Nyheter från FunBeat

Kadens och bättre skalning i diagram

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Diagrammen man får på ett träningspass om man har importerat träningen från en Garmin eller Polar har nu fått en något bättre skalning. Istället för att visa t.ex. puls mellan 0 och 220 (eller vad man nu kommer upp i), så skalas det om för att visa mellan högsta och lägsta värdet i serien istället. Det gäller även höjd mm.

Nytt är också att Kadens visas i diagrammet!

Mycket fint, tack!

En ytterligare förbättring jag gärna skulle se på diagramen är om man själv kunde välja max och min värde. På puls skulle detta kunna vara bra eftersom den ofta (iallafall för mig) är väldigt låg de första 30 sekunderna på passet.

Grafen på tempo är en annan graf där detta också skulle vara mycket trevligt. Ofta står jag stilla i början när jag startar mitt pass och även ibland under passet (speciellt vid Orientering, men även också om man springer i stan och måste vänta på trafikljus) och då kan tempot tillfälligt stiga till 80 min/km eller mer vilket gör resten av kurvan rätt liten och svårläst.

2010-08-03 05:16
Tack Olle.  

2010-08-03 06:18
Äntligen! Tack!  

2010-08-03 06:20
Smiley  

2010-08-03 08:18
Kanon att kadensen kommer med Smiley - en efterlängtad feature!

Men två småsaker att pilla med när du sovit ut?:

1. Medelkadens fylls inte i
2. Färgen för kadenskurvan är så blek att den knappt syns... eftersom man bara kan välja två värden kan de väl lika gärna alltid vara röda på vänster axel och blå på högra? Det är först när man har möjlighet att visa ännu flera parametrar i samma diagram som jag tycker det är nån vits med att en särskild måttenhet har sin egen färg

2010-08-03 08:21
och nu saknar jag bara varv-informationen som intervaller sen är nog funbeat komplett! Smiley  

2010-08-03 08:31
Ja-a, det vore bra med intervallerna. Fungerar fint på Jogg.se (redan när funktionen att importera kom) men det är ju inte där jag vill vara eg. men det blir mer och mer så ändå. Del pga detta och dels pga bättre överskådlighet i kalendern. Men detta var ju bra för er som cyklar iaf! Smiley  

2010-08-03 08:59
Där sa du något viktigt Ina - överskådligheten!

Det är av den anledningen jag boför alla mina pass även på jogg.se, för att snabbt kunna få en överblick över år, veckor och månader. Det är också mycket roligare/enklare att titta på andras träningsdagböcker där. Man får snabbt en bild av deras status.

Så en önskan för Funbeat är att ta bort kommentarerna från passen, möjligen behålla första raden, så att kalendern blev likformig och överskådlig. Vill man läsa om passet kan man i så fall klicka på det.

Detta är även löst på puls.se på ett föredömligt sätt, minst lika bra som på jogg.se. Det är ju synd att Funbeat, som har det aktivaste (överaktivt!!) forumet ska ha den sämsta träningsdagboken.

Själv bokför jag sträcka och tid på jogg.se för att få överskådligheten, kommentarena på puls.se för att där kan man skriva hur mycket som helst utan att det stör kalendern (och för att jag bokfört vartenda pass sedan 2003 där) och på Funbeat för att få kommentar från kompisar (eftersom den delen dog ut på puls, som tidigare tillfredsställde alla behov). Samt i en excelfil och en handskriven sammanställning i inbunden anteckningsbok. Smiley

2010-08-03 12:57
När vi ändå pratar diagram och sånt.
Är det inte bättre att visa tid i timmar och minuter istället för bara i minuter?
Pratar man tävlingstid, är det väl timmar man brukar prata inte antalet minuter. 3000 min på en månad? Vad betyder det egetligen....lättare om man kunde säga 50 timmar.

2010-08-03 13:47
Kanon, kadens var ju mycket bra att få in!
Tackar! Smiley

2010-08-03 14:31
Funbeat blir bara bättre och bättre, helt klart.  

2010-08-03 14:32
När vi ändå är inne på fler saker att dokumentera vore det kanon att få in Running Index för oss polaranvändare.  

2010-08-03 19:21
Som cyklist vore det önskvärt om informationen om höjdmeter fanns med när man överför från Garmin-enheten.  

2010-08-04 10:00
Grymt härligt att få med kadenskurvan. Har inte hunnit kolla om medelkadens fylls i med automatik vid import, men det kan jag nog förvänta mig att det gör :)  

2010-08-04 16:22
Plötsligt blev alla mina gamla pass jag hade i min Garmin Forerunner 305 "nya" vid importen så jag fick dubletter av allt. Kan det ha med denna uppdatering av göra?  

2010-08-04 16:36
Det verkar ha blivit någon 'fel' i samband med uppdateringen då alla tidigare pass som finns i klockan är markerade 'läs in' och inte som 'ignorera' som tidigare. Går kanske att ändra igen?  

2010-08-04 18:26
Fast det löser man ju enkelt med "markera alla som ignorera" och sedan klickar man manuellt i det/de senaste passen man vill ha in!  

2010-08-04 19:19
Visst, men det blir ju ett klick extra jämfört med tidigare, helt i onödan. var ju helt ok tidigare så det kan det väl bli igen. Alla gamla pass = ignorera, alla nya = läs in! Tror det blev något enkelt åtgärdat fel bara Smiley  

2010-08-04 22:52
Jag hade missat att det händer varje gång! Då är det klart mer irriterande.
Jag har hoppat mellan två olika PC i dagarna och trodde det var därför jag fick upp dem alla som "Läs in" igen Smiley

2010-08-04 22:53
Nu är problemet med att man behövde markera ignorera varje gång löst.  

2010-08-05 08:36
Tack Smiley  

2010-08-05 09:15
Lysande Olle Smiley  

2010-08-05 11:15
Ja, höjdmeter vore kanon att få med.  

2010-08-05 22:32
Verkligen.  

2010-08-06 08:59