Längdskidor

Seedningstabell vasaloppet 2010

Hej. Är det någon som har förra årets seedningstabell för vasaloppet 2010?

Dom verkar ha tagit bort den från sin hemsida

2011-01-14 12:02
http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/se/vasaloppet/start/loppen/seedning/...  

2011-01-14 13:01
Det är nästan rätt Smiley

Jag letar efter vinterresultaten och dessa är borttagna

2011-01-14 15:37
OK DESSA KOMMER KANSKE SNART.  

2011-01-14 15:56
Dom låg ute tidigare, så frågan är bara hur man hittar dom. Eller om någon har sparat listan och ev kan maila den.  

2011-01-14 15:58
De tar bort listan lite då och då för uppdateringar, speciellt om de fått in "klagomål" på skum seedning.  

2011-01-14 16:01
De kan ju inte finns nån lista innan loppen har körts...

Fjolsäsongens tider för seedningslopp kan vara intressanta men efter varje lopp så tas nya tider fram som gäller det aktuella året.

2011-01-14 21:38
Denna?
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid...

2011-01-14 22:12
Tack Hasse, äntligen någon som förstod vad jag var ute efter.

Stort tack för det!

2011-01-15 21:31
Vad ska du med den till, Rikard?

2011-01-15 22:41
Det är väl alltid roligt att titta på statistik! Begravde mig i seedningstabellerna och deras godtycke för ett par år sedan. Vet inte om seedningen blivit mer rättvis numera. Den som orkar kasta in tabellerna i excel kan ju se efter vilka lopp som lätt seedar in folk i de bakre leden. En del energi verkar läggas på att få elitseedningen rätt, sedan är det lite lotto längst bak (påhittade tider a 10/15 minuter mellan leden snarare är faktiskt uträknade kvoter baserade på vad som krävdes för led 1). Personligen kom jag till ro med mitt missnöje kring seedningens icke-matematiska natur efter en diskussion med en av Vasaloppets representanter. Han höll med om att det inte var fair men att det faktum att motionärer åker seedningslopp som träning troligen är mycket viktigare för sluttiden än vilket led man nu startar i. Kort och gott, åk så många lopp som möjligt så kommer chansen till en fin start och ett njutbart lopp vara ett faktum!  

2011-01-15 23:06
Hade han nå't vettigt argument till varför de inte bara kommer överens om en rimlig tidsgräns för led 0 eller 1 och sedan bara låter ett program räkna ut resten? Det är ju enklare, snabbare och mer rättvist...  

2011-01-15 23:36
Jag gillar bara att grotta ner mig i saker.

Och nej, jag behöver ingen uppläxning i att det beror på före osv osv . . Smiley

2011-01-16 00:18
De hade ingen förklaring direkt. Jag tror att det berodde på bristande kunskaper i excel typ. Den mer konspriratoriska delen av min hjärna var dock inne på att vissa lopp var lättare pga kopplingar mellan arrangörer och seedningskommiten... Om jag inte missminner mig så verkade det finnas ett samband mellan antal deltagare och lätthet. Populära lopp som drar många deltagare (med många sämre åkare) gjorde det lättare att seeda upp. Vissa lopp med fåtal deltagare borde ha seedat upp alla som gick i mål om man följt tider (ja, korrigerat för före etc) från andra. Det kändes som att det fanns en "man kan ju inte seeda upp den som kom sist" mentalitet.

På det stora hela tycker jag att seedningen till Vasaloppet verkar fungera mycket bra. Lyxigt att kunna seeda sig från så många olika lopp, som dessutom ligger nära själva vasan i tiden. Tänk va gott om man bara hade tid att träna mer och åka fler!

2011-01-16 07:13
Fredrik: Min erfarenhet är snarare tvärtom. Stora lopp som Skinnarloppet är riktigt svårt att seeda upp sig från (Förlåt Skinnarloppet, men ni har å andra sidan kanske det bästa seedningsloppet av andra skäl) eftersom det är väldigt många elitåkare som åker. Små lopp här nere i Småland däremot är mumma för seedningen även om spårkvalitet och annat inte är riktigt lika proffsigt (Typ, 14 varv på en konstsnöbana). Kanske är det mer en geografisk skillnad, vad vet jag.  

2011-01-17 15:15
Ju närmare Mora, desto lättare är det att seeda upp sig om man ska generalisera...  

2011-01-17 16:14
Före, temp, antal åkare, kupering mm spelar ju rätt stor roll i hur lång tid ett lopp tar.

Har hört att man tittar på vinnartiden samt om den som vinner är en känd åkare eller ej. Utifrån dessa kriterier räknas det ut vilken tid som ger vilken startgrupp.

Blir ju lite godtyckligt och subjektivt men det är svårt att hitta något helt rättvist sätt

2011-01-17 21:58
"Problemet" är att man inte _räknar_ ut hur de senare grupperna skall seedas till... Att komma fram till seedning för elit och led 1 är minst sagt svårt, övriga led skulle med fördel lösas med samma matematik för alla lopp.  

2011-01-17 23:16
Tja, jag tycker ju inte att det blir lättare ju närmare mora man kommer. Som sagt så tycker jag att Skinnarloppet är bland de svåraste att seeda upp sig ifrån, kanske beroende på att det är så många toppåkare med.  

2011-01-18 07:58
De ska ju vara svårt att komma till elit och ettan. Och för dom leden funkar ju seedningen hyfsat. Lite mer lotto i dom bakre leden.  

2011-01-18 09:17
Ibland blir seedningen helt galen även för de främre leden.
Ett exempel är väl Milkoloppet för några år sedan där de bara tyckte att segraren klarade elitledet och inte de 10-15 VL-elitåkarna som kom efteråt. Det var Anders Södergren som vann loppet...

2011-01-18 10:48
Är de fördel att åka tidigt eller nära inpå vasaloppet? Dom har väl en kvot för varje led?  

2011-01-18 12:38
Njae, de brukar snarare trycka in mer folk än vad som är lämpligt i varje led. Framförallt led 1-3 har blivit betydligt större på senare år än vad de var tidigare.  

2011-01-18 12:42
Säg ett 45 km lopp. Vilken tid bör man ha för att tränga sig in i startled 5 åtminstone?
Och sen har jag hört att det är lättare att få ett bra startled från till exempel Halvvasan än andra seedningslopp. Stämmer det?

2011-01-19 16:23
Om du kollar tidigare seedningstabeller så får du en fingervisning om vad som krävs för olika startled.  

2011-01-19 16:26
https://drive.google.com/open?id=14l6WiIs_95q2sqYbk7yebrdAlHa_oz_p

Och några till.

2018-02-06 09:05