|
Inte ända upp men i alla fall 5000 m upp på Mount Everest!!!!!
Eftersom vi ju är många som skulle vilja bestiga M E men för många av oss blir det bara drömmar, vill jag peka på en resebyrå som anordnar olika vandringsresor till underbara resmål. Frun vill så gärna till Nepal och hon har tittat på just denna vandringsresa där man vandrar till Mount Everet Basläger, ca 5000 m upp. jag lägger ut en länk till resan, och själv säger jag ju aldrig nej till något så jag hoppas att vi ska hinna med det nästa år eller senast 2012. Nästa år ska vi först o främst åka till Zell am Zee ock åka skidor och sedan bestiga Kebnekajse, resorna är bokade och klara, så de måste ske först så klart men sedan så....... Dyrt? inte så farligt ändå men det är klart vi bor ju inte på lyxhotell i Nepal utan det är camping som gäller utom i Katmandu, där är det hotell. Se länken nedan och klicka er omkring på deras härliga utbud, i a f för oss som älskar natur och att röra på oss. Resdagar = 20
Kanske är det några av er som har erfarenheter av denna resa eller liknande, skriv och ge oss andra nyfikna information!
http://www.pathfindertravels.se/vandring-vandringsresor-till-mount-everest-ba...
|
|
|
|

2010-10-30 10:22
|
|
|
Det ser ju riktigt härligt ut! Jag skriver upp det på önskelistan.
Tack för tipset!
|
|
|
|

2010-11-05 09:50
|
|
|
Får ni möjlighet att åka till Bakthapur under de dagar ni är i Katmandu så rekommenderar jag det. En gammal fin tempelstad, mycket trevligare än Katmandu. Tar cirka en timme dit. Det är ungefär en mil men trafiken och vägarna är inte de bästa.. 
Nepaleser är otroligt trevliga och mycket ärliga (Katmandu kan vara lite annorlunda).
En kollega har vandrat till Base Camp och tipsar om varma kläder den natten ni sover där. Lite syre och kyla gör att man fryser sjukt mycket.
Vädret kan skifta mycket, lager på lager rekommenderas.
Pannlampa rekommenderas. Strömmen är oftast borta två gånger per dag under cirka två timmar varje gång.
|
|
|
|

2010-11-06 08:52
|
|
|
Tack för informationen Jerry, den ska vi använda oss av, garanterat! Ha en fortsatt trevlig helg!!!
|
|
|
|

2010-11-06 09:13
|
|
|
Ser verkligen jättespännande ut! Har bokmärkat den sidan, det ser ut som ett fantastiskt semestermål.
|
|
|
|

2010-11-06 10:04
|
|
|
Galgturism som jag gärna varit med på!
|
|
|
|

2010-11-06 15:26
|
|
|
Vi har några galgbackar här i Skåne.
|
|
|
|

2010-11-06 15:55
|
|
|
Gå inte för nära dom! Det kan finnas en dominator i närheten.
|
|
|
|

2010-11-06 16:00
|
|
|
Annars var dominoteorin något som Dulles var glad för.
|
|
|
|

2010-11-06 16:18
|
|
|
Tur är i det fallet att bara 5% av tänkt och möjliga knapptryckningar hamnar på FB.
|
|
|
|

2010-11-06 16:30
|
|
|
Andreas och David, detta är ett seriöst forum, kan int e ni tvp skapa en tråd där ni bara får utlopp för era sjuka ideer och konstigheter!
Jag ogillar i ohögsta grad människor som försöker driva med andra och deras ideer och intressen. Ni verkar ha datorn på alltid och inte göra annat än kommentera i tid och otid allt som skriv. Jag säger bara, jag kan vara utan era kommentar er!!!!!
Tack! Barnsligt är vad det är, sjukt!!!!
|
|
|
|

2010-11-06 17:11
|
|
|
Ja, det får du tycka.
|
|
|
|

2010-11-06 17:35
|
|
|
Internet finns överallt och sover inte.
|
|
|
|

2010-11-06 17:36
|
|
|
Kom på i efterhand....
I Nepal är det nog svårt med internetförbindelse. Så du får ta med dig satellitmodem! Tips!
Till del för att vara säker på att få höra min och Davids stämma. Det är säkert kallt i bergstrakterna och då kan det nog vara bra att läsa någon tråd för att få upp tempen lite?
|
|
|
|

2010-11-06 17:52
|
|
|
Roland:
|
|
|
|

2010-11-06 18:03
|
|
|
Andreas, från och med nu kommenterar jag inte ens dina eller Davids inlägg, de passar inte in på en seriös träningssajt, om det finns något forum där man bara ska klandra andra och skämta om andra så sök er dit! Farväl och på ej återhörande Andreas och David!!!
|
|
|
|

2010-11-06 18:04
|
|
|
Är det dags nu igen?
|
|
|
|

2010-11-06 18:07
|
|
|
Det är ju intressant att notera att innan någon gjorde en efterfrågan på att forumet skulle modereras var det ganska lugnt, men efteråt så verkar det som folk bestämt sig för att göra det behövligt med en aktiv moderator. Trist som fan.
|
|
|
|

2010-11-06 18:10
|
|
|
Den frågan dyker upp med ojämna mellanrum och alltid verkar det vara folk&fä som borde vara i terapi och inte på nätet som efterfrågar dominator-moderator.
Pröva Bukefallos, Sportbike, Flashback, Jogg, HappyMTB eller något annat forum så ni kan särskilja fantasi och verklighet.
|
|
|
|

2010-11-06 18:19
|
|
|
Farväl Roland *vink vink med vit handduk* Det var en fin tid men nu är det tydligen slut. Alla sätt att någonsin återhöras har du sabbat! Inte jag! Det får du ta på dig!!!
|
|
|
|

2010-11-06 18:32
|
|
|
David om det är någon som borde hålla sig ifrån seriösa trådar så är det du, Urskta men Jag har läst en hel del av dig och du tillför INGET, vad jag sett i a f!
|
|
|
|

2010-11-07 08:35
|
|
|
Du är inte precis något orakel i dessa frågorna.
|
|
|
|

2010-11-07 08:39
|
|
|
Egentligen vill jag inte lägga mig i den här diskussionen men Roland skrev:
2010-11-06 18:06 "Andreas, från och med nu kommenterar jag inte ens dina eller Davids inlägg"
och
2010-11-07 08:13 "David om det är någon som borde hålla sig ifrån seriösa trådar...."
"Seriöst" var ett väl valt ord i sammanhanget. Tack för dagens humoristiska höjdpunkt, Har just återhämtat mig från skrattattackerna.
/Lättroad
|
|
|
|

2010-11-07 21:28
|
|
|
Nej jag är inget orakel men jag har levt livet på ett tufft, hårt sätt och skaffat mig mpnga erfarenheter, nog om det nu, Katmandu nästa!!!!! följer du med David? (skrattar)
|
|
|
|

2010-11-08 07:02
|
|
|
Hej!
Hur går det med dom här planerna Roland? Jag och killen har själva funderingar på att dra till Nepal för lite trekking och bergsliv och tar gärna emot tips! Någon som varit på någon häftig resa i krokarna och som kan rekommendera något? Flygbolag att ta sig dit med (dock bor vi i Madrid)?
/Elin
ps. Gå gärna med i gruppen "resor"!:
http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=2378
|
|
|
|

2011-01-19 11:00
|
|
|
De bidde en tummetott.
|
|
|
|

2011-01-19 12:41
|
|
|
Elin: Roland vart lite sur o lämnade FunBeat... kanske till Nepal, vem vet!?
|
|
|
|

2011-01-19 13:58
|
|
|
Ajdå. Ja, Nepal lockar. Skulle vara kul att höra om någon annan varit där och vet lite mer...
|
|
|
|

2011-01-19 14:26
|
|
|
Anders Danielsson o Martin Stenmark var där och körde Yak attack.
|
|
|
|

2011-01-19 15:11
|
|
|
Heja Roland! Vill väldigt gärna ha en moderator, som bara släpper igenom mina egna inlägg. Och så Dina förstås.
|
|
|
|

2011-01-19 20:27
|
|
|
Nu är biljetter inköpta! Vi kommer att spendera i stort sett hela maj i Himalaya, men har ännu inte bestämt exakt vad vi ska göra. Kanske blir det en tur till BC och upp på Kala Pathar. Eller något annat...
|
|
|
|

2011-03-15 11:15
|
|
|
Så kool! Berätta hur det går, nån gång ska jag åka dit ...
|
|
|
|

2011-03-15 12:51
|
|
|
Va kul och spännande det kommer att bli, den resan glömmer ni nog aldrig
|
|
|
|

2011-03-15 23:35
|
|
|
jag vill också följa er, kanske ni kan skriva ihop en liten blogg på vägen?
|
|
|
|

2011-03-16 07:20
|
|
|
Hej igen!
Nu var det över ett år sedan vi var vid Everest BC, och nej, vi kommer aldrig glömma den resan! Så otroligt vackert och supertrevliga människor! Jag rekommenderar varmt att åka dit! Det var inte bara BC som var häftigt att besöka - prata med människorna, se isfallet osv, men hela vägen dit och tillbaka ut var otrolig. I stället för att ta flyget tillbaka från Lukla, valde vi (efter några dagar med dåligt väder och utan flyg) att gå ut till Jiri i stället. Det var nog det bästa på hela resan. Landskapen var otroligt vackra och det var knappt några turister alls.
Om någon funderar på att göra den här resan är det bara att höra av sig om ni vill ha detaljer!
/Elin
|
|
|
|

2012-07-16 10:40
|
|
|
Åååå, vilken häftig resa, Elin! Får man fråga vilken budget som krävs, på ett ungefär? Och vilken årstid som är lämpligast att åka?
|
|
|
|

2012-07-16 13:09
|
|
|
Framför allt så ska man åka buss i Nepal.
|
|
|
|

2012-07-16 14:07
|
|
|
Det får man absolut fråga Håkan. Vi var 2 pers som gjorde av med 1264€ var. Allt inkluderat, även biljetter dit! Men vi flög från Spanien - det kanske är lite billigare. Och levde inget lyxliv direkt... (men inte så att vi snålade heller).
Vi var där i maj, och det är april/maj eller oktober som gäller. Det var precis i slutet av säsongen när vi var där, vilket även det hjälpte oss att få ner priserna lite. Vi betalade t.ex. inte för boende förrän lägret innan BC - på alla dom andra ställena dealade vi så att vi åt i deras restaurang (det som är "dyrt" är maten), så fick vi sova gratis. Det var i och för sig för att vi hade räknat lite fel och hade mindre kontanter med oss än vi hade planerat. Man blir inte ruinerad av att betala några kronor för sovplats
|
|
|
|

2012-07-17 09:07
|
|
|
Skulle verkligen vara en jättehäftig resa att göra! Bokade ni med nått reseföretag eller kan man göra resan på egen hand?
|
|
|
|

2012-07-18 09:53
|
|
|
Man kan cykla dit.
|
|
|
|

2012-07-18 11:14
|
|
|
Jag och min sambo vandrade till ME BC och Kala Pathar förra våren och kan kraftigt rekommendera det. Vyerna är svårslagna. Vi använde oss av arrangören GAP som verkar ganska likt de tidigare nämnda. Man kan även göra det själv, men det är ju såklart inte lika smidigt.
Maten i tehusen är inte alltid jättegod, speciellt inte när man får känna på höjden och tappar aptiten, därför är det väldigt bra om man har med sig diverse godsaker som man får i sig. Jag är tydligen relativt känslig för höjden och kände av viss huvudvärk och ganska mycket illamående på 5000 m, dock inte lika illa som när vi under samma resa var på Kilimanjaro då det var fullständigt kaos i min kropp
Om någon har specifika frågor så kan jag försöka svara på dem också. Hur som helst så är det en grym upplevelse.
|
|
|
|

2012-07-18 11:39
|
|
|
Vi gjorde allt på egen hand och vi var väldigt glada för det. Det var inga som helst problem! Väl där kommer folk försöka få er att tro att ni inte klarar er utan hjälp, men det stämmer självklart inte. Vi hade varken bärare eller guide - man kan i stort sett inte gå fel och vill man veta något så kan man fråga "vem som helst" vilket berg det är man ser osv. Maj var som sagt en väldigt bra månad att vara där på, eftersom det verkar som att det kan bli väldigt mycket människor i April och därmed svårare och dyrare att hitta sovplats.
|
|
|
|

2012-07-19 15:38
|
|
|
Jag tror inte heller att det är några problem att göra det själv, undantagsvis hörde jag talas om några som hade problem med tillstånden när vi var där, men det torde väl vara undantag och säkerligen beroende av missförstånd. Guiderna kan berätta mer saker än bara namn på berg dock, vilket kan vara underhållande, även om en del säkert går under beteckningen rövarhistorier. Och har man tur när man går i grupp så kan man träffa folk man tycker är riktigt trevliga (man kan ju ha otur också iofs). Guiderna är ju väldigt beroende av sin dricks, varför de är väldigt serviceinriktade. I slutändan handlar det nog om vad man är för person, och vad man tycker om.
|
|
|
|

2012-07-19 21:43
|
|