Bra mat

Frukost på jobbet

Jag har börjar skriva upp allt jag äter för att verkligen se vad jag stoppar i mig.
Det är inga egentliga överraskningar förutom att jag äter mycket mer mackor än vad jag trodde.

När jag hade semester var frukosten inga problem då jag hade mer tid och skulle äta frukosten direkt. Frukosten blev då lite mer varierad.

Mitt problem nu är frukosten på jobbet.

På morgnarna hinner jag inte/ orkar jag inte gå upp så mycket tidigare att göra omelett.
Mackorna som jag äter är hemmabakade och det är surdegsbröd men jag får ändå för mig att jag äter för mycket mackor.

Vad har ni för förslag på frukost att ta med till jobbet?

2010-08-28 17:27
Det beror lite på vilket behov du har....
Du nämnde omelett; stek en på kvällen och ät till frukost på morgonen!
Keso med nötter och frukt brukar jag stå mig ganska bra på. Går ju att förbereda på kvällen.
Beroende på förvaringsmöjligheter på jobb; ta med (havre)gryn och gör gröt på jobb. (Förutsätter iofs både micro och att du kan förvara mjölk på jobb....)

2010-08-28 17:32
Rostbiffsmackor med remulade og risted lög.  

2010-08-28 17:33
Jag åt gröt på mitt förra jobb men jag har inte micro nu, det ska bara vara att öppna påsen/burken. Keso är okej men det gör inte direkt att jag längtar till frukosten.

Omelettiden ska jag köra på, kesoomeletter är ju helt enkelt slurp!

2010-08-28 17:37
ägg mättar bra och lätt att ta med..valios latosfria keso med hallon älskar jag  

2010-08-28 17:42
När jag skall ha med frukost brukar jag blanda musli och fil och toppa med frysta bär. Då håller det sig kallt ett tag och filen är inte så känslig som mjölk. När jag skall äta brukar jag skiva ner en banan också.
Om det inte räcker kan man ju komplettera med mackor, utan att det blir så många.

2010-08-28 17:51
Frukosten är min akilleshäl iom att jag inte har någon större aptit. Får jag i mig en banan eller äggvita följt av lite nötter är jag nöjd..  

2010-08-28 18:08
Vad är det för fel på att ha med sig matlådor?
Görs i ordning i lugn och ro kvällen innan, smakar bra och ger dig precis vad du behöver. Varianter på detta har funkat sedan farfar var ung.

2010-08-28 19:07
Omelett , kokta ägg, frukost i matlåda, enkelt gott mättande och självklart.
Jag har fastnat i gamla tankebanor och tänkte inte ens på det. hur bra som helst tackar!

Men fortsätt gärna med idéer

2010-08-28 19:59
Rostbiffsmackor med remulade og risted lög.

eller en liten mindre med Skagenröra Smiley

2010-08-29 08:46
Jag vet att hemmabakat är mycket bättre an halvfabrikaten i affärerna men är det önskvärt att minska mitt mackintag och byta mot andra frukostar om viktminskning är målet?

Eller har all GI- och LCHFpropagerande satt sig i mitt huvud?

2010-08-29 13:26
Sannolikt det sistnämnda.  

2010-08-29 13:46
Mjöl är ett halvfabrikat så du kommer nog inte undan det oavsett hur mycket du bakar hemma.  

2010-08-29 13:59
Barkbröd.  

2010-08-29 14:09
David: Bakar du eget eller köper du färdigt?  

2010-08-29 14:15
Jag tar från spånskallarna.  

2010-08-29 14:22
Så du har alltså inte smakat det?

Jag tycker att det lät som ett mer smakrikt knäckebröd:
½ liter björksav
3 dl barkmjöl från tall (endast innerbarken)
2 - 3 dl finhackade nässlor och svinmålla
3 tsk honung
50 gram jäst
1 tsk salt
Grovt rågmjöl till fast deg (ca 1 liter).

Jästen löses i saven med honung. Det övriga blandas i. Knåda sedan till en fast deg. Tag mera rågmjöl eller kli om det behövs. Jäs degen. Kavla sedan ut tunna kakor som gräddas i stekpanna på hög värme, 3 - 4 minuter per sida. och kummin.

Är det någon som smakat det?

2010-08-29 19:47
Nope.
Här nere i Skåne har vi ett fungerande jordbruk o livsmedelsindustri.
Det är väl drygt 60% av Sveriges samlade livsmedelsproduktion som kommer härifrån?

2010-08-29 19:49
Den fagra Östgötaslätten är en annan kornbod.  

2010-08-29 19:50
Fast kornet till öltillverkningen kommer vanligtvis från Skåne.  

2010-08-29 19:52
Aldrig smakat Veronica, men gott lät det onekligen!  

2010-08-30 00:59
Lät som ett mumsigt mellanmål, jag får provbaka och återkomma med resultat.

Igår gjorde jag omelett som jag tog med i amtlåda idag till jobbet - KLOCKRENT!

Mer tips på vad som gör sig super i matlådefrukost!

2010-08-30 09:33
Jag gör "Grynplättar" som jag både äter hemma till frukost och kan ta med till jobbet som mellanmål.

1 dl blandade flingor - havre, sport, dinkel …..
2 msk kruskakli/havrekli
(1 msk kokosmjöl)
2 msk linfrö
2 msk psylliumfrö
1-2 ägg
späd med mjölk (laktosfri, soja, havre) tills det blir en ”bra” smet
ev solrosfrö i smeten eller på plättarna efteråt

Kan gärna stå och svälla en liten stund (5 min)
Stek sedan i lite olja (linfrö eller raps)
Klicka ut som biffar i pannan – lättare att vända lite mindre

Dessa äter jag som frukost och ibland som mellanmål med:
- kesella eller keso
- frukt och bär
- kanel och solrosfrö på

Bra att ha med sig en i väskan, om man blir sugen, så man inte frestas av annat.

Går att variera hur mycket som helst.
Blanda i eller ät till:
- russin, nötter, fikon, aprikos, frysta bär eller något annat nyttigt som du tycker om ☺

2010-08-30 18:18
Om jag måste ta med mig frukosten brukar jag förbereda en smoothiebehållare med bär, yoghurt och kesella kvällen innan (ställer in i kylen). På morgonen slänger jag i en banan och mixar! Häller upp i en termos!  

2010-09-06 21:09
Jag har testat smoothie men tycker inte att det mättar, funkar som 1400 mellanmål dock.

I ett annat ämne
http://hd.se/mat/2010/09/05/barkbrod-nasta-ekobaktrend/
http://www.alltommat.se/matinspiration/bakning/hon-bakar-brod-av-bark-1.45038
David startade senaste trenden!

2010-09-06 21:24