Löpning

Långsam trots ambitiös träning?

Tycker du milen under 50min verkar svårt/omöjligt? Är 4min/km ett så högt tempo att det bara går komma upp i det på korta sprint-ruscher, om ens det? Är "ta sig runt" tillräckligt svårt på halvmarathon?

Känner du till någon kollega, vän, släkting, etc. som springer fortare än dig, trots att den knappt tränar något? Smiley Eller brukar du rent allmänt hamna i den nedre halvan av resultatlistor? Detta trots flitig träning och ambitioner om att förbättra persen?

Är ett SYFTE med din löpträning, förutom för att må bra/ha kul/det är skönt/osv, även att du faktiskt VILL bli mer vältränad och kunna springa snabbare?

Vad anser du om sådana som springer milen under 40min? "Livet är orättvist", men du kämpar på utifrån dina förutsättningar? Javisst är livet orättvist. Inom löpningen som övriga livet. Olika gener, uppväxt, m.m. Bara skillnaden män/kvinnor lär handla om 5min på milen.

Men hur stor är egentligen faktorn "olika förutsättningar", och hur mycket går att påverka med träning? Vad är fysiskt möjligt att uppnå, om man inte är fullt så talangfull som Haile Gebresselassie & Co? Smiley

Och för att då komma till vad jag vill säga med detta inlägg...

Ibland har jag råkat skriva saker i stil med att "alla kan springa milen på 50min" och då fått mothugg av personer som "minsann inte är i närheten av den tiden, trots att de tränar mycket". Jag kan köpa att inte min världsbild över möjliga tider kanske inte är helt objektiv utan sannolikt snevriden utifrån de förutsättningar jag själv haft. Även om jag "försöker" vara objektiv och ta hänsyn till olika förutsättningar. Men frågan är isåfall om inte min bild över vad som egentligen är "mycket träning" också är lika "fel". Eller i alla fall annorlunda...?

Anders Gärderud har en trevlig formel för framgång, "2x7x52x10".
Dvs 2 pass om dagen, 7 dagar i veckan, 52 veckor om året, i 10 år. Så långt behöver man naturligtvis inte gå, men jag kan ju säga att ingen av de jag stött på "som inte är i närheten de tider jag hävdar vore möjliga, trots att de tränar flitigt" ens varit i närheten, av att vara i närheten, av Gärderuds formel. Faktum är att man, enligt min snevridna världsbild förstås, tränar både på tok för lite, och för lätt, för att hävda att man "inte kan" springa på X eller Y. Man har helt enkelt inte prövat.

Så ett tips till "alla er som vill bli bättre": Lägg inte fokus på relativt betydelselösa detaljer som vissa typer av intervaller, långpass, backe, osv. Det man VERKLIGEN blir bättre av är att träna MER, och HÅRDARE!! Smiley
För att skaderisken inte ska bli allt för hög bör naturligtvis ökningen ske långsamt, dvs det tar lång tid (flera år) att på allvar bli bättre. Men då blir man också mycket bättre!! Smiley Önskar er som vill testa att den, i teorin lätta men i praktiken tuffa, metoden lycka till... Smiley Smiley

Många har inte tid eller motivation att träna så mkt mer än de gör i dagsläget, vilket jag naturligtvis har förståelse för. Det vore knappast realistiskt av mig att förvänta sig att alla "som vill bli bättre" är beredda att elitsatsa med 10pass/v i 10år bara för det. Men då får man väl också vara medveten om att det (delvis) är brist på tid & motivation som begränsar en från att bli bättre? Inte (bara) brist på talang, fel gener, osv.

2010-11-20 11:33
SmileySmileySmileySmileySmileySmileySmileySmileySmileySmileySmileySmileySmileySmileySmileySmiley

2010-11-20 12:22
Eh, T-N, är inte de där "betydelselösa detaljerna" en del av verktygen för att kunna "träna MER, och HÅRDARE"? (mentalt och eller fysiskt.)
Eller menar du att all träning ska vara fulldistans mara i 10K-fart samt gärna i terräng, dagligen? Smiley

Lite skämt åsido. Visst behöver man träna för att bli bättre och insatsen brukar påverka utfallet, men min erfarenhet är att det går ganska illa att som 40+ bara blåköra för att spränga 50-minutersvallen. Då går många sönder, vilket brukar påverka totalresultatet hyfsat negativt...

Tror nog träning är ganska individuell. Vet "folk" som "tränar mindre" men är snabbare, så vad, hur och vem som tränar/s verkar ha en viss betydelse... Typ vikt, ålder med mera...

2010-11-20 12:54
MA +1, no comments  

2010-11-20 13:11
Rolle: Var kanske otydlig, variation i träningen mellan olika pass är absolut att föredra. Det jag ville poängtera är att det knappast är avgörande för den framtida formen om man kör 4x4min eller 6x800m, om vilan mellan råkade var "optimal" eller "för kort/lång", hur långa långpassen var och om de hade fartökning eller ej, om man springer innan frukost eller ej, osv. Träna gärna allt möjligt för att variera belastningen och utmana kroppen på olika sätt, men lägg inte fokus på att "träna optimalt". Det som har desto större betydelse, och där fokus bör ligga om man vill bli bättre, är om man snittar 23km/v varav det mesta i lugn fart, eller om man ligger på 94km/v inkl. flera långa och hårda pass.

Något "blåkörande" är jag dock inte alls ute efter, tvärt om nämner jag ju skaderisken vid ökad träning i mitt inlägg ovan, och påpekar att ökningen bör ske långsamt och att det därmed tar flera år att komma upp ordentligt.

Ålder, kön, gener m.m. är saker man inte kan påverka, men du skriver "vikt" i samma mening, och DET är något man kan påverka! Och absolut bör, om man har några extrakilon och samtidigt ambitioner att bli bättre. Vikten har stor betydelse för förmågan att springa fort.

2010-11-20 13:47
Jag är fullt medveten om att jag springer relativt lite, och i den bemärkelsen klagar jag inte på mina blygsamma resultat. Det är mer en hobby än en seriös satsning för mig.

Men vad som jag har tyckt varit lite förvånande är att andra motionärer med liknande bakgrund (ålder, vikt, träningshistorik, etc) har kunnat göra betydligt bättre resultat med lika mycket eller klart mindre träning än mig. Jag undrar om jag genom en heroisk insats kunde komma till samma nivå som dem, eller om jag helt enkelt är ovanligt kass på långdistanslöpning?

2010-11-20 14:30
Upp till en viss (okänd) gräns kan nog alla utan kroppsliga defekter komma med eller utan ordentlig träning - sen är det talang (fysisk o psykisk) som gäller!  

2010-11-20 14:45
Szalkai påstår ju att alla kan springa en mil på 40 minuter med (rätt) träning. Sedan är det gener. Hur lång tid det tar att komma dit säger han inte dock.....

En kollega började träna som 48-åring, tappade 20 kg och gör nu milen på 41 min, 5 år senare. Men han följer ju Szalkais slaviskt. 6 löppass per vecka, 4 styrke pass plus lite annat. ca 12 träningspass totalt varje vecka. Alla veckor på året.

Så framgång beror på det innanför pannbenet, helt klart.

2010-11-20 14:51
Det här var dagens sanning. Tack! Smiley Har börjat få spatt på alla diskussioner om hur man ska optimera träningen och finlira med smådetaljer som knappast har någon påverkan alls för gemene man.  

2010-11-20 15:05
Markus: Har inget att tillägga här. Tack för det inlägget!  

2010-11-20 15:28
Va, måste "man" verkligen träna också?
Då faller de flesta från de höga hästarna innan första hindret.

2010-11-20 15:32
Vad vore Funbeat utan Markus Andersson? Jättetråkigt såklart!

Du har helt rätt är jag övertygad om, många som gnäller över sin fart tränar inte tillräckligt hårt helt enkelt.

2010-11-20 15:40
När man börjar komma upp i 45-50-års åldern och startar från noll, tror jag det är mycket svårt att komma ner under 40. Är man 25 och kille gör man det säkert på ett år eller mindre.

Med åldern är det också svårare att träna mer, utan att gå sönder. Jag tror faktiskt att just skador är det som hindrar/hindrat många. Skador som gjort att de tröttnat, och kanske dragit ner på träningen till en jämn och låg nivå.

För min del har det gjort enorm skillnad att gå från 3-4 till 6 timmar per vecka i träningsmängd. Men 6 timmar per vecka är inget man bara kan snubbla in(i alla fall inte jag). Det måste planeras och kompromissas.

2010-11-20 15:47
Håller med Magnus, jag är 62 och jobbar på att hålla mig under 50.

Det lustiga är att jag skrev en, om inte liknande, så iaf ett inlägg med samma tema för rätt länge sen här på funbeat. Då var det folk som kände sig kränkta!

Därför blev jag väldigt glad åt detta Markus. (Du uttryckte dig dessutom mycket bättre än vad jag gjorde)!

2010-11-20 16:10
Christer, vad är ditt pers och hur gammal var du när du satte det (om man får fråga)?  

2010-11-20 16:15
Att ämnet är känsligt var jag klart medveten om. Budskapet "du är långsam pga att du tränar för lite" var svårt att undvika, om jag skulle vara tydlig i mitt budskap, men sen försökte jag styra mer åt hållet "man kan faktiskt BLI BÄTTRE om man tränar mer" för att huvudbudskapet i mitt inlägg skulle handla mer om "ett tips mot framgång", snarare än att jag "kritiserar långsamma".

Var dock osäker på hur det skulle falla ut, och är lättad och glad att det (än så länge) verkar ha tagits emot bra... Smiley

2010-11-20 16:28
Markus: Jag här helt med dig att mer träning är det som gör den tränande bättre. Vad jag ville lite skämtsamt peka på var hur det går att tolka olika budskap och vad resultatet kan bli.

Att träna mer, vad är det? Fler mil, fler timmar, högre puls?
Det jag ville peka på är att alla vänliga råd alltid kan feltolkas. Av okunskap, önsketänkande, otydlighet från avsändaren eller faktor X. Tolkningen sker alltid av den som tar emot ett budskap och det blir inte alltid som avsändaren önskar. Smiley

Jag tränar definitivt inte optimalt ur något avseende men jag tränar så att jag kan hålla intresset uppe och fortsätta träna och helst utan att skada mig och gärna bli bättre. Gruppträning, teknik, fart eller mängd. Tja, det beror på vilken möjlighet som för tillfället finns till buds. Den optimala träning är den som faktiskt blir av.

Påverka vikt; Vad är optimal löparvikt för en gubbe på 2+ meter ?

Svaret är: Lägre än min, men det är inte helt kompatibelt med trivsel i övriga livets situationer. ;-)

2010-11-20 16:54
Magnus: Jag har aldrig varit snabb och inte tagit tid så mycket förr i tiden - så mitt pers på 10k är 49:5 har jag för mig (strax under 50 iaf) och det gjorde jag för 2 år sen.

Annars gjorde jag 1:43 på halvmaran (stockholmsloppet) för en massa år sen.
Började dock springa först vid 30 års ålder...

2010-11-20 16:57
Och poängen är att man måste träna för att bli bra? Om det finns folk som inte förstår det på allvar blir man lite skrämd..  

2010-11-20 16:57
Apropå att inga klagat på ditt inlägg. De som kommenterat här än så länge är väl alla utom jag sub-40-personer?  

2010-11-20 16:58
Henrik, vad jag tror är att många inte förstår vad som är att ta i. De säger Oj, vad trött jag är - men dom är lååångt ifrån sin maxpuls.
Helt enkelt dålig erfarenhet av att vara trött/rädd för att bli trött!

2010-11-20 17:00
Skador.

Visst är det så att en del faktiskt FÖRSÖKER träna mer & hårdare, men hindras & begränsas av skador. Faktum är att även de som nått ända fram till elitnivån i de flesta fall både haft ett flertal skador på vägen dit, och fortsätter drabbas av sådant då och då. Sen finns förvisso också en del lyckliga själar med perfekta och symmetriska kroppar, som tål snabbt ökad träning utan att gå sönder, men de är nog i minoritet. Att gå från långsam motionär till snabb motionär har dock inte så hög skaderisk jämfört med de med högre ambitioner, men visst finns risken även här.

Något jag vill påpeka angående skador är att även här spelar faktiskt MOTIVATION och vilja att "lägga ner tid & möda på att bli bättre" in. Även om det i detta fall då inte handlar om att löpträna mycket & hårt, utan kanske istället att styrketräna 2-3ggr vecka. Fokus på bålstabilitet och allmänstyrka för höfter, ben & fötter. "Exentriska tåhävningar" är ju en klassiker. Detta minskar skaderisken, särskilt när man blir äldre blir kompletterande styrketräning allt viktigare. Men, nu är det ju så att rehab-övningar och förebyggande styrka kan upplevas som "tråkigt"... Smiley men då är det ju som sagt en fråga om motivation.

Brist på kunskaper kan också hindra en på olika sätt, men är man motiverad och har tid, då kan man ju läsa på, och sen vet man förhoppningsvis hur man ska ta sig vidare. Kost, sömn & stress m.m. är också faktorer man själv kan styra över, och som i slutändan inverkar på prestationsförmågan.

2010-11-20 17:00
Huvudet på spiken, klockrent inlägg. Vill bara betona att det där med åldern har en klar betydelse, iaf för mig. Trots ökad träningsmängd på senare år både vad gäller kvalitet och kvantitet ligger resultaten kvar på ungefär samma nivå.  

2010-11-20 17:02
För mig är det mycket en fråga om att kliva ur komfortzonen. Med tre pass per vecka är det oftast tillräckligt med tid för återhämtning även om jag kör hårdare.  

2010-11-20 17:06
Markus:

Den som inte är singel och/eller obunden av andra än egna krav, har ofta en begränsad budget av tid. Den tiden ska prioriteras och en del av den kan kanske läggas på träning. Om då tiden t.ex. enbart räcker till tre pass i veckan, på kanske max 1h per gång, om den tränande då vill prestera bättre, dvs vill få ut mer effekt av den möjliga tillgängliga träningstiden, är det inte då läge att börja titta på hur optimering kan ske?

För om i stället mer tid läggs på träningen, måste den tas från något annat. Sömn? Arbete? Familj? Vilket än det valet skulle bli, lär sannolikt leda till oönskade konsekvenser.

2010-11-20 17:15
Jag är inte sub40 i alla fall. Jag har dock sprungit på 40 blankt en gång för många år sedan och borde väl idag ligga på 42-43 någonstans, men har väl en idé om att försöka göra en lite mer seriös ansats och se om det går att komma ner till de där 40 igen.

Själv är jag nog lite bortskämd med att kunna älga på ganska friskt med ett minimum av löpträning. Jag har tränat lite mer i perioder och man blir ganska snabbt bättre i början. Det jag upplever är att man först och främst tränar huvudet den första tiden. Hur var det att bli trött igen? Tycker jag verkligen att det är jobbigt nu, eller är det bara skallen som är lite lat och känner för att lägga av?

Min övertygelse är att de allra flesta faktiskt kan springa betydligt snabbare än de tror, i synnerhet mindre vana. Det är skallen som lägger av, inte kroppen.

2010-11-20 17:28
Jag tror ju att om man verkligen vill så finns det ofta sätt. Springa på lunchen och äta medan man jobbar kan funka för vissa. Springa till/från jobbet kanske bara delar av sträckan om man har långt. För vissa är det lättare att hitta ursäkter än möjligheter  

2010-11-20 17:28
Det är ju just det. Är man glad amatör eller professionell? Många har inte den tiden... Och även om man har den tiden så måste man prioritera annat. Jag är singel och barnlös men jag har i a f inte tid att köra två pass om dagen...

2010-11-20 17:29
Du väljer att inte ha tid  

2010-11-20 17:30
Jag är ganska nöjd om jag lyckas snitta två pass i veckan. Smiley  

2010-11-20 17:30
Jag är inte heller Sub40, plågade mig ned mot 45 förra månaden.

Fredrik: När tusan har du tränat två pass i veckan? Smiley Smiley

2010-11-20 17:34
Christer: Javisst alla har tid att träna. Men jag menar om vi pratar om att springa t.ex. sub40. Då måste de allra flesta höja sin träningsdos betydligt.  

2010-11-20 17:34
Bläddrar man tillbaka tillräckligt långt i historiken tror jag att man kan hitta det. I år till och med. Tror till och med att jag har fått in tre vid några tillfällen. Kolla i februrari någon gång eller så Smiley.  

2010-11-20 17:37
Kors i taket. Smiley

Nej men jag är nog beredd att hålla med Fredrik om att det sitter mycket i skallen. Han har i alla fall övertygat mig om att jag kan springa snabbare än jag någonsin trodde var möjligt, innan jag träffade honom behövde jag 63 minuter för att ta mig runt en mil och nu som sagt 45 minuter. Smiley

2010-11-20 17:38
Jag tror också att de allra flesta måste skärpa till sig och träna ganska mycket för att komma under 40. Men tråden startade med sub 50 vill jag minnas, och det är ganska stor skillnad.  

2010-11-20 17:39
Christer: Jag väljer vad jag använder tiden till, det är helt rätt. Men att påstå att jag väljer att inte ha tid? Det betraktar jag som sk*tsnack.
Jag vågar ärligt säga att jag letar tillfällen för att få in mer träning.

Som exempel springer jag ofta sent, eller tidigt, eller på hotellet eller när det går. Men det är olika under olika perioder. För olika människor kan livspusslet se olika ut, och har man inte ett arbete med fasta tider eller fast arbetsplats, kan det vara svårt att utnyttja till/från/lunch eller huvud taget planera. Allt är en prioritering. Alltid. Ibland ad hoc.

Jag lever inte för att träna, jag tränar för att leva. Därför dör jag inte av att "andra springer sub 50 eller sub 40". Även om jag önskar och letar efter mina egna förbättringar. Smiley

Och ja, det är kanske ett tecken på att jag inte är motiverad nog för sub40. Det är nog sant... men det är okej det också.

2010-11-20 17:44
Jag håller med det där med skallen. Om ni vill springa snabbt titta inte på klockan..  

2010-11-20 17:46
Christer min senaste (och enda) mil gick på 45:27. Till sommaren kanske, peppar, peppar... Dessutom började du 5 år innan mig. Smiley  

2010-11-20 17:59
Begränsat med tid? Två synsätt finns.
1. Alla har minsann 24h/dygn att disponera fritt! Även typ av jobb och partner/familjesituation är VAL vi styr över i livet.
2. Man utgår ifrån nuvarande situation med jobb/familj, där faktum är att många idag faktiskt har begränsat med tid.

Även om jag tenderar att dras åt synsätt 1, är det även ok om vi utgår från synsätt 2 ovan. Visst är det så att många, i den situation de befinner sig i (försatt sig i) inte har tid att träna så mycket. Vissa kanske inte anser sig ha tid/möjlighet att träna över huvudtaget... Fine. Varför skulle jag bemöda mig med att protestera mot detta?

Men man får ju då också matcha sin ambitionsnivå, med den insats man är villig att lägga ner. Vill man inte öka insatsen får man faktiskt nöja sig med de resultat som hamnar i resultatlistan. Jag tycker dock det är ganska vanligt att motionärer uttrycker en "vilja" att bli bättre, det vore förstås trevligt! Men viljan efterföljs inte av samma nivå på handling, och tålamod. Man bara vill/hoppas/önskar, att förbättringarna ska regna ner från himlen?

Ibland läser jag som sagt också om personer som hävdar att de "inte kan" springa på en viss tid, när det i grund och botten egentligen handlar om att de "inte vill". Det är helt ok att inte vilja! Däremot inte att påstå sig inte kunna, om man inte försökt (tillräckligt mycket!).

2010-11-20 18:49
Jag önskar jag var 25 igen och kunde träna sådär hårt... numera gör allt så mycket ondare och träningsvärken sitter i längre!
Snabbast är jag när jag haft ett träningsuppehåll på 2 veckor - då är benen helt frächa.

2010-11-20 18:55
Kanondiskussion! Hör själv till de som om jag jämnför med- 40 åriga heltidsarbetande kvinnor med barn- tränar mycket. Att bli kunna springa långt är inga problem om du tränar mycket, att springa fort kräver dessutom att du tränar hårt. Där är som någon tidigare skrev-bekvämlighetszonen allt för behaglig. Skulle jag bita i och våga äta mjölksyra oftare blir jag endera snabbare eller går sönder. Eftersom jag mår bra med hög träningsmängd kan risken att tanten går sönder begränsa mig. Önskar verkligen att jag i vinter skulle få till tekniken, kliva ur bekvämlighetzonen och fixa 7-mila (längdskidor) på min drömtid. Tror inte att jag blir vare sig lyckligare eller en bättre medmänniska av det men kul skulle de va just då iafSmiley  

2010-11-20 18:57
Markus: Jag tror inte vi är så oense, faktiskt.

Det är helt rätt. Jag gillar den situation jag har satt mig i och hoppas innerligt att fortsätta vara gift med samma kvinna i minst ytterligare 20 år samt var vän med mina två barn. Trivs också med mitt jobb.

Rent empiriskt är det också så att jag för stunden inte kan träna mycket hårdare än jag gör, den tid jag har tillgänglig. Jag gör som Röde Baronen, försöker förstå när det är läge att dra sig ur kampen. Vill inte bli nerskjuten i skadeträsket.

Trots det, är min vilja fortfarande 25. Jag vill mycket, och jag ser inget fel i det. Viljan sporrar mig. Försöker däremot balansera det mot min verklighet. Livssituation, skadebenägenhet och återhämtningsförmåga. Att pilla med detaljer, kan då vara ett sätt att försöka optimera den tid av mitt liv som jag väljer att lägga på träning.

Å så gillar vi gamla gubbar att gnälla om att allt var bättre förr. Smiley

2010-11-20 19:10
Håller med AT- vill va 25 och ha en kropp som orkar, däremot skulle jag aldrig fått min hjärna att orka när jag va 25.  

2010-11-20 19:10
Jag vet inte om jag missuppfattat, men det finns väl inget som säger att man måste träna dåligt (ej optimalt) bara för att man tränar lite? Jag ser det som att tiden jag lägger ner på träning är begränsad, av två skäl: 1) Livet, och 2) Skade/utmattning.

Så jag föredrar att träna 7 timmar smart än 7,5 timmar vadsomhelst. Min poäng är nog att oavsett hur mycket eller lite man tränar, så skall man se till att träna rätt.

Sen så tävlar jag en massa också, vilket gör min träning mindre optimal på lång sikt. Men det är smällar jag får ta, lite skoj får man ha också. Smiley

2010-11-20 19:13
Håller med dig där M Nilsson;
pannben kommer med åldern Smiley

2010-11-20 22:44
Pannben kommer definitivt med åldern är jag övertygad om.

Kanonbra inlägg. Jag märker själv vad min egen volymträning gör för löptiderna. Jag har de senaste 1,5 åren ökat på min löpvolym. På 1,5 år så sänkte jag tiden på maran med ca 1h.

2010-11-20 23:33
En rolig detalj är att de som tycker sig inte kunna bli bättre ofta är övertygade anhängare av någon okonventionell träningsfilosofi. Det får mig alltid att tänka: Om du tycker att du får ovanligt dålig utväxling på din träning, borde du inte ifrågasätta din guru lite mera?  

2010-11-21 00:14
Finns det verklinge löpare som säger sig inte kunna bli bättre? Det måste ju bero på att de utgår från den träningsmängd de lägger ner. Och då stämmer det kanske.  

2010-11-21 07:31
Är det inte som så att de som har tröttnat på partnern lägger mer tid på träningen? Det kommer med åldern.  

2010-11-21 07:33
Många kloka och intressanta inlägg i denna tråd. Det som är spännande (tycker jag) är att hitta de faktorer, förutom träningsmängd/kvalitet, som kan förklara skillnader i resultat mellan två individer.

Något som det bara snuddats vid i denna tråd är träningshistoriken. När vi något äldre löpare jämför oss med varandra vad gäller träningsmängd i förhållande till resultat, kan det vara så att vissa av oss har varit riktigt duktiga löpare för 10 år sedan, även om vi inte tagit ett löpsteg de senaste 5 åren.

Biomekaniken är en viktig faktor när det gäller att få ränta på träningen. Den som en gång i tiden varit snabb har generellt sett lättare att nå bättre tider med samma träningsmängd än någon som börjar från noll. Även om den centrala kapaciteten är lika. Detta har inte med gener att göra utan en effekt av träning av rörelsemönster som sitter i mycket längre än syreupptagningsförmåga och muskelkapacitet. Tror jag. Eller vad säger ni andra?

Apropå "att inte ha tid", sa jag en gång på jobbet att: tid har vi alltid. Frågan är bara vad vi gör av den. Om vi väljer att sitta och spekulera kring sådant som vi inte kan påverka och gnälla på chefen, finns det inte någon riktig logik i att klaga på att vi inte hinner med våra arbetsuppgifter.

Det var inte så socialt smart av mig... Men skönt att få det sagt i alla fall Smiley.

2010-11-21 08:26