Längdskidor

Hur många mil behöver man i kroppen innan vasaloppet?

Hallå gott folk.

Ska göra klassikern, men eftersom man är uppväxt i rännstenen i Göteborg så har man inte åkt så mycket längdskidor genom åren. Det har blivit först i år och är väll uppe på 10 mil nu cirka.

Hur många mil skulle ni rekommendera att man har i kroppen för att klara Vasan på 10-12 timmar?

Tack på förhand

2010-12-16 17:16
JAg körde iofs skidor årligen när jag var 7-15 år (ingen regelbunden träning men några mil på skoj), men i 30+ åldern när jag skulle köra Vasan tränade jag ena gången 12 mil och andra gången 9 mil totalt under vintern och gick in på dryga 8 timmar båda gångerna.  

2010-12-16 17:23
asså det låter ju lovande för min egna del då ;-) hur långa rundor var du ute innan då? behöver man någon på cirka 5 mil eller något?  

2010-12-16 17:28
Jag tror inte det finns någon mall för hur långt man måste åka utan det är väldigt individuellt. Är man hyfsat van längdskidåkare med en duglig teknik tror jag inte man behöver lika många mil som någon mer oerfaren tex. Men jag skulle ge dig tipset att ju fler mil desto bättre. Det gäller väl för alla?  

2010-12-16 17:37
Jag skulle vilja säga att det beror på din övriga träningshistorik. Jag hoppas att den inte är lika skral som i din träningsdagbok här på funbeat Smiley.

Är du en uthållighetsidrottare, som tränar regelbundet har du ju fördelen av en skaplig motor, förhoppningsvis. Sedan är ju skidåkning en tekniksport - mer än löpning och cykling. Med en god teknik behöver du inte ödsla lika mycket kraft.

Det är nog teknikförbättringar du vinner mest på genom att få åtminstone 30-40 mil i kroppen. De första 30 milen en skidsäsong är skidvaneträning, även för en rutinerad skidåkare.

Lycka till!

2010-12-16 17:39
Hehe nee min tränings dagbok är på funbeat är ganska tunn ;-) har spelat fotboll stora delar i mitt liv. Men nu är det mer gym och cykel som har gällt. Anser dock att jag är hysfad form. är ju iofs ganska stor 193 cm 97 kilo.. Men har ju kört 2.5 mil runda innan och 2 st 2 milar och det känns som det blir bättre och bättre.. Som sagt innan tror jag tekniken är oerhört viktigt, känns som man ödslar mycket energi i onödan.

men det finns ingen mall allas? så att säga har man 20- 30 mil i kroppen som bör iallefall ta sig runt på en god vilja?

Att jämföra med cykel där man rekommenderar att man har 100 mil i kroppen innan man kör Vättern!

2010-12-16 19:10
Som sagt, det beror nog mycket på om man har någon hyfsad teknik med sig ifrån yngre år, eller om man startar ifrån scratch. Försök få till något längre pass på åtminstone tre mil någon gång är väl mitt tips, då har man lite koll på hur man ligger till.  

2010-12-16 19:24
Jag har för mej att "vasaloppet" rekommenderade 40 mil skidor innan start, med det verkar dom ha tagit bort från hemsidan nu.
Men som alla andra skrivit, med bra teknik och kondis så klarar alla av max tiden. I alla fall om man åker öppet spår.
Då är det mer än fråga om hur fort man är återställd.

2010-12-16 19:28
Trettio till femtio var en uppgift jag såg. Själv körde jag 18 tror jag. Nyttigast tror jag tremilaren i uppkörda och igensnöade spår i Ågesta ett par veckor innan var, det visade sig vara ganska realistiska förhållanden.

De perfekta förhållanden som vi hade i Säfsen där en stor del av den övriga träningen ägde rum var lite missvisande Smiley.

2010-12-16 19:43
Har kompisar som bra grundtrände med löpning kör på 10 timmar med bara nån mil i benen men skulle själv säga som flera att runt 20-30 mil behövs för en rätt bra resa utan att du får allt för ont.

har själv lyckats ner till 6h med 50 mil och bra grundträning.

Lycka till,

2010-12-16 20:59
Niklas, jag åkte upp till Sälen en halv vecka och körde en ca 2-4 mil om dagen, uppdelat på två-tre pass. Sedan kompletterade jag med lite löpning.  

2010-12-16 21:49
Observera att jag körde Öppet spår båda gångerna (är lättare för det är mindre folk i spåret = bättre spår + mindre väntan i starten). Däremot är det inte lika mycket folk som står och hejjar på men det störde inte.  

2010-12-16 21:51
Viktigaste är att de mil du åker är så långa pass som möjligt, och att du tränar på tekniken. Bra kondis o kass teknik = sämre tid o jobbigare lopp än noll kondis o bländande teknik. 30 mil räcker långt om du tränat på att "åka stort", dvs låånga steg o stavtag, teknikträning utan stavar, osv.  

2010-12-17 09:06
Varning! Jämför er inte för mycket med Linus.. han har orättvist lätt för sånt här Smiley
Skämt åsido, jag körde 20 mil inför VL förra året. Inga skidor alls sista 3 veckorna innan. Det gick på 9:30, varav ca 45 minuter var i första backen.

Men jag skulle inte rekommendera ett sådant upplägg för tidvis var det inte särskilt roligt. Kör minst 40-50 mil.

2010-12-17 10:33
Det retliga är också att bonden här kör Vasaloppet på ca 8 timmar så gott som otränad. Han tränar inte kondition - han mjölkar bara sina kossor och strövar runt lite på sina marker.

Jag förstår inte ens att det är möjligt!!

Själv sliter jag som ett djur och blir glad om jag kommer upp i 9 km/h.

2010-12-17 12:02
Med den här vintern så har du ingen ursäkt att inte träna minst 50 mil innan. Och några pass över 45 km är att rekommendera.  

2010-12-17 12:39
Om man inte har ambitionen att spöa alla kompisar tycker jag 30 mil varav tre pass på minst tre mil är helt ok.

(Har haft allt mellan 1 och 80 mil i benen under mina 13 VL ...)

2010-12-17 13:21
ok, jag erkänner (drar mig till minnes)... jag körde faktiskt lite gymträning också: mest triceps och mage för att bli starkare i stakningen. Har man bra glid och rätt teknik (det är magen som ska jobba vid stakning, inte främst armarna) så är stakning suveränt, diagonalande är okay när det är något lite uppför (enligt min mening) eller då man tröttnat på att staka och vill variera sig en stund. Det är lite svårare när man börjar bli trött för tekniken blir då lätt lidande (trycker inte ifrån tillräckligt).  

2010-12-17 13:25
http://www.youtube.com/watch?v=J1neOuMdPdY  

2010-12-17 13:28
Komplettering:
30 mil varav tre pass minst 3 mil och minst tre pass är tillsammans med nån som kan tipsa teknik. Varje pass börjar du med tio minuters åkning utan stavar (första gången du gör det behöver du stöttning av en kunnig åkare).
Förutom skidåkningen kör du lite hemmagympa med framför allt armhävningar då o då (styrka i triceps o bål)

Gör du det får du garanterat (om inte föret är för jävligt med en massa nysnö) en trevlig resa till Mora på 8-9 timmar.

Alternativet är 10 mil utan teknikträning och en tuff resa till Mora på 11 timmarSmiley

2010-12-17 13:56
Min gymfavorit är (tre set á max antal) dips:

External image

samt vanliga sit-ups, exempelvis 3 x 40 eller liknande.

2010-12-17 14:18
Det här blir spännande. Jag ska göra mitt först ÖS 2011. Har satt ett träningsmål på 60 mil skidor (inkluderat några få mil på rullskidor), som jag får svårt att klara om jag ska klara att upprätthålla lite löpträning samtidigt.

Det blir nog tyvärr ingen teknikträning för mig (det var meningen att jag skulle få lite sådan, men det sket sig, och det blir svårt att få ihop det, men det kan gå). Men jag är inte nybörjare iaf och har lite minnen från teknikträning från tidigare år. Och jag har klarat av några kilometer utan stavar.

Några längre pass ska jag nog kunna få till. Har redan varit uppe i 2 mil och är anmäld till ett 40k-lopp i slutet på januari.

Det jag inte har gjort så mycket av är styrketräning. Jag försöker öva stakning genom att staka lite längre än vad som är "bekvämt", vilket är ett tips jag fick av en skidtränare en gång. Jag låter de brantare uppförslutorna bli naturliga intervaller när jag inte åker långt. Borde jag lägga in mer styrketräning, typ dips och armhävningar också? (det är ju så jämrans tråkigt Smiley)

2010-12-17 14:20
Kan man åka skidor är det bättre än att gymma. Smiley  

2010-12-17 14:35
Med tanke på alla 70 - 80 åringar som åker på 8 timmar utan att förta sig tror jag oxå att skidåkning är väldigt mycket viktigare än gym  

2010-12-17 15:18
Jo, fast de 70-80 åringarna kanske jobbade i skogen (manuellt) från det de var 23 till de var 67... Smiley  

2010-12-17 15:19
Jag känner en 75-åring som kör snabbare än mig...  

2010-12-17 15:23