Prat

Ögonträning?

För en del år sedan spreds i hälsokostkretsar budskapet, att man med rätt kost samt rätt ögonträning kunde bli kvitt glasögon och kontaktlinser.
Synsvårigheter som närsynthet och motsatsen, översynthet beror på att ögats medfödda form är sådan, att bilden hamnar framför eller bakom näthinnan. Skulle den defekten gå att träna bort och/eller bota med lämplig kost?
Ålderssynthet beror på att ögat blir stelare med åren, så att brytningen till rätt avstånd mellan lins och näthinna inte längre är möjlig. Kanske kan de små musklerna, som sköter ögats ackomodation, gå att specialträna till bättre funktion?
Vet ngn ngt om detta?

2010-09-21 20:37
Kineserna brukade för länge sedan, före glasögonens uppfinnande, sova med små sandsäckar på ögonen för att korrigera närsynthet. Det lär funka hjälpligt men effekten går tillbaka rätt så fort.  

2010-09-21 21:13
Genom att ömson ställa in skärpan på ett föremål nära respektive långt bort, tränar du upp ögonmuskeln. Tänk, stå vid fönstret och ställ skärpan på fönsterkarmen och sedan utsikten osv  

2010-09-21 21:47
Det där sista fungerar ju verkligen inte ...  

2010-09-22 08:50
Har egen erfarenhet av det fungerar. När jag seglade förr i tiden så märkte jag att i början av semestern hade jag svårt att se sjömärken på långt håll. Mot slutet av semestern gick det mycket bättre. Ögonen hade blivit bättre på att fokusera på långt håll pga träningen som de hade fått.

Om det däremot räcker att stå vid fönstret hemma och träna 10 min per dag är en annan fråga.

2010-09-22 09:37
Krister, det kan också bero på att hjärnan blev bättre på att tolka omgivningen.  

2010-09-22 09:42
"Ålderssynthet beror på att ögat blir stelare med åren, så att brytningen till rätt avstånd mellan lins och näthinna inte längre är möjlig. Kanske kan de små musklerna, som sköter ögats ackomodation, gå att specialträna till bättre funktion?"

Jag tycker det verkar rimligt att man kan hålla linsen lite mjukare längre genom att dagligen utsätta den för krafter som trycker ihop den genom att tex försöka läsa liten text på nära håll. Om man helt ger upp och skaffar läsglasögon så borde linsen stelna än snabbare.
Jag har inga belägg för detta men det känns som sunt förnuft i analogi med hur mycket annat fungerar. Ögonlinsmassage helt enkelt!

Första gången man försöker fokusera på liten text på nära håll gör det riktigt ont i ögat (linsen?) men efter några sekunder släpper smärtan och man ser mycket bättre. Kanske är det et tecken på att linsen tillfälligt mjuknat.

2010-09-22 10:03
Ante: Är inte allt vi ser beroende av hur väl hjärnan tolkar informationen den får?

Om det sen är ögonmusklerna som har blivit bättre på att ställa in skärpan eller hjärnan som har tränats är väl lite ointressant så länge som förmågan att se har förbättrats?

2010-09-22 10:34
Går alldeles utmärkt. Fråga vilken optiker som helst.  

2010-09-22 10:35
Det svåra är att genomföra det praktiskt.

Jag är närsynt.
Om jag ställer mig på balkongen här hemma och tränar mig på att omväxlande se på nära och långt håll så stärks ögonmusklerna och min närsynthet minskar.
Då borde jag byta glasögon till ett par som passar min minskade närsynthet. Men det gör jag inte för det skulle bli på tok för dyrt att t.ex. var tredje vecka byta styrka på glasögonen för att bibehålla ögonträningens effekter. Utan jag kör på med mina glasögon och tappar därmed träningseffekten genom att den normala användningstiden är så mycket större än träningspasset. Man blir bra på det man tränar.

För att det ska fungera bra behövs glasögon som kan ställas om kontinuerligt hemma allteftersom ögonen förbättras.

2010-09-22 10:50
"Ante: Är inte allt vi ser beroende av hur väl hjärnan tolkar informationen den får?"
-Jo, precis!
Men om jag har tränat på att upptäcka svamp i skogen eller ej gör stor skillnad i hur många jag ser. Vad jag menar är att det går att lära hjärnan vad den bör hantera som "viktig information".

2010-09-22 11:00
Jag var närsynt utan glasögon i många år innan jag började med glasögon. Under den tiden blev mitt synfel allt större, trots att jag ägnade timmar varje dag åt att se på långt håll. I 35-årsålder minskade sedan min närsynthet med sådär 30% trots att jag använda full synkompensation hela tiden och alltså inte ansträngde ögonen för att se längre bort.  

2010-09-22 11:20
Ålderssynthet tar ut närsyntheten. Både min fru och jag har "drabbats" av samma effekt.  

2010-09-22 12:25
Det där är mystiskt, det skulle betyda att linsen lyckas göra sig plattare än den kunde tidigare, vilket enligt vad jag lärt mig inte är möjligt. Trots det säger flera närsynta att deras närsynthet minskat när linsen blir mindre elastisk.  

2010-09-22 13:25
Fick byta till svagare glasögon (närsyntheten hade minskat) vid senaste kontrollen.  

2010-09-22 13:32
För lääääänge sen ( 70-talet) kände min familj ett äldre par som berättade att kineserna upptäckt att så många skolbarn hade glasögon. De forskade och kom övningar som skolbarnen skulle göra. De lärde mig de övningarna eftersom jag bär glasögon sen 6:an och jag kan göra dem än i dag när jag känner att jag börjar få huvudvärk, spänner mig eller är trött. Jag har ingen aning om vilka forskarna var eller om någon senare forskning har bevistat motsatsen. Men det fungerar för det mesta.

Tryck runt ögonen på benet runt ögonhålan och massera med tummarna och pekfingrar, sen ska du massera en punkt ett finger från näsvingarna, dvs sätt långfingret vid näsvingen och tryck där pekfingret hamnar.

OBS! Varna omgivningen innan du sätter igång annars kan de tro att du försöker trycka ut ögonen Smiley

2010-09-22 17:07
Vet bara att jag ser otroligt bra på sommaren och hösten, då jag har långa perioder utan dator, utan mycket läsning, eller utan annan fokusring på nära håll. Efter någon vecka läser jag på normalavstånd utan problem. Sedan, tillbaka till allt det där, så går det fort utför och det är raka armar eller glasögon som gäller.  

2010-09-22 18:11
Jeg tror også man kan trene opp øyet. Har vært en del på den offentlige badestrand i sommer, og er blitt mye bedere på å fokusere på lengere avstand etter "vesentlige" ting. Smiley  

2010-09-22 18:18
Du tror inte att det är dagsljuset på sommaren som är skillnaden? Jag läser mkt bättre i sommarljus än i lampsken  

2010-09-22 20:52
Jag tror på allt. Jag bara vet hur det är utan att veta varför. Och visst märker jag också av att jag ser sämre i dåligt ljus. Snart funkar inte Clas Ohlson på toa längre utan man får ta Jula eller något ännu större.  

2010-09-22 22:01
Ang. Clas Ohlsson så kanske han funkar bättre om du tänder några ljus och bjuder på middag? Bara en tanke.  

2010-09-22 22:22
Nu kom jag plötsligt på att min fd klubbkompis Lars sagt att han ser sämre när det är kallt (!) Tycks vara mycket som kan spela in och påverka...  

2010-09-25 19:58
Den eminenta Tidningen Outside hade för några år sedan en ögonspecial innehållande några övningar som skulle förbättra synen!

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=136789

2010-09-26 18:39
Jag läste en undersökning där de tog upp att idag så var det ca 4-5 barn i varje klass som behövde glasögon o på 70-talet var det endast 1-2 barn i varje klass (o det berodde inte på antalet barn i varje klass...) och detta berodde på att barnen satt inne för mycket! Mao så var ögonen otränade att växla mellan nära o långt avstånd...
Detta var en australiensisk undersökning men tror nog att det jämförbart med svenska förhållanden.

2010-09-26 20:49
Tul å tøys: Hvor lenge sitter australiensisk barn inne, og hvor lenge sitter Svenske barn inne.
Det var vel ikke alle barn som ble undersøkt op 70 tallet,

På 70 tallet var det nesten ingen heller som fikk tannregulering, men nu er det betydelig fler. Har vi fått skevere tenner , eller er det kriteriene som er skjerpet.

Heregud hvor er det mye forsker-fjas.

Det neste er vel at eple er u-sunt forde noen mus som bare fikk eple døde etter 14 dg.

2010-09-27 11:46
När jag gick i skola på 60-talet var det typ 1 i varje klass som hade glasögon, men typ 3 i varje klass som såg dåligt utan att någon visste det elelr kanske brydde sig så mycket. Idag är undersökningarna och uppföljningarna oändligt bättre, då var det mer "ja ja, du ser dåligt, en del barn är såna".

Själv fick jag flytta längre fram i klassrummet tills jag inte längre kunde se vad läraren skrev på tavlan ens från första raden - först då fick jag glasögon.

2010-09-27 12:23
Hurra för public service! Där finns alla svar. Jag råkande nyss snubbla över det här instruktiva inslaget:

http://svtplay.se/v/1371818/oppet_arkiv/ogongymnastik?cb,a1364145,1,f,103035/...

2010-10-19 23:37
Hurra att du hittade rätt på det!

Funderar lite på delen om datorer..... I dag behöver vi alla äta blåbärspaj dagligen Smiley

2010-10-20 09:11