag har aldrig testat, men ja vet att de är alldeles för tungt för mig eftersom ja inte styrketränar annars... plus armhävningstestet på 42 kilo, de klarar ja aldrig heller... stog i en liknande maskin å provade på 20 kilo, å den kunde ja inte ens rubba knappt  

2011-02-12 11:36
emma: men om du "aldrig" kommer att klara det, varför ens göra testet? Steg 1 borde vara att ge dig själv en ärlig chans.  

2011-02-12 11:42

Tobbe T - går lite OT nu, när man riggar band eller kedjor, ska man sikta på att dom helt obelastar i bottenläget? med kedjor blir det i min mening inte en så markant ökning när kedjan succesivt lyfts från golvet, men har alltid haft svårt att hitta en bra intrimmning med band, då jag oftast upplever en för markant stegring i vikt när bandet börjar göra mer motstånd. Toppstyrkan eller accelerationen som felar?

Johan: Jag har kört så väldigt lite med band så jag är ingen expert. Vi brukar köra "råttfällan". Då riggar man med band och kör till kloss. Man har då ganska mycket spänning även i botten. Kör man till korgen blir det mycket mindre spänning i botten. Det gäller att man har flera olika band så man kan anpassa spänningen. Det blir jäkligt tufft att balansera ett riktigt kraftigt band och en låg vikt på stången. Enklare då med mera vikt på stången och lite mindre brutalt band. Men jag kör raw och tävlar inte. För en som tränar för att tävla med tröja så väljer man kanske mycket tuffare band och då gäller det att sätta en jäkla fart på stången om man ska ha chans att låsa ut. Jag ser det som att man ska träna på accelerationen och explosiv styrka med band. Man ska trycka på allt som går hela vägen.

2011-02-12 15:41
Emma, om du verkligen vill bli polis är detta hinder nog det minsta.. Börja träna bara så klarar du det.  

2011-02-12 19:10
Emma - man blir bra på det man tränar, så det är bara att sätta igång! Eftersom du inte ha så lång tid på dig skulle jag fokusera på just de övningar du måste prestera i.

Bänkpress är mycket teknik. Börja med bara stången och ha en kompis som passar. 37,5 är rätt tufft faktiskt! Men det är bara att träna på. :)

Armhävningsdrag tror inte jag kommer bli problem. Du säger att du inte kan rubba 20 kilo, men det är för att det är svårt att "hitta muskeln" när du har armarna helt sträckta. Fuska lite i början med att börja rörelsen med lite böjda armar (antingen att du häver ner stången med kroppsvikt eller att en kompis hjälper till att dra i toppläget). Sen kommer det gå av bara farten!

2011-02-13 19:12
Lite OT men vad är armhävningspress/drag?  

2011-02-13 21:22
I det här fallet avses chins/pullups och latsdrag (var min uppfattning när jag läste länken).  

2011-02-13 22:41
Övningen chins/pullups kallades även för räckhäv förut. Man häver sig upp i ett räcke. Logiskt :)  

2011-02-14 06:53
Läste att det finns många kloka svar redan men Emma bänkpressen är det sista du behöver oroa dig för.

Om du tränar regelbundet (styrketräning, löpning, pass etc) så kommer du klara skolan strålande. Man tränar för att må bra och inte klara av några krav.

Det är inga styrketest annat än coopers (löpning) samt ett faktiskt ganska jobbigt livräddningstest. (i alla fall vid skolan i Umeå som jag läst vid :) ).

Håll humöret uppe och sök gärna igen om du inte kommer in! Det är ett oerhört roligt yrke och skolan var nog den bästa tiden i mitt liv. Fantastiskt kul.

2011-02-14 07:06
Har du några frågor om skolan är det bara att fråga :)  

2011-02-14 07:06
Som jag förstår det ska hon göra testet i finland. Det kan ju vara ett strikt krav där...  

2011-02-14 09:36
Ja det var finska polisskolan om man följer länken. 37,5 kg bänkpress är ett högt krav tycker jag!  

2011-02-14 12:05
Men på samma sida står att det är okej att ha ett delprov underkänt.  

2011-02-14 13:37
Men alltså. Om vi ska snacka rimlighet. Är det rimligt att löpningen (för tjejer) är såpass låg som 1500 meter på 8 minuter (5:30) men att man ska dra 70% av sin kroppsvikt i "smala latsdrag" och sen bänkpress på 37,5 kg? Nog för att jag tränar mer kondition än styrketräning, men det kräver mer än "lite träning" att klara styrkeproven.. Och då är man mer än "lagom vältränad"?  

2011-02-14 13:47
jag tycker fortfarande att ni sätter fö stor skräck i vikterna. jag ycker det är helt rimliga fysiska prestationskrav på ett krävande yrke. Finns vilja n så finns det inget hinder alls, jah vågar till och med påstå att det är mål som är lätta att nå för en tjej som tränar . Nu går jag in på känsligt område, men utan att dra alla över en kam så är det alldeles för vanligt bland tränande tjejer att sakna mål med viktträningen samtidigt som en rädsla för att få ”för stora” muskler hämmar resultaten. Då är dom väldigt ofta myjket bättre på att plåga sig på spinningen , bodypumpen, boxningen etc etc  

2011-02-14 14:16
Det jag tycker är konstigt är att detta är för att bli antagen på utbildningen. Borde man inte ha möjlighet att träna upp sig under bra ledning när man läser till polis/brandman etc?

Jag lyfter inte några 62 kg i bänkpress i alla fall. Smiley

2011-02-14 14:21
Magnus: ska vi inte passa på och skita i betyg/högskoleprov för krävande utbildningar också då? Eftersom det säkert är möjligt att förbättra sina kunskaper under lämplig ledning när man väl går utbildningen. Nä, det tror jag de flesta förstår att det inte är hållbart. Om man har en utbildning så vill man självklart utöva något slag av urval för att försäkra sig om att de som blir antagna till utbildningen håller en viss kvalitet. Och jag vet inte hur det är med dig men jag känner mig bra mycket tryggare i ett samhälle där jag kan lita på att brandmannen är tillräckligt stark för att slänga upp en 90 kilo tung man på ryggen och bära ut honom ur det brinnande huset (90 kilo är vad jag själv väger och till alla ni som väger mer: uppenbarligen tycker jag inte att det är lika viktigt att brandmannen orkar rädda er) I alla fall om alternativet är att vi slopar styrkekraven för att vem som helst ska kunna bli brandman. Jag föredrar också om blivande poliser är tillräckligt starka för att undvika att åka på stryk av första bästa fjortisgangster.

Emma: 37,5 bör du klara om du tränar ett tag. Det finns många bra styrkeprogram. Testa att googla Starting Strenght som är ett program jag själv har kört med goda resultat. Lycka till!

2011-02-14 14:59
ja jag tränar ganska mycke, men inte nån styrketräning alls nästans. men ska se om man ens kommer in i skolan först.

men ja är INTE rädd fär å få muskler som syns, och ja tycker de rä bra att de är relativt strängt å komma in, men usch de låter så mycke för lilla mig med så mycke vikter... :( men de visar sig väl :P

2011-02-14 15:02
Man kan ju se det som ett motivationstest? Folk som är motiverade ser till att klara dem ... sedan finns det ju en del som klarar kraven iaf utan att anstränga sig förstås ...
Brandfolk är kanske en femma, men sedan finns det ju många uppgifter inom polisen. Jag har ett minne av att jag läste att kraven skapar lite problem eftersom det finns ett visst samband mellan kroppsstorlek och styrka, följaktligen så är storvuxna personer överrepresenterade, och ännu mer överrepresenterade i vissa grupper, där man har hårdare krav i fystesterna. Nu finns det tillfällen då man snarare t ex behöver en smal och smidig person - roande läsning från annat område än polisen "The Tunnels of Cu Chi" om de s k tunnelråttorna - där breda axlar snarare är i vägen, inte ofta kanske (att vara stor har säkert ofta ett värde för ordningspoliser), men ibland, som sagt ...
Det är knepigt att skriva kravspecar. (Man kan jämföra med t ex handeldvapen eller stridsfordon, det räcker inte med en enda standardtyp för alla situationer, somliga har man väldigt många av, 80/20 regeln kanske?, men de där övriga är svåra att vara utan).

2011-02-14 15:05
Hannes, det var nog dagens non sequitor. Smiley

Man går väl i skolan för att lära sig? På samma sätt som de som kommer in inte är fullutbildade till poliser eller brandmän, vore det ju löjligt att tro att de måste ha full styrka.

Du säger det själv, styrkan går lätt att träna upp när man har börjat.

2011-02-14 15:09
Magnus: Med den logiken skulle vi väl kunna lösa arbetsmarknadsproblemen med att utbilda alla arbetslösa ungdomar till läkare? Visst, de är inte fullfjädrade kirurger när de börjar men de går väl i skolan för att lära?  

2011-02-14 15:23
Leif, med den logiken behöver vi väl ingen skola alls? För det är tydligen inte för att bli bättre man går i skolan...

För att utbilda dig till läkare behöver du inte kunna bota enkla sjukdomar redan från början. Det är tänkt att man skall få den kunskapen på plats.

2011-02-14 15:26
Hej Hopp!

Med praktisk erfarenhet från yrket kan jag säga att dessa styrkekrav inte på ngt sätt är irrelevanta för yrket, åtminstone inte för oss blårockar! Mer sånt även i Sverige.

Dom som lyft en utslagen person på 80 kg vet vad jag pratar om! Yrket är inte för alla och väger man 45 kg och är 150 cm lång kanske man skall tänka om. Tyvärr, kan låta hårt men ett smort munläder och "social förmåga" räcker inte alltid!!! Detta trots att många indoktrinerats med detta, både män och kvinnor.

Enligt min mening har allt för många fått höra "Du som är så bra på att prata med människor borde bli polis".

Träna hårt så kommer det gå bra!! Om du inte fixar kraven kanske du skall tänka om, de finns där av en anledning!

2011-02-14 15:44
Som sagt jag tvivlar inte alls på att det är bra att kunna lyfta någon på 80 kg, eller mer för den delen och det var inte "sociala talanger" jag var inne på, utan att det även finns andra aspekter på vad en kropp kan behöva klara.

2011-02-14 15:57
Magnus: Hur är min liknelse med akademiska utbildningar irrelevant? Det återstår att visa. Att de som börjar på läkarutbildningen inte kan bota enklare sjukdomar är en självklarhet. Men betygen och högskoleprovpoängen som krävs för att bli antagen till medicin säger ändå en hel del om studenternas generella intelligens och inlärningsförmåga. Det allra bästa kanske hade varit att använda standardiserade IQ-test istället. På ett liknande sätt ska man nog förstå den finska polisens styrketest. Alltså inte som att man behöver kunna bänka 62 kilo (det var väl kravet för män) för att vara polis utan att det är minimikravet för att man skall kvalificera sig för polisutbildningen. Sen finns det utrymme för att förbättra sig. Extremt klena människor göre sig icke besvär med andra ord. På motsvarande vis tar vi inte in förståndshandikappade på läkarprogrammet.  

2011-02-14 16:04
Hannes:

Man behöver inte kunna något om sjukdomar innan man läser till läkare. Det fattar du ju själv. Man lär sig under tiden.

Om du nu tänker lite längre så inser du att det är lika lätt att styrka upp sig som att läsa in det övriga när man läser till polis. Frågan är om det inte är lättare.

Sålla du bort krymplingarna om du vill, men om du tycker att 62 är gränsen för krympling, så..

2011-02-14 16:39
Betygs- och högskoleprovsgränser till akademiska utbildningar säger egentligen bara något om en utbildnings popularitet i relation till antalet utbildningsplatser.. Akademiska utbildningar har väldigt liten möjlighet att sätta krav på betyg utöver "högskolebehörighet" och "godkänt" i specifika behörighetsgivande kurser (t ex för tekniska utbildningar).

edit: det finns ju ingenting som säger att man behöver vara mer intelligent för att läsa till läkare än till ingenjör. Man har bara underdimensionerat läkarutbildningen. Och med tanke på debatten kring nya säsongen av "klass 9A" kanske många önskar att man hade lika höga intagningspoäng på lärarutbildningen, men där har man valt att inte minska på utbildningsplatserna.

Oavsett vilket så är ju polishögskolan öppen med sina intagningsgränser så man har möjlighet att nå upp till den nivån innan man ansöker!

2011-02-14 16:51
Johan,
jag kan säga att även med mål för viktträningen och utan rädsla för att bygga stora muskler så är det inte LÄTTA mål att nå.

Nu har jag slitit rätt hårt med chins/pullups och kört lite bänkpress, med det tog ett tag innan det lossnade. Bänken tycker jag fortfarande än svår öka i även om jag nog skulle klara kravet på 2 reps på 37,5 kg (ska nog prova idag faktiskt!! Smiley ).

EDIT: Jag testade och klarade en godkänd rep på 37,5. Har tidigare klarat 6 reps på 35 kg, men det är svårt att höja! Nu var jag lite slut i armarna från mördarmånga armhävningar innan, så jag hoppas på att klara det nästa gång. Mitt träningsmål är f ö 53 kg (1RM), lite överambitiöst kanske!!

2011-02-14 17:53
Finns det några krav på styrka när man har läst färdigt? Borde vara då kompetensen mäts. Om det är viktigt alltså.  

2011-02-14 17:55
Magnus: Så att det blir möjligt för människor att slösa två år av sina liv på att utbilda sig till polis och sen inte få jobba som polis? Nä, då är det väl bättre för alla parter att sålla ut dem som inte klarar styrkeprovet redan från början.  

2011-02-14 18:01