Crossfit

Nybörjare på Tabata

Hej och hå,

jag styrketränar i vanliga fall och älskar det! Nu har jag hittat Tabata och har en liten fråga.
Det verkar som att det finns Tabata-övningar i det oändliga, kan man göra sina vanliga styrkeövningar i "Tabata-style" fast med lägre vikter då? Eller är det meningen att man ska alternera två övningar i en så mycket som det går? (Typ lunges med bicepscurl).
Hur gör ni?

Tack på förhand!

//Sara
 

2010-06-16 19:17
Hej! Vi älskar tabata :)

Meningen är att det ska vara helkroppsrörelser så att du får upp pulsen ordentligt. Alltså vi snackar nära maxpuls. Det är svårt att få med "vanliga" styrkeövningar. Men svingar, frivändningar, thruster och liknande kan funka. min personliga favorit är roddmaskinen.

Det är klart att man _kan_ göra vilken övning som helst tabata-style men protokollet är tänkt som högpulsaktivitet.
 

2010-06-16 20:36
Ok!

Det finns rätt mycket på youtube som man kan kika på för inspiration. Vissa övningar ser ut som att man lätt kan sträcka något, typ kettlebellen över huvet...men man får ju köra med låga vikter till att börja med. Smiley

 

2010-06-16 21:21
Finns det någon som har en superövning för rodd med skivstång, som verkligen tar i ryggen, och en för triceps?

Typ om man kombinerar detta med squats eller lunges? Smiley

Ha det gott!

Mvh Sara
 

2010-06-17 07:50
Sumo Deadlift High Pulls kanske?
Swingar brukar sätta sig rätt bra i ryggen för mig också :)
 

2010-06-17 09:16
Man behöver inte alternera två övningar. Jag brukar hålla mig till en i taget. Favoriter att köra i tabataintervall är:

Burpees
Sprint
Rodd
KB svingar

Allt går ju att göra i 20 sek och sen vila 10, men eftersom övningen syftar till att förbättra syreupptagningen så bör övningarna belasta hjärta och lungor mycket. Jag körde en rodd-tabata (30 sek x 8) som avslutning på mitt pass idag, och jag lyckades inte köra slut på mig alls på samma sätt som vid t ex sprint. Samma gäller svingar... rörelsen kostar inte tillräckligt mycket för att verkligen ta slut på mig på fyra minuter (kanske har för lätt kula iofs).

Thrusters har jag aldrig testat i tabata, men den tror jag kan vara överjävlig! Får bli nästa gång jag är på ett gym Smiley


Fler som kan vara goa:

Marklyft
Pull-ups
Sumo deadlift high pull
GHD-situps (speciellt med andningen!)
Bulgarian bag rotationer
Sprint i uppförsbacke
Utfallshopp med vikt

Listan kan göras hur lång som helst... men som sagt. Lämna isoleringsövningarna där de hör hemma... i 80-talet.
 

2010-07-18 23:21