Triathlon

Ironman 2011 - Blåbärstråden!

Ja, det är väl dags att skapa den tråden nu då!

Lördag 6 Augusti går Kalmar Triathlon över Ironman-distans av stapeln.

Detta är en tråd för debutanter, men även erfarna är självklart välkomna att dela med sig av sin visdom...

De som vill vara med på topplistan går med i denna grupp:
http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=2559

Nu kör vi!

2010-08-16 19:27
Säger bara lycka till, ni får en upplevelse som är obetalbar.....Gjorde min första iår kommer att göra fler  

2010-08-16 19:29
I´m in.  

2010-08-16 19:52
Kan inte sticka under stol med att jag blev väldigt sugen efter att ha läst årets tävlingsberättelser men det får nog bli ett mer långsiktigt projekt för min del än nästa år. Kan ju börja med att lära mig crawla...eller köra längre än totalt 20 mil på cykeln. Smiley Marathondistanser kan jag ju faktiskt springa i alla fall...  

2010-08-16 20:25
2012 är det dags för mig så nästa år är jag aktiv i denna tråd (fast 2012s då) :)  

2010-08-16 20:28
David det är bara att starta en tråd med en gång!

Lycka till alla blåbär, hoppas ni kommer att ha lika kul som jag brukar ha! Själv fick jag höra att jag numera kan räknas som veteran. Men hur kul är det med en sån tråd?

2010-08-16 21:10
Jag är på!  

2010-08-16 21:50
Jag är på!  

2010-08-16 23:01
Jag är på Smiley Smiley  

2010-08-16 23:24
Jag blir också så sugen när jag läser denna tråd, men även jag behöver ha lite mer långsiktig plan. Jag skall lära mig att crawla i höst. Kan vi inte starta en tråd "inför blåbär"?  

2010-08-17 09:38
Lycka till allihop, ni kommer inte ångra er, det är en fantastisk upplevelse.

Kanske kan trådskaparen administrera träningsmängd på veckobasis?

Nu drar jag vidare mot nästa mål (som nu är kortare än IM).

2010-08-17 09:42
Kul att så många hakar på direkt!

Maria: Jag följde årets tråd, det var peppande och en bra förberedelse.

Reine: Tack!
Jag misstänkte att den frågan skulle komma... för tillfället reggar jag inte ens min träning på FunBeat. Vi får väl se hur många som anmäler sitt intresse i denna tråd och sen fundera på "träningsliga".

Kan som teaser avslöja att jag snittat dryga 90min per dag hittills i år iaf.

2010-08-17 10:31
Lycka till alla blåbär, ni har en underbar resa framför er!!
//fd. blåbär

2010-08-17 10:33
Jag är med. Tjörn Triathlon först!  

2010-08-17 11:03
Är det full IM distans som gäller för tråden eller får man beblanda sig om man har tänkt köra olympisk och 1/2 IM?  

2010-08-17 12:50
Och är det bara Kalmaraspiranter som gäller, eller får man vara med om man är ett blåbär som anmält sig till annat lopp på IM-distans?  

2010-08-17 13:02
Jag är gärna med Smiley  

2010-08-17 13:03
Inte kunde man ana hur jobbigt men underbart det var att genomföra en IM. Lycka till, alle Leute!

/Lever fortfarande på ruset.

2010-08-17 13:28
Hej,
Jag önskar er alla lycka till. Det är en stor investering i tid och kraft fram till dagen då det gäller. Sedan är det en härlig fysisk och psykisk upplevelse under loppet. Jag hoppas vattenförhållandena blir bättre för er.
2011 är jag inte med, men sedan kanske jag vågar ta tiden från familj och annat igen

2010-08-17 13:34
Efter att klassikern förhoppningsvis blir klar under året, borde väl IM vara det självklara målet för nästa år?

Ska ge detta en rejäl chans under nästa år.

2010-08-17 13:41
Jag är på!  

2010-08-17 13:41
Tanken var väl Kalmar Triathlon, det är ju kul när vi alla har samma "deadline" att jobba mot.

Självklart släpper vi in de som gör samma distans på andra ställen men kortare distanser diskuteras med fördel i andra trådar. (Varför inte skapa blåbärstrådar även för dem?)

2010-08-17 13:42
Har precis börjat lära mig simma, men jag har ju ett år på mig att klara 3,8 km, så jag är med!  

2010-08-17 17:09
Jag skall deltaga!
För några månader sedan började jag planera in Järnmannen 2011 i kalendern.
Har nog visualiserat tävlingen tusen gånger hittillsSmiley
Funderar redan vilken veckan man skall köra träningslägret på hemmaplan, vilken cykel man skall köpa, hjul, undvika skador, hålla humöret uppe, HA KVAR ETT SAMBO FÖRHÅLLANDE, vilken sportdryck som skall användas!

Någon mer som har tänkt i samma banor?
Vad har ni för mål?
Jag skall under 10h.

2010-08-17 17:12
Jag föreslår vitargo som sportdryck iaf.  

2010-08-17 18:20
Jag kör också! Behöver en rejäl utmaning och ett långsiktigt projekt för min träning.  

2010-08-17 18:24
MMM vitargo är rätt bra faktiskt!
Ist för att åka till Spanien på träningsläger så lägger jag iaf pengarna på utrustningen.
Klarar man en vecka i sydsverige med många timmar cykel samt löpning så tränar man ju psyket så in i bänken mycket bättre än på en utlandsresort.

Tror ni man får ut så mycket mer av en vecka i Spanien jämfört med träningsrik vecka i Sverige?

2010-08-17 20:14
Jag skulle uppskatta om det är Kalmar IM 2011 som är huvudfokus i tråden. Naturligtvis är vem som helst välkommen att delta, precis som i alla trådar. Men ämnet är i grunden Kalmar IM 2011.  

2010-08-17 20:25
Härligt initiativ, Jonas! Har bara gått och väntat på att någon ska ta tag i en ny blåbärstråd. Har avundsjukt läst allt om de före-detta-blåbären och är nu sjukt sugen på en satsning inför 2011. Har spenderat de sista veckorna med att läsa in mig på vilken cykel man bör köpa, kollat hundra youtube-klipp om hur man andas när man simmar frisim och funderat på hur jag ska kunna få in tillräckligt många träningspass i kalendern. Tur att det är ett år kvar...  

2010-08-17 20:47
Maria och Elin:
Jag kan inte heller crawla, har inte cyklat sen gymnasiet (visst, spinnat en del) väger nästan 0,1 ton på mina 175 cm och orkade för 12 veckor sedan inte springa mer än 1 km. Men... vi har ju ett HELT ÅR på oss. Så kom igen nu!

2010-08-17 20:56
Locka mig inte i fördärvet nu. Jag måste ju ha några mål kvar att uppnå nästföljande år sedan. Smiley  

2010-08-17 21:03
Jag har min vita Planet-X till salu som finns på min sida om någon är sugen att köpa!

2010-08-17 21:55
Hallå där!
Jag funderar allvarigt på att satsa på att köra i Kalma nästa sommar, men funderar om det är lämpligt i min ålder. Jag är snart 18 år och har idrottat i olika former i hela mitt liv. Senaste året har blivit mer i triathlonens tecken och är ruskigt motiverad att testa mina gränser, men är min ålder inne än?
/Martin

2010-08-17 23:05
Martin,

Tror aldrig någonsin det varit ett problem att man "är för ung" för hård idrott.

Men som 18åring finns det andra roliga idrotter man kan ägna sig åt. Kast med ölburk eller raggning i baren på stadshotellet, tex.

2010-08-18 09:11
Det är väl bara att köra. Att man sedan i allmänhet är som bäst i sådana här sporter runt eller tom en bit över trettio är en annan sak. Du lär nog vara bättre då om du börjar nu.  

2010-08-18 09:17
Hej alla. Ganska ny på funbeat och missade förra årets blåbärstråd. Körde min första Kalmar i år och nu vill jag bli bra på det... Smiley Nu väntar jag bara på att anmälan till nästa år öppnar! Till er som ska köra er första 2011 säger jag bara.... Det är jobbigt! Det är smärtsamt! Men det är coolt och framförallt ROLIGT! Kör så det ryker! Det är en obetalbar upplevelse Smiley

Boktips: I "Ironstruck" av Fauteux hittade jag mycket både inspiration och motivation och modet att våga min första Smiley

2010-08-18 09:49
Hej!

Till er som bor i Stockholm.

SPIF triathlon ger en nybörjarkurs i crawl nu i höst (10 ggr) start i september. Läs mer här:

http://www.spiftriathlon.com/events/nyboerjarkurs-crawl-laer-dig

Anne och Greger som håller kursen är mycket duktiga.

2010-08-18 11:01
Nu jävlar... Jag är på! Jag menar, hur svårt kan det vara? ;-)

Nä, men allvarligt talat. Jag behöver en ordentlig utmaning med ett tydligt mål. Dessutom får jag ju en ursäkt att köpa en ny cykel.

På ett år borde det ju att komma nog i form för att klara maxtiden. Jag kan crawla, jag har cyklat vättern och jag har sprungit mara.. Alltså är det bara att köra.

2010-08-18 17:08
En grej i förra årets (årets??) blåbärstråd var att Kristoffer hade alla, som ville, med som träningskompisar och kunde därför enkelt sammanställa lista över veckans träningsmängd per person.

Det positiva var att det peppade till träning och det gav ffa en uppfattning hur "jag/min" träningsmängd låg i förhållande till de övriga. Nackdelen var att det krävs någon som tar fram och publicerar sammanställningen frekvent.

Eftersom jag vet att jag inte kan lova att göra det varje vecka så gör jag inte det Smiley (och får då leva med att det kanske inte blir någon veckolista ;-))

2010-08-18 17:15
Ja, det kan nog bli Kalmar IM 2011. Tjörn får bli första avstampet och avgörande för upplägget av vinterns träning.
Men med lite pepp från dig Jonas och andra, så ska det väl gå att genomföra.

@Jonas, men man måste säga hej varje gång man möts på vändbanan, eller hur var det? Så det får vi ha med i träningen.

2010-08-18 21:22
Till er som var sugna på träningsläger så håller Ted Ås några stycken i Sverige bland annat på Tjörn och i Kalmar. Kolla med hans hemsida så bör ni finna mer information! Lycka till! Från en gjorde Kalmar i år och ska göra den nästa år med fast snabbare!  

2010-08-18 21:37
Nu när man bestämt sig för att köra IM nästa år så kommer ju funderingarna.

För det första: Jag behöver en ny cykel (den racern jag har är knappt cykelduglig och är inget jag skulle vilja köra IM med). Frågan är då om man ska köpa en riktig tempocykel eller köpa en linjecykel och sätta på pinnar på styret för att kunna krypa ihop mer (ja, det kanske inte var den tekniska termen..).
Jag tänker att om jag köper en linjecykel så kan jag använda den utan problem på vättern t.ex. Dessutom kanske den har lägre växlar? Jag är inte en så stark cyklist att jag aldrig kör på de låga växlarna.
Samtidigt, när jag ändå köper en ny cykel kan jag ju lika gärna köpa en som är optimal för triathlon. Det är ju det som är mitt mål.
Hur tänker ni andra?

Fundering nummer 2: Hur har ni tänkt lägga upp vinterträningen?

2010-08-19 18:37
Om du inte har råd eller lust att köpa två cyklar så rekommenderar jag absolut en linjehoj.  

2010-08-19 18:41
Linda jag har en fin tempojolle till salu om du är sugen?
Jag är 1.78 till min Planet X Stealth Pro Carbon det är S ram.

Vinterträningen blir att köpa en dröm tempo cykel med fina hjul, titta lite på den varje natt innan det är dags för sömn(tror man blir ännu snabbare dåSmiley).
Vinterträningen blir på en kommande cykelcross.
Tidig vår sätter jag på "vanliga" racerhjul...

2010-08-19 21:47
Byt genast namn på denna tråden innan Gyllenhammar får spelet!  

2010-08-20 12:59
Haha, bra där Kalle Smiley  

2010-08-20 13:11
Jag är gärna med i tråden och inspireras. Målet är att köra Kalmar nästa år, men eftersom jag har haft problem med ett knä så tänkte jag avvakta och se innan jag bestämmer mig. Smiley  

2010-08-20 13:13
Jag & min fru var i samma sits som dig förra våren Linda, vi tog beslutet att köpa linjecyklar för att även kunna köra t.ex. Vättern. Problemet med det var att vi upptäckte i somras triathlon är ungefär 1000ggr roligare än Vättern så nu har vi även köpt tempocyklar.

Så mitt tips blir köp tempocykel & rusta upp l linjecykeln som du ha så kan du köra Vättern på den i fall du mot all förmodan skulle bli sugen på det efter att ha börjat med triathlon.

2010-08-20 17:27
Jag körde kalmar för första gången i år. Har bara ägnat mig åt aggressive inline, snowboard och paintball innan så man kan väl inte säga att jag hade de bästa förutsättningarna för en uthållighetssport. :)

Började springa ett år innan och gick en nybörjarkurs + fortsättningskurs i frisim under hösten/våren. Började cykla sent på våren och avslutade det hela med att renovera köket istället för att träna. Men jag tog mig faktiskt runt ändå. Jag fick ingen bra tid, men jag tog mig runt.

Kan jag så kan nog nästan alla skulle jag tro. SÅ KÖR PÅ! Det var grymt roligt! :)

//Linus

2010-08-20 19:02
Jag håller med Mattias, "triathlon is the thing" det finns stor risk att du hamnar där du också. Då har du större glädje av en tempohoj.

Rusta upp din gamla racer, sätt på tempobåge/pinnar och kör med den som alternativ träningscykel. Den går säkert att rusta för att greja VR oxå. Så kan du satsa på en tempocykel på höstens reor.

Sen har du livet på en pinne med en schysst tempocykel.

Precis detta gjorde jag och köpte min tempocykel i vintras. Körde på trainer med den (med trainerdäck). Inte kul alla pass men nyttigt. Desto roligare att ha en riktigt bra tempocykel till triathlon.

Vinterträningen avseende cykling blir trainer och spinning i år igen.
Lycka till

2010-08-20 19:52