Bra mat

Turkisk/Grekisg yoghurt?

Hej!
Har ätit och använt mig av grekisk yoghurt och såg nu på tv att det finns Turkisk yoghurt i mindre förpackningar. Vad är skillnaden mellan grekisk och turkisk? Smak? konsistens? Värmetålighet (matlag)? Fetthalt?
Tack för tips :)

2010-11-29 17:27
På bilden på den turkiska youghurten är det en grek. Annars är dom väl ganska lika Smiley Fetthalt skulle jag gissa på.  

2010-11-29 17:31
Den turkiska som vi äter (den med greken på) har samma fetthalt som den grekiska från samma företag. Jag tyckte mig känna en smakskillnad när jag testade de efter varandra en gång men jag skulle aldrig kunna avgöra vilket som är vilket på vare sig smak eller konsistens.

Gubben har förresten fått skadestånd för att blivit kallad grek (suck) och nu pågår rättstvist mellan yoghurtföretaget och bildbyrån.

2010-11-29 20:16
Kan det vara skilland i syrlighet?

Jag äter själv enbart Mild Natruell yogurt, de andra är på tok för sura.

2010-11-30 22:22
Ja, jag använder det till specifika saker, ex en efterrätt med grekisk yoghurt, honung och några rostade (fortfarande varma) valnötter. Skitgott och inte surt alls. Men eftersom man äter yoghurten som "glass" (den är ju så tjock) så är det viktigt att det inte skiljer för mycket mellan Grekisk och Turkisk... Därav min fråga..  

2010-12-01 10:17
Jag har googlat lite. Smiley

Grekisk Yoghurt
Grekisk yoghurt enligt originalrecept. Krämig och god. Utmärkt till matlagning och att äta naturell.

Innehåll
Högpastöriserad mjölk, grädde, yoghurtkultur

Näringsvärden / 100 g
Energi (Kj) 557
Protein (g) 5,2
Kolhydrater (g) 5,8
Fett (g) 10

Turkisk Yoghurt 10% Ekologisk
Vår ekologiska Turkisk Yoghurt håller samma höga klass som Originalet. En krämig yoghurt med en konsistens som påminner om mjukglass. Används med fördel i matlagning och kan även kokas.

Innehåll
Högpastöriserad mjölk, grädde yoghurtkultur

Näringsvärden / 100 g
Energi (Kj) 524
Protein (g) 3,8
Kolhydrater (g) 4,8
Fett (g) 10

Men det kanske inte heller var svar på frågan Smiley

2010-12-01 10:22
Olika bakteriekulturer ger väl lite olika smak och konsistens? Men det är svårt att beskriva smaker annat än i t ex termer av syra.

2010-12-01 11:21
Mikael - Du är guld :) (oj vad lat jag känner mig nu Smiley )
Det verkar ju vara same same (mer protein i grekisk) men eventuellt olika syrakulturer dårå.. Dumt att köpa storpack som blir gammalt om man inte hinner äta upp allt, så jag ska nog prova mig en turkisk någon dag :).

2010-12-01 15:46
Äsch. Jag googlar så gärna.

External image

Rent spontant skulle jag nog inte välja den turkiska om jag t.ex. ska ha den till efterrätt. Dom är ju lika feta båda två men jag inbillar mig (utan att veta) att den grekiska känns "rundare". Den turkiska skulle jag då hellre välja om jag skulle ha något som mildrar en stark curry eller kanske till en raita?

Men vad vet väl jag Smiley

2010-12-01 15:54
Jag köper alltid den turkiska och äter till musli, fruktsallad och liknande. Funkar att blanda i lite vanilj och ha istället för grädde eller glass. Den grekiska är lite surare så den passar bättre till matlagning och såser tycker jag.  

2010-12-02 09:02
Härligt med alla tankar och erfarenheter!
Tack för all input so far Smiley

2010-12-02 11:05
"Den turkiska som vi äter (den med greken på) har samma fetthalt som den grekiska från samma företag. Jag tyckte mig känna en smakskillnad när jag testade de efter varandra en gång men jag skulle aldrig kunna avgöra vilket som är vilket på vare sig smak eller konsistens.

Gubben har förresten fått skadestånd för att blivit kallad grek (suck) och nu pågår rättstvist mellan yoghurtföretaget och bildbyrån. "

Du har skrivit tillviss del rätt.. för du skriver fel i den översta om den turkiska yoghurten... o sen skriver du rätt i den nedre delen.. såg lite kul ut hihi förlåt Smiley

Vill bara korrigera lite det var den Grekiska yoghurt som hade en Turkisk man på omslaget..

En grek har inget emot o bli kallad för grek

2010-12-13 15:59
Inte för att jag har någon aning om skillnaden på grekisk och turkisk. men däremot så tittade jag närmre på ett paket filmjölk och en naturell yoghurt från arla, båda 3%fett och de har exakt samma näringsinnehåll. Enda skillnaden är olika bakteriekultur

Så kanske är det något liknande mellan grekisk och turkisk yoghurt

F.ö så tycker jag det är rätt kul att det står att den är "god att äta". Vad annars skulle man ha den till? Smörjmedel?

2010-12-13 16:59
Mikaela > nu blev det ännu krångligare, för du skrev också fel tror jag.
"Vill bara korrigera lite det var den Grekiska yoghurt som hade en Turkisk man på omslaget.."

Om det är mejeriet Lindahls yoghurt vi pratar om så är det deras Turkiska yoghurt som har en bild på en grekisk man på burken.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/skadestand-till-grekisk-turk-1.1137312

2010-12-13 18:00
Det var ju det jag sa juh.

Smiley

2010-12-13 18:40
Aha då hade jag fått det om bakfoten hehe.. jag ber om ursäkt Smiley jag hade hört att det var tvärtom hehe  

2010-12-14 14:52
Eftersom man ändå inte ska prata med den så spelar det ju ingen roll vilken som används.  

2010-12-22 06:10
Vad intressant att det inte verkar gå att komma på någon avgörande skillnad, jag har också funderat på det.
Jag var tidigare övertygad om att den grekiska var lite tjockare i konsistensen men det låter som att det bara var i mitt huvud...

2010-12-26 21:41
Snart måste nån köpa två burkar och göra ett blindtest.  

2010-12-27 10:07
Den grekiska smakar mycket surare. Jag tycker den turkiska är godast. Mjuk, krämig och alldeles underbar!  

2010-12-28 22:32
Hejsan! Här är en jätte bra video som handlar om skillnaderna på olika yoghurts https://www.youtube.com/watch?v=NK9PWgBkvL8 Samt vilken du borde välja beroende på din hälsa!

2016-11-27 11:19