Löpning

Löpteknik?

Hur löper man tekniskt rätt? Vad bör man i stora drag tänka på?

Har verkligen fastnat för det här med att vara ute i spåret men kommit på att jag bara maler på utan att tänka. Fömodligen helt galet :)

*ska man löpa så runt som möjligt?
*Hur ska andningen vara? korta eller långa intag?
*tänka på uppför?
*tänka på nedför?

osv...Helt säker på att ni är experter här inne:)

2010-08-03 17:32
I korta drag: Många snabba steg är bättre än få långsamma och överdrivet långa steg. Med andra ord, upp med stegfrekvensen, 90-100 isättningar per fot och minut är ett bra område att ligga i för de flesta. Nästa grej är hållningen. Sträck på dig och fram med höfterna, grundprincipen är att du ska kunna dra en rät linje från nacken till fotknölarna som passerar genom höftleden när du sätter i foten.
Andningen varierar med ansträngningen men du ska hela tiden se till att andas så djupt det bara går. Se till att magen är med i andningen hela tiden.
Uppför är det bäst att försöka hålla samma ansträngningsnivå och alltså ta ännu kortare steg men hålla samma stegfrekvens.
Nedför så gäller det att våga låta bli att bromsa, även här är det bra att korta ner stegen men låt frekvensen öka så mycket den vill och "rulla" med utför. Om du bromsar i nedförsbackarna finns det risk för att dina knän och framför allt framsidan av låren får problem.

2010-08-03 18:00
Springa utan att tänka låter väldigt bra. Troligen gör kroppen rätt automatiskt. Åtminstone brukar min göra det. Smiley  

2010-08-03 18:06
Här kan du läsa om lite löpteknik.
http://www.stadium.se/traningstips/kondition/fa-upp-farten-med-ratt-lopteknik

Sen är löpskolning aldrig fel:
http://www.marathon.se/webbtv/

2010-08-03 18:35
Krister. Smiley

Har sprungit i 50 år utan att tänka mer än att det varit kul att komma ut.

2 skador under 50 år. ( Intervall + 5K med 90-böjar )
Man får garanterat fler om man börjar laborera med sin kropp.

2010-08-03 20:27
Runt?

Med bra teknik ska alla rörelser vara precis i löpriktningen. Inga vridningar av överkroppen eller pendlingar som roterar

2010-08-03 21:16
Jag tänker väldigt mycket när jag springer. Löser en del problem då.  

2010-08-03 21:18
Per S.

Kanske därför jag ej brytt mig om sättet att springa.
Helt otroligt vad hjärnan kan göra om man slipper fokusera på än det ena än det andra.

Friheten att springa + friheten att tänka.

2010-08-03 21:28
Det finns två sorters människor: Dels de som tror att kroppen gör rätt av sig själv vid löpning, och dels de som tror man kan förbättra tekniken aktivt.

Man kan också dela upp människor i två andra grupper: De som väljer joggingskor efter hur mycket de väger, pronerar och lite andra problem, och dels de som tror att allt onödigt skall bort från skorna, helst barfota.

Slutligen kan man hitta följande uppdelning av människor: Dels de som tror att det finns två sorters människor, och dels de som vet bättre.

Vilken av alla dessa grupper som har rätt vet man inte riktigt, för det finns dåligt med forskning. Själv har jag en övervikt för den den andra sorten i varje uppdelning ovan, med risk för att skapa en oxymoron.

2010-08-03 21:37
Jakob, ett annat tips skulle kunna vara att ta kontakt med din lokala friidrotts- och/eller orienteringsklubb. Och genom dom få konkreta förslag på dina frågor.

Själv tycker jag att det är utvecklande att då och då springa tillsammans med andra.

Å andra sidan cyklar jag mest nuförtiden.

2010-08-04 09:14
Ett par Fivefingers kanske? Då blir man "tvingad" till framfotalöpning+ att det är väldigt kul Smiley  

2010-08-04 09:21
I början tänkte jag på hur jag använde kroppen för att klara av att springa min runda, t ex nu ska fotknölarna springa, det sitter en bogserlina i bäckenet. Men nu blir det mer att skaka på armarna, räta upp ryggen.
@ Olle Tack! Svårt är nog känslan utför, det går liksom inte att släppa loss som på cykel så dina råda var toppen!

2010-08-04 09:33
Smiley Lars!

Själv har jag löpt från och till i ca 30 år (med diverse skador) utan att någonsin tänka på hur jag löper. Nu har jag börjat läsa på forum hur man skall löpa och försöker ändra på mitt löpsteg.
Bra eller dåligt? Framtiden får utvisa.

2010-08-04 09:40
Camilla: Bra om det jag säger kan hjälpa någon. Jobbar själv en hel del på just utförstekniken och har märkt att det går lättast att få till det om jag böjer på knäna lite extra och verkligen trycker fram höften. Det känns rätt fånigt men det verkar funka...  

2010-08-04 09:42
Olle, jag vill ju inte förlora farten men heller inte snubbla ner. Hitta ett sätt att nyttja naturlagarna. Det kan man tänka på när man springer.  

2010-08-04 09:51
Utför tycker jag att det fungerar bra att tänka sig att man springer på en stock i vattnet. Benen skall gå med korta snabba steg i cirklar och foten skall träffa marken då den är på väg bakåt inte framåt för att undvika den bromsade stöten. Men blir backarna för branta så fungerar väl ingen teknik.  

2010-08-04 09:55
Bra liknelse, Peter. Tror jag snor den. Smiley Som sagt, är det för brant får man bromsa, antingen gå eller bara köra i hälarna så hårt det går. Har märkt att vad som är "för brant" är en definitionsfråga däremot, har flyttat min gräns rätt ordentligt det senaste året.  

2010-08-04 10:05
Utförslöpning är svårt för vissa, bl.a. för mig, och det kommer att krävas medveten specialträning för att verkligen åstadkomma en förbättring.

De gånger jag fått ork till att försöka ta itu med problemet har det varit som "utförsintervaller". C.a 200 meter i hög fart, men framförallt hög stegfrekvens (c:a 110). Inte alltför brant utför, gissar 3-4% lutning. Asfalt.

Det skulle behövas en period där en huvudingrediens vore utförsträning, för att komma åt denna stora brist i min löpning. Misstänker att styrka baklår också är en viktig faktor här.

2010-08-04 10:13
HAHA, stock i vattnet har jag aldrig prövat. Men jag ser en tecknad film med t ex Tom & Jerry framför mig Smiley  

2010-08-04 10:32
Hur steget ska se ut beror på vilken fart/sträcka du löper. Långdistansare har ett flackare steg, förstås. Men för alla farter gäller att man ska undvika onödig rotation med överkroppen, och ha en optimal amrpendling. Att träna löpskolning med "hoppsa-steg" är ett bra sätt att få in pendel-känslan  

2010-08-04 11:19
Tack för alla tips och kommentarer..

Imorgon ska det löpas korrektSmiley

2010-08-04 22:03
Ett väldigt intressant (och långt) inlägg angående löpteknik hittar ni här: http://www.scienceofrunning.com/2010/08/how-to-run-running-with-proper.html  

2010-08-05 14:12
Det finns två grupper av människor: De som har rätt och de som har fel.

Det finns 10 grupper av människor: De som vet vad det binära talsystemet är och de som inte vet...

2010-08-10 23:39
Vill man på tillförlitligt vis lära sig springa tekniskt bättre är det trial-and-error och en videokamera (kompaktkamera med filmfunktion) som gäller. Filma - identifiera problem, kom på en mental bildför att åtgärda problemet, spring och fokusera på den bilden och filma se om det funkar. Upprepa. Kanske 10 ggr på ett pass, sen är man trött. Och så gör man det i kanske en - tre månader så har man kommit nån vart.

Löpskolningsövningar allena tar man sig ingen vart på.

Det finns många olika sätt att beskriva löpteknik. Det finns varumärken som Pose, Chi och Evolution running. Problemet med dessa är i regel att de har *en* mental bild och det är inte troligt att en mental bild passar alla. Bättre att ha en hel radda bilder som man kan prova med trial-and-error.

Rent statistiskt är det väldigt troligt att man som ny motionär springer med översteg, dvs landar med foten för långt fram hårt på hälen. Om man saknar översteg, då har man troligtvis ett rätt bra löpsteg med bara detaljer att justera. Hursomhelst det är översteget man i regel vill justera.

1. Kolla hållningen, löp med lång kropp. Oftast funkar mentala bilden att löpa sträckt och lodrätt bättre än att tänka sig att man ska luta sig framåt (som är en vanlig bild) - det är bra att luta sig något framåt, men även om man tänker sig att man springer lodrätt så brukar de flesta luta tillräckligt mycket framåt.

Sträcker man på sig löser man förhoppningsvis höftpositionsproblem som många har (framåttippad eller bakåttippad höft). Har man problem med höftpositionen kan det vara svårt att undvika översteg, därför är det bra att korrigera det först.

2. Armrörelse och överkropp, kompakt armrörelse, ingen onödig rotation. Har man yviga armrörelser och roterar överkroppen för mycket kan det vara svårt att undvika översteg.

3. Landa med flack fotisättning nära kroppen med lodrätt underben. Ja exakt så ska det se ut. Men att tänka så brukar inte hjälpa så bra, så då kör man med en mer eller mindre överdriven mental bild, typ "så fort knät passerar höften, sätt ner foten snabbt och mjukt bakom kroppen" (går inte sätta ner bakom kroppen, men kan som sagt vara bra att överdriva i bilderna). Springer man långsamt kanske det är bättre att tänka att "slappna av så underbenet passivt faller ner till marken". Har man ett översteg sträcker man nämligen oftast ut benet så det blir nästan spikrakt, bättre är att det är något böjt i främsta läget.

2010-08-11 09:24
Jämför Musse och Szalkai:

http://www.marathon.se/webb-tv/spring/hela-avsnitt/v%C3%A5ren-2012-del-2-av-7...

Kolla runt 10:30-10:50 och pausa ibland...

2012-04-27 16:12
Snabba steg. Minst 180 Bpm.

Landa med foten under kroppen så gott det går. Undvik överstegning.
Låt foten reagera på landningen. Försök inte anpassa fotisättningen.

Slappna av.

Fokusera på att lyfta foten. Frånskjutet kommer då av sig själv.
Led/driv med knäna. Detta ska endast vara en känsla.

Ta det lugnt.

Spänn magen och känn hur bäckenbenet rätar till sig. Exakt så ska det alltid vara när du springer.

Rak i ryggen och upp med huvudet. Se stolt ut när du springer, se inte ut som ringaren i Notre Dam.

Avslappnade axlar, armarna vinklade drygt 90 grader och händerna ska aldrig pendla över mitten av bröstkorgen. Tänk på att armarna ska gå i samma tempo som fötterna/stegen.

Spring helt barfota på hårt och oförlåtande underlag regelbundet (asfalt). Detta lär dig ett lätt och snabbt löpsteg. Observera att jag skrev HELT barfota. Five-fingers eller liknande minimalistiska skor kommer inte att ge er lika bra feedback som era bara fötter.

text tagen från www.viktorcarlsson.se (http://viktorcarlsson.wordpress.com/guidelines-for-lopteknik/)

2012-04-28 11:05
Varför är detta en bra löpteknik, blir man snabbare? Mindre skadefri? Kan man träna mer?  

2012-04-28 12:07
Hej Wilma,

Jag instämmer i det mesta, men jag att Viktor Carlsson ibland tittar på verkan i ställer för orsak.

"Landa med foten under kroppen så gott det går"

Detta kommer direkt som följd av att man ökar frekvensen. Alltså inget man aktivt behöver tänka på.

"Fokusera på att lyfta foten."

Jag tror man skall fokusera på att dra fram bakre knät så tidigt som möjligt (utan att överdriva stegfrekvensen). Det medför att foten lyfts snabbt på ett korrekt sätt. Det finns de som missförstår och tror att man skall lyfta tårna. Hur mycket foten sedan lyfts beror på farten och frekvensen.

"Spänn magen och känn hur bäckenbenet rätar till sig."

Instämmer, men jag tror man lättare hittar rätt genom att skjuta fram höften (och lyfta huvudet som står på annat ställe).

Magnus: Svar ja, man får färre skador med framfotalöpning.

2012-04-28 20:12
Lars, det råder det delade meningar om. Men nu sa inte WIlma något om framfotalandning över huvud taget,

Många vill säga "spring såhär", men jag tror faktiskt inte det spelar någon roll för prestationen om man ser stolt ut eller har armbågarnai 90 grader eller försöker slappna av axlarna, eller vrider bäckenet på ett speciellt sätt.

Möjligen om man är elit på under 1000m.

2012-04-28 21:11
Håller med Magnus.

Kolla f.d. elitlöpare. Det finns några här på Funbeat.

Lite ironiskt: När du springer framfota bör du inse att ett långpass är max. 500 meter.

En fråga: Hur många av de få som propagerar för framfota tjänar pengar på detsamma?

2012-04-29 08:08
Det där med skjuta fram höften har jag inte fått kläm på ännu. Min partner har sagt det en massa gånger och jag tänkter "jaja jag vet". Men sedan fick jag se mig själv springa på video och blev förskräckt. Jag hade liksom höften bakåt hela tiden, nästan som att springa "sittande", det såg helt sjukt ut! Men jag tycker det är jättesvårt att få till rätt stil. Någon gång har jag ansträngt mig för att springa "fint", med resultatet att jag blir trött mycket fortare eftersom jag får jobba på det så mycket. Det blir dåligt för träningsmoralen att tvinga sig att springa på ett sätt som gör att man inte orkar så mycket, i alla fall min träningsmoral som redan från början inte är speciellt hög.... Nu är jag där igen och klagar Smiley  

2012-04-30 09:20
@ Per

Musse springer bra mycket snyggare än Szalkai tycker jag, sen kanske Szalkai sprang snyggare i sina glansdagar. Han flaxar dessutom mycket med armarna vilket inte verkar vara så löpekonomiskt.

Frågan är då om Musses stil är bättre eller bara snyggare? Själv springer jag tyvärr mer åt Szalkai hållet men skulle hellre springa mer som Musse rent estetiskt :)

2012-04-30 09:20
Ann. Du har joggat 22 minuter senaste 60 dagarna.

Patrik. Du verkar få bättre pers. än mig desto längre sträckan är. Stå på. Ge gärna ultra en chans. Smiley

För båda. Plus andra. Varför ej testa att fokusera stenhårt på en enda sak en eller några gånger ni ger er ut:
Ge er den på att vara ofokuserade.
Låt kropp + huvud spreta åt de håll de vill. Smiley

2012-04-30 09:36
Vad gäller hållningen, skjuta fram höften osv, så tror jag det är fel tillfälle att öva på det när man springer. Vårt sittande liv gör oss väldigt försvagade kring höften. Man behöver träna upp bålstabiliteten. Core-pass på friskis & svettis, eller övningar typ plankan, bäckenlyft, osv. Och sedan tänka på att ha bra hållning till vardags, inte använda ryggstöd så ofta. Då kommer bättre hållning även i löpning, för att det är mest avspänt.  

2012-04-30 10:10
K-G: javisst. Jag refererade till i somras och tidigare säsonger då jag har sprungit betydligt mer än så, ca 3 löppass i veckan.

Klas: Jag tror du är inne på rätt spår.

2012-04-30 10:13
@Patrik: och min poäng är att man kan vara rätt bra fast det inte ser så perfekt ut. Typ bäst till och med... Smiley

@KG: Rätt skönt att bara springa för att det är så skönt, roligt, lustfyllt att springa. Eller hur?

@alla som säger just 180bpm: Hur många orkar bära med sig en metronom på ett marathon? Kan det vara så att vi har olika naturlig frekvens? En sorts egenfrekvens där vi svänger med utan att anstränga oss? Kan det verkligen vara så att vi alla oavsett benlängd, vikt och distans alltid ska springa med just 180 bpm? Varför just 180 då och inte 190 eller 170? Jag tror på ett naturligt löpsteg som man kan förbättra med vissa standardövningar som varit kända sedan hedenhös. Tror att man kan få ett bättre steg genom att öva på hjulet, skipping, etc. men att man springer så att det känns naturligt.

2012-05-01 22:32
Per: Helt klart kan ju inte alla ha samma bpm eftersom vi är olika. Så då är frågan hur olika det optimala är. Det finns nog inget svar från forskning här. I princip är det bättre ju högre bpm man har. Om man bortser från diverse ineffektivitet i våra kroppar så skulle oändlig bpm vara bäst (som en cykel). Som vanligt blir slutresultatet en kompromiss.

Det finns några enkla saker som drar ner bpm, t.ex. tyngre skor. Frågan är sedan hur långa ben påverkar? Alla som studerat en pendel vet att längden på pendelarmen påverkar frekvensen. Här kan jag bara utgå från egna erfarenheter, där jag konstaterar att 180 bpm går bra att hålla om jag har lätta skor (jag är 195 cm lång).

Det är ett känt fenomen att bpm beror lite på farten. Om man bortser från den fart som gäller på KGs tävlingar, så brukar man se rekommendationen 180 bpm, och högre ju fortare det går. Men jag kan tänka mig att farter under 6-minuterstempo fungerar bättre till ett lägre bpm.

Kanske kan det vara så att bpm vid 4-minuterstempo är optimalt runt 180 för alla människor? Bara det att om man har väldigt långa eller tunga ben, så blir det mindre effektivt än när man har tunnare vader, men fortfarande bättre än för en annan bpm.

2012-05-01 23:47
Här finns lite resonemang och mätningar kring stegfrekvens, om än inte fullt så vetenskapligt:

http://www.runningtechniquetips.com/2011/09/stride-rate-training-and-coaching...

2012-05-02 07:13
Lars P.
När jag sprang varierade min steghastighet under loppen, såvida det ej var 1.000 meter eller kortare.
Vid längre lopp så fann jag ( + andra ) att det ej var så dumt att ändra löphastigheten. Oftast innebar det att hastigheten ökades. Kanske bara för en minut eller så.

De överlägset flesta här på Funbeat är ej elitlöpare. Inte jag heller numera.
Ut och spring av hjärtans lust. Smiley

Löpare? Har man inte en fot i marken så är man löpare.
Har "kutat" med andra 5K på 1 timme. Utan att gå ett steg. Det var ett kul experiment. Men jäkla jobbigt. Smiley

2012-05-02 08:01
Mer diskussion, som inte heller är överdrivet vetenskaplig.

"McGregor’s research also suggests that any conscious effort to practice a universal standard of good form is far more likely to do harm than good."

http://running.competitor.com/2010/05/features/run-unconscious_10054

2012-05-02 08:09
"I princip är det bättre ju högre bpm man har. Om man bortser från diverse ineffektivitet i våra kroppar så skulle oändlig bpm vara bäst (som en cykel)."

Vad menar du med den meningen? Att det är mer effektivt att ta oändligt många steg per minut vid samma hastighet, eller att hastigheten kommer att öka med frekvensen med samma steglängd? För mig är det en jättekonstig slutsats att vi skulle kunna springa oändligt snabbt bara vi kunde bortse från våra begränsningar. Är det inte just det det går ut på, att kunna springa så bra som möjligt med tanke på de begränsningarna?!

Och sen är det ju två olika diskussioner; hur ser den perfekta löptekniken ut vs. behöver vi bry oss om att försöka hitta den.

Den första delen kan vara intressant att diskutera för en löpnörd som mig. Den andra säger jag bara: Ut och njut. Lek och testa, det som känns bra är nog bra.

2012-05-02 09:07
Här är en till intressant artikel även om den är ovetenskaplig:

http://www.mcmillanrunning.com/articlePages/article/13

För övrigt brukar jag inbilla mig att jag springer lika bra/snyggt som någon av mina förebilder. Funkar faktiskt väldigt bra tills man springer förbi något fönster eller dylikt där jag verkligen ser hur jag springer :)

K-G, jag har en liten dröm om att börja köra mer ultralöpning men då kommer det främst bli trailultralöpning där man tar sig från A-B som tex Axa fjällmaraton eller Swiss Alpine. Lite svårt att ha tid med den träning som krävs bara :)

2012-05-02 13:59
Patrik. Ju fler steg i obanad terräng desto mer lär du känna dina begränsningar OCH fördelar vad gäller löpsteg bland annat.
Kroppen är fantastisk. Inte minst anpassningsbar, så med lite övning hittar man ett löpsteg som passar för just det underlaget man befinner sig på.
Förr ansågs det vara bra att springa obanat där det ju ej är möjligt att ha ETT optimalt löpsteg.
Asfalt+ optimalt löpsteg så länge man håller samma hastighet är bra. Men inte lika roligt som ute i naturen.

PS. Lyckligtvis har jag fått springa mängder av år i alperna. Jösses vilken mängd olika löpsteg jag hade/har.

2012-05-02 14:53