Löpning

Hur många har följt och lyckats med "En mil på en timme"?

Imorgon ska jag påbörja Stina Boxvins träningsprogram "En mil på en timme" som går ut på att klara av att springa en mil på 60 min utan uppehåll. Programmet är på totalt 16 veckor.

Just nu känns en mils löpning omöjlig för min del eftersom jag inte alls är i form. Jag är lite nyfiken på hur många andra som har lyckats med sin löpning genom att följa detta upplägg? Är det svårt, eller är det möjligt för en otränad person att följa upplägget och nå målet?

Någon som har jämfört detta program med iforms 12-veckorsprogram med samma mål?

Just nu är jag väldigt taggad, och programmet kommer att motivera mig att verkligen gå ut och springa 3 ggr varje vecka...

2011-01-23 17:49
Har inte kollat på programmet, men på så lång tid borde de flesta kunna lära sig springa en hel mil. Och om man ska kunna kalla det löpning går det väl snabbare än 6 minuter? Du klarar det!  

2011-01-23 18:55
Hade något liknande förra året, men då använde jag programmet "from coach to 5k" från soffan till 5 kilometer på 8 veckor. Det fungerade på mig, sedan var det lätt att fortsätta. Sprang sedan 1 mil på 47 min i slutet av hösten.

PS lycka till.

PS 2 tänk kontinuitet och långsiktigt.

2011-01-23 18:55
Alltså, när jag började springa regelbundet hade jag ingen toppkondition men lite i gång var jag väl. Tre månader senare sprang jag Tjurruset, som är 10 km, på precis under 60 minuter. Jag följde inget träningsprogram. Så jag tror verkligen inte det är någon omöjlighet.  

2011-01-23 22:47
(Kan man heta Baginbox i efternamn?)

Milen på en timme fixar du lätt!!
Jag hade inte sprungit sedan skolåldern när jag började för ett par år sedan. 2km blev 3, som blev 5km... Fortare än jag hade räknat med kunde jag springa 8km utan uppehåll och strax därefter gjorde jag milen på 60 minuter.

2011-01-24 07:19
De flesta seriösa program där man startar från början brukar vara sådana att man kan följa dem och nå målet. Problemet är oftast den egna motivationen, men med lite disciplin är det inga problem.

Sätt in egna delmål också. Smiley

2011-01-24 07:51
"Är det svårt, eller är det möjligt för en otränad person att följa upplägget och nå målet?"
Det beror till stor del på vad du menar med otränad. Har man väldigt dålig kondition, kraftig övervikt och dåliga sömn- och matvanor kan det blir svårt.

"Kan man heta Baginbox i efternamn?"
Boxvin är knappast ett riktigt efternamn. Smiley

2011-01-24 08:11
Hej!

Det är jag som är den skyldiga!
I tidernas begynnelse stal jag programmet från just tidningen I Form (anges också: http://www.funbeat.se/programs/show.aspx?TrainingProgramID=1010) men jag förlängde det från 12 till 16 veckor för när jag startade programmet var jag inte riktigt vid 5 km på en halvtimme.

För mig fungerade det så klart, annars skulle jag ju inte lagt ut det här.

Angående mitt (nick)name så trodde Olle att det var mitt riktiga namn så när tidningen Outside hade en prylspecial häromåret så var jag med med mitt nick flera gånger.

2011-01-24 12:25
Jag har alltid trott att Boxvin är ett efternamn!
(inte ens när någon skrev frågan om "baginbox" här ovan förstod jag vad han menade..)

Men om jag tolkar dig rätt Stina så är inte programmet för en helt otränad eftersom man, när det är 12 veckor kvar, ska klara en halvmil på en halvtimme. Eller kan "alla" gå från noll till fem-på-trettio på en månad?

2011-01-24 19:38
Hej,

Jag har läst en hel del och jag tror att milen/10km på 60min skall inte vara ett problem.

Jag kör en metod som många kör med i frankrike översatt texterna från franskan här http://www.funbeat.se/programs/show.aspx?TrainingProgramID=7210

Jag kör det nu och det roliga är att jag känner en längtan att springa igen vilket är kul och bra.

Lycka till med milen Smiley Kanske jag klarar det också med mitt program :)

2011-01-24 21:13
Tack för alla tips! :)

Det var min första träningsdag idag, och då skulle jag springa 10 min 2 gång 10 min löpning och sedan 2 minuter gång igen. Jag värmde upp med att gå 10 minuter.
Det gick faktiskt så bra som jag hoppades. Jag klarade de första 10 minuterna, men sedan blev 2 minuters gång för lite "vila". Jag lyckade springa ca 5 min, och sedan fcik jag börja gå igen.:(
Men jag ville inte ge upp, utan började efter ca 10 minuyers gång springa igem och då orkade jag sprina 10 minuetr till. Avslutade med ca 10 minuters promenad.

Det känns jobbigt att jag misslyckades med att följa upplägget redan FÖRSTA dagen, men nu har jag tänkt att jag ska köra första veckans pass 2-3 veckor före jag börjar med andra veckans pass. Då tror jag att jag har större chans att lyckas i fortsättningen när det blir "svårare"...

Vilket bra program du rekommenderade Henrik. Den kanske är bättre för min del, eftersom 500 meter inte är något problem för min del. Just nu springer jag ju 10 minuter i sträck som blir mer än 1,5 km...
Men nu nr jag har börjat med mitt träningsprogram tänker jag inte avbryta och ge upp, utan kör vidare tills det känns omöjligt :) Jag tror att jag kan klara det om jag bara tar det lite långsammare nu i början...

2011-01-24 23:01
Hej,

@M S: Programmet jag kör skall undvika att man kommer hem som en "förlorare" eller att man har misslyckats.

I keep you posted hur det går för mig :)
Skall ut och köra dagens distans .....

Lycka till

/HeG

2011-01-25 06:35
Lycka till med ditt mål Henrik. Jag såg att du startat en ny tråd där du skriver hur det går. Ska bli kul att följa! :)

Jag tror nog att ditt upplägg är bättre, men jag väntar med att byta än så länge. ska testa någon gång till med mitt...Jag förstår vad du menar med att du vill ut och springa, och att du tycker att det är kul. Jag ska springa varannan dag, och jag kan knappt vänta till morgondagens pass!Smiley

2011-01-25 16:44
Hej,

Japp la upp en tråd så ni kan följa mina steg :)
Vet ej om ni kan se distanserna jag springer ....
Jag använder Endomodo för att logga

Informera mig om ni kör mitt program så kan vi dela erfarenheter :)

2011-01-25 18:14
Jag tänkte också ge mig på Boxvinets program. Eftersom jag är löjligt långsam så har jag dock inga förhoppningar om att klara milen på just 60 minuter eller mindre, men jag tycker att det ser ut att vara ett trevligt program för att komma i form igen. Har slarvat så mycket med joggingen under hösten att jag tyckte att det var lika bra att börja om från grunden igen.

Har tidigare kört "couch to 5k", vilket fungerade jättebra.

2011-01-26 19:57
Det sitter en bredvid mig här som tjatade om att milen under 60 minuter var väldigt snabbt för henne i våras och som några månader senare tyckte att en tid på 50 minuter var snigelfart Smiley.

2011-01-26 20:44
Jag springer regelbundet och har inget problem att springa en mil. Dock är en mil under timmen alls ingen självklarhet.  

2011-01-26 20:50
Ja jag är då hon som sitter bredvid Fredrik. Tror att jag med nöd och näppe klarade milen på 60 minuter i våras, klockade mig aldrig på den distansen men det var ungefär det tempot min kropp trodde sig fixa. I oktober sprang jag på dryga 44 minuter. Så man kan mer än man tror...bara någon annan talar om för en att det faktiskt ligger till så. Smiley  

2011-01-26 21:11
Kan någon vänlig själ då säga åt mig en lämplig tid som jag klarar av?
Tack på förhand! Smiley

2011-01-26 22:48
Hej Lena

Har du kollat på följande program ?
http://www.funbeat.se/programs/show.aspx?TrainingProgramID=7210

Startar sakta och man klarar distanserna. Enkelt att köra också.
Följande går bra för mig.

2011-01-27 06:20
Vilken mil talar vi om förresten? Den första eller den sista i en tävling?  

2011-01-27 06:51
Hej Mikael

Kanske om några månader pratar jag om olika mil men nu är det the One Only one :)

Den jag pratar om är:
My First 10 Km with pain.

Hoppas komma upp att jag kan prata om olika mil Smiley
Mikael vad är din distans du springer ?

2011-01-27 07:09
@M S:
Att springa 10 minuter den första gången kan inte alla. Att dessutom göra det en gång till efter en liten gångpaus låter som att du startar lite väl hårt.

Hur många helt otränade och icke löpvana klarar av 10 min x 2 minuters löpning?

Kämpa på och lyssna på kroppen. Träningsvärk är en sak, medans ont i leder, senor, muskelfästen är en varningsklocka.

Smiley

2011-01-27 07:27
Henrik, jag tänkte främst på Lenas fråga. Hon ställer upp i de långa tävlingarna och då behöver inte första milen nödvändigtvis vara den snabbaste. Lena tror jag har kapacitet att t.ex raskt promenera en första mil som uppvärmning, sedan småjogga nästa på 70 minuter och kanske sedan öka lite på mil 3 osv.

Själv springer jag också företrädesvis tävlingar som är 5 mil och längre. Då tillhör det ovanligheterna att första milen är min snabbaste. Under 48-timmars var mil nr 20 min snabbaste. Det slår mig också att i de två tävlingar under 2010 som jag lyckades hamna på pallplats i så sprang jag mina långsammaste milar.

2011-01-27 10:13
Schysst Mikael! Nu har du sagt att jag kan göra min andra mil på 70 minuter, vilket jag ABSOLUT aldrig hade trott själv Smiley
Men nu jäklar, jag ska göra det!

2011-01-27 17:53
Lena, det fixar du absolut.  

2011-01-27 18:34
Jag körde min andra dag igår och den här gången hade jag bestämt för att verkligen lyckas med den. Men det gick i alla fall inte Smiley Jag klarade mina första 10 minuter, 2 gång, men sedan lyckades jag bara springa ca 4 minuter och sedan orkade inte min ben med längre... Jag fortsatte med promenad istället...skulle springa 10 min, gå 2, springa 10 och sedan gå 2 igen. Jag värmer alltid upp med 10 minuters promenad.

Jag tror att det här programmet är lite för hårt från början, precis som Totteman sa... Jag ska antingen på över till Henriks milprogram, eller C25km proammet som går ut på att gå från helt otränad till 5 km... På mina första tio minuter hinner jag ju åtminståne av 1,5 km, så det klarar jag ju av precis.
Någon som har något tips på hur jag bör gå vidare? Syns att behöver avbryta ett program, men jag måste nog det om jag inte ska komma hem med ett misslyckande varje gång...

2011-01-27 19:50
C25K är ett superbra program, det skulle jag gå över på om jag var du! Smiley  

2011-01-27 20:02
Hej,

10km with no pain är ett bra program också.
Kanske du kan starta på 1km nivån direkt på programmet.

Jag har pratat med några som har kört "10 km with no pain" och alla tipsar om att start on low m like 500 or 600m.

C25k är ett bra program också men var inget för mig. ( Testat )

Lycka till

2011-01-27 20:31
Jag kör efter c25k, och det fungerar okej för mig. Det är skönt långsam utveckling i början, sedan blir det rätt tuff stegring ett tag, för att slutligen flacka av. Jag har haft stora problem med att mina ben inte klarar av löpningen, även om konditionen klarar mer (det finns en hel tråd om detta). Det som gjorde att jag kom vidare var att sänka tempot REJÄLT. Från mina första överambitiösa försök att springa på 6:00-tempo gick jag ner till 7:30 och jobbar mig upp ifrån detta istället.

Eftersom en mil på en timme är 6:00-tempo så ser det än så länge hopplöst ut med ett sådant mål för mig. Men det är mycket kvar på året...

2011-01-28 14:00
Du kommer att klara 10 km på 60 min helt lysande!
Jag började löpträna våren 2007 efter att ha haft ett uppehåll på ca 10 år (pga barnafödande Smiley och orkade då springa/jogga 500m. Samma sommar anmälde jag mej till Stockholm Marathon 2008 och började följa Anders Szalkais träningsprogram (valde 4h-programmet).

Hela hösten tränade jag för fullt men upplevde inga framsteg. Av en slump mätte jag mitt hemoglobinvärde, som var 95!! En intensivkur med järnpreparat fixade mitt hb-värde och jag kände att jag flög fram på löppassen.

Nästa bakslag blev inflammerad plantar fascia ca 6 veckor före tävling. Jag besökte fysioterapeuter, trappade ner på träningen och trodde jag inte skulle klara av att starta över huvudtaget.

Inför starten i Stockholm bestämde jag mej för att springa under 5 h och hade tejpat min plantar fascia-fot jättehårt. Jag löpte mitt livs första marathonlopp på 4:57:21.

Det jag vill säga är att allt lyckas med envishet. GE ALDRIG UPP!! En mil är inte jättelångt. Kan också nämna att jag i dagsläget haft löppaus på ett helt år pga hopparknä och nyligen börjat springa igen. Helt otränad fixar jag nu milen på 54 minuter.

Låt inte tiden 60 minuter stressa dej. Tänk kortare löprundor och intervallöpning + löpning i uppförsbackar = suverän träning o jättekul!
Du behöver och skall inte pressa dej för att klara milen direkt. Plötsligt märker du att du fixar det utan större ansträngning om du tränat under de kortare sträckorna på rätt sätt.

Jag önskar dej ALL lycka till! Låt din träning bli rolig och något som du längtar till efter varje avslutat pass. DÅ har du lyckats Smiley

2011-01-28 18:48
M S, prova att springa saktare så blir det lättare att springa 10 min. Jag provade att börja springa några gånger innan jag fastnade för löpning. Problemet var att jag hade alldeles för hög fart, vilket gjorde att jag inte orkade springa så långt och kände mig helt död när jag var klar. Börja sakta och sedan när du kan springa ett tag kan du börja att fundera på hur du ska få upp farten.  

2011-01-28 19:59
Jag tyckte som sagt också att C25K var ett bra program. Framförallt om man är helt ovan vid att jogga. När jag började på det programmet så skulle jag aldrig ha kunnat jogga 10 minuter på raken, så boxvinets milprogram hade ju varit fullständigt uteslutet för mig när jag var helt ny. Jag tror att jag höll ut i ungefär 3 minuter innan jag kände att jag behövde gå. Dels var jag inte van vid att jogga, och dels tog jag ut mig för mycket genom att springa fortare än jag borde.

Det är nog en bra idé att först köra lite C25K, och sedan haka på någon bra nivå på milprogrammet. Du kan ju slå ihop programmen, så att när du är klar med C25K så kan du ju börja en bit in på milprogrammet.

2011-01-28 20:59