[X]

Fettförbränning

Cykel bra, dåligt?

Hur funkar cykel som fett förbrännare? Har köpt en racer och vill gärna droppa några kilon. Borde ju mosa några kalorier i timmen iaf...  

2010-06-03 23:21
Det går nog bättre om du minskar i kaloriintaget.
Cykling är ingen huskur mot övervikt.

MEN, om du kombinerar cykling med en diet så lär det rasa en del kilon.

2010-06-03 23:58
Har börjat träna och äta nyttigare. Har snart droppat 10 kg sen i påskas. Så cykeln är tänkt som hjälp på vägen till mål vikten.
Så fundra mest på om det är en bra kalori dödare;P

2010-06-04 00:06
Ja, det förbrukas bra med kcal på cykel, en fördel som jag ser det är att man kan vara ute länge och cykla (en nybörjare på löpning lär knappast vara ute i 2 timmar medan motsvarande tid på cykel är helt möjligt)  

2010-06-04 08:28
Cykling är nog en riktig kaloridödare om du samtidigt har koll på matintaget.
När jag skrev att det inte var en huskur mot övervikt så var det mig själv jag jämförde med.
Händer inget med min vikt, men så äter jag utan att tänka på mängden.

Kalorimässigt vet jag inte vad som går åt, klockan visar ju på tok för mycket.
Själv tror jag att man kan ligga på -500 kal./ timme, men jag vet inte om det stämmer.
Någon som har en vet hur mycket som går åt på en timmes cykling på 80% av max.

2010-06-04 08:40
Nja, det är ingen vidare fettförbrännare eftersom man måste tillföra energi för att orka i flera timmar, annars får man energikris under cykelturen och torskar.

Visst går det förbränna fett i cykling men då rekommenderar jag korta, hårda pass.

Själv har jag inte gått ner ett gram på cykling. Går jag ner i vikt så är det när jag minskar matintaget men det brukar bli en jobbig kombination med träning.

2010-06-04 08:43
Det är självklart att man gör av med mycket energi när man cyklar. Cykla 4-5 timmar i 28 km/h så har du gjort av med flera tusen kcal.

Men som andra säger, det handlar också om hur mycket man stoppar i sig.

Vill man använda träning för fettförbränning finns två bra sätt:
- kort och snabbt (ökar ämnesomsättningen på sikt)
- långt och halvhårt (gör av med mycket kcal under själva passet).

Cykling är för övrigt mycket bättre än långa promenader om det är på den nivån vi pratar energiförbrukning.

Det är också för mig som för andra här, jag har aldrig gått ner i vikt tack vare träningen, jag har bara lyckats gå ner i vikt när jag lagt om matvanorna. Om man däremot är mycket överviktig, så tror jag att det är tvärt om, det är lätt att tappa många initiala kilon genom att börja träna.

2010-06-04 11:42
Har sett tabeller på fettförbränning vid olika aktiviteter. Intensivt cyklande är nog ganska effektivt, även om det inte kan mäta sig med löpning.  

2010-06-04 15:13
Det är ganska enkelt att köra 5-6 timmar på cykel och kan med fördel göras flera gånger i veckan.
Det är betydligt svårare att springa samma tid.

2010-06-04 16:13
Det går alldeles utmärkt att bränna kalorier på cykel. Jag gick från 0 timmar till 5-6timmars pass på två tre månader.

Man måste förvisso tillföra, eller bör göra iaf, energi vid längre pass. MEN man tillför inte lika mycket som man gör av med så det är fortfarande minus i slutändan. När jag körde pass över 1,5 timme så hade jag en energy-bar med mig. EFTER ca 45 min så tog jag EN tugga varje kvart. Dvs fyra tuggor på en timme. Nu minns jag inte hur mycket energi en sådan bar innehåller men det är långt ifrån de ca 600 kalorier som jag gör av med under en timmes cykling. Matte rakt av.

Anledningen till att man gör det är att en viss mängd kolhydrater underlättar förbränningen av fett. Och det är kolhydraterna som tar slut efter ca en timme när man är otränad. En bar räcker väl med andra ord till två tre timmar cykling plus den första timmen då man inte äter något av den.

Och visst kan man optimera sin viktnedgång med att hålla koll på matintaget. Men personligen cyklar jag för att slippa bry mig om vad jag stoppar i mig, eller mer för att jag ska kunna stoppa i mig det jag vill stoppa i mig. Det vart väl ca 2,5 - 3 kg i månaden i snitt. Dock var viktnedgången lite trög i början och kickade väl inte in förrän efter typ två månader. Tänkte upprepa det denna säsong...

/Fredrik

2010-06-04 20:08
Ok, tack för alla tips är en mkt klokare man nu=)  

2010-06-04 21:55
Jag tackar oxå för tipsen i denna tråd... har oxå börjat cykla, har cyklar 8km, varje tur nu ett tag o för att få upp konditionen utan att tappa motivationen, de är ju kul o se när man ökar i hastighet o uthållighet. Nu ska jag öka till 16km 4 dagar i veckan o promenader de resterande, samt en vilodag. Idag tog de 47min att cykla o då hade jag motvind större delen av sträckan, de är jag nöjd med nu o bättre ska de bli...

Matintaget tycker jag är de svåraste med de hela... mitt mål är att gå ner 10kg... men känner mig konstant hungrig ibland, iaf blir jag hungrig var tredje timme o då räcker de inte med att äta tex en banan, tyvärr men jag kämpar på!

Johannes, jag önskar dig lycka till med cyklandet!!!

2010-06-15 23:24
Proteiner som kött, tonfisk och keso, samt fiberknäckebröd rekommenderas mot hungerkänslor. En sådan mättnad varar och stoppar suget efter mer osunda saker.  

2010-06-15 23:50
Ska man vara krass så är ju cykel ett väldigt tidsineffektivt sätt att förbränna fett. Är "bara" fettförbränning ditt mål så kommer träning med högre intensitet, och kostkontroll, fungera precis lika bra.

Däremot om du gillar cykling, vill bli bra på cykling, eller bara har möjlighet att träna cykling så är det ett bra komplement till fettförbränning givetvis!

2010-06-16 12:52
Jag tycker som Fp. David att om man inte orkar med tex långa löppass så är nog cykel en av de bästa sätten att förbränna mycket energi då man kan använda hyfsad intensitet OCH orka med långa pass även som nybörjare.
Är man däremot van vid tex löpning eller simning så ger det bättre effekt på kort tid.

2010-06-16 13:12
Då kan du cykla fortare.  

2010-06-16 13:30
De flesta studier och literatur pekar på att skillnaden mellan löpning och cykling med avseende på energiåtgång är små. Så det lönar sig med andra ord att ägna sig åt den form där man orkar hålla på längst. Orkar man kubba i två tre timmar så är det väl bara att göra det om man inte gillar att cykla.

Runt 600kcal i timmen räknar man med i energiåtgång både inom löpning, cykling och skidåkning.

Googla och se.

Mvh
Fredrik

2010-06-16 21:15
http://www.renidrott.se/arkiv/KostpolicySOK2009.pdf  

2010-06-16 21:18
Tack david, det dokumentet var bra kunskapsinhämtning.

Man får samtidigt vara glad att man inte är elitidrottare:

Exempel 2*
05.30 Frukost 1.
06.00 Träning 1 tim
07.30 Frukost 2.
10.00 Träning 2 tim
12.30 Lunch
14.30 Träning 1,5 tim
18.00 Middag
20.00 Träning 1,5 tim
22.00 Kvällsmål

2010-06-16 21:30
eller så kör du ett sex timmars pass.  

2010-06-16 21:31
David, vad/när äter du på ett 5-6 timmarspass.
Äter du något på ca. 3 timmarspass?

I dag körde jag åtta mil på morgonen, tog enbart en ostmacka innan. Men känner ju att snittfarten sänks efter ett tag när jag enbart dricker vatten.

Funderade på att köra två mil till för att få tio jämt men tror nog att jag behöver vänja mig ett tag till innan jag ökar milen utan att tillföra energi.
Frågan är väl egentligen, ni som motionerar, måste man äta på en åtta/tiomilarunda?
Och vad när hur?

2010-06-17 00:13
Nja löpning brukar nog ligga kring 900-1000 kcal/h givetvis beroende på vikt och hastighet.  

2010-06-17 08:42