[X]

Skador och besvär

Inflammationshämmande, verkan?

Vissa receptfria värktabletter/salvor sägs verka inflammationshämmande, till exempel de som innehåller ibuprofen.

Jag har i omgångar använt inflammationshämmande voltaren gel 11,6 mg lite nu och då (då jag haft överbelastningsproblematik och trolig inflammation), enligt konstens alla regler med 4 strykningar per dag i flera dagar, och jag kan inte påstå att jag någonsin upplevt någon effekt, varken att värken gått ner under behandlingen eller att det känts som det läkt fortare. Av sånt jag hört av vänner och bekanta verkar det vara som att det är lite olika från person till person om de här salvorna funkar. Jag har varit hos sjukgymnaster som rekommenderat dem, och de som sagt att de inte tränger ned tillräckligt djupt för att ha någon effekt.

Den här gången (antagligen lättare senhinneinflammation ovanpå foten pga för hårt knytna skor i ett läge då foten redan var lite sliten) har jag istället satsat på värktabletter innehållandes ibuprofen. Det har faktiskt effekt på värken, den går ner. Men egentligen är det ju det bara en nackdel (jag vill kunna känna hur kroppen mår), utan det är inflammationshämmande egenskapen jag vill åt. Kan jag utgå från att när värken går ner, då funkar även den inflammationshämmande egenskapen? Det är första gången jag testar behandla en inflammation med NSAID värktabletter så jag har ingen personlig erfarenhet att gå på.

2010-06-23 14:06
En tidigare diskussion i ämnet: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=757897

Lite oklart dock vad du frågade om Smiley

2010-06-23 14:38
Verkar ju utifrån den tråden vara tabletterna som gäller om jag inte upplever nån effekt av gelen.

Frågan som då återstår är väl om tabletterna egentligen är hokus pokus de också Smiley, alltså om de faktiskt brukar funka inflammationshämmande, eller om det bara är 1 på 100 som blir hjälpt... och om man känner smärtlindrande effekt (som jag gör med tabletterna, inte med gelen) att det även betyder att den inflammationshämmande effekten är aktiv, eller om man kan ha det ena utan det andra.

Nu kan jag väl köra på spekulation, är i ett läge nu där medicinska experiment passar ypperligt Smiley, men det skulle vara kul att höra andras erfarenheter.

2010-06-23 15:13
Jag tror på både tabletter och gel och placebon hjälper antagligen lika mycket. Nuförtiden använder jag gelen som kroppslotion och smörjer här och där vid minsta känning Smiley (Det är inte bra, jag vet. Men jag vill ju inte ha fler skador)  

2010-06-23 15:20
Då får Du passa Dig för solen, nu när Du ska på semester. Smiley  

2010-06-23 16:13
Först Voltaren, sen Linnex och så toppar man med solskydd Smiley  

2010-06-23 16:19
Läste här att man behöver 40 mg/kg per dygn för att få antiinflammatorisk effekt. Det ger 7 st 400 mg-piller per dygn... *gulp* vet inte om jag är sugen på att mer än dubbla maxdosen bara för att testa... hehe.

http://www.lif.se/cs/default.asp?id=17904&ptid=19178

2010-06-23 17:00
Det var en tråd för ett tag sen där jag frågade varför man överhuvud taget vill dämpa en (inte alltför allvarlig) inflammation. Jag tycker inte det kom fram något bra svar.  

2010-06-23 19:58
Jag är själv väldigt osäker på det där... och det frustrerande är att det liksom inte går att hitta vettig information. Antagligen för att det beror så mycket på och man vet inte så mycket, som det brukar vara med milda åkommor, och det är väl vettigt. Bättre att satsa forskning på dödliga grejer Smiley  

2010-06-23 21:49
Jag har egentligen ingen aning men trodde att om man dämpar en begynnande liten inflammation så kan man förhindra att det blir en stor fullt utblommad variant.
Tex så börjar ofta benhinneinflammationer gradvis (för mig iallafall) och kan jag stämma i bäcken så att det inte utvecklas så vinner jag ju en hel del i rehabtid.

2010-06-24 08:19
Tar periodvis ipren, voltaren mm mot diverse besvär. Har gjort så under många år utan att egentligen veta om det har någon effekt, annat än smärtstillande för stunden.

Har också undrat över detta med inflammation vid skador. Det står att läsa i diverse vårdguider att inflammationer är kroppens sätt att aktivera läkeprocessen vid t ex en skada. Om det nu är så, varför skulle man då vilja dämpa inflammationen? Får man inte motsatt effekt då?

2010-06-24 09:36
Efter ha läst mer i mina rehabböcker kom jag fram till att det nog inte lönar sig med receptfria anti-inflammatoriska för mig. Det tycks ha rätt klen oklar verkan på det anti-inflammatoriska området, och då jag själv uppfattar det precis som så när jag använder det på mig själv så känns det som jag lika gärna kan vara utan.

Så från och med nu kör jag på med det gamla vanliga, kyla/värme/vila och upptrappande styrketräning för det problem jag har nu (mest troligt inflammation i senskidan till senan som sitter på ovansidan stortån, dvs extensor hallucis longus, till följd av lättare överanstränging och för hårt knutna skor på det).

2010-06-24 10:25
Här finns lite info om detta (Lååång länk, det är en pdf, Svensk Idrottsmedicin, 4/2008). De två första artiklarna är relevanta.

http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=4&ved=0CB0QFjAD&u...

2010-06-28 14:46
Lite intressant läsning... eller är man nördig om man gillar att läsa den typen av artiklar? Smiley  

2010-06-29 11:16