Crossfit

Crossfit Endurance och Google Calendar

Jag har hackat ihop ett litet fuleskript som kanske kan vara användbart för er som kör med Google Calendar.

Skriptet genererar en fil i ICal-format som innehåller CF och CF Endurance senaste WODs.

Adressen är:
http://service.stenhall.com/calendar/cfe-ical.php

Att lägga till den i Google Calendar är enkelt. Under Other Calendars finns länken Add. Klicka på den och välj Add by URL där du kan skriva in adressen ovan.
 

2010-08-12 14:55
Cool... Tack!  

2010-08-12 16:31
grymt :)
tack tack. Är det enkelt att lägga till WOD från andra siter?
 

2010-08-17 19:13
Är det någon som testat CrossFit Endurance som kan delge lite erfarenheter hur det fungerar mot halvmaraton och maraton?

Jag har tidigare under "högsäsong" kört ca 3 pass löpning per vecka fördelat på ca 8x1 km intervaller, sanbbdistans 8-10 km och långpass 15-20 km. Upptrappningen brukar ske i januari och jag ligger runt 3-4 mil veckan när jag kör som mest. Mitt årliga mål har hela tiden varit GBG Varvet där jag sprungit de tre senaste åren. Resultaten har varit 1:43, 1:39 och 1:32. Under 1:30 är ett litet mål detta år. Jag är även anmäld till NYC Marathon så jag bör även se till att bli duglig på denna distans. Inga mål där än så länge.

Nu har jag dock börjat lära mig CF vilket är fruktansvärt kul. Jag inser dock att den mängd löpning jag kört tidigare inte kan kombineras med 4-5 pass CF varje vecka varför CF Endurance framstår som ett alternativ.

Vad tror ni, kan jag bibehålla eller helst förbättra min halvmaratid med CFE samt bli redo för ett mara?
 

2011-11-18 14:43
Andreas: Nej, jag har inte annu hunnit skaffa mig nagon erfarenhet av att kombinera CF med CF Endurance och/eller annan loptraning. Har sjalv loparbakgrund som jag inte helt vill slappa trots den nyfunna karleken CF. Men, jag ska forsoka kora ett sant upplagg under varen, nar jag kommit hem fran min resa. Skriv garna igen och beratta hur du gjort!  

2011-11-26 23:09
jag har tränat så av och till. jag kan dock inte säga om jag blivit bättre pga av det eller om det mest är löpträningen som gjort nytta. Ligger på ca 41-42milen just nu tror jag.
uthålligheten upplever jag blir något sämre av detta. Enligt gymjones etc så måste man få till de där långa passen runt var 10e dag. jag tror mer på den teorin. Numera ska du inte köra sinnesjukt långt (runt 90min tävling) så det kanske inte är att fundera alltför mycket på. vad vet jag...


3 pass löpning är väl inte omöjligt att få till:
här är ett påhittat exempel. blir det för stor volym kan du ju köra såhär varannan vecka och lugnare varannan.

måndag - vila
tisdag - CFE morgon eller lunch + korta intervaller kväll
onsd: CFE
torsdag: vila
Fredag: Långa intervaller
Lördag CFE (kort. låg volym ev maxlyft innan)
Söndag: 15k-20k

CFE är mindre varierat än crossfit. Dessutom bara korta wods med dynamisk eller maxlyft- styrketräning innan. Det programmerades om för ca 1 år sedan och är numera en blandning av westside barbell (styrkelyft) +crossfit. jag kan inte svara på om du blir snabbare eller ej.

Det rekommenderas starkt att INTE blanda ihop olika Wods här och var om du har för avsikt att bli snabb på löpning. Dvs kör inte mainsite ena dagen, crossfit football andra dagen osv. lycka till!!

Du ska ju bli 9min snabbare som du skriver. Då bör man snittöka runt 1min/månad, vilket kan bli en utmaning, men inte omöjligt.

 

2011-11-30 23:17
Andreas, jag har kört CFE under det senaste 1½ året och genomfört halvmara, Halv Ironman och kör nu ett CFE-upplägg inför Kalmar Ironman. Min erfarenhet av det är att det fungerar väldigt bra om man har en gedigen konditionsbas att utgå ifrån. Jag kapade 10 min på min halvmara under förra året med CFE-metodik.

 

2013-05-03 15:39