Barfotalöpning

Träna fotsulor på gammalt sätt.

OBS! Jag är ej emot nya rön, men ibland blir jag konfys.

Detta med att barfota är talibanskt bättre är att ta i. Skor är att rekommendera ganska så ofta.
Jag tror för att träna upp sig för barfotaframfarter så:

1. Fötterna skall vara 100% barfota så ofta som det bara är godkänt av omgivningen.
2. Börja med snällt underlag typ golv hemmavid, gräs, sandstrand etc.
3. Undvik grusvägar + knottriga asfaltvägar och dylikt.
4. Tvätta fötterna minimalt ( lukten kanske säger till ) – använd helst inte rengöringsmedel.
5. Undvik att smeta in fötterna med något konstgjort.
6. Fila inte på trampdynorna.
7. Om skor är ett tvång – inga strumpor tack.
8. Om skor – gärna lite stora – tag bort inlägget.
9. När du ger dig ut på okänd mark – välj ett ställe där du ej behöver fånstirra på underlaget för ofta.
10. Att vara avslappnad är ett jätteplus.

I maj klarade jag inte 10 meter grus. Fick tips att börja med detta underlag. I helgen kom jag 32 km på ett dygn. I början fanns en del gräs, men det försvann och mer sten blev det. Banan var 393 meter lång och belagd med röd kolstybb.

Farten var väl inte elit – första 2 timmarna kom jag dock 15K. Utom de 32 så tog jag mig 43 med Foppa-tofflor. Givetvis utan strumpor.

PS. Tror att om man undviker strumpor så tränar man upp fotsulorna även om man har skor på sig.

Utan inlägg med ett knottrigt underlag som oftast är inuti skon ger ett extra plus.

Stora skor betyder mer luft runt fötter och tår. Också betydande. Tror jag.
 

2010-09-15 20:21
I princip har du nog rätt K-G, men det finns undantag.

Jag gick väldigt mycket barfota i somras och fick en rejäl torrspricka i kanten av fotsulan på ena foten. Det enda som hjälpte var att mjuka upp huden med en massa varmt vatten och fila ner ordentligt. Och sedan använda fet salva på just det stället. Resten av fötterna verkar klara sig bra.

Hade jag varit lite observant så hade jag kunnat kladda på lite salva långt tidigare när sprickan börjat komma och hade då sluppit fila bort allt det rba skyddet.

My 2c,

/B.
 

2010-09-15 20:42
KG, halkar man inte runt i foppatofflor? Känns som en stuka foten risk? Jag har läst om flera som avgudar detta skodon till löpning och det är väl ara att skaffa ett par till samlingen Smiley  

2010-09-16 09:25
särskillt stora foppatofflor borde ju ge halka runt inne i skon risk?  

2010-09-16 09:26
Börje.

Jag fick hälsprickor när jag började med flerdagars. Använde givetvis strumpor för det gjorde ju alla andra. Utom en.
Lyssnade och så testade jag med ibland strumpor, ibland inte.
Färre hälsprickor.
Gick även förr väldigt långa promenader. Fick även då hälsprickor.
Då oftast stövlar + strumpor.

Att lägga till lite salva borde vara OK. Tag dock ej bort kroppens hudfett
för ofta.

Liza. I början tyckte jag som du. 5 år sedan ca. Då lade jag i en innersula från någon löparsko. Dessa är ofta lite sträva. Det fungerade.

Numera behövs de ej.
Använde dock nu i helgen iläggssulor. Varför?
Tja, fotsulorna fick arbeta mer än nog när de var 100% nakna.
Lite bekväm är jag. Smiley

Dessutom är jag ej längre sprinter.
Använder ej hälremmen heller bör kanske tilläggas.

 

2010-09-16 09:45
Tack för tipset KG!  

2010-09-16 10:07
Peter Lembke har sprungit mycket i foppatofflor
http://teamfakta.se/default.asp?TitelID=398&Sok=foppa
 

2010-09-16 10:27
Liza.
Tillägstips.
Vissa inlägg halkar ut bakvägen.

Använd tape.
Det går ju att limma också, men om man vill byta .....
 

2010-09-17 19:38
ah! smart :)  

2010-09-18 15:21
Jag har börjat luta mot att träning på grus och liknande obehagliga underlag är att föredra för en snabb anpassning till att springa barfota.

Sprang gemensamt barfotapass i Änggårdsbergen (GBG) för tre veckor sedan. Vedervärdigt underlag, men härdande må jag säga.

Sprang 9 km asfalt för två veckor sedan. P.g.a tempo blev fotsulorna möra även denna gång, men de kändes bra mycket tåligare än innan föregående pass.

Tar det dock lugnt nu eftersom jag direkt på morgonen då jag går upp sedan någon vecka känner "någonting" i höger framfot som kan härröra från barfotalöpningen. Vi får väl se. Det gäller att anpassa sig långsamt.
 

2010-09-18 21:12
Alternativ under vintern?
http://www.youtube.com/watch?v=_24-oCx1lek
 

2010-09-19 07:22
Projekt Barfota's vintertips tål att funderas på.

Nu lär jag väl vara i Florida då, så det är bara att dra ner till en sandstrand.

Problem?
Förra helgen tog jag mig 32K i regn/ösregn på knottrig asfalt.
De svullnade väl mycket + att jag skrapade sönder huden under lilltårna.
2 dagar senare och det kändes OK.
4 dagar senare och jag hade fått blåsor i stället?????
( Tillhör väl ej dem som sätter på plåster alltid. )
6 dagar senare joggar med Funbeat-Anna ( bor i Genéve - jag befinner mig också i Schweiz ) några km.
Då spricker lite hud i vecket mellan tår och framfot.

Likafullt anser jag att jag kommit en bra bit på väg med att vara maximalt barfota.
Lite bakslag får man väl räkna med.

Tror att det nog är extrajobbigt för bara fötter med vått underlag.

Någon?
 

2010-10-02 20:56
Har fortfarande inte varit ute i vidare blött väder barfota än så länge.
Teoretiskt kan ju fötterna blötas upp och nötas ner mer eftersom dom blir mjuka men det beror nog på om man springer på asfalt eller i skogen.


Jäkligt impad av dina barfota upptåg KG! Smiley
 

2010-10-03 07:59
Det här med småstenar i en balja ger samtidigt zonterapi. Ett gammalt beprövat knep. Jättebra att det kommit in även som hjälp till att härda fötterna.

K-G: Dina tips är bra.
 

2010-10-03 10:19
Detta med att träna upp sina fotsulor på grus ger jag inte mycket för.

Denna helg kunde jag springa ca. 1/3 av ett varv ( 1.044 meter ) på grus. Resten var 1/3 slät underbar asfalt + 1/3 icke så slät asfalt.

Jag - åtminstone jag - sliter bort den hud jag arbetat upp när jag tar mig fram på grus.
Jag kom ynka 8K sedan var det slut med barfota.

Så nu går jag tillbaks till "bekväm" träning på bekvämt underlag.

PS. Hade väl ca. 2 mm extrahud för 3 veckor sedan.
Nu har jag mindre än 1 mm kvar.
När jag har >5 mm ger jag mig ut på grus igen.
 

2010-10-11 08:01
Nedan följer en video:
Banan som visas - 4 km lång - vore väl något att ha någonstans i Sverige.
Lyssna gärna på den underbara Smiley tyska som pratas i Schweiz.
( Ni får bläddra lite nedåt så ser ni en bild med pil. )

http://www.feelmax-schweiz.ch/index.php

Skall försöka hitta platsen ifråga och kanske ta mig dit.
 

2010-10-26 20:19
Kul video K-G!
Synd att jag inte pratar tyska... Fast budskapet går fram ändå :)
 

2010-10-27 09:14
Klockrent, K-G!

Värsta lekplatsen för barfotafantaster! En sådan bana skulle jag gärna ha i Stockholmstrakten! Smiley

/Jenny
 

2010-10-27 18:41
Innertkirchen, där banan finns ligger 117 km från mig enligt Google.
Från väster förbi Interlaken, kan glutta höger upp och se Jungfrau, Wengen ligger däruppåt och så fram till Innertkirchen, som ligger vid avtagsvägen till Süstenpasset.

Tar mig nog dit en dag och kommer att rapportera.
Sedan är jag ju manisk vad gäller stigar, så kanske jag fixar något åt det hållet hemmavid nästa år.
När jag nu är hemma vill säga.
Skall ju "pinas" i Florida denna vinter.
Livet är vidrigt för en pensionär.Smiley
 

2010-10-27 19:01
Fotvård, speciellt framfötterna.
Eller mer framfotsträning på "fuskigt" sätt.

Försöker verkligen att använda framfötterna mer, men trasiga knän ( telefonsamtal i dag av läkare som undrade hur jag över huvud taget kunde göra det jag gjorde. Han rekommenderade 2 st. knäproteser. Mitt högra har en hel del titan i sig redan. )

Om jag kunde fortsätta att lufsa var dock tveksamt. Så jag avstår operationer.

Framfotsträning då? Har nu i 2 månader varit flitig besökare på ett SPA med 34-gradigt vatten. Där finns massagestrålar i sådan höjd, att jag kan hålla mina framfötter - undersidorna - mot dessa. De är hårda.

Nu har jag aldrig tyckt om s.k. rehabprogram i stillhet med böjningar. Jag vill röra mig frisk. Kan vicka på tårna som nu framför datorn. När jag kommer på det.

Behandlingen har börjat bli långtråkig, men har någon något som säger : " Kanonbra grej, så kanske jag fortsätter att vara lite less för den goda sakens skull. "
 

2010-11-08 17:34
Banan i videon var härlig. Men kan tänka mig att det kostar en del att delta i den där gruppen. Gillar mer han i slutet som trotsar allt och går barfota på stan. Han tog ju med ID handlingar eftersom han ofta blir stoppad av polisen när han går barfota Smiley

K-G , Varför skall man inte tvätta fötterna med tvål och vatten ?
 

2010-11-26 03:10
Sune.
Kroppen är fantastisk på att producera sådant vi behöver.
Fick jag lära mig för länge sedan.
Blev påmind extra när jag började med ultra.
Behåller man kroppsfetterna så får de allra flesta mindre problem med blåsor. Har noll problem. Större skor är ett annat känt tips i längden och värme.

Ju effektivare rengöring desto mer försvinner av fotsulan.
Att tillsätta någon kemikalieprodukt som ersättning har åtminstone jag svårt att inse skulle vara en fördel.

Tvättar givetvis fötterna rejält mellan varven.
Kan till och med använda fil ( under protest ) när jag hittar någon ojämnhet.

Det tar tid att bygga upp en egen skosula. Jag gillar det jag byggt upp. Smiley
 

2010-11-29 11:33
K-G , Du har ju mycket mer erfarenhet än mig. Jag kommer nu testa det här med att inte köra på strumpor och sluta tvätta med tvål får vi se hur det går. Tackar för tipset.

 

2010-12-06 00:55
Hur är det med vatten ? Gick idag omkring i mina aquasocks utan strumpor i det blöta slasket. Kändes mer som jag bara blötte upp huden och sedan filade bort det hårda huden.  

2010-12-07 15:33
Vatten är ej bra om underlaget är strävt.
Tog mig 32 km på knagglig asfalt i kraftigt regn eller plaskblött underlag.
Det var inte lyckat.
 

2010-12-07 16:22
Här ges också några tips på att få fram fotsulan av micahel Sandler
http://runbare.com/bbpress/topic.php?id=3
 

2011-01-16 23:29
Tack Sune.

Tror baske mig jag har läst hans teorier innan de var skrivna.

Man lär sig av sina misstag.

Här liksom på andra ställen så återkommer att det är
härdande att springa på tufft underlag,
men att mycket av det man mödosamt byggt upp slits bort.

Så jag är barfota överlägset mest på snällt underlag.
 

2011-01-17 11:42
Ja, det är ett helsike när man sliter bort sulan vid t.ex. stora blåsor.. Ibland kan det dock va svårt att märka det innan det är försent (typ när det är hett på marken, mysigt ja, men det är väldigt blås-framkallande!)  

2011-01-21 22:22
Hett på marken Smiley Är du utomlands ? Sandlers tips var jag att springa på både kalt och varmt så detta kanske hjälper dig att få hård hud. Blåsor är inge kul men får man dem så har man ju gått på för mycket. Bygga sula verkar ju vara ett litet projekt som tar sin tid. Tycker jag hållit på ett tag nu. Men när jag sprang 2.5 km på snö och is så fick jag blåsor under tårna.  

2011-01-22 03:11
Behöver inte vara utomlands för att det ska bli hett om asfalten. Smiley Även om det inte bränns om sulorna kan det bli varmt nog.  

2011-01-22 13:11
Torrsprickor.
Befinner mig ju i olika klimat, så det är skillnad.
Sverige - Sjuntorp - vischan. Inomhus har jag luftavfuktare då och då.
Schweiz - vischan 1.000 meter upp i luften. Torrare klimat, torrare fötter.
Florida - nästan vischan - fuktigt ute, men torrt inne. AC behövs då och då.

Så hemma har jag noll torrsprickor, men ju torrare omgivning desto större chans för sprickor. Har väl inga stora problem, men undrar när fötterna börjar spricka.

Är ju i Florida för tillfället och fyller upp badkar med vatten. Har öppet när det är OK. ( Har varit kallaste vintern så länge vissa kan minnas ).

Några tips?
 

2011-02-01 09:21
Tips mot torrsprickor är compeed plåster , strumpor och smörja in fötterna med olivolja.  

2011-02-01 09:29
Själv kör jag med:

http://www.flickr.com/photos/projektbarfota/5377123097/

Smiley
 

2011-02-02 08:04
Flickvännen (som klättrar mycket) hävdar att
http://www.climbonproducts.com/
är bäst för nariga och slitna händer. Jag är beredd att hålla med. Luktar gott också. Borde funka lika bra för fötterna
 

2011-02-02 09:04
Nu är jag ju slapp av mig så jag letar lösningar utan tillsats typ comped och salvor.

Strumpor är bra för att få fötter svettiga, men inget jag föredrar.
Liksom tåskor. Tänker spela golf ( 5 timmar lär det ta ) i tåskor.
I värme. Intressant att se vad som händer.

Salvor är tyvärr kletiga. Har en burk inköpt i en liten by i alperna där den tillverkats lokalt. Den gör nytta, ej superkletig.

Har nu efter att ha vatten i badkar + öppna dörrar fått upp fuktigheten till över 50%. Det ger resultat. ( Haft runt 30 som lägst. )
 

2011-02-02 10:14
Projekt Barfota: Gillade bilden och blev också sugen på tass salvan. Så den funkar lika bra på människor också ?

KG: Själv tro jag nu strumpor och oljor ändå är posetivt. Med oljan och strumpor så får man ju en snabbare återhämtning och med detta så borde man ju kunna träna sin fotsula oftare. Precis som när man bygger muskler där snabb åter hämtning är viktigt. Efter jag nu sprungit mina pass så använder jag strumpor och olivolja fukten som detta ger verkar vara jätte bra för att läka huden snabbt.
 

2011-02-02 10:56
Sune.
För ett antal år sedan när jag försökte barfota ( har nog haft 5 perioder minst i mitt liv ) så var en grej att ta slitna strumpor, stryka på fotsalva och sedan använda samma strumpor tills de luktade. Det fungerade hyfsat.

Nu har jag byggt upp en bra hud ( utan hjälpmedel ) sedan april förra året. Den är jag rädd om, så jag undviker extratillsatser. (Smiley

Kutade + vilopauser 32K på 7 timmar i ösregn och delvis knottrig asfalt. Det mesta av huden slets bort. Tänker jag ej göra om. Smiley

I lördags sprang jag minst 3 steg på glassplitter under ett lopp. Hälhuden var 100% OK, framfötterna tog pyttelite skada. Smiley

Jag tror stenhårt på min kropp och låter den arbeta som den vill. Smiley
 

2011-02-02 14:28
KG: Jag tror också på kroppen. Det är speciellt kul när man känner att man kan gå barfota även vid några minus grader. Härligt att du har bra hud och även kunde ta några steg på glas. Men har du torr sprickor så tycker jag du skall smörjan in dina fötter med olivolja. Man kan garanterat hjälpa kroppen på vägen ett plåstret hjälpte till att läka en torrspika för mig bar på några dagar. Även om det är kroppen som gör jobbet.  

2011-02-03 15:17
Sune.
Jag har inga torrsprickor och vill ej ha. Fötterna började bara torka ut när jag kom till Florida i december. För 2 veckor sedan började hud flagna, mest på sidorna och ovansida. Misstänkte att det skulle dra sig nedåt. Så bättre anfalla än bli anfallen, därav frågor.

Använde salva förra veckan. Olivolja har jag ännu ej testat. Är en sådan som tycker det är kul att testa när kroppen ej beter sig på tillräckligt bra sätt. Det händer.

Nu fick jag väderhjälp i måndags. Varmt och fuktigt, så nu läser jag 63% luftfuktighet inomhus. Fötterna mår ännu bättre.

Förra året när jag intensifierade att vara barfota fick jag efter någon månad torrsprickor. Det var mindre kul. Då använde jag också salva.

F.o.m. augusti förra året hade jag ej tillstymmelse till torrspricka.
Jag är nog barfota 90% av dygnet.
 

2011-02-03 19:38
@Sune tja, jag känner inget negativt. Gott luktar det också :)  

2011-02-05 13:16
Här är en som skin under fötterna Smiley

http://www.youtube.com/watch?v=4xbct40QI6s
 

2011-02-11 01:24
ajj ajj.. På den tunnaste huden dessutom :S  

2011-02-11 07:19
Aj f-n.
Man måste vara rökare för att vara godkänd barfotalöpare. Smiley

Jag slutade 1984.
Fel av mig?
 

2011-02-11 13:55
Projekt barfota: Jag har nu köpt och prövat den där hund tass salvan. Det står att det är jordnöttsolja. Läste någonstans på nätet att ister och talg fet är bättre för att det är mer likt hudens fet. Vet inte om det stämmer dock.  

2011-02-15 21:26
ok! ja, jag tyckte det lät roligt när jag såg det på apoteket och det har funkat helt ok för att hålla fötterna smidiga. Var kan man få tag i talgfett utan att behöva känna typ slaktare och liknande? Får jag tag i det kan jag även smörja kråset Smiley  

2011-02-16 13:33
Det är nog svårt att få tag på färdigt talgfett men det är enkelt att göra det själv. Om man inte vill gå till slaktaren brukar man kunna hitta njurtalgfett långt borta i nått obskyrt hörn i frysdisken på mataffären.

Själva proceduren är enkel.

1. Skär bort allt som inte är fett.
2. Skär fettet i små tärningar.
3. Lägg tärningarna i en gryta.
4. Ställ grytan i ugnen, 100C, i nån halv dag.
5. Häll upp genom sil i önskat förvaringskärl.

Funkar superbra att steka i och när man gör pemmikan. Jag har dock inte provat att smörja mig med det men det funkar säkert bra. Ska testa det om behov uppstår.

Har nån liten kommentar och nån bild i inlägget http://callerobertsson.blogspot.com/2010/05/fettberget-pa-stenhall.html som annars mest handlar om ister.
 

2011-02-16 14:15
Läste runt lite på forum i amerika hur man skall träna fotsulorna. Hävdas också att det inte behövs utan att man mer skall lära sig springa med mjuka steg utan att vrida och skapa friktion för det är då blåsorna kommer. Kanske kan ligga något i detta. Här säger McDougall att hans fötter fortfarande är lika känsliga även om han sprungit barfota ett år.
http://abcnews.go.com/video/playerIndex?id=8960621
 

2011-03-15 02:27
Häpp.
Om jag uppfattade rätt så skulle man ej ha tjock egensula. Smiley
 

2011-03-15 07:53
Michael Sandler skriver i "Barefoot Running" om det här med sulorna. Nä, de blir inte väldigt mycket grövre men att fettlager och vävnad under sulan kan tjockna och bidra till mer "skydd". Folk tror ju i allmänhet att man får stenhårda sulor när man springer barfota men som Sune säger, det ligger mycket i tekniken också.
 

2011-03-15 13:00
Klart man vill ha tjocka egna sulor men om man inte har det så tror jag man ändå kan springa långt utan blåsor så länge man inte vrider, glider eller tvistar fötter på underlaget man springer. Här finns en intressant diskutuion http://therunningbarefoot.com/?p=7884  

2011-03-15 13:15