Tjejklassikern

Tjejklassikern - Vansbrosimmet som nr1

Har nu bestämt mig för att fixa detta..!! För att få bäst "spridning" på loppet tänkte jag börja med Vansbrosimmet, sen Lidingö, tjejvasan och avsluta med tjejvättern.
tänkte att man då fokuserar på ett lopp i taget och tränar därefter... verkar det vettigt för er som varit med tidigare.
Finns någon därute som börjar i sommar med klassikern...vore kul att följa träningen ?

2011-01-25 20:00
Vad kul att du ska göra en tjejklassiker, lycka till!

Angående träning så finns det nog flera olika variationer, men av det jag läst och hört så tror jag mest på att träna inför det lopp som ligger närmst. Och att Vansbrosimningen är den som flest tycker är lättast.

Om man börjar med Tjejvasan t ex så tränar man längd fram till dess, därefter börjar man träna cykling inför Vättern och därefter löpning inför Lidingö.

Jag börjar min Tjejklassiker med Tjejvasan nu i februari, och jag är sjukt taggad!

2011-01-25 21:50
Jag gjorde tjejklassikern 2009 och började likt Jenny med tjejvasan.
Håller med i det Jenny skriver och den träning du gör inför tjejvasan har du nytta av i de övriga loppen.
Innan tjejvasan hade jag inte åkt längd på ca 15-20 år, det kändes som bambi på hal is först :) hann inte åka så många mil innan, ca 8 mil tror jag, men man fixar de 3 milen, jag lovar!! Det var ett riktigt trevligt lopp, härlig stämning och en underbar känsla att spurta på upploppet och ta sig under den berömda "vasalopps-porten".

Nu har vi ju även bästa förutsättningarna med massor med snö (nästa år kanske vi har en grön vinter) så varför vänta, kör bara, det fixar du!!!

Vansbrosimmet är helt klart det enklaste av de 4 loppen tycker jag. Krävde inte så mycket träning innan, det beror ju iofs på också vad du har för målsättningar med loppet.

Tycker din tanke med att träna specifikt inför varje lopp är bra, det jag kan rekommendera är att även nu lägga in styrketräning för rygg,bål,axlar,armar och när våren kommer är det ju underbart att ta en löprunda någongång i veckan mellan cykelträningen och efter tjejvättern trappa upp löpträningen mer.
Träningsupplägget styrs ju lite också av hur mycket tid du kan lägga ner under en vecka.

LYCKA TILL!!!!

2011-01-26 08:37
För att få "mest tid" att träna på varje gren är det som du säger helt klart klokast att börja med Vansbro. Då har du drygt 3 mån till Lidingö, drygt 5 mån till Vasan och sedan drygt 4 månader till Vättern. Då "slipper" du att bara ha 1 mån mellan Vättern och Vansbro och om din taktik är att satsa i lugn och ro på varje del så känns det som ett mycket klokt upplägg!  

2011-01-27 10:47
Jag vet inte hur bra simmare du är? Eller vad du bedömer vara svårast? kan du åka skidor så börja med Tjejvasan. Simma kan du gå och göra en kväll i veckan paralllellt. Konditionen från skidorna har du med dig till cykeln, och sedan börjar du löpträna och ökar på simningen. När du är klar med simningen så springer du och tränar mkt backar.  

2011-01-27 17:36
Tack för allas tips och råd! Gör nog som jag tänkte.. börjar med vansbro. Simma och springa kan jag.. känns inte så utmanande egentligen, så jag skjuter på det värsta.. vasan och cyklingen nästa sommar. Ja , då har man bra med tid att träna och fokusera.
Klokt är förstås att parallellt med vad man än gör styrketräna "överdelen" som någon skrev.

2011-02-04 08:27
Hej, vad roligt jag ska också börja med vansbro å lidingö nu i sommar. Känns skönt att fokusera på några saker i taget Smiley Vore jätteroligt att följas i träning å kunna peppa varandra!  

2011-03-08 17:17
Lina! Kul att du kör samma ordning som jag!!
Vore jättekul att ha någon "att bolla med"!!! Idag har jag varit ute på året första utomhusjogg! Underbar sol, geggiga vägar och det gick mkt över förväntan. Har hela vintern tränat rätt intensivt på löpband.
Ska du ha våtdräkt på Vansbro??? Köpa/hyra?? Ville köpa en men vet inte om jag törs köpa på nätet, kanske blir helt fel storlek!!

2011-03-19 18:34
Håller också på med tjej klassikern, ska simma tjej vansbro nu den 9 Juli. Är det någon som har en plats till mig i bilen bor i Göteborg, har mail collstedt@spray.se

Hälsningar Carina

2011-06-29 23:23