Löpning

Kan man träna Marathondistanser inför Marathon? Skadligt eller givande?

Är det på något sätt bra att träna Marathondistans inför Marathon eller är det enbart skadligt? Kroppen tycks ta mycket stryk efter ett Marathon enligt alla tidningar, etc. Sprang en Marathondistans på löpbandet häromveckan (exakt 4, 2195 mil Tid 3 h 49 min). Springer då och då två mil. Jag vet att kortare intervallpass samt varierande träning är en bra träning, men om man vill träna längre distans, t ex inför ett Marathon, vilken distans är då att rekommendera. Sprang över 11 mil den veckan jag sprang Maran på löpbandet. Har känt mig lite "down" efter det och hade svårt att ens komma över halvmilen häromdagen. Fick mer eller mindre avbryta. Överträning??? Vad är en optimal träning inför Maran under en vecka. Skulle vilja springa under 4 timmar.

Eva-Marie
 

2010-11-24 21:03
"Sprang en Marathondistans på löpbandet häromveckan "

Respekt!
 

2010-11-24 22:55
Hej!
Jag tror absolut att det kan vara bra att lägga in distanspass vars sträcka är ungefär detsamma som målloppet. Jag tror det viktigaste när du avgöra hur långa dina "långpass" ska vara är hur långa distanser du generellt springer varje vecka samt hur långa distanspass din kropp redan klarar av att hantera.

På så vis får du en kontinuerlig och stadig ökning av distans/vecka. Tror att en stor del av skadeproblematiken uppkommer om du hastigt ökar, total distans och löphastighet. Långa pass behövs för att vänja din kropp vid att hantera energiförsörjningen effektivt under längre tid.

De sista veckorna innan långloppet tror jag det kan vara idé att minska ner på lång loppen rejält. Den kända löpcoachen Jack Daniels, vars bok jag varmt kan rekomendera, ger ett exempel på att maraton upplägg för nybörjare. Där ingår ett långlopp på 2.5 timmar eller 3.5 mil beroende på vad som är minst var trejde vecka ungefär fram tills det att det är 2 veckor kvar till själva loppet. Vidare ingår flera andra pass som är lite över 2 mil långa i lugnt tempo varierat med korta perioder av tröskellöpning.

Utifrån detta skulle jag säga att du gör rätt i att blanda in lite längre pass ibland.
 

2010-11-25 02:23
Jag tycker det är jättesvårt att säga vad som är bäst för dig. Det beror på din träningsbakgrund. Om 11 mil per vecka är en kraftig höjning av veckodosen, så är det inte så konstigt att du känner dig slut. Öka långsamt är väl ett bra råd.

När jag började springa marathon för några år sedan, så tyckte jag att många av de träningsråd som man då och då stöter på stämde, t ex vad gäller den långa återhämtningstiden efter ett marathonlopp, och att det vanligen tar mer än vad det ger att träna så långt som själva marathondistansen.

Men nu när jag är mycket vanare vid att springa både marathon och en del ultra, tycker jag att många träningsråd är kraftigt överdrivna. Min återhämtningstid efter ett lopp är mycket kortare än förr, och jag kan lägga in ett fyrmilapass men ändå träna normalt veckan efter.

Sedan spelar tempot naturligtvis en avgörande roll. Ligger man nära sitt max, kanske man kan prestera bra på marathon ett par-tre gånger per år, men om man inte maxpresterar kan man springa flera marathon eller ultra per år, utan problem. Och är man van marathonlöpare kan man springa riktigt långt på träning, om man ligger långt från sitt max, utan bekymmer. Är man inte lika van, så sliter det naturligtvis mycket mycket mer på kroppen!
 

2010-11-25 08:35
Ingen fara att springa en mara som träningspass, men man behöver inte springa i tävlingsfart. Det räcker att Du bara ger Du ut och småspringer och inte kör för fullt och håll på minst 4 timmar. Men drar Du maran på 3:49 på löpband och kör 11 mil i veckan så har Du nog inga problem med maror som träning.  

2010-11-25 09:17
När jag tränade för marathon körde jag inte marathondistans utan däremot den förväntade tiden men i ett lägre tempo. Det blev ca 34-36 km.  

2010-11-25 11:13
Om du aldrig sprungit så långt tidigare (?) och dessutom gjorde det snabbare än din tänkta tävlingsfart är det väl inte konstigt att du är lite stekt efteråt.

Du borde rimligen kunna sätta målet lite tuffare för tävlingen än att springa 11 minuter långsammare än på träning... 3.40 borde inte vara några större problem om du inte förivrar dig och tränar sönder dig.

Kör gärna riktigt långa pass (maradistansen) någon gång ibland men i riktigt lugnt tempo, och inte varje långpass. Det sliter en del, men det bygger också upp under förutsättning att kroppen får tid att återhämta sig. Det är skönt för skallen att veta att man fixar distansen också, det ska inte underskattas.

Hur någon pallar 42 km på löpband övergår mitt förstånd, men det är en annan historia... Du verkar ha gott tålamod!
 

2010-11-25 12:43