Löpning - Lopp och tävlingar

Upplagd av

2010-10-18 13:40

Hellasloppet (2011)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2011-10-09
Plats: Sverige - Stockholm
Sträcka: 5 km, 10 km
Typ av träning: Löpning

Välkommen till Hellasloppet och Hellasgården i natursköna Nackareservatet. En tävling som passar alla.

Söndagen den 9 oktober 2011 arrangeras Hellasloppet för 8:e gången.
Distanserna är 10 km, 5 km och 1.6 km.

Mer information hittar du på: www.hellasloppet.se

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

33 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

hej, någon som har en höjdkurva för 10k banan? bara så man har en aning om vad man har att vänta Smiley  

2011-10-07 08:38
Det är nya flackare sträckningar i år.  

2011-10-07 22:34
Första fem är nog något flackare. Andra halvan (om man springer milen) är samma som tidigare, och den är ganska kuperad.

Flack bansträckning verkar för övrigt vara årets försäljningsargument bland arrangörerna. I stort sett alla lopp jag har sprungit i år har stoltserat med en "flack och lättlöpt bana", och i flertalet av fallen har de använt en väl generös definition av det begreppet enligt mig. Men det lockar förmodligen många motionärer, så jag förstår varför de gör det.

Hellasloppet skriver ju t.ex. bara att banorna har fått en flackare sträckning, vilket kan få den oinvigde att tro att det faktiskt är ett flackt lopp i största allmänhet. Det är det förstås inte, men det finns nog ett syfte med den typen av formulering.

2011-10-07 22:43
Eftersom jag bor i närheten av Hellasgården så sprang jag ner för att testa sista 5 km slingan. Precis som ni säger så är den rejält kuperad i början och en riktigt brant nerförsbacke där man nog får bromsa lite, sedan var det svagt uppåt 1.5 km, ca 400-500 nerför innan går på ett elljusspår där det är upp igen. Sedan är det väl ca 1 km nerför, en liten kulle längs vägen och sedan full fart in i mål.
Planerar man att springa 5 km så gäller det att vara taktisk i starten då man lätt kan få en mjölksyra-skuld som kostar placeringar efter ca 2 km.

Det är kul med terränglopp!

2011-10-08 20:13
flackare iår? skit också  

2011-10-08 21:09
Härligt väder dagen till ära. Nu kör vi!  

2011-10-09 10:02
Tack för bra beskrivning, bara att köra. Vädret är fantastiskt och jag jagar ju inte nån placering precis.  

2011-10-09 11:57
Det här var första gången jag sprang Hellasloppet. Jag tyckte de första 5 km var klart jobbigare, med både längre och brantare uppförsbackar. De sista 5 km hade inga sådana backar. Jag tyckte också jag sprang de sista 5 km snabbare. Ändå fick jag en minut långsammare tid på sista varvet (5 km=25:09; 10 km=51:20). Hur gick det till?  

2011-10-09 17:23
Banan har lagts om från förra året. Förra året avslutades med årets första varv, men medsols, d v s 5 km startade med en 1 km lång uppförsbacke. Samma backe som avslutade de första 5 km i årets upplaga. Varv två var däremot inte samma som förra årets första varv.

Tyckte det var lite trist att de lagt om banan eftersom jag ville mäta min förbättring mot förra året, då jag sprang mitt första mil-lopp.

Men jag får omvärdera det och säga att banan var en trevlig överraskning.

Det blev en förbättring från förra året och jag kommer definitivt att delta även nästa år. Smiley

2011-10-09 18:37
Kenneth: Jag misstänker att mellantiden togs när man passerade starten. 5km-markeringen låg väl en bit längre fram?  

2011-10-09 23:11