Löpning - Lopp och tävlingar

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av

2010-09-10 12:02

Jämjöhalvan (2010)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2010-11-13
Plats: Sverige - Blekinge
Sträcka: Halvmarathon
Typ av träning: Löpning

Team Blekinge bjuder in till traditionsenlig halvmarathon i November.
Möjlighet finns att även springa kvartsmarathon. Båda distanserna är kontrollmätta.
Vändbana i naturskön miljö där underlaget mestadels består av grusväg.
Vätska: 5 km, 10,5 km och 15 km.
Omklädning, Dusch: Orionstugan i Jämjö (2 mil öster om Karlskrona)
Severing: Föreningen bjuder alla löpare på kaffe och fralla.

Erbjudande!!!!!!!
Bli medlem i Team Blekinge och spring gratis! Medlemskapet kostar 400 kr för en person eller 600 kr för en hel familj och gäller för 2011 och deltagande i Jämjöhalvan 2010.

Mer info
http://www3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=484845

Bilder från 2009
http://www.teamblekinge.nu/jamjobild09.htm

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

27 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Gott med en riktig A-tävling Smiley  

2010-09-10 13:13
Nu har anmälan öppnat till årets viktigaste tävling!
http://www3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=484845

2010-09-14 22:57
Bra att loppet kontrollmäts av förbundsbanmätare, så tiderna räknas i statistik... Smiley Jag är anmäld nu! Smiley  

2010-09-15 08:08
Jepp anmäld med och medlem i team blekinge med nu så najs träna med er när jag kan sen :)  

2010-09-25 21:18
Välkommen till klubben Kim.

Föranmälningarna börjar trilla in och mycket talar för att vi kommer krossa deltagarrekordet från förra året.

2010-10-04 06:48
jepp göra allt för komma i form nu  

2010-10-11 19:11
Nu finns det en preliminär deltagarlista publicerad! Listan uppdateras söndagar.

http://www3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=484845&epslanguage=sv

2010-10-11 19:35
vem som kan blir vinnare? Smiley
hur många är anmälda just nu?

2010-10-22 15:33
nu är jag anmäld till kvarten.  

2010-10-22 20:27
Trettifem föranmälda än så länge om vi räknar med hemmaklubbens anmälda. Detta är dock en tävling som de flesta brukar efteranmäla sig till så räkna med ett stort startfält.

Svårt att säga vilka favoriterna är eftersom man inte vet vilka som kommer till start men av de föranmälda så hittar jag iallafall två namn som har kapacitet att ta sig en bit under 1,20.

Marcus Andersson Högby med ett färskt pers på 3000m 9,13 har nog aldrig varit bättre och siktar på att ta sig under 1,17 för första gången. Johan Palmqvist Vegan Runners som kommer med två segrar detta året(kvarten på marsloppet 37,43 och halvan i kristianopel 1,22,20).

2010-10-23 06:15
Ojdå, favorit av de hitintills föranmälda Smiley, men det är ju 2,5 vecka kvar till sista anmälningsdatum (ons 11e nov) och sen tillkommer efteranmälningar, så läget just nu säger ju egentligen inte så mycket om vilka som kommer stå på startlinjen. En pallplats har jag dock tänkt mig. Förutom de sub 1:17 som nämns (PB 1:17:38).  

2010-10-23 18:51
11 dagar kvar bara ladda på alla nu  

2010-11-02 21:02
Jepp inte många dagar kvar nu. Men varför springer du inte för Team Blekinge nu när du blivit medlem Kim?  

2010-11-03 06:15
Tränar brottning på Tisdag torsdagar tyvärr men tänkt vara med några lång pass och på sommaren sen.  

2010-11-03 17:31
Hej heter redwan kille 29 år gammal från marocko springer 1,20 för halvamarathon men jag satsa på kanske 1,18.

2010-11-05 16:17
Hur är banan egentligen? Är det kuperat eller någorlunda platt?  

2010-11-07 09:33
Banan är ganska flack och lättlöpt!
Hade varit fantastiskt kul att vara med i år, verkar bli ett riktigt getingbo!

2010-11-07 17:35
Hehe, spöade Johan Palmqvist, Vegan Runners, med god marginal i dagens Silpingelopp (10km, 34:40 vs 35:40) och känner mig därmed stärkt inför jakten på Jämjö-segern nästa helg... Smiley Smiley Då ska även formen toppas, nu var jag lite nertränad.

Marockanen ovan är väl också en motståndare att räkna med, men det känns ändå som lite fördel mig.

2010-11-07 19:43
Verkar som alla topp3 löpare från Silpinge kommer till start i Jämjö!Skoj med så många klasslöpare i Jämjö.  

2010-11-07 20:29
Hoppas att det bli inte så kallt Smiley

2010-11-07 20:37
rykten nämner en Kenyansk 63-minuterslöpare. Lite att bita i Markus Smiley . Snyggt kutat idag förresten!!! Smiley Smiley  

2010-11-07 20:43
Hualigen!!!En Kenyan,det kommer att gå undan iskogen Smiley  

2010-11-07 20:54
Åfyf*n. Vore ju en sensation om lilla Jämjöloppet drar till sig sådana storlöpare!? Smiley Tror dock jag avvaktar lite mer definitiva besked innan jag lägger ner siktet på segern... Smiley  

2010-11-07 21:16
Fint formbesked av Marcus i helgen men när vi dubblar distansen så kan styrkeförhållanderna ändras snabbt. Passar därför på att lägga till några löpare bland favoriterna som Marcus skulle få stora svårigheter att spöa på marathon.

Johan Porshult Team Blekinge fick visserligen stryk med 1,5 minut i Silpinge men har tidigare gjort låga 1,17 på halvan och fina 2,47 på maran.
Daniel Berggren Trollhättan IF har inget imponerande pers på sträckan men har gått framåt mycket detta året med bl.a. 2,06 på Lidingöloppet.
Edvin Bertilsson Team Blekinge sprang nyligen Växjö marathon på fina 2,58 och har definitivt kapacitet att göra en bit under 1,20.
Ridouane taboukh har dålig koll på honom men håller marockanen vad han lovar så är även han en man för toppstriden.
Thomas Letterkrantz Team Blekinge sprang på 1,16 i Veberöd, är visserligen inte anmäld men brukar alltid komma till start om han är skadefri.
Kommer sedan Orion löparna med Martin Söderberg och Yuri Omelchenko i spetsen kommer det bli ett riktigt bra startfält.
Hur det blir med kenyanen får vi väl se. Hittar en kenyan, Emmanuel Kiprop Terer, men han är anmäld på kvarten.

58 anmälda nu på halv och kvarten. Bara några dagar kvar nu så passa på att anmäla er så sparar ni in en pizza.

2010-11-08 07:50
Ser man på, bortser man från Kenyanen och de två Orion-löparna känns ingen av de du nämner oslagbar, men förstås ytterligare några motståndare att tampas emot. Letterkrantz med låga 1.16 i år verkar svårast. Daniel klart lättast, även om han fortsatt utvecklas i väääldigt rask takt från sina 3:06 i Lidingö för 1,5 månad sedan... Smiley Skulle det vara 2.06 räknas han förstås in bland de jämna konkurrenterna att försöka slå.  

2010-11-08 08:45
Tack Marcus 2,06 ska det givetvis vara.  

2010-11-08 09:06
Ni behöver inte vara rädda för kenyanen. Han lär inte dyka upp. Vet inte riktigt vad han/dom var ute efter. Men, det blev ju en kul snackis ett litet tag Smiley  

2010-11-09 09:42
jag tror inte att någon kenyaner ska tävla med oss.

om ni vill vetta om mig så fråga IFK lund:

2010-11-09 16:15
Johan Palmqvist är i mina ögon en fantastisk löpare. Ett snitt på 3 pass i veckan och ca 3,5 mil/vecka ligger han på. Dessutom alltid ödmjuk inför andras insatser. På banan är han alltid hård och går med så länge han kan. En fantastisk spurt om han är med hela vägen!  

2010-11-09 23:20
En tuff spurt förvånar mig inte... Smiley Är man av typen "hänglöpare" som biter sig fast i någon annans rygg oavsett om det går för fort eller för långsamt, då resulterar det förstås i att man antingen tvingas släppa under loppet, eller har för mycket krafter kvar på slutet.

Med den veckomängden borde han väl få det svårare på lördag då distansen dubblas. Själv hoppas jag nu byggt upp uthålligheten i benen såpass nu under hösten att det inte finns någon anledning att tro på "ombytta roller" (som KB ställt sig frågan i ett blogginlägg nyligen) när det gäller topp-3-trion i söndags jämfört med den Jämjö. Dvs jag räknar med att hålla både Palmqvist och Porshult bakom mig även i Jämjö.

Själv är jag i alldeles för bra form för tillfället för att vara ödmjuk, självsäker & stöddig känns mer matchande... Smiley

2010-11-10 07:53
Tack för ditt inlägg KB. Verkligen imponerande av Palmqvist att göra så pass bra tider med så lite träning men frågan är om han håller för den dubbla distansen som Marcus mycket riktigt påpekade.

Det har nu dykt upp två till förhandsfavoriter som kanske kan få ner Marcus på jorden igenSmiley

Christian Malmström Brittatorp duktig triathlet som är god för 34 minuter på milen och med ett personbästa på 1,16 på halvmaran.

Dimitrij Baranowski Dinamo kan visserligen vara en namne men är det den kända Dimitrij så snackar vi om en löpare som i sina bästa stunder gör låga 2,10 på maran, han har t.ex. gjort 2,12 i frankfurt marathon 2003 och i våras sprang han 2,22 i Krakow.

Sedan hoppas vi givetvis att Marcus tar med sig några klubbkompisar så startfältet spetsas ytterligare.

En fullständig genomgång av favoriterna på respektive distans går att hitta på Team Blekinges hemsida bland nyheterna. http://www3.idrottonline.se/templates/NewsPage.aspx?id=621758

2010-11-10 09:44
Hehe, i slutändan återstår det ju att se vem & vilka som är snabbast på lördag, jag kanske gör ett dåligt lopp och får åka hem missnöjd. Men om det går som jag hoppas (och tror) känns BTK-triathleten bara som ytterligare en motståndare att försöka slå, 34 & 1.16 är förvisso bra tider som indikerar på en tuff motståndare för mig, dock inte oslagbar. Man kan ju inte utgå ifrån att han springer på sina pers i varje lopp, han har ju varit bra flera år nu.  

2010-11-10 10:23
Inlägget om JP, var i första hand inte tänkt som en "varning" inför att han skulle kunna vinna på lördag utan mer ett konstaterande om vad jag tycker om hans insatser utifrån träningsinsats. Hur många här hade gjort 35-tid på milen på 35 km per vecka? Inte jag iallfall. I Midnattsloppet (Karlshamn) skulle han sannolikt kunna ha vunnit på en 34-tid men blev visad fel av funktionär i mörkret och bröt.
Han vann ju dock Kust(halv)maran i sommarvärme på 1.22 utan att ens ha sprungit mer än 15 km tidigare.
Hans spurt är faktiskt inte enbart relaterad till att han skulle vara en hänglöpare och ligga och vila sig tills sista 100 m, jag har försökt dra sönder honom ordentligt någon gång och han har varit totalt slut med 2 kilometer kvar och ändå hängt med och vunnit spurten. Vet oxå att båda Gympa (som då var i 16.35-form på 5 k) fick spurtstryck på 5 km och Porse fick se sig besegrad på samma sätt i marsloppet. Vanligvis går det inte att prata med honom efter dessa spurter.
Det vore väl dock nästan konstigt (och orättvist) om inte en fulltränad 25-åring (läs Markus) skulle vinna över en snart 44-årig motionär/cyklist med ganska låg löpmängd (läs Porse) eller en low-miler (läs JP) på en halvmara.
De två sistnämnda slår ju minst sagt från underläge, men mkt kan hända i löpning. Man har inte alltid sin bästa dag även om formen är bra.
Vad jag tycker är väldigt roligt är att startfältet verka bli fint och jag tror att Team kommer att få till ett bra arrangemang.

2010-11-10 15:01
Nåja, "fulltränad" är jag knappast Smiley, jag har faktiskt planer på fortsatt ökning framöver. Däremot kan det väl stämma att jag tränar mer än Porse & JP för tillfället, och i stort håller jag väl med om vad du skriver.  

2010-11-10 15:27
Ni är för goa!  

2010-11-10 16:01
Jag håller på Letterkranzen!!Men vad säger ungtupparna?Inte tar ni väl stryk av en gubbe ?Smiley  

2010-11-10 18:15
Med detta underbara uppsnacket är man ju nästan på väg att ändra i reseplaneringen. Blir oliiiiidligt att sitta på ett flygplan på Lördag :'(
Lycka till alla, håller tummarna för grymma resultat och massor av löpare!

2010-11-10 20:44
Lycka till alla  

2010-11-10 21:10
Peter: Självklart inte. Rullatorer brukar ha en begränsad maxfart, så gamlingar är lätta att spurta ifrån... Smiley Undrar dock vilka mer än jag som ingår i kategorin "ungtuppar"? Jag har inte riktigt koll på mina motståndares årgångar, men det kunde vara intressant.

J-O: Jag siktar på att komma tillbaka 2011 och försvara min seger... Smiley

2010-11-10 21:11
Njaäe, nu får jag kanske coola ner mig lite... Smiley Det är ju ett tufft startfält med så många sub 1.20-löpare att det inte vore fy skam att bara ta sig in på pallen. Mopsar jag mig allt för mycket innan blir det ju till att äta upp detta efteråt om loppet inte blev någon succé för min del... Smiley  

2010-11-10 21:35
Ja, akta dig, Markus, så det inte blir som för han det stod i Runner's World om. Smiley

Han som tvärsäkert skulle subba 2.20 i New York och blev dissad av flera elitlöpare, han kroknade redan efter första 5 km, som inleddes i 2.28-fart, men sedan gick det fort (!) utför och han stapplade visst in på 2.58...

Fast jag måste säga att ditt utgångsläge ser väl bättre ut än någonsin just nu. Jag tror det kommer att bli ett bra resultat.

2010-11-11 08:25
Jodå, jag har följt "2:19-mannen Zigge" under hösten, både hans egna bloggande där vissa veckor var skit och andra bra, hans ganska mediokra tävlingsresultat jämfört med 2:19 på maran i de få lopp han ställde upp i, samt förstås omgivnings åsikter om huruvida 2:19 var ett stort skämt eller bara fullständigt orealistiskt. Nåja, några optimister "ville" förstås tro på honom & 2:19. Själv trodde jag på 2.25-2.30 och det är väl knappt någon som egentligen tror 2.58 är något han upprepar om dagsform m.m. ligger på mer normal nivå i nästa mara.

Likheterna med mig stannar väl dock vid att jag också framhävt mina chanser i Jämjö. Däremot är väl som du också säger mitt utgångsläge relaterat till chanserna på segern betydligt bättre än Zigges chanser på 2:19. Dessutom har min blogg inte varit lika fylld av klagosång som muntra toner (som i Zigges fall), utan i princip enbart muntra toner, och de resultat jag satt senaste tiden har också indikerat på hyfsade chanser.

"Seger" är dock inte alls något jag räknar med innan loppet, då jag fortfarande inte vet vilka jag möter på startlinjen. Sub 1.17 utgår dock mer från mig själv, så det räknar jag faktiskt med redan nu (och hoppas på ytterligare bättre tid...). Sen kan jag ju "gissa" att det sannolikt ger en pallplats och hyfsad chans på segern, i alla fall om inte Kenyaner/Ryssar eller någon av de två Orion-löparna dyker upp, utan att det handlar om de löpare vi snackat om ovan.

2010-11-11 09:24
Föranmälan stänger 1800 ikväll. Uppdaterad startlista publiceras efter det. Det kommer fortfarande in anmälningar så titta ikväll så kanske ni får lite mer bränsle till diskussionen Smiley  

2010-11-11 13:01
"mer bränsle till diskussionen"

Hmm, för egen del känns det nog som jag redan babblat tillräckligt och att det nu snarare vore läge att knipa igen tills jag genomfört loppet, och min mer / mindre framgångsrika insats är fakta snarare än spekulation... Smiley

Fast ni andra kan förstås ha mer att säga om "läget inför loppet".

2010-11-11 13:09
Preliminär startlista publicerad! www.teamblekinge.nu  

2010-11-11 19:56
Lycka till hoppas att ni får bättre väder än sist jag var med. FAst mest hejar jag på mina klubbkompisar i KSS :)  

2010-11-11 20:21
Hela 93 föranmälda på kvarten och halvmaran. Det gamla rekordet med 100 startande är dödsdömt.

Glädjande nog har Blekinges bästa löpare på damsidan Sandra Södergren anmält sig till halvmaran. Blir väldigt svårslagen med tanke på att hon har ett pers på 10000m på 37min.

Får tacka alla för väldigt intressanta inlägg. Uppsnacket är minst lika viktigt som träningen inför en tävling.

2010-11-11 20:22
Yes,yes det var precis den draghjälpen jag väntat på David SmileyNu blir jag farlig Smiley  

2010-11-11 20:25
Aktuell väderprognos: Verkar spricka upp lagom tills i morgonbitti och det blir troligtvis uppehåll och en del inslag av sol under loppet! Smiley ~7°C och ganska stark medvind första halvan... sen når man vändpunkten och ska tillbaka i motsatt riktning = motvind! Smiley  

2010-11-12 16:34