[X]

Fettförbränning

Hur ofta kan man träna egentligen...

Det finns en sak som jag mår så otroligt bra av att få göra.. och det är att träna.

Gärna ofta, mycket, svettigt och varierat.

En vanlig vecka för mig ser ut ungefär sån här

Måndag
Spinning
Core boll

Tisdag
Spinning
1 timme styrkepass på gymet

Onsdag
Spinning
Step up

Torsdag
Kort löprunda (ca 20 min 10 km/h)
1 timme styrkepass på gymet

Fredag
Spinning
Core

Lördag
Spinning
1 timme styrkepass på gymet

Söndag
Promenix men för övrigt VILA!


Hade det inte varit för att jag för kroppens skull kände att den behövde en vilodag på söndagen hade jag gärna kört då också. Men. Nu får den vila åtminstonde lite.

Så frågorna..

1.1 För många spinningpass på raken ? (spinning är ju så fantastiskt!)
1.2 Tar benen stryk av att inte få återhämta sig från spinningen ordentligt ? Kör olika pass, d.v.s intervaller, förbränning, 75 minuters/dubbla
2. Att träna boxning med träningsvärk efter överkroppspass, hur dumt?

 

2010-09-08 22:07
JAg kan bara säga att du tränar FÖR MYCKET.
Du bör lägga in 2 dagars vila under veckan, om din kropp är van vid träning.

Vilodagarna är de dagar då muskler byggs. Du bryter ner musklerna av träning , därför behöver musklerna vila för att bygga upp sig.

Sen kanske du tröttnar helt på träningen eftersom du inte finner tid till annat.

Maten är lika viktig i allt detta . Ät mindre men oftare. då håller du ett jämnt flöde med energi osv.

Att träna med träningsvärk ..kanske man kan göra om den inte sitter för hårt, men träningsvärken är ju ett bevis på att fibrerna i muskeln behöver återuppbyggas. och det gör dom bara under vila. alltså att träna med träningsvärk sliter bara än mer på muskelfibrerna, vilket kan leda( särskilt under förkylningstider) till inflamationer i musklerna, och da kan du absolut inte träna alls.....

Ta det varligt med antal dagar för träningen. Vilan är minst lika viktig som träningen.

DET SKALL VARA KUL ATT GÅ TILL TRÄNINGEN!!

LYCKA TILL

joNNI
 

2010-09-09 17:46
Hej.

Nu är allt avhängt på hur hårt man tränar. När jag kör mycket så är vissa pass långa. Längre än vad du tränar i tid på en vecka. Det tar lite tid att cykla 55 mil för mig. Men som sagt det beror på intensiteten. Och jag har vissa uppbyggnadsperioder då jag kör 11 pass på 12 dagar. Ca 40-50 mil/veckan och det är inte så där jättemycket om man ser till vad andra tränar.

"1.1 För många spinningpass på raken ? (spinning är ju så fantastiskt!)"

Ja det är för mycket om du kör för hårt. nej det är helt ok om det känns bra i kroppen, typ.

"1.2 Tar benen stryk av att inte få återhämta sig från spinningen ordentligt ? Kör olika pass, d.v.s intervaller, förbränning, 75 minuters/dubbla"

Det jag skulle göra då är att köra intervallpasset före en vilodag. Om inte så finns där en risk att du sliter mer på kroppen än tränar upp den. Se är det helt beroende på hur hårda intervaller du/ni kör.

"2. Att träna boxning med träningsvärk efter överkroppspass, hur dumt?"

Nej det behöver inte vara farligt eller så. Kanske att det gör ont. "Men det gör bara ont". Som en läkare sa till en av mina kolegor, som hade ont. men det kan vara rätt obra att träna med kraftig träningsverk. Så ja man måste själv känna efter coh göra sin egna bedömning.


"Orsaker till träningsvärk
Ny forskning visar att träningsvärk inte är det man länge har trott, en skada på muskelfibrillerna och muskelfibrerna. Tvärtom handlar det snarare om en förstärkning av muskelfibrillerna. Därför kan träningsvärken ses som en signal på att kroppen förbereder sig för mer träning."

http://www.netdoktor.se/traning-kost/?_PageId=386

Men jag hoppas att du äter rätt och vid rätt tidpunkt. Det är minst lika viktigt som vila/återhämtning, tror jag.

Sen en gammal sanning. Det är bättre att köra tvåpass en dag än att träna två dagar i rad.

Rätt så intresannt läsning, tycker jag.

"Slutsatser
Träna gärna mycket, hårt och länge men
Våga vila
Sov!
Käka tillräckligt
Lyssna på kroppen
Lyssna på själen!"

http://www.gerdahallen.lu.se/documents/INSPDAG2010/OVERTRANING.pdf

Vänligen

P.
 

2010-09-09 20:48
Tack för svar!

Jag har tränat såhär under en rätt lång tid. Jag har inte tröttnat och träningen är det jag ser fram emot, det som ger mig energi till att göra annat om dagarna och det tar för mig inte tid från något som jag då "missar".

Äter gör jag bra det med (: Har koll på proteiner, kolhydrater och fett så att jag får i mig det jag behöver.

Får flika in en till vilodag helt enkelt. även om det spritter i kroppen!
 

2010-09-10 12:13
Man kan träna varje dag om man vill, flera gånger om dagen också.
Men då ska man vara van vid det och succesivt byggt upp en kropp som klarar det.

Att man känner sig lite sliten hör till, tränar man mycket så infaller ofta en sådan känsla, utan att man egentligen är sliten. Jag tycker att känslan brukar släppa en bit in på passet då. Det svåra är att lyckas känna att man verkligen är mer sliten än normalt, det är en fin balansgång och kräver lång erfarenhet av träning och kännedom om sin egen kropp.

Men man bör inte köra 10 kvalitetspass i veckan med hög puls.
Merparten av passen (70-80%) bör vara av lågintensiv karaktär (<75% HRMAX) för att några gånger i veckan köra tuffare pass.

Håll koll på vilo- och arbetspulsen för att se eventuella tecken på överträning.
 

2010-09-10 12:47
När jag löptränade som mest så sprang jag varje dag, vissa pass var lätta och vissa tunga.
Det går att träna varje och jag fick bra resultat av att löp träna varje dag.
En vecka innan det var tävling så trappade jag ner träningen tills det var tre dagar kvar då vart det att vila helt eller gå lite.
Men när du tränar så pass mycket så ska man lyssna på kroppen och äta bra och man ska även våga låta kroppen vila ibland.
Många tror att dom får sämre resultat av att vila några i sträck och att all träning som dom har lagt ner försvinner.
Snarare gör vilan att man kommer tillbaka starkare både fysiskt och mentalt om man sköter kosten och sömnen som man ska.
Om du trivs med att träna varje dag så ska du göra det men du ska inte vara rädd för att vila också ibland.
Kroppen vänjer sig ganska fort till den träningsmängd man gör i veckan, men om du har tänkt att träna ännu mer i veckan så ska du öka träningsdosen sakta.
Du kommer att märka när du har tränat för mycket som att resultaten blir sämre, inte lika träningssugen, mer sjuk osv.
Visst är träning en livsstil men den ska inte ta över hela livet, det finns mer saker att göra också.
Som familj, vänner osv, så försök att hitta en bra mix mellan träning och annat liv.
Mer träning behöver inte betyda att du får bättre resultat snarare kan det leda till sämre resultat om du inte vet vad du gör.
 

2010-09-11 14:05
Att träna varje dag är ENBART kontraproduktivt. Lägg in ett par dagar med vila varje vecka och kör ordentligt hårt de pass du kör istället.

Visst KAN man träna varje dag, men de resultat du uppnår genom det är sannolikt sämre än vad du skulle gjort genom att sköta återhämtningen.

Därmed inte sagt att man behöver lägga sig ner på soffan på sin vilodag. En lugn promenad eller ett lätt cykelpass fungerar t.ex.
 

2010-09-25 22:06
"Att träna varje dag är ENBART kontraproduktivt. Lägg in ett par dagar med vila varje vecka och kör ordentligt hårt de pass du kör istället."


Att träna hårt och samma sak/muskelgrupp varje dag är ENBART kontraproduktivt. Så skulle jag formulera mig.

Lägg in en/ett par dagar med vila varje vecka och kör ordentligt hårt de pass du kör istället. Bättre att köra två pass en dag och få till vilan. Än att träna varje dag.

Vänligen

P.

 

2010-09-27 12:23
Som Martin var inne på så är det viktigt att successivt bygga upp den totala träningsvolymen. Det är inte bara enskilda muskelgrupper som stressas vid träning utan hela nervsystemet.

Generellt så rekommenderar jag nybörjare att inte träna mer än varannan dag för att hela kroppen ska få återhämta sig fullt ut mellan passen. Om stresshormonerna får fnatt så motverkar det alla framgångar som du annars skulle fått se, vilket vore trist.

Ge kroppen tid att anpassa sig och du kommer successivt att kunna träna mer och mer med fortsatta framgångar.

(Det värsta är de som kommit på att de ska "ta tag i formen" och ökar träningensvolymen samtidigt som de drar ner på näringsintaget. Detta skapar dubbel stress på kroppen och motverkar effektivt den önskade effekten. Efter 2-4v av halvrisigt resultat ger personen i fråga upp, eller börja äta ännu mindre och/eller träna ännu mer.... och inser ej att gropen bara blir djupare.
 

2010-09-27 13:17
Hur vet man om stresshormonerna har fått fnatt?  

2010-09-28 02:28