Cykel

Energiförbrukning vid cykling

Finns det någon bra generell formel för energiförbrukningen vid cykling? Typ motsvarande den som finns för löpning, dvs att man gör av med ca 1 kkal per kilometer och kilo kroppsvikt. Formeln för löpning verkar ju stämma hyfsat med den kaloriförbrukning som min gps-klocka visar. Men idag när jag cyklade till jobbet så visar klockan 430 kkal på 11,6 km och 33 minuter. Är detta verkligen rimligt? Det motsvarar den energi som jag gör av med på ca 6,7 km löpning. Och så långt skulle jag definitivt inte hinna på 33 minuter och medelpuls 150. Eller är det så att man vid en specifik puls gör av med ungefär samma mängd energi per tidsenhet oavsett idrottsgren?  

2010-08-06 22:28
http://caloriesperhour.com/  

2010-08-06 22:33
Fredrik: Jag hittade den sidan när jag googlade. Enligt den så borde jag ha gjort av med ca 268 kkal. Om jag jämför med ett (långsamt) löppass med samma puls så borde det motsvara ca 320 kkal om en specifik puls ger samma förbrukning oavsett gren.

Så nu har jag 3 olika uppskattningar, 268, 320 och 430. Vilken ligger närmast den verkliga tro? Det verkar ju i alla fall som att gps-klockan inte räknar så bra... Men hur kan de ha en så'n dålig algoritm där?
 

2010-08-06 23:07
Jag gjorde en räkning på sidan och jämförde vad min dåvarande Polar (RS300X) tyckte att jag gjorde av med under VR. Polaren sa ~7600 och "caloriesperhour" tyckte att det borde vara 9200. Alltså en ganska rejäl diff åt andra hållet.

Det du ska tänka på om du jämför med löpning är att du vid cykling inte bara förflyttar dig själv, utan även en cykel som väger en del. I 305:an har jag för mig att man kan ställa in vikten på utrustningen och att det påverkar energiförbrukningen.
 

2010-08-06 23:24
Pulsklockan bör ge ett bra värde om du angivit en någorlunda korrekt (uppmätt) maxpuls.  

2010-08-06 23:25

"Men idag när jag cyklade till jobbet så visar klockan 430 kcal på 11,6 km och 33 minuter. Är detta verkligen rimligt?"

Jag tycker att det låter lite väl högt då du kör i ca 20Km/h tempo. Och då ha en Kaloriförbrukning på 37 Kcal/km. nej det tror jag är en allt för hög förbrukning.

Mitt tips är att du borde kanske ligga runt 20 Kcal/km i den hastigheten.

http://www.modifast.se/motion/energiforbrukning-c-141-1.aspx

http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/32

Vänligen

P.
 

2010-08-06 23:47
Jag använder mig av den här snurran:
http://surr.lugn.nu/kcal.html
 

2010-08-07 08:04
Pulsklockors beräkningar kan vara väldigt onoggranna.

Se artikel: http://traningslara.se/nar-stammer-energiforbrukningen-fran-pulsklockor/

Utdrag ur artikeln:
"Även när man lagt in sina uppmätta värden (vilopuls, maxpuls, träningsnivå) i klockan så kan uppskattningen fela så mycket som 180 kcal efter en timmes motion. Om man låter klockan uppskatta förbrukningen så är spridningen ännu större och felet kan uppgå till 250 kcal / timme (något som med stor sannolikhet kan göra en märkbar skillnad i viktreglering för en person som stirrar blint på klockans siffror och litar på dem till 100%)."
 

2010-08-07 08:34
Jag kollade inställningarna på klockan, och då visade det sig att jag inte hade korrekta värden för just cykling. Jag har ju mest använt den till löpning (och de inställningarna har jag lagt in korrekta värden för), och jag har aldrig tittat så noga på energiförbrukningen. För cykling verkade det vara någon form av standardvärden som låg inlagda. Vikten på utrustningen var inställd på 9,5 kg fast min cykel väger ca 17 kg (klockan räknar tydligen med att alla har racer...). Men det som påverkade mest var nog att maxpulsen var alldeles för låg, eftersom jag tydligen har mycket högre maxpuls än den som den generella beräkningen ger. Så jag ändrade från 174 till 186, som jag uppskattat för löpning, men maxpuls för cykling kanske normalt är lägre? Jag lade in vilopulsen rätt också. Klockan måste ha trott att jag körde livet ur mig eftersom pulsen i jobbigaste backen bara var ett slag från max Smiley Så nu får jag testa med de nya inställningarna och se om resultatet verkar rimligare.
 

2010-08-07 17:09
Smiley

Vänligen

P.
 

2010-08-07 18:07
Hittade en artikel som sa att man kan i vissa fall får räkna med ett fel ifrån pulsklockan uppemot 30%...  

2010-08-08 11:52
Hittade en artikel som sa att man kan i vissa fall får kan få fel ifrån pulsklockan uppemot 30%... (när man kör med uppskattade värden)

http://www.ux1.eiu.edu/~cfje/5700/PolarWatch-study-MSSE.pdf
 

2010-08-08 11:53
Värdena ska man ta med en STOR nypa salt. Däremot kan de vara bra för att jämföra träningsbelastning mellan olika pass.  

2010-08-08 22:05
Jag kör med en Garmin Forerunner 405. Jag var ute och cyklade en dag och den är rätt ställd (cykel). Kommer inte ihåg exakt hur många kalorier den sa att jag gjort av med, men jag räknade ut att givet att om jag har en BMR som kräver 2500 kcal, så skulle jag under dagen behövt äta 11 stycken Big Mac, enligt Forerunners beräkning.

En Bic Mac är typ 495 kcal, så säg 500 kcal. Det är 5 för BMR och sen ytterligare 6 då från träningen. Så min kära pulsklocka tyckte att jag hade brännt 3000 kcal eller liknande på cirkus 90 minuters cykling.

Inte illa pinkat. Ibland undrar jag hur dåligt något får fungera och ändå säga att funktionen finns.
 

2010-09-22 00:32
Jag verkar snitta ca 12,5 kalorier per minut när jag cyklar (racer 7kg) i ca 30km/h. Då har jag en Garmin 310 och jag har lagt in alla värden i den. Det blir i runda slängar 25 kalorier per km.  

2010-09-22 07:49
Det kan inte stämma.  

2010-09-22 11:16
Jag ligger mellan 8-12 kcal/min (Garmin EDGE 500)  

2010-09-22 12:33
Vilka värden kan man ställa in på Garmin-produkterna?

12 kcal/h låter inte orimligt, däremot ska man verkligen ha exceptionellt höga värden för att ens komma i närheten av 3,000 kcal på 1,5 timmes cykling! Men för en idrottsman med 7 liters vo2max och som ligger på 100 % i 1,5 timme så är det möjligt...
 

2010-09-22 12:54
Kan tillägga att min Polar RS800 ger väldigt bra förbrukningsvärden förutsatt att man ställt in vo2max och maxpuls rätt... Det enda som saknas i den klockan är GPS-funktion, men jag har rätt bra koll på var jag har befunnit mig.  

2010-09-22 12:58
Cykelns vikt är väl ganska ointressant(om du inte kör på en Kronan). Däremot är:
* ekipagets luftmotstånd intressant, dvs (mot/med)vind, sittställning och cykelns luftmotstånd.
* banans kupering(min/max hastighet)
* banans underlag(rullmotstånd)
Dessutom den sammanlagda effekten av punkterna ovan. Svårt att jämföra rakt av mot löpning, då framförallt luftmotstånd, är mycket mindre.
 

2010-09-22 13:02
Johan.

"Det enda som saknas i den klockan är GPS-funktion, men jag har rätt bra koll på var jag har befunnit mig."

Det är bara att slänga på en G3 på cykeln så har du detSmiley
Jag inte så att du ser var du är men väl var du varit och flängt runt.

Själv ligger jag runt 25-30 Kcal/km. lite beroende på hur hårt jag cyklar och jag kör med en Polar CX600X ? några tillSmiley

Vänligen

P.
 

2010-09-22 15:36
Det er sikkert morsomt å se hva klokken forteller om kaloriforbruket, men kan man bruke det til noget fornuftig.??

Skal en spise etter hver 150kcl, eller 250, eller hva bruker dere det til.

Jeg har en egde 705, men har ikke valgt å vise kcl. displayet. ser ingen nytte av det, annet for kuriositetens skyld,

Jeg spiser før trening, under trening, å etter trening. Selv om jeg ikke føler sult.
Erfaringen sier at jeg skal det.

Og VESKEINTAK UNDER TRENING tør jeg ikke omtale.
 

2010-09-22 17:46
Goddi Goddi har säkert någon testkörning som tar upp hans tid numera.  

2010-09-22 18:02
.. Smiley  

2010-09-22 18:22
Alltså, jag hoppas att alla förstod att jag försökte påpeka orimligheten i de siffror som Garmin Forerunner 405 spottar ur sig för cykelsport.

De är inte värda kiseln de beräknas i. Funktionen är så undermålig att jag inte anser att de borde få säga att den mäter kaloriförbrukning.

Jag är en glad nybörjare/amatör med dålig kondis. Det finns inte en chans att jag skulle komma upp i 33 kcal/min.

Rimliga värden för de flesta normala människor är någonstans 8-12 kcal/min. Måhända att en del elitidrottsmän kan pressa sig upp till 15 kcal, men de är ju inte heller normala människor. Att konstruera en kaloriräkningsfunktion som med all sannolikhet överestimerar min energikonsumtion med sådär 2100 kalorier på 90 minuters träning är fanimej starkt jobbat. Under den tiden hade det till och med varit mer korrekt att bara multiplicera tiden med 10.
 

2010-09-22 18:50
Det gör ont att komma över 1000/h.  

2010-09-22 19:02
Mats, jag förstod att du redan från början sågade energiförbrukningsberäkningen vid fotknölarna, och jag stämde bara in! :)

Att förbruka 15 kcal/minut är däremot inte direkt ouppnåeligt. Jag gör det redan vid 78-79 % av maxpuls.
 

2010-09-22 20:13
Hittade följande bild. Lite överraskande höga värden tyckte jag. Kan ej avgöra validiteten.

External image
 

2010-09-23 10:38
Tycker det låter högst rimligt. Nu är det svårt att få ut exakta värden från tabellen, men på ett ungefär skulle jag vid 32 km/h (20 mph) förbruka 840 kcal.

För mig förefaller det inte orimligt, åtminstone inte om man tänker sig att dessa 32 km/h är en snitthastighet över ca en timme.

Jag väger ca 72 kg. Snittar jag 32 km/h under en timme misstänker jag att min puls landar någonstans mellan 75-80 %. Vid 76 % förbränner jag cirka 14 kcal/min eller 840 kcal/timme, vilket väl motsvarar värdet i grafen för en person som väger 72 kg och cyklar 32 km/h.
 

2010-09-23 11:14
Mmm, det stämmer säkert. Jag är mest bara lite överraskad. Har inte förstått att man kan komma upp riktigt i de energinivåerna per minut.

Applicerar jag den på några av mina träningspass och med min vikt så är jag tydligen uppe på runt 14 jag också, vilket känns högt för mig. Min gamla tumregel om 8-12 för normala människor verkar inte hålla riktigt, man lär sig något nytt då och då.
 

2010-09-23 13:01
Frågan är till viss del också hur de har räknat på sambandet. Är 32 km/h snittet på ett helt flackt underlag, ett lite mer "normalkuperat", eller är det i berg? Och är det singelkörning eller körning i grupp?

Jag är ingen topp-presterande elitidrottsman men har ändå hyfsade värden på syreupptagningsförmåga etc. så mellan 8-10 kcal/minut skulle jag säga är ett rimligt värde.
 

2010-09-23 13:29
lite osäker men har för mig att 30 km/tim i snitt tempo med 80 kg cyklist och cykel på platt slät asfalt kräver 120 watt enligt Analytic Cycling  

2010-09-23 20:15
Solokörning 35km/t lite småkuperat på linjecykel snittar jag ungefär 270W. Det motsvarar ca 1010kcal/tim (förutsatt 23% verkningsgrad).

Större klunga 40km/t snittar jag ungerfär 210kcal/tim => ca 790kcal.
Jag väger 80kg.

Analytic cycling ger (med default-värden) för låga Watt-värden tycker jag. I alla fall om man jämför med min Watt-mätare. Kanske att den stämmer hyfsat för en lättare tempocyklist på riktigt slät asfalt (som vi sällan har i Sverige). Men om man använder defaultvärden för frontarea så tar formeln inte hänsyn till att en större cyklist har högre luftmotstånd.
 

2010-09-25 00:15