Nyheter från FunBeat

...diskussionen fortsätter från föregående sida:

Importera från Polar och nyare Garmin-modeller

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

+1 fungerar sjukt bra med Garmin 110

+1 fungerar sjukt bra med Garmin 110  

2010-08-29 12:29
Hej,
jag har en Polar CS500 och den verkar bara kunna exportera .xml-filer genom polarpersonaltrainer.com. Hur kan jag konvertera dessa till en fil som kan läsas in i funbeat?

2010-08-31 19:32
Någon som vet ett sätt att överföra data från polarpersonaltrainer? Har en RS300 och använder flowlink. Tycks inte finnas någonstans att exportera filer? Om så, dåligt Polar...  

2010-09-02 21:08
Det här e väl fel tråd för denna fråga... men .xml-filer går bra att exportera från personaltrainer.com. Det är inläsningen i funbeat som är utmaningen!
Klicka på "Min träning", välj "Visa: Lista" i träningsvyn (ovanför kalendern, om du har kalendervy). Markera ett träningspass och klicka på "Exportera markerade".

2010-09-02 21:28
Nu har jag lyckats konvertera en xml-fil från CS500 till .hrm-formatet med changemii.com. Firefox krävdes för att köra den siten hos mig. Vid uppladdning till Funbeat får nu även jag felmeddelandet: "Ett okänt fel uppstod när filen skulle läsas in.". Jahapp...  

2010-09-02 21:40
För alla med polars personaltrainer så hittade jag följande i deras forum.

http://www.37nash8.net/cs500/

Ett litet script som konverterar ppt filer till hrm filer. Enda problemet jga har med dom är att decimal kommer för sent så ett pass på 5 mil blir 50 mil...

Rekomenderas dock!

2010-09-02 22:47
Kommer vi få in varvtider med importen
Och ännu viktigare..min dyrt införskaffade wattmätare från polar vill jag logga också! :).. Watten alltså

/Christian

2010-09-02 22:50
Thomas och Christian. Tack för hjälpen!
Det funkar nu klockrent!
Trevlig helg med skön träningsvärk.

2010-09-03 14:21
Provade att importera några sessions från filer exporterade från garmin connect och det fungerade utmärkt, dom syns i "visa i kalendern" och jag kan titta på data och grafer och så, men jag får inte upp någon data i "visa i diagram" eller i översikten. Gör jag något fel?

/Rickard

2010-09-10 15:45
Plockar upp en gammal diskussion, men jag har får också "Ett okänt fel uppstod när filen skulle läsas in" när jag försöker läsa in en tcx-fil som är skapad med My tracks på min Andriodtelefon. Om jag kör filen genom programmet TCX converter som jag brukar använda för att göra om gpx-filer så fungerar det dock (nån skillnad i tcx-filerna?) - dock tar TCX converter bort vissa delar av spåret så distansen blir kortare än den var innan bland annat så jag skulle gärna undvika att använda den.

Grymma funktionerna är det dock Smiley

2011-01-02 13:51
Aouch. Uppdaterade min Firefox webläsare till version 4.0 och då fungerar inte importen från min Garmin Forerunner 305 längre:

NS_ERROR_DOM_INDEX_SIZE_ERR: Index or size is negative or greater than the allowed amount
Letar efter enheter...
Plugin-version: OK!
Garmin-plugin är initialiserad.

Någon som känner igen felmeddelandet? Går det att fixa?

2011-03-21 08:41
@Bennu
Kanske det här kan vara en lösning så länge? Jag måste ha den för att det skall funka med Ubuntu och min FR305

http://chrispederick.com/work/user-agent-switcher/

2011-03-21 09:00
Jag löste det genom att använda min Chrome Smiley Smiley Tack för tipset dock!  

2011-03-21 09:23
Jag har problem med att läsa in träningar från min Garmin 310xt.

Receiving data går fint men sedan står det:
"Data hämtat från enheten. Vänta medan informationen behandlas. Det kan ta flera minuter..."

Och om jag väntar tillräckligt länge så får jag ett felmeddelande om att plugin'et inte svarar(iaf i chrome och firefox), om jag inte minns fel.

För några månader sedan fungerade det fint med import genom firefox. Efter att firefox strejkat så prövade jag IE8. IE8 fungerade ända tills för några dagar sedan då jag uppgraderade datorns operativsystem från vista till win 7. Så nu fungerar varken IE8, IE9, Firefox eller Chrome.

Jag har testat med att byta usb-port enligt tipset som står vid inläsningssidan.

Det är lite drygt att exportera tcx-filer från garmin training center varje gång man ska uppdatera funbeat..

Någon som kan hjälpa?
Vore ytterst tacksam för all hjälp jag kan få!

2011-03-22 21:37
Kanske min länk ovan även kan funka för dig?
Edit:om du kör med Firefox vill säga

2011-03-22 21:46
Bennuu.;Du kan ju alltid importera "manuellt", genom att browsa usb device på klockan, jag gör det på windows (de få gånger jag kör windows) då jag tycker garmins plugin är för seg.

På Ubuntu alltid då det inte finns nån plugin.

2011-03-22 22:24
Running Cloud>> Jag prövade firefox-plugin'et som du länkade till och valde IE8. Men då stod det att den inte hittade garmin communicator. Eller skulle jag valt något annat än IE8 för att det ska fungera?  

2011-03-22 23:44
Lukas - har du provat att bara starta om klockan utan att byta USB-port och startat om importen?  

2011-03-23 07:59
@Lukas
Jag har iof en FR305 men jag har i Firefox under Verktyg/Default User Agent/GarminPluginFake/ och väljer där Firefox 3.0.10 (Win XP) varje gång innan jag går till "Registrera träning" (http://www.funbeat.se/importexport/garmin.aspx)
Edit: Jag kör med Ubuntu som OS

2011-03-23 09:22
Running Cloud>>
Gör du en egen profil i plugin'et eller varifrån får du tag på Garminfake-profilen?

Karl-David Anka>>
Jag har aldrig haft igång klockan när jag överför data. Eftersom den trådlösa överföringen till ant-sticket redan är gjord så finns datan redan lagrat i ant-stick-programmet.

2011-03-23 13:46
Profilen hittar du här för Linux: http://www.andreas-diesner.de/garminplugin/doku.php
Jag har inte koll på vilka OS som det funkar under. Googla annars på Garmin fake plugin

Edit: sorry det ser ut som om det inte funkar på 310XT enligt Supported Devices Smiley

2011-03-23 14:40
Running Cloud>> Tack ändå för din hjälpsamhet!

Märkligt att det inte är fler som har samma problem som jag.

2011-03-23 18:54
Hej,

När jag försöker att importera .hrm från min rs800cx tas bara tid och maxpuls med. Är det någon inställning jag måste göra för att övrig info ska följa med?

2011-04-10 11:05
Maila mig filen på info@funbeat.se så ska jag kika på den så fort jag hinner.  

2011-04-11 09:23
Lade in Ubuntu 11.04(beta) på en netbook och nu funkade det klockrent att ladda upp till Funbeat efter att jag installerat GarminPlugin(min webläsare är Firefox 4.0)

Inga andra verktyg behövs för att det skall funka och jag har testat både Garmin Connect:http://connect.garmin.com
och Funbeat.

Här får du guidning:http://www.andreas-diesner.de/garminplugin/doku.php/installation

Smiley

2011-04-13 11:02
Ang. Garminimport och Firefox 4.0 så verkar problemet vara att FF 4 körs i 64 bitar vilket Garmin Communicator inte tycker om. Startar man FF i 32-bitarsläge så funkar det.

Ang. att importen hänger sig så tycker jag inte att USB-portsskifte eller omstart av klockan hjälper (det kan funka ibland, men det kan det göra oavsett om man har gjort någoting aktivt eller bara provat igen, så det känns inte som att det spelar någon roll). Det som däremot alltid funkar för mig är att se till att det inte finns för mycket historik i klockan att läsa in. Finns det bara ett par rundor på klockan och därmed relativt lite data att föra över, så har jag aldrig några problem. I takt med att klockan fylls på blir det däremot värre och värre. Så om ni har problem med att få över ett pass, radera alla gamla pass från klockan först så kommer det att funka. Detta måste dock göras manuellt eftersom man vill behålla senaste passet för import. En bättre vana är därför att tömma klockan med jämna mellanrum precis INNAN ett pass (via funktionen "radera alla pass" ), så slipper man göra tömningen manuellt i efterhand.

2011-04-17 13:06
Inga planer på att lägga in höjdmeter till Garmin-importen?  

2011-05-20 19:23
Jag använder en garmin och det har funkat jätte bra att ladda upp mm, men jag saknar att man inte kan få reda på totala höjdmeter man klättrat på sin runda. PÅ garmin connect får man den totala summan för backarna. Går det att få det öven här på funbeat? Saknar den informationen :)  

2012-05-06 18:16
+1

2012-06-05 12:54
Om man får önska så vore det (om möjligt) trevligt om angivna maxpuls igaminen följer med över/mata in det själv på passet så man i översikten inte bara ser antalet slag utan även %.  

2012-06-05 13:03
Hej,
Har en fråga om någon lyckats ladda ner garmin till ipad och sedan till Funbeat? Funbeat vill inte välja tcx fil eller ladda direkt när jag försöker importera

2012-06-07 22:40
Martin, se den här tråden: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1002401  

2012-06-25 22:00
Hej, jag efterfrågar också möjligheten att få med höjdstignings informationen från min garminklocka. Informationen finns ju med i datafilen, så borde inte vara allt för svårt att kunna få med det också. Tack på förhand :)  

2012-08-01 13:20