SINGEL

Singelmat

Jag vänder mig till funbeats singlar eftersom det här är den största samlingen singlar jag känner till Smiley Funderade på att lägga det här i matforumet, men eftersom jag är ute efter singelåsikter så känner jag att det blir bättre i detta forumet.
Min fråga vänder sig då främst till singlar utan barn, eller singlar under de perioder som de inte har hand om barnen.

Det jag undrar över är hur ni gör med mat och matlagning. Jag har levt som singel ett lååångt tag nu, vi pratar år. Och jag är så fruktansvärt trött på att laga mat bara åt mig själv! Det är så himla tråkigt, och det känns inte lönt när man ändå bara ska äta upp det på 5minuter framför tv:n eller datorn eller varsomhelst.

På sistone har det varit ren katastrof, och jag driver alltmer mot mackor och fil och köpt mat, varje dag. Blir ofta att jag köper en dagens på lunchen eller thaimat eller går ut och äter, och sedan tar lite fil och musli på kvällen när jag kommer hem från jobbet. Men det känns inte så himla nyttigt att äta köpmat varenda dag, med tanke på fett och socker och tillsatsämnen och allt det där. Kostnaden är inget problem (bara de veckor då jag köper hem en massa mat, tänker att jag ska äta hemlagat hela veckan, men sedan inte gör det) , däremot känner jag att det är svårt att variera mig även med köpmat och att det finns få nyttiga alternativ förutom dagens och sallad. Jag fixar dock inte storkok, dels hatar jag att göra det, och dels tycker jag inte att det blir gott med microuppvärmd frysmat, så det är inte ett alternativ.

Lagar ni mat till er själva varje dag? Vad äter ni, tröttnar ni inte? Jag behöver seriöst hjälp och tips och råd och allt möjligt.

2010-08-07 13:09
Jag ligger nog i samma läge som du där, jobbigt när man bor 100m från en pizzeria Smiley  

2010-08-07 13:49
Jag brukar göra storkok. Ofta på måndagar faktsiskt och ta med i burkar till jobbet. Känns smart och ekonomiskt. Tycker att det är svårt att hitta bra och god mat ute.

Men jag håller med fullständigt. Att äta själv är inte kul.

2010-08-07 13:55
Tar mig i kragen och lagar mat ändå. Är samma situation som din med flera år av singelliv och jag vandrade mycket i samma banor med köpmat de flesta dagarna.
Men i samband med att jag började träna så tog jag mig i kragen och lagade matlådor till jobbet och storkok etc. Tycker det är rätt roligt att laga mat nu för tiden faktiskt.

2010-08-07 13:59
Ofta är man ju rätt hungrig när man kommer hem så det ska gå fort. Finns en massa färdiga såser som man kan ha pasta och t.ex. bacon till. Annars brukar jag göra sallader ex. kräftstjärtar, avokado, majs, gurka, tomat, rödlök, aioli och keso. Brukar göra dubbelt upp så jag har till matlåda nästa dag också. Ugnspannkaka och annat som man kan ha i kyl/frys (köttfärssås) är bra. Finns massor av snabbt lätt att göra, allt beror ju på hur kräsen man är och om det är viktigt med lagad mat. Fil och smörgås kan man väl också få äta ibland. Smiley

Det här är förresten en väldigt god paj - den får man väl kanske göra på helgen men sedan kan du ju äta resterna. http://www.ica.se/recept?recipeid=5087

2010-08-07 14:01
Varför kör du fryst "storkoksvariant" i micron?
Tina i kylskåpet under dagen och värm i kastrull sedan. Det tar inte mer än en kvart.
Då fixar du samtidigt stapelfödan på andra plattan.

2010-08-07 14:34
Anna-Karin,
vart bor du ... Smiley

2010-08-07 14:45
Kör matlag på jobbet så behöver inte laga så många matlådor. Bara ett storkok i veckan.
Sen blir det nog dessvärre oftast fil å fling på kvällen när jag inte har barnen.

2010-08-07 15:04
Något av det trevligaste man kan göra är ju att äta hos varandra, man turas om att äta hemma hos någon. Får trevligt sällskap, god mat och kanske lite inspiration till att laga lite mer omfattande rätter när man ändå får sällskap Smiley  

2010-08-07 15:12
Anna-Karin: Jag kunde lika gärna skrivit ditt inlägg.
Hatar frysmat från butiken. Tycker inte om att micra mat som blev över sedan igår. Pallar inte laga mat varje dag. Mackor är inte min vän...

Jag har löst det genom att lägga huvudmålet på lunchen. Då äter jag riktigt rejält. I januari och februari, åt jag nästan mest på avdelningen (består av mig, 1 kvinna och 17 män). På kvällen äter jag gröt/flingor och fil/köpmat (sushi och lite lättare)/mackor Smiley /annat relativt lätt.

2010-08-07 17:13
Jag håller med David Karlsson längre upp. Det är bara ta sig i kragen och fixa käk. Sitta med mackor eller müsli skulle varken jag eller min kropp stå ut med särskilt länge.

Sedan är jag också en frekvent inhandlare av take-away
allt från Sibylla, sushi, thai, indiskt, sallader, Mc Donalds etc.

2010-08-07 17:20
Sibylla och McD går fetbort för min del. Smiley McD mår jag bara illa av efteråt. Sibylla, BK kan ge samma effekt men inte alltid. Hellre müsli och fil i så fall.  

2010-08-07 17:37
Jag lagar flera portioner nä jag lagar mat och lägger i frysen. Så skönt att bara ta fram och stoppa i micron när man kommer hem från träning och är hungrig.  

2010-08-07 17:59
Jag vet inte varför men av någon anledning lagar jag mat till mig själv varje dag utan några tråk-känslor. Jag är inte särskilt intresserad av mat eller lagar sofistikerade rätter. Det blir fiskpinnar och köttbullar och andra svensson rätter. Och jag är kass på alla andra sysslor så jag borde vara kass på det här med men det är jag inte....vet inte varför.
Men jag har hört många pensionärer säga att de tycker det är tråkigt att laga mat när de blivit ensamma...så det du beskriver är vanligt.

2010-08-07 20:30
Håller med om att det är dööötråkigt! Men man blir ju verkligen less på köpmat, nästan illamående efter ett tag. Dessutom har jag så svårt att välja nyttiga alternativ när jag äter ut..

Jag lever typ på grilladkyckling och grönsaker.. Kanske lite bulgur eller nåt om jag orkar. Kokt ägg är oxå en favorit! Allt för att slippa laga.

Men nu börjar mitt nyttiga liv på måndag och då ska jag oxå ta mig i kragen och börja laga mat. Typ sallader, kyckling och fisk.. Brukar försöka laga mycket mat när jag ändå är igång. Brukar hålla sig ett tag i kylen oxå, om man inte fryser in förstås.

2010-08-07 21:11
Kan bara instämma... inget roligt att bara laga mat till sig själv.
Under arbetsveckorna så blir det som många andra matlådor, fast det blir alltid nån dag som man äter lunch ute.

Om man har lite kompisar kan man ju köra "halv 8 hos mig" variant.
Funkar kanonbra. brukar köra det 1-2 kvällar i veckan, dessutom när man själv lagar mat så blir det ju över till matlådorna med :)

Annars får man väl vara nöjd med 1 lagat mål mat per dag.

2010-08-07 22:30
1 lagat mål per dag funkar utmärk
iaf för mig, är uppvuxen med det mitt på dagen ska det vara.

ok lite rester slinker visserligen gärna ner på kvällen om man har tränat och har bra energibehov

man behöver inte sätta press på sig själv med 2 lagade mål om dagen.
Men vet att många kör med det, hem och laga kär på kvällen, samt kanske endast en sallad eller mackor eller fil på jobbet, skulle själv alldrig klara av det.

2010-08-08 11:00
Visst det är tråkigt att laga mat enbart till sig själv. Men jag är tvungen att äta mängder varje dag, har hög förbränning, och vill inte tappa mer vikt. Lagar mycket mat som "sköter sig själv". Typ Kyckling i ugn, lax, tonfisk röror mm. Gör alltid så mycket mat så det räcker till middag på kvällen och lunch dagen efter. Men visst Pizzor slinker det ner en och annan i veckan också, aldrig Mc Donalds dock.  

2010-08-10 20:40
Håller med om att det inte är kul att laga mat till sig själv men jag vill ge några tips. Det låter tråkigt med planering men det gäller att ha saker hemma att laga med. Jag blev magsjuk efter en fryst matlåda i våras så jag passar mig för sånt nu mer.
Jag gillar italiensk mat så vi börjar med
* Spaghetti a la Carbonara: koka spaghetti, stek bacon och lägg i djup tallrik. Häll över en äggula och riven parmesanost. Salta och peppra. Tomat passar bra till.
* Kokt färsk pasta (jag brukar ta 1/3 förpackning, det räcker), olja, riven parmesanost. Parmaskinka, bressola el liknande till. Ruccolasallad, skivad färska champinjoner, riven parmesanost. Ringla balsamvinäger över.
Skivad mozzarella och skivad tomat, färsk basilika mellan, ringla olja över, salta och peppra.
* Wok: frysta wokgrönsaker, nudlar, kyckling, skinka, crabstick, räkor eller kräftstjärtar.
* Omelett:grönt först (broccoli, tomat, sparris, kronärtskocka), ev kokt potatis, ägg rört med mjölk, salt och peppar, ost, kött (kyckling, skinka, köttbullar, färs, parmaskinka), oliver, stora kapris, pesto, färska kryddor. Skaldjur läggs på när omeletten ligger på tallriken. Testa vad du tycker passar i hop.
* Riven parmesanost går att frysa och tas ut vid behov.
* Pastasallad: koka pasta och lägg varma med olja och kryddor i en skål/ matlåda. Fyll på eller ta med i egna burkar: tomat, gurka, sallad, skinka, skaldjur/tonfisk.
* Koka potatis gärna tärnad och lägg i en skål, häll olja och citronsaft över, krydda med salt och vitpeppar. Skiva 1/2 rödlök, dela 1/2 burk tonfisk, ta 1/2 burk Haricots verts samt 10 svarta oliver och lägg på. Blanda försiktigt och njut. Sen har du mat fixad för en annan dag.
* Ha frukt och ex riskakor på jobbet så ni inte går och handlar/tränar/kommer hem helt utsvultna.
* Skriv inköpslista. Om jag ska handla 3 saker, borde det varit 4 men jag kommer ut ur affären med minst 5 varav 2 är de första jag tänkt på när jag in i affären.
* Skaffa en dra-maten eller önska dig en i present/julklapp. Jag har ingen bil och var trött på att komma hem med knogarna vid knäna.
* Testa hur din spis funkar: sätt på ris/ tärnad potatis på 1:an när du går in i duschen efter träningen så kan du värma sås i micron när du ska äta.
* Skriv upp vad du äter och när så ser du vad som passar ditt liv,träning, jobb ev barn. Jag jobbar oregelbundna tider och vill äta två lagade mål om dan. Min syster med man och två barn har haft en 4 veckors matlista, sen blev några rätter favvorätter som återkom ofta. Nu lagar deras 15-årige son middag en dag i veckan.
* Jag har en äldre kollega som berättade att hon lagade igenom alla de recept hon sparat på sen 70-talet och sparade de hon tyckte om.
Lycka till, smaklig spis Smiley

2010-08-14 22:50
Camilla: Seriöst jobb med tipsen! Tackar! Smiley  

2010-08-14 22:57
Det tog ett tag och inlägget blev LÅNGT men jag tyckte att det krävdes lite handfasta tips Smiley  

2010-08-14 23:10
Tack Camilla.

En annan idé om det finns någon/några singlar i Eskilstuna så kan man ju börja försöka och träffas för middag någon dag i veckan eller någon gång över huvud taget..

2010-08-15 00:12
Superbra tips Camilla! Smiley  

2010-08-15 12:21
Neej,men...ang mat..tråkiga singel-jag...på landet..våran kära sjö "blommar" ,det bildas alger o blir grönt o äckligt o de går inte o bada..de blir så näré blir VARMT..ja cyklade bort for o kolla vår "reserv-sjö" 1 LITEN sjö "me dybotten"..på väg dit,mötte jag 1 gammal moppekompis mamma o storasyster..dom är SÅ snälla o shyssta,så"de finns inte"..ja frågade om även han va här,har inte pratat me han sen förra sommarn.."Kom över på middag,så kan du prata med han i lugn o ro"..OJJ ! Jag tackade "ja"..nog om detaljer.Middan va kl 18..vi hade SKITKUL o det blev Vin till maten..de va länge sen "tråkiga ja" hade så kul..jag lämnade o gick hem kl 01:20 !! lite lagom lullig efter allt gott Vin...jo..1 par för mig okända grannar va ditbjudna oxå + 1 väninna till dom,så vi va 8 eller 9 stycken..o när allt va slut..fick ja "Hejdå och TACK-KRAM av henne,syrran och mamman..3 underbara kramar "när ingen va nykter längre"... Smiley Smiley  

2010-08-16 21:20
Trevlig rapport Smiley Hoppas du får fler inbjudningar av detta slag. vem vet vad de kan leda till Smiley

2010-08-16 21:23
Camila: Ja,jag måste ju bjuda tillbaks/igen....det är ju bara moppekompisen som vart hos mig,inte mamman o stora syrran..

"Vem vet va det kan leda till",jag hälsade på 1 annan avlägsen granne som "tar för lång tid o förklara"..han va där o hälsade på med "sin nya"..o hon frågade halvtyst..hur gammal e du o har du familj..ja tänkte "herregud,vicken fråga"..det visade sig vi är lika gamla o hon log diskret..men de va kul o se HONOM igen,dom sålde 1998 ? De här va hon släkten till dom på ngt vis..men,men jag ser ju inte dom på jättelänge sen..han va sig lik,efter 12 år !

2010-08-17 18:53
I princip äter jag alla mina måltider ute eller som take away. Tröttnat har jag egentligen gjort för länge sedan, men eftersom matlagning är långt ifrån det roligaste jag vet så låter jag det fortsätta. Bara jag undviker falafel, pizza & pommes allt för ofta så funkar det hyfsat bra för mig. Dessutom varierar jag var jag handlar mycket. Det är typ bara de två caféerna närmast mitt hem & jobb som känner igen mig som stammis. Asiatiskt kök av de flesta slag känns oftast nyttigt. Huruvida det verkligen är det eller inte vet jag inte om jag vill veta.

Det kanske inte gav så mycket tips på det du frågade efter, men du vet att du inte är ensam, om det är värt något.

2010-08-18 14:10
I kväll blir det tacos Smiley Hemma hos mig i alla fall. Nyttigt och Gott1  

2010-08-18 16:42
Nudlar hos mig idag Smiley  

2010-08-18 18:30
Lucas, jag blir orolig. I egenskap av äldre sämre fungerande far. Nudlar??  

2010-08-18 19:56
Typisk singelmat är väl falukorv o makaroner..? Men fräs upp 1/2 lök tillsammans med korven,så blir det gott Smiley  

2010-08-18 20:27
Aadu: Det var första gången på länge. Brukar bara ta nån macka med lite youghurt annars, men fick ett ryck när jag hittade ett paket långt in i skafferie. Smiley

2010-08-18 21:11
snabbt och lätt valfri macka! tillbehör mosade bananer blandat med tonfisk mmmmmm!  

2010-08-18 21:44
Banan och tonfisk?
Som vanligt måste jag testa allt märkligt jag hör talas om.

2010-08-18 21:46
det funkar för mig iaf smaklig måltid  

2010-08-18 21:48
Den var ny för mej med. Banan och tonfisk. Verkligen nytt!  

2010-08-18 22:00
Usch, det där lät inte som en aptitlig kombination...  

2010-08-18 23:12
Nåt festligt o nyttigt som ja fixade till i somras efter min 8 km-löpning..1 tallrik fil..o i med banan skivor o kiwi-skivor...MUMS !  

2010-08-19 20:29
Hur just ätit lätt-vanilj-yoghurt med smått skuren nektarin, linfrö, pumpafrön och müsli.  

2010-08-20 13:42
Ååh, det lät gott Camilla (pretty name btw Smiley ). Jag som satt och var lite småsugen på något sött, har ju allt hemma så jag kan fixa en likadan, yay!  

2010-08-20 21:29
Smiley Smiley  

2010-08-20 21:34
Lättyoghurt och linfrön... Jösses, mat?? Jag har ätit Uddevallare och Pommes Frittes. Det är mat för en karl!  

2010-08-20 21:41
Aadu, jag har ätit mat redan, men lite yogurt med nektariner vore ett gott kvällssnack Smiley  

2010-08-20 21:44
Själv skall jag strax gå på: jordnötter, schweizernöt och p1.
Det var bra att du hade ätit ordentligt Camilla.

Som min pappa alltid säger. Äta bör man, annars dör man. Äta gör man, ändå dör man.

Lite lätt moment 22 där.

2010-08-20 21:49
Aadu: Vad är Uddevallare?

2010-08-20 21:58
Det är en slags hot dogs som finns här på västkusten. Lite mer rökta.  

2010-08-20 22:00
Aadu: Så'na här? Smiley
External image

2010-08-20 22:05
Aadu: Ok

Fredrik: Näääää, stackars valp! Smiley

2010-08-20 22:08
Valpen min tycker om att ha skoj.
Man får ha tålamod, oj oj oj Smiley

2010-08-20 22:08
Nähä Fredrik! Inte sådana men den är så söt så man skulle kunna äta upp det.

Fil/yoghurt är ok lunch med mycker müsli, frukt mm. Speciellt om man ätit en stadig frukost *check* och planerar att äta en stadig middag *check*. Dessutom skulle jag tröttna på det om jag åt det varje dag.
Omväxling förnöjer som de gamla grekerna så Smiley

2010-08-20 22:23