Längdskidor

Paketköp

I februari ska jag åka TjejVasan för första gången och jag har aldrig stått på ett par skidor och jag kan inget om skidåkning. Nu ska jag köpa skidor och för att få det så billigt som möjligt så känns det som en god idé att köpa precis allting på en gång. Vad rekommenderar ni som måste-saker?

Jag kommer att köpa ett längdpaket med skidor, bindningar och skor samt stavar till detta så det behöver vi inte bekymra oss om.

I övrigt då? Jag antar att jag behöver ett skidfodral att förvara skidorna i och att transportera dem i? Vidare så är det kläder... jag kommer från de södra regionerna av Sverige och har i princip bara löparkläder just nu så jag antar att ett underställ är ett måste? Vad finns det utrustningsmässigt och klädesmässigt som är "måsten" i övrigt enligt er?

2010-11-24 14:13
Skidfodral är väldigt bra att ha, särskilt om man ska åka tåg och buss.
Kläder ...
Jag har åkt en del i ett par stormtajts från craft. Min R90 är väldigt bra också. Finns en hel del ganska lätta skidställ att köpa också.
Underställ ja! "Lagom". Trosa med windstopper. Bra strumpor.
Överdragskläder.

2010-11-24 14:22
Valla: Om du inte är intresserad av att valla skidor eller har någon som kan hjälpa/lära dig och vill ha något som funkar hyfsat kanske tejp är bästa alternativet (vad säger proffsen här runtomkring?) Det blir också ett minimum av inköp. Vallningsfria är rakt av ett sämre alternativ än vanliga+tejp skulle jag säga.
Glidvalla: du vinner väldigt mycket på att ha bra glid på ett sådant lopp (tro inte att det bara är för de "duktiga"; bra glid gör hela upplevelsen mycket behagligare). Lite osäker på vad som är kostnadseffektivt där. Man kan lämna in skidorna, men det blir några hundralappar extra tror jag.

2010-11-24 15:19
Billigt skidfodral t ex Stadium. Midjeväska för småsaker. Vindtäta trosor "gundekallingar". Underställ. Skidhandskar.

Enklast är att få en skidkunnig bekant att sickla glid o tejpa fäste, så slipper du hela vallabiten.

2010-11-24 16:53
"Vallningsfria är rakt av ett sämre alternativ än vanliga+tejp skulle jag säga."

Varför då Erik?

2010-11-25 08:24
Det finns riktigt bra vallningsfria skidor, men de säljs sällan i butik i Sverige av någon anledning.  

2010-11-25 08:41
@Mikael: Du har alltså ett par zero-skidor typ dessa?
http://www.polder.se/1/sv/fischer-Fischer/fischer-rcs-zero-classic.php
Och de fungerar bra/hyfsat i alla fören?

Enligt Pölder är de bra i svåra nollfören men kassa annars. Känns som ett smalt användningsområde för skidorna för det priset.

2010-11-25 09:18
Hej Jonas.

Det stämmer att skidorna är framtagna för "skitfören" (ursäkta) kring nollan men min erfarenhet från säsongen 2009/2010 att dom är lämpliga för ett större temperaturområde. Mycket större t.o.m.
Körde i Vemdalen under v.8 och då hade vi -22 grader i Storhogna. Riktigt bra fäste men glidet var kasst men det fixade vi med glidvalla för riktiga kallgrader.
Resten av säsongen var det allt från 0 till - 15 grader och då fungerade skidorna utmärkt. Nu så här på försäsongen 2010 har jag haft problem med skidorna men det beror på att jag inte förstått att använda silikon under trampet.

Smiley

2010-11-25 09:45
Det är möjligt att det går att få tag på vallningsfria skidor som inte har direkt uselt glid, jag har inte hittat några någonsin. Många av de som finns ute i butikerna är dessutom för breda och för tunga för att användas till annat än skidgång (vet inte vad det beror på?). Med tejp så har det mesta av böket med vallning tagits bort. Det finns till och med skidpaket från någon av leverantörerna (Atomic?) som istället för vallningsfria skickar med tejp. Marknaden för vallningsfria skidor har även påverkats ganska mycket av att tejpen har slagit igenom (enligt längdkillen på RS, Vasagatan iaf).  

2010-11-25 10:03
Jag tackar för alla svar, även om jag inte direkt förstår mig på diskussionen med vallningsfria skidor. =) Jag tänkte åka på något av de skidpaket som plockas ut åt mig och som verkar lämpligt med tanke på min längd och vikt så att säga och sedan får jag nog ta tag i själva fästet sedan eftersom det verkar vara en smärre vetenskap.

Det som jag dock kan sammanställa som ni ser som absoluta måste-saker förutom själva skidsetet är skidfodral, underställ, bra strumpor, överdragskläder, midjeväska, vindtäta trosor och skidhandskar om jag förstår saken rätt?

2010-11-25 10:15
Vallningsfria skidor är skidor med små "fjäll" under fästzonen.  

2010-11-25 10:23
Fischer RCR crown är ett exempel på en bra vallningsfri skida. Men har aldrig sett den i butik i Sverige. De tunga klumpiga o allmänt kassa vallningsfria skidor man hittar i närmaste sportbutik är till för fikaturer, och har inte mycket gemensamt med de förstnämnda.  

2010-11-25 10:29
Min mamma hade ett par riktigt gamla vallningsfria som funkade hyfsat i vissa fören också, men de är för länge sedan ur sortimenten (kan de ha varit ett par Edsbyn? Smiley)  

2010-11-25 10:34
Vallningsfria - som ska behandlas med silikon och glidvalla? Smiley
Låter inte riktigt vallningsfritt enligt mig även om behandlingarna är glesare är klassisk valla?

2010-11-25 10:38
Silikonet var väl till nollgradersskidor, de skulle jag inte kalla för vallningsfria. Är inte de mer av ruggade skidor?

Glidvalla ska man väl ha på allting (ja ja man kan sickla också, tjata inte Smiley) inklusive utförsåkningsskidor, pulkor och allt annat som man vill få fart på.

2010-11-25 10:43
OK, jag tyckte det var någon som skrev om silkon på de vallningsfria här ...  

2010-11-25 11:00
Skidor med fjäll på hade man väl på 80-talet? Smiley

Dagens "vallningsfria" t.ex. ruggade har tusentals porer under trampet. Jag tycker att det är så nära vallningsfritt man kan komma när man klarar (beroende på hur mycket man åker...) i det närmaste en hel säsong på en glidvalla + att när det är kring nollan drar på silikon.
Har en kompis som är en mycket duktig skidåkare som kör med tejp. Åker 10 mil och drar sedan på nytt. Känns nästan ännu smidigare en med ruggade... Smiley

Jo jag vet att det inte finns någon bättre än att åka på ett par riktigt bra vallade skidor men hur många gånger händer det på en säsong?

2010-11-25 11:39
@Erik Kan verkligen Edsbyverken sysslat med vallningsfria skidor? ...men det kanske det fanns ja... Smiley
Var det sånna där "fiskfjällsskidor" eller var det varianten med "borstar" under, om du förstår vad jag menar?

@Kim Vad gäller skidpaket. Du kanske har koll på det redan, men jag har läst på Pölders blogg att många skidor i år (från flera märken) är på tok för mjuka, typ 10-20 kg under den vikt som finns stämplat på dom.
Han vill väl hävda deras "kompetens" vad gäller att plocka ut rätt spann, men det stämmer i alla fall på de Madshus jag köpt av dom som är märka 85-90 kg. Jag väger 72!
Finns väl fler än Pölder som kan plocka ut skidor, men bara så man är uppmärksam på det. Tråkigt att få ett par skidor som man sliter bort vallan på efter 3 mil!

2010-11-25 12:50
Tack för tipset Tomas! Det är Pölder som jag har haft kontakt med hittills och han skrev alltså 3 A4-sidor som svar till mig där han förklarade de olika paketen, skidorna som ingick, pjäxor, bindingar och stavar så jag känner mig ganska trygg med att de kan plocka ut något bra till mig. =)  

2010-11-25 12:53
@Tomas: Nej det där med Edsbyn kan vara en sammanblandning (jag försökte markera att jag var osäker), kommer bara ihåg att hon hade Edsbyn på 80-talet. Det var fiskfjällsskidor, i princip små sågtänder.

@Mikael: De billiga vallningsfria (och jag räknar inte riktigt in Fischer Zero eller vad de nu heter till dessa) har fortfarande en tydlig fiskfjällsyta (pss ser de flesta barnskidor ut). De kännetecknas ofta av ett tjusigt vinande ljud när de susar(!?) fram.

Jag tror att det är en akademisk diskussion, eftersom de enda vallningsfria skidor jag kan hitta hos Pölder är ett par "Zero"-skidor, som jag inte tror han tänker sälja till en nybörjare och Peltonens:
http://www.polder.se/1/sv/peltonen/peltonen-nanogrip-facile.php
Som ju faktiskt verkar riktigt intressant. Någon som har provat? Var det en sådan skida du menade Mikael?

2010-11-25 14:22
Shit, Han måste jobba jämt Tony Smiley Jag mejlade med honom om mina Madshus, och han svarade 23.30 via sin iphone Smiley  

2010-11-25 14:22
Jag har zero belag på mina Fischer Smiley

http://www.sportmarket.se/IziPage/IziPageLayout/IziNews.asp?NewsID=66

T.o.m Tony kallar dom för vallningsfria Smiley

http://tonypolder.blogspot.com/2009/01/sprillans-nya-zero-skidor-frn-fischer....

2010-11-25 15:24
@Erik
Jag minns inte heller om vallnigsfria Edsbyskidor, så jag försökte oxå indikera att du säkert kan ha rätt där Smiley

2010-11-25 16:36
Tja listan kan nog göras lång, men en sak som jag har och som fungerat bra är en rånarluva. Jätteskönt om det är kallt och kan dras ner till en halsduk om det blir för varmt. Jag har mössan över rånarluvan, passar mellan 10 minus och 25 minus (för mig).

Om du åker några lopp och längre träningspass i vinter så kommer du nog att märka vad som passar dig. Vilka strumpor som är skönast vid olika temperatur, vilka handskar behöver man, vindskydd eller på understället o s v.
Jag har listor och träningsdagböcker som hjälper mig att få ihop rätt utrustning och förberedelse inför loppen. På 4 år har det blivit alltmer anpassat just för mig.

2010-11-26 12:53
Angående Vallningsfria VS skidor man måste fästvalla själv.

Jag skulle vilja påstå att vallningsfria sällan eller aldrig har lika bra glid som ett par man vallar själv.

Nu var det ju en par år sedan jag tävlade, men det finns en anledning till att alla som tävlar på högre nivå aldrig kör med vallningsfria.

Ska man åka ett lopp som VL eller Tjejvasan, så kommer det bli en väldans massa stakning, då vill man gärna ha finfint glid!

Sen kanske de har utvecklat riktigt bra vallningsfria de senaste åren, det vet jag faktiskt inte.

Men generellt sett ska vallningsfria skidor glida sämre!

EDIT: redigerade bort en felstavning!

2010-11-28 20:39
Det fina ljudet, som åtminstone de vallningsfria skidor jag känner till ger upphov till, kommer någonstans ifrån.  

2010-11-28 21:32
Om det låter från vallningsfria skidor beror det på att de är för mjuka. 99,9% av de vallningsfria som säljs i Sverige är skit-skidor nästan helt utan spann. Bra vallningsfria har ett spann som är avpassat till åkaren vikt (och säljs inte i 800-kronors paket, utan kostar 2000+)  

2010-11-28 23:31
Jo, det är helt korrekt, skojade lite där, men det är ofta också sant. I princip ska inte vallningsfria skidor behöva ha ett dugg mer friktion än klassiska skidor för valla.

Som andra påpekat är det glidmässigt vare sig mer eller mindre vallningsfria än vanliga skidor heller (det råder delade meningar om hur mycket vanliga skidor behöver glidvallas nuförtiden).

Så det är egentligen bara fästvallan det handlar om. Och då skulle jag nog vilja påstå att klossa ut lite fästvalla inte är särskilt svårt och det finns diverse andra moderna hjälpmedel som är lite mer permanenta som tejp och sprej. Så värst mycket sämre än vallningsfria skidor tror jag inte att det blir, ens för en väldigt ovan, om man tar till sig lite tips ifrån nät och bruksanvisningar.

2010-11-29 08:05
"Nu var det ju en par år sedan jag tävlade, men det finns en anledning till att alla som trävlar på högre nivå aldrig kör med vallningsfria."

Stämmer tyvärr inte. Jörgen Aukland vann t.ex. Vasaloppet 2008 på "ruggskidor".

2010-11-29 09:16
Jag tycker nog man ska göra skillnad på vallningsfria skidor och ruggskidor.  

2010-11-29 09:46
Eftersom de aktiva i eliten står på morgonen och väljer mellan vallade eller ruggade, så är det ett vallningsval att köra ruggat. Jag misstänker att inte Aukland körde halva säsongen på dessa ruggade skidor, vilket kanske är valet för de flesta lågvolymåkare. Och hans valla-team jobbade säkert hela natten med att få dessa skidor perfekta också, så det är frågan om det är vallningsfritt.

2010-11-29 10:29
Ja det är väl i vissa fören eliten väljer vallningsfria, därför att just _då_ är de faktiskt bäst, däremot inte när det är rejält kallt har jag för mig.

Men min nioåring har förälskat sig i fischers vallningfria och vill väldigt gärna ha ett par, han är drygt 140 lång och väger väl drygt 40 kg också, så han har ju lite kvar att växa ... skattar att han slutar på ~185 cm och 75 kg eller så, men det kanske är lika smart/korkat att köpa ett par vanliga och tejpa dem? Just nu har han ett barnskidpaket från techniks (?), vallningsfria, men riktiga bindningar, dock tappar han skidan rätt ofta.
Så länge han inte vallar skidorna själv är jag inte så mkt för att valla hans. Kanske kan lära maken göra det iofs Smiley

2010-11-29 10:46
Just i Auckland-fallet och Vasaloppet 2008 var det tydligen så här;
"För andra året i rad bjöd Vasaloppet på svåra vallningsförhållanden, bröderna Aukland testade skidor fram till 10 minuter innan start, gjorde en chansning och valde rätt. På ruggade skidor lämnade de resten av startfället och en stakande Jerry Ahrlin bakom sig."

Intressant att notera är även att dom 7 första på 15 km VM i Liberic körde på "ruggskidor".

2010-11-29 10:46
LLL,
Min 10-åring har fram till nu kört på Fischer vallningsfria. Perfekt val. Nästa par blir dock ett par skidor som kommer tejpas istället, känns som nästa steg.
I förstaläget gäller att göra det enklast möjligt för att slippa bakhalt, glidet är då väldigt lågprioriterat (snarare är bra glid läskigt och avskräckande). Ledorden är snarare trygghet och kontroll än optimala förutsättningar för prestation.

I helgen som gick lärde jag honom att tejpa skidor så nu kan han "valla" själv.

Av ungefär samma anledningar som sonen haft vallningsfria kör jag med vallningsfritt på mina turskidor. De kompletteras ju dessutom med stighudar när behovet av fäste ökar.
I spåret skulle jag aldrig köra vallningsfritt, däremot kan ruggskidor vara ett alternativ när sådana förutsättningar råder.

2010-11-29 11:11
Tack Fredrik N!
Jag har nästan lovat honom ett par fischer i julklapp, vi ska ha orgie att pröva pjäxor och sånt framöver; Bägge barnen lär ha vuxit ur skodonen, frågan är vilka skidor som hänger med en vinter till.
Om Lillan (5) kan ha sina (ärvda) eller Sonens, eller om det är nyinköp där med.
Men det ska ju vara roligt att åka, och bakhalt är precis som du skriver det mest ickeroliga. Ja det skulle vara skavsår då.

2010-11-29 11:17
Micke:

Enligt mig så skiljer det väsentligt mellan "vallningsfria" och ruggade skidor.. då ett par vallningsfria skidor har en sorts "fiskfjälls"-mönster under spannet, ruggade skidor däremot är "vanliga" skidor som man får valla själv, men som man istället ruggar upp med "smärgelduk" och liknande.

Som några tidigare skrivit också så tycker iallafall jag att man ska skilja mellan regelrätta "vallningsfria" skidor och "vanliga" skidor som man i vissa särskilda fören ruggar, och då alltså ej "vallar".

Visst kan man diskutera fram och tillbaka här, men vallningsfria skidor är snarare "underhållsfria" när det kommer till fästzonen, du kan inte rugga upp eller lägga på burkvalla där (eller visst kanske man kan det, men har aldrig hört talas om det :P).

Som också sagts tidigare, så är skidor man ruggat väldigt effektiva (finfint glid dessutom) i väldigt speciella fören, dessutom tror jag ingen "motionsåkare" gärna kör på ruggade skidor, då dessa lär ska vara ganska svåra att få fast i snön.

2010-11-29 11:58
Ruggade skidor är inte svåra att få fast i snön, om spannet är rätt o förhållanden relevanta (dvs nollföre o nysnö). Är det hårda glatta spår o svårt med fäste ruggar man ju inte, då kör man med vanlig burk eller klister.

Oavsett om det är vallade skidor, vallningsfritt eller ruggning, så är spannet ALLTID det avgörande.

2010-11-29 15:24
Fast jag har haft riktigt bra fäste med mina ruggskidor i temperaturintervallet 0 till -22 grader.

Smiley

2010-11-29 15:58
O då har du ett spann som passar dig riktigt bra!

(Mina gamla lite mjuka Atomic Beta race gick jättebra i nysnö nollföre ruggade med 80-papper o lite gammal silikonolja, men blev med åren inget vidare under andra fören)

2010-11-29 16:06
Precis så är det Anders. Killen som mätte spannet åt mig hos skidhandlaren sa; "mer perfekta skidor kan du inte få".
Papperslappen nyper exakt där trampet börjar/slutar.

Smiley

2010-11-29 16:20
Lärdomen att dra för nya skidentusiaster på väg till affären är alltså:

Märke och modell är inte så viktigt, rätt spann är jätteviktigt.

2010-11-29 16:40
Japp där har man nyckeln!

Spannet är det absolut viktigaste, oavsett om det spannet sitter på Karhu,Fischer eller madshus!

Du verkar ha fått tag i ett kanonpar skidor micke :)!

2010-12-05 19:55