Styrketräning

Sats och deras medlemskap

Jag funderade på att träna under vintern på min lokala SATS och kontaktade dem. Det visade sig att alla deras medlemskap är på årsbasis för att sedan övergå till månadsvis. Om man då går ur kostar det 850kr att bli medlem igen. Jag känner att man kanske skulle vilja testa och se om de är något att ha men har ingen lust att köpa ett helårskort. Om SATS verkligen kände att de har en produkt som är riktigt bra och som folk är nöjda med finns väl ingen anledning att knyta upp folk så hårt i medlemskapen. Efter ett år övergår ju medlemsskapet ändå till att bli månadsvis. Känns som om SATS inte är helt nöjda med sig själva. Vad tycker ni som tränar där? Vad är bra/dåligt?  

2010-08-17 19:54
"Jag känner att man kanske skulle vilja testa och se om de är något att ha men har ingen lust att köpa ett helårskort."

De första tre veckorna (21 dagar) efter köp kan du säga upp ditt medlemsskap utan extra kostnad. (Nu när jag skriver inser jag att jag inte är säker på att det är så längre, men det var så när jag blev medlem i januari 2009.)

"Om SATS verkligen kände att de har en produkt som är riktigt bra och som folk är nöjda med finns väl ingen anledning att knyta upp folk så hårt i medlemskapen."

Jag tror att SATS framförallt är medvetna om att de har en utspridd kundgrupp. Medlemmarna kommer från olika träningsbakgrund. Genom att "binda upp" medlemmarna på 12 månader 'ger man' kunden en anledning att tänka igenom sitt beslut - man blir kanske mer motiverad att faktiskt fortsätta träna. Träning är ju lite lurigt på det sättet - det handlar om att skapa en ny vana. Det räcker inte med att folk är "nöjda med produkten", de måste även bryta gamla rutiner, bygga upp nya, och få in det i sitt liv.

De allra flesta gym och träningsformer verkar ha "terminskort", eller så finns det "engångsbesök" som är mycket dyrare än att bli medlem.

Jag tränar på sats i stockholm och är väldigt nöjd med allt. Många träningscenter, bra öppettider (även helger), många (olika) pass att välja på, pass på olika nivåer, välutbildade instruktörer, trevlig personal i receptionen, alltid trevligt bemötande, välstädat och rent. Maskinerna är fräsha, det finns många löpband/cyklar/crosstrainers. Inget fåneri om att man bara får springa på löpband som uppvärmning, eller att man måste gå därifrån om det blir kö. Det verkar som om allt som är trasigt snabbt byts ut. (Jag påpekade för en receptionist att en av pilatesbollarna i stretchhörnan var dåligt pumpad, nästa gång jag var där (samma vecka, troligtvis) så hade de en helt ny i den storleken.)

Jag har hört många säga att "på sats tränar ju bara de som redan är vältränade", men det tycker jag är en myt. Under mitt besök idag såg jag folk i alla former - från rehabträning till jäkligt avancerad styrketräning.

Dåligt är att de ibland inte tänkt igenom sin schemaläggning som "hela stockholm". Svårt att ge konkreta exempel men ibland kan samma sorts pass ligga väldigt nära varandra (samma dag, lite lite olika tid) för att sen inte finnas någon annan dag i veckan. Om man är inåtvänd en dag kan det blir klämkäckt med trevligheten i receptionen. Eftersom det är en så spridd nivå på medlemmarna så kan folk ibland ge sig på pass som verkligen innebär att de tar sig vatten över huvudet och på så sätt drar ner hela stämningen (märks ju bara om det är väldigt få personer på passet). Å andra sidan tycker jag att det är väldigt peppande att se andra människor träna och kämpa, så det finns ju två sidor av myntet.

Överlag skulle jag säga att sats produkt är bra om du tycker om gruppträning. Om du bara vill ha tillgång till gymmet och kanske en motionscykel eller ett löpband ibland så finns det mer prisvärda alternativ. (Billigare, eller bättre utrustat gym, eller mer folk med precis samma målsättning, eller ett annat kunnande på gymmet.)

Eh, det blev långt nu.
Frågor på det? Smiley

2010-08-17 20:21
Jag gillar mitt lokala SATS, funkar bra, lagom med folk (utom möjligtvis direkt efter nyår då), fräscht och bra grejer + trevlig personal. Det är också mitt närmaste gym vilket är helt avgörande för mig.

Vad jag inte gillar är att det är dyrt och att de ALDRIG kör bra kampanjer mot sina befintliga kunder. Har du aldrig tränat med PT kan du få grymt pris på ett "prova-på-tre-pack", men som stamkund blir du aldrig erbjuden samma låga styckpris. Centralt verkar de mer fokuserade på att få in nya kunder än behålla de som de redan har.

Kolla med ditt jobb eller er företagshälsovård om ni har någon. De brukar ofta ha avtal där du slipper inträdesavgift och får lägre månadskostnad.

Kom att tänka på det där avsnittet i Vänner där Joey ska säga upp gymkortet och tar med Chandler som mentalt stöd. Slutar med att joey förlänger sitt kort och Chandler har tecknat sig på ett nytt... :)

2010-08-17 22:00
Förstår att ett år kan kännas som väldigt lång tid. Speciellt om man som jag inte tränat på gym tidigare. Jag var själv väldigt tveksam till att teckna mig för ett helt år. Jag hade egentligen bara tänkt träna på gym under vinterhalvåret. Nu, några månader senare (jag köpte kort runt sista december förra året), ångrar jag det inte alls. Jag skulle aldrig kunna nå några resultat eller någon kontinuitet i min träning (utöver löpningen) om jag bara tecknat mig för säg 3 månader. Där håller jag med Annelie, det är lite mer att ta sig an, lite mer allvar i att ha ett träningsår framför sig. Detta måste DOCK absolut inte vara negativt.

I övrigt är jag väldigt nöjd med mitt SATS-gym. Jag har visserligen inget annat gym att jämföra med men efter vad jag hört familj och bekanta berätta så verkar inte andra gym i min stad hålla lika hög klass. Smutsigt, maskiner som står oreparerade länge, trist och mossigt utbud i gruppassen.

För mig är det ett väldigt stort plus att jag bor så nära mitt gym. Hade jag valt ett annat (något billigare) gym så hade jag behövt ta mig dit också. Och det vill jag lova hade dragit ned min träningsmängd avsevärt!

Visst handlar det om en hel del pengar - men det gäller nog att tänka både en och två gånger innan man väljer det billigaste alternativet.

2010-08-17 22:17
Jag tränar på SATS Helsingborg och tycker det är jättebra. Fräscha lokaler, gott om löpband/cyklar/maskiner. Personalen är alltid trevlig. Kort sagt bara positiva erfarenheter.

Att binda mig på ett år gjorde mig bara mer peppad att hålla igång träningen.

2010-08-17 22:23
Först ska jag säga att jag har praktiserat några månader på sats så det är ur världen. Jag kommer dock inte att avslöja några företagshemligheter utan bara presentera vad jag har sett som medlem.

Jag var medlem i 10 år (är på Sportlife idag) utan att få ett enda erbjudande förutom PT-paketen som erbjuds alla medlemmar. Det är lite trist faktiskt men jag betalade bara 470 kr/mån för ett Platinamedlemsskap (hela Norden) så lite cred ska de ha.

Sats verkar alltid ha erbjudanden varje terminsstart så mitt tips skulle vara att vänta till skolorna har börjat och glöm inte att kolla hur lång ångerrätt du har. Jag har oxå för mig att den är tre veckor.

Angående fräscheten finns det definitivt sats-center som är skabbiga och Sportlife som jag är på nu har minst lika många (fler?) nya och superfräscha ställen men frågan är hur det ser ut om några år när de inte är mitt i expansion och så mycket är nytt.

Jämför man personalen på Sportlife med Sats är det helt klart en skillnad. Man märker att Sats har som policy att vara intresserade av sina medlemmar och, i den mån det går, hälsa medlemmar välkomna med ögonkontakt. Även om det ibland kan vara ett fejkat "hejdå" så saknar jag faktiskt uppmärksamheten.

Antalet gruppträningspass upplever jag som färre på Sportlife men det beror nog snarare på att jag flyttat ut på landet och närmsta center är ganska litet men det är definitivt fler inställda och ändrade pass. Jag har som tränande inte råkat ut för ett enda inställt pass på sats.

2010-08-18 12:49
Vissa center har månadskort då blir det givetvis lite dyrare än med årskortet, sen blir det några kronor billigare om man bara vill träna på ett center.... 21dagar har du på dig att ångra dig när du tecknar medlemskap på SATS... japp jag jobbar där Smiley  

2010-08-19 13:44
Jag tränar på sats stockholm och trivs väldigt bra. Ett tips kan möjligen vara att ha is i magen nån vecka in i september, det brukar dyka upp nymedlemserbjudanden där man faktiskt kan få prova sats lite längre tid, ex vis två månader. Precis som andra här skriver så är nymedlemserbjudanden nåt de är väldigt fokuserade på, speciellt i "börja nytt liv" perioderna efter sommar och efter nyår.  

2010-08-20 07:34
Ang "nya medlemmar" och "gamla medlemmar" så har ju sats t ex "medlemskväll" en gång i månaden (tror jag?) där man erbjuder t ex 15% rabatt på allt i (nike)shopen. Då brukar det även vara lite föreläsningar och "prova på", t ex att träna med pt, hållningstest, konditionstest, crosstraining.

Jag brukar alltid missa dem (eller är det sats som är dåliga på att marknadsföra dem?) och sen råka komma dit mitt i för att köra ett småstressat pass.. "eh, varför är det så mycket folk i entrén?"

Men jag håller med om att det skulle kunna vara lite mer fokus på befintliga medlemmar, eller kanske lite mer "värda" belöningar efter 2 ggr/vecka passet. Jag har flera gånger avstått från att hoppa på 2 ggr/vecka passet för att jag inte vill ha en träningsväska eller vattenflaska.. Men tänk vad motiverad man skulle vara om det t ex var en gratis träningsmånad som belöning! Eller en timme med personlig tränare!

2010-08-20 09:03
Jag trivs bra på Sats Halmstad, har nog inget att klaga på direkt. Billigt är det också, då jag är landstingsanställd, så jag betalar bara 299 kr i månaden. Helt okej Smiley

Det jag dock tycker är lite dåligt med Sats, är att trots att man är medlem och tränar på ett center, får man betala 150 kr för att träna EN GÅNG på ett annat center, det är lite maffigt kan jag tycka?!

Har t ex pojkvän i Malmö, och hade velat träna på Sats här kanske en gång i månaden eller så, men att då betala 150 kr för en gång... njae. Inte heller vill jag ha sånt kort där man kan träna överallt då det som sagt är sällan.

2010-08-21 15:47
Var inne och kollade på sats hemsida nu och de har ju så kallade "gästkort" som gäller under en begränsad tid. 650-950 kr/månad (beror på geografisk placering, enligt hemsidan). Kolla upp det, om du bara vill träna under de slaskiga månaderna!  

2010-08-26 20:37