Prat

Jag vill bestiga Mount Everest.

Hej allihopa :)
Vi är två väninnor 35+ som har bestämt sig att vi ska bestiga Mount Everest 2012. Vi har börjat läsa på och träna. Jag är något överviktig och behöver "fixa" till mig själv innan vi sticker iväg: gå ner i vikt, bygga upp styrka och kondition. Bestigningen är en morot då jag hela mitt liv drömde om att göra det.
Jag försökte hitta något forum här på Funbeat om äventyrsdrömmar och om Mount Everest men hittade inget.
Därför öppnar jag en nu.
Vilka drömmar om storslagna äventyr har ni? Är det fler som vill upp på ME?

2010-05-26 13:12
Har mycket blygsammare drömmar... Öresundsbroloppet år 201x.  

2010-05-26 13:25
Mount Everest, är det inte där det ligger döda nybörjarklättrare, även elit, i drivor längs leden?

2010-05-26 13:26
Hoppas ni vet hur mycket det kostar att köpa in sig i ett projekt och att ni kanske ändå bara kommer en bit upp, bedömningar görs hela tiden vilka som anses klara mer eller vilka som måste skickas ner till baslägret. Kostnad: En halv mille till en hel mille att köpa in sig!!!!! Jag drömmer också om det och har nog konditionen, viljan segheten men inte pengarna, så det får väl stanna vid en dröm! Men fixar ni stålarna så ska jag jäkla inte ge mig förrän vi alla är uppe!!!!! Fast man kan aldrig veta när höjdsjukan slår till och då är man risigt ute.

2010-05-26 13:37
En dröm jag har är egentligen två separata drömmar som med fördel går att kombinera.

Del 1:
Att tillbringa en stor del av en sommar med att cykla runt Bottenhavet/Bottenviken. Start nånstans i norra delarna av Stockholm, och sen norrut längs norrländska kusten, över in i Finland och ner längs finska västkusten (med särskilt fokus på de svensktalande kommunerna) och över till den åländska övärlden. Till sist en färjetur tillbaks till Sverige och startpunkten. Nånstans runt 250 mil gissar jag att det blir. Fördelat på en dryg månad blir det kanske 8-10 mil per dag, med några vilodagar.

Del 2:
Att bygga en trehjulig (tadpole) liggcykel med full kåpa.
Förmodligen en standardliggcykel i grunden, med egenbyggd kåpa.

Bygger upp formen med ihoplimmade frigolitskivor som sen skärs/slipas/sandpappras till rätt form. Därefter får formen några lager kolfiberväv och epoxy för stadga och yta. Sen karvas det mesta av den invändiga frigoliten bort (ett par cm kvar för isolering och stadga) och vindrutans "hål" fixas till. Där ska plexiglas sitta.
Kanske även en säkerhetsbåge invändigt för att öka säkerheten vid en eventuell sidovurpa (t ex orsakad av en svag vägkant).

Baktill ska det vara ett lastutrymme, tillräckligt för en lättare packning med lite kläder, verktyg, reservdelar, mat och sånt. Allt innanför kåpan, så klart.

Framhjulen ska ha generatornav (Schmidt) och skivbromsar (Avid BB7). Bakhjulet ska ha en kassett med bred utväxling, som 11-32 eller liknande. Vevpartiet blir en trippel, med 53/39/30 eller nåt liknande. Styrningen blir trixig, för jag vill helst ha en ratt/styre, och inte två separata handtag som på de flesta tadpole-liggisar, men jag kan säkert bygga ihop nåt.

Om budgeten tillåter blir baknavet ett PowerTap-nav med skivbromsfäste (för BB7-bromsar).

Generatornaven ska driva lampor som ska vara påslagna hela tiden. En liggcykel syns alltid lite sämre, så högintensiva diodlampor bakåt och framåt gör god nytta.

Naturligtvis ska den ha en liten instrumentpanel, med GPS, cykeldator, en vanlig FM-radio (jo, cykeln ska ha backspeglar!) och en strömbrytarpanel för lampor och annat.

Lite ventilationshål med positionerbara rör för svalka på sommaren.

Det kommer nog handla om några hundra timmar totalt i arbetstid, men jag har haft planer på en sån här i många år nu. Det hela ligger fortfarande några år in i framtiden, men en dag så...

2010-05-26 14:00
@xman

Hm vad menar du med halv mille? 500 000 sek? Har en väninna i Kroatien, hon och hennes syster var uppe föra året. Har precis mailat till henne och frågat vad det kostade.

Det låter overkligt mycket. Vad är det som kan kosta så mycket?

2010-05-26 14:27
Rasmus: Menar du något i stil med en Leitra? http://www.leitra.de/
Jäkligt fin!

2010-05-26 14:36
Fynd på $65000 http://www.alpineascents.com/everest-price-date.asp
Tillkommer kostand för alkoholhaltiga drycker mm Smiley

2010-05-26 14:43
Min likviditet skulle nog drabbas avsevärt om jag verkligen tog mig upp på den där kullen.
En några år gammal tråd om det finns här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43489

Och lite mer info (även om kostnader finns här):
http://geography.about.com/od/specificplacesofinterest/a/mounteverest.htm

Tillståndet kostar mycket men dessutom krävs ju bra och väl testade prylar samt en hel del nedlagd tid (förberedelser i form av träning, planering, bortavaro etc). Resor, guider etc är ju inte heller gratis.
Men när du väl är där, gör en god insats och plocka med lite skräp på vägen ner.

2010-05-26 14:48
Klättertillståndet verkar kosta från $10000 till $25000.
Här hittade jag en aktuell artikel om Everest och priser där:
http://geography.about.com/od/specificplacesofinterest/a/mounteverest.htm

Med allt så räknar de med att priset blir runt $65000.

2010-05-26 14:51
Ett billighetsalternativ kan väl vara att åka ner och åberopa allemansrätten?  

2010-05-26 14:54
Lars, lite åt det hållet, fast jag tänker ha ett mycket större "fönster", som är mer integrerat med formen och inte som en egen liten bubbla längst upp.

Mer som dessa, fast inte lika raffinerade former (för svårt att göra):

External image

External image

2010-05-26 14:57
Rasmus: Jäkligt fina grejor det där! Fast det känns som det skulle bli lite varmt & instängt.  

2010-05-26 15:02
Lämplig, eller kanske snudd på obligatorisk?, läsning när klätterdrömmarna bär iväg med en ända till ME är:

Dark Summit av Nick Heil

2010-05-26 15:18
och klassikern "Into thin air" av Jon Krakauer

2010-05-26 15:20
"Snudda vid avgrunden" kanske snarare avskräcker Smiley  

2010-05-26 15:28
Ett alternativ är Kebnekajse, kostar bara några tusenlappar och är vädret vackert så är det gudomligt, men visst vore M E något eller K2 som är svårare att bestiga. Jag rekommenderar er att läsa boken:

"K2 På liv och död" av Fredrik Sträng, den ger ganska många tankeställare om bestigning av de svåra topparna. Man kan ju komma högt ändå, fast Rasmus du får ligga lågt. Har sett en sådan i Kristianstad och han kom upp i över 80 km med den, Jag funderade på att hyra den och dra Sverige runt men det blev aldrig av!!!!

Jo det är dyrt med bestigning av de stora topparna, tillstånden, lönen till alla bärare, utrustning, färdigheter innan du bestiger osv. Men visst vore det något för barnbarnsbarnen att berätta om!!!!! Jag lägger mig inte i denna tråd mer, lovade ju för flera månader sedan att jag bara skulle hålla mig till "vikttråden" som är en fantastisk tråd med härliga människor som stöttar och ger ros, aldrig kritiserar. Visst ger kritik utveckling men när det gäller vikt så tror jag inte på kritik och eftersom jag som tidigare meddelats är lärare fd, så bannar jag kritik som inte ger något!!!! Usch ett utlägg men ni får ta det som det blev!!!!! Jag hänger med till M E om några fixar kulor, !!!!!! Hellre dö på toppen av M E än i en respirator efter en bilolycka eller som min bästa vän i lungcancer, fy faan så hemskt och vilken plåga han fick uppleva!!! På M E går det snabbt, eller så lider man inte för man är bortom normalt medvetande!!!! Jag menar om det händer något och man sitter fast och varken kan komma upp eller ner, man fryser så sakteliga ihjäl och blir kanske nerforslad men annars en ny isman!

2010-05-26 15:51

www.2everest.com

Här är en hemsida om Pierre som håller på som bäst med att bestiga Everest!

2010-05-26 16:55
Kristina, var det kanske så att din väninna var vid baslägret vid ME? Dit är det gratis, sen behövs pass som är schvindyrt. Plus allt annat man behöver för ett toppbesök.  

2010-05-26 23:06
"? Har en väninna i Kroatien, hon och hennes syster var uppe föra året. Har precis mailat till henne och frågat vad det kostade."

Låter som du tror att det bara är att åka dit o klättra upp och sen ner igen.
Har du verkligen läst på som du skrev innan?
Jag skickar med några SmileySmiley så ingen tar illa upp,har ju hänt förr.

2010-05-26 23:16
Kebnekajse är ett spännande alternativ. Jag har varit uppe på Wales högsta topp (inte så högt, men ändå) det var fantastiskt roligt.
Är det någon som kollat in Pierres hemsida, han är där just nu och bloggar, och vet säkert en del om kostnader.
och vad det är som kostar: medföljare/guider/räddare, det är med livet som insats, och en stor inkomstkälla för landet, och allemansrätten känns tveksamt.

2010-05-27 06:56
En plats i en expedition kostar 50-70.000 dollar. Och då är man inte garanterad ett toppförsök.
Men i Himalaya finns det ju så otroligt mycket annat att uppleva som också är utmanande och bra även utan toppklättring.
Om man ändå vill klättra finns det tex Isla's Peak som "bara" kostar 5000 dollars i klätterpass.

2010-05-27 08:02
Vilka grandiosa drömmar! Måste va nåt fel på mig som nöjer mig med drömmen om en kolonilott... *inte så spännande*  

2010-05-27 08:50
@K.B.

Hahaha jag VILL att det är så, klättra upp och klättra ner och sedan hem igen. Men självklart förstår jag att det inte riktigt är så. Jag gick igenom Pärs blogg igår, en av hans lagkamrater dog i camp 3 ca 700 m från toppen förrigår, en 62-årig japansk klättrare.
Måste säga att det var 3 backslag igår för mig:
1. dödsfallet i Pärs grupp
2. kostnaden
3. att jag har förstått att jag måste gå en klätterkurs om jag vill komma upp på toppen
Ok, jag ska inte kalla det bakslag utan mer som - tankeställare.

Jag är fortfarande fast besluten att jag ska till toppen. Men det kanske inte blir så snabbt som 2012.
1 Först en klätterkurs, vi har fantastiska klätterställen både här i Sverige och i Kroatien som jag har tillgång till.
2. Se om vi kan skaffa fram sponsorer? Kanske klättra för bröstcancerfonden? Jag vet inte hur det fungerar med sponsorskap, måste informera mig, om ni vet skriv gärna om det.
3. i o m dödsfallet förrgår förstådd jag hur OTROLIGT viktigt är det att ha kroppsliga och mentala förutsättningar för att nå toppen.

K.B. Jag är inte färdig med läsningen ännu, har precis börjat med det. Och självklart kan du SmileySmiley det är din mänskliga rättighet,jag tar inte illa upp. Men tro inte jag är blåögd, o nej, däremot en med ribban ganska högt uppsatt i det mesta jag gör i livet Smiley

2010-05-27 08:58
Som andra redan sagt: läs gärna Into Thin Air av Jon Krakauer och tex 8000+ av Göran Kropp o David Lagercrantz.
Skildringarna ger förståelse och respekt för uppgiften även om båda böckerna skildrar ganska extrema händelser.

Och pratar vi allmänna bok o filmtips för bergsklättring så kan jag varmt rekommendera en spännande film: North Face
http://www.atlanticfilm.se/showMovie.aspx?id=2060&cookie_test=true

2010-05-27 09:06
Färska nyheter om kostnaden för att komma till toppen av ME:

ca 2 230 000 sek för 12 personer som ger en kostnad på ca 190 000 sek/pers.

Priset varierar beroende på komforten som du anser sig behöva ha vid uppstigningen. Detta priset är en av de allra lägsta.

Fortfarande ganska mycket pengar, långt ifrån en halv mille dock. Undrar vad innebär "mindre" komfort? Jag skickar mail till henne igen tror jag.

2010-05-27 13:27
Här finns trådar på svenska om alpinism/alpin klättring och folk som kan och gjort en hel del irl. De kan ge råd och tips och du kan få en uppfattning om vad som krävs för att klara att genomföra ett toppförsök.
http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=25&order=desc

2010-05-27 13:43
Skriver bara, mitt sommarprojekt börjar på lördag morgon kl 06.00 och kan följas på min blogg: http://enhjulsprojektet.blogspot.com/

Jag kommer att skriva 4 - 5 inlägg/dag med lite text o bilder!

projektet är 10 mils enhjulscykling/dag i 7 dagar (totalt ca 70 mil) för att den 4 juni på eftermiddagen komma enhjulscyklande in i Gamla stan via Slussen och Hornsgatan, mitt hotell ligger på Stora Nygatan.

Sedan den 5 juni så deltar jag i Stockholm Marathon fast lite annorlunda, jag kutar halva som vanliga löpare och halva baklänges! Ja det är vad jag hoppas jag ska klara i alla fall, har haft fokus på detta sedan i november!!!!

Inte så stort projekt som Mount Everest precis men ett hyfsat sommarprojekt, ett sådant varje år förlänger livet, (tror jag i alla fall)

skrattar och önskar alla potentiella bergsbestigare Lycka till med både pengar till Mount Everestutmaningen och att ni får komma med i ett projekt med möjligheter att lyckas och sist men inte minst att ni kommer längre än till baslägret fast det är i alla fall dubbelt så högt som Kebne + lite till, men är man där vill man ju stå på toppen så klart.

Lycka desutom till med alla andra projekt, från liggbilar till kolonilotter, det viktigaste är att man har drömmar och försöker göra dem verkliga, fast de kan ju förstås inte vara hur omöjliga som helst även om Gunde säger: ingenting är omöjligt!!!!!

Vi ses i Stockholm, jag springer i en vit t-shirt med stor varningstriangel och med en enhjulare i!!!!!! Så ni inte tar fel menar jag, fast galningar ser man nog rätt lätt!!!!! (skrattar)

2010-05-27 15:54
Kebnekajse, japp upp ska jag! Var på väg med dottern för två år sedan, men knäfraktur och tvång på kryckor satte käppar i hjulet (ha ha, fyndigt va RolandSmiley)så är det än så länge en dröm... Jag är ganska envis, för att inte säga tjurskallig, men min gräns gick före uppstigning på ett ben...  

2010-05-27 18:30
Annars är den högsta punkten på jordens yta, räknat från jordens mittpunkt, den här vulkanens topp:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chimborazo_(volcano)

2010-05-27 18:40
Jag skulle jättegärna vilja se din plan för att komma iform till ME-bestigningen. Träningspass, klätterkurser (för jag tror inte det räcker med grundkurs direkt Smiley, toppar som ska bestigas som övning, mm mm. Av ren nyfikenhet och för att jag själv har drömmar såklartSmiley Sommarens mål är att springa 5 km utan att löparknät kommer tillbaka.

Hoppas du lyckas!

2010-05-27 18:45
En aspekt som inte nämnts i tråden, är vissas ärftliga benägenhet att inte acklimatisera sig till hög höjd lika fort som andra. Inget som går att träna bort, ej beror på ålder eller fysisk form. Antingen har man det eller inte. En klubbkompis har den, hon har prövat på Teide på Kanarieöarna och Kilimanjaro, hon kom inte upp på toppen på något av bergen, trots tidigare meriter som marathoness i distriktet. På Kilimanjaro var det unga killar i sin bästa ålder som ignorerade samma symptom som fick klubbkompisen att vända nedåt, de killarna fick de bära ned sedan...

Kanske vore läge med en test innan på något berg på 3000-4000 m i alla fall, bara så man vet om att man nog inte kommer att få gå upp hela vägen på Everest?

http://www.princeton.edu/~oa/safety/altitude.shtml

2010-05-27 20:19
Jag måste erkänna Martin, jag har inte något fastspikat plan ännu. Just nu handlar det mest om att drömma, läsa på, samla information, lägga upp ett strategi hur jag ska bli av med övervikten först.

Just nu är det jättestressigt på jobbet men skolan slutar snart (är gymnasielärare), en lång sommar blir rivstart på förändring med mycket simning i Adriatiska havet (ska "hem" till Kroatien från mitt hem i Sverige Smiley Sedan till höst börjar jag med hårdträning 2-3 gånger i veckan.

Jag tror inte det är lönt börja med klättringen innan jag fixar till det som behövs, för jag klarar nog inte lyfta denna stora rumpan ens upp på Kullaberg att inte prata om Mount Everest just nu hehe. Men det är en morot som klart fungerar på mig, the adventuresoul as i am.

På väg hem från Kroatien ska till UK möta pojkvännens familj och köpa 2 cyklar som vi ska börja använda när vi är tillbaks i augusti. Plan är att besöka olika städer och cykla runt för att lära känna mitt avlånga land, jag har bott i Sverige i 15 år men inte lärt känna den "på riktigt".

Som du ser, det finns planer men de är ganska långsiktiga. Just nu går jag varje morgon och hoppar på wiifit och det för duga än så länge till skolans slut om 3 veckor och tills den hemska, stora skavsåret jag lyckats skaffa mig på ena bakfoten läker.

Jag har länge letat efter någon att uppfylla dessa mina drömmar med och det verkar som jag har nu hittat en vän, lika gammal som jag som också vill lära sig klättra och som hotade mig att hon ska döda mig om jag börjar utan henne hahaha ingen gladare än jag när hon sa det, det kryllar ju inte precis av människor i min ålder (36) med klättringsintressen.

Så än så länge tar jag hand om mig själv med små förändringar lite i taget, fortfarande med långa, röda naglar som kommer utan tvekan att offras när det blir dags att börja en klätterkurs, troligen vår 2011.

Har du några konkreta planer?

2010-05-27 20:21
Drömmen just nu är att bestiga Mt Blanc och gå Haute Route mellan Chamonix och Zermatt. Men har inga planering klar för detta. Saknar jobbar också på att få med mig kompisen på äventyren.

Men det blir kanske en forspaddlingkurs i sommar för att lära sig något nytt Smiley

2010-05-27 20:52
Ja som sagt planer och drömmar måste man ha, annars vore livet tråkigt och kan man genomföra några av dem så är det ju en bonus. Min enhjuling är nu packad och klar, har varit ute och testat och avvägt så att den är i balans s a s, kan ses på bilden. Så kl 06.00 på lördag morgon bär det iväg och sedan Stockholmsmaran fram och bak den 5 juni, ingen lätt utmaning men förhoppningsvis lagom för en 61-åring (skrattar), för längre upp än till Kebnekajse kommer jag väl inte, så vi kan ju göra sällskap Anita, såvida det inte är så att man hamnar i himlen då man dör (skrattar) och som sagt är det någon som vill följa en annorlunda utmaning och ganska tuff sådan då jag inte har någon service, så skriver jag varje dag från lördag i min blogg/dagbok och visar bilder (4-5 inlägg varje dag) Jag enhjular mig fram 10 mil/dag i 7 dagar för att nå Gamla Stan och Stockholm på fredag eftermiddag den 4 juni! Hoppas jag att jag ska klara! Ska bli så skönt att äntligen få komma iväg efter träning och planering som pågått sedan nov 09.

http://enhjulsprojektet.blogspot.com/

External image

2010-05-27 22:27
Visst klarar du det! Lycka till och take care. Jag undrar hur lyckas man hålla balansen på enhjuling? Måste vara ganska svårt?  

2010-05-27 22:53
Jag tror inte det är så märkvärdigt. Jag har testat, och med hjälp av stavar för att komma igång klarade jag att trampa ett par meter efter några försök. Jag tror att en viktig grej för att lära sig det är att inte vara rädd för att ramla (framåt eller bakåt). Jag är räddhare när det gäller sånt dock...

2010-05-27 22:58
Hålla balansen?

Nä... Falla framåt kontrollerat Smiley

2010-05-27 23:06
Balansen håller man genom att hela tiden trampa. Det tog mig tre veckor att enhjula mig från vårt garage till vägen utanför, men sedan gick det fort. Tog en mil utan att sätta ner föttterna efter några veckor till, Har enhjulat mig fram 7 mil nonstop och nästan runt hela Vättern på ett dygn men ryggen får ta mycket stryk och jag har ett gammalt diskbråck som besvärar mig titt som tätt, så det gäller att vara avslappnad och aldrig rädd trots att bilarna svischar förbi och man inte har någon vägren och det är både mitt- och sidräcke. Det är den svåra biten, att vara fullständigt fokuserad men det har gått. Jag var 53 då jag började då läkarna räknade ut mina knän som ospringbara och 4 år efter mina första försök och tusentals timmars träning, enhjulade jag mig de nästan 200 milen mellan Haparanda och Ystad helt utan service på 23 dagar och nästan 100 mil av vägen var E4:an från Haparanda till Söderhamn, det var tufft ska ni veta, för att enhjula 10 mil är som att cykla 25 fysiskt men 35 mentalt på en 2-hjuling! Usch det blev väl inte skryt det här? Bara lite info!
External image

2010-05-28 00:50
Wow Roland! Respekt Smiley  

2010-05-28 08:34
Jag blir så glad Roland! Det visar bara, att man inte ska ge upp, även om läkarvetenskapen är värd all respekt, tack och lov, ibalnd tar de fel!! Du är så välkommen att klättra upp på Sveriges högsta topp tillsamans med mig och dottern, bara Ego fåt följa med Smiley Gubben min har lovat att möta upp på toppen, med champange, men klättra tänker han inte! Det går ju helikopter! Smiley  

2010-05-28 15:33
Tack för orden Stina och Anita!

Ja men då säger vi väl det om Kebnekajse (skrattar) och lämnar dagens och veckans sista mess här i form av en bildserie på hur det kommer att se ut då jag prick kl 06.00 i morgon lördag den 29 maj, oberoende vindstyrka eller ösregn drar i väg mot Huvudstaden. I fortsättningen fr o m i morgon morron blir det 4 -5 inlägg i bloggen/dagboken http://enhjulsprojektet.blogspot.com/ som gäller. Förresten så ringde TV4 Norrköping idag och ville göra något roligt inslag den 1 eller 2 juni, det är ju kul, fast familjen är inte alldeles överlyckliga för när jag blir lite exalterad så kan jag säga vad som helst och till och med sjunga fast alla säger att jag inte kan (skrattar), den här tex: Evert Taubes Flickan i Havanna fast med egen text:

Roland Fors från skånska Höör
vill bli känd innan han dör
äntrar därför enhjulsbike
hoppas att slå strike
Stockholm Marathon hans mål
fordrar kropp och själ av stål
ganska vacker, ganska ung
sjung av hjärtat sjung!

Ja ni förstår nog hur min familj har det (skrattar) och det där med vacker och ung får givetvis tas med ett stort skämt!

External image

2010-05-28 16:52
Hej Kristina

Joo, jag har också planerat något helgalet i framtiden (dock väldigt nära) vi är 4st cirka 30+ som ska cykla upp till kebnekaise och minst två av oss ska bestiga keknekaise. Detta går av stapeln 12:e juli detta år. Puh! Ovana cyklister är i allesammans :) 110mil ca, på 10dagar är planeringen (h)

2010-05-28 22:09
Låter som en riktig utmaning hihi Smiley
Lycka till!
Hoppas du berättar hur det gick när ni är tillbaka från toppen.
Smiley

2010-05-28 22:46
Ja, huga, jag sitter och tänker "vad fasiken har jag gett mig in på" - andra sidan, vad har jag att förlora? :)  

2010-05-28 23:19
:  

2010-05-28 23:49
En tråd om en bergstopp blev tydligen enhjuliga bravader?
Är enhjuling ett bra redskap i bergsbestigning?

Tycker det är helt idiotiskt att våra höga berg på denna jord blir tillgängliga för amatörer. Hela iden i det inledande inlägget är ju faktiskt absurd. Iaf enligt min mening. Ska man dit ska man haft ett genuint intresse för att klättra på väldigt skiftande platser. Och man ska klara dem utan minsta problem.

Tycker det är brist på respekt att ligga som en dö sill längs en led, oavsett om man är levande eller död, när det kommer en klättrare som hindras att nå toppen.

2010-05-29 03:24
"Tycker det är brist på respekt att ligga som en dö sill längs en led, oavsett om man är levande eller död, när det kommer en klättrare som hindras att nå toppen. "

hhh du fick mig verkligen att skratta, denna meningen är som tagen från Simpson.

Jag har ett bättre förslag - vi skjuter alla som inte är "riktiga" klättrare så att de inte skulle få för sig att bestiga en bergstop och ligga där som en dö sill när det kommer "riktiga" klättrare som hindras att nå toppen.

2010-05-29 11:38
Andreas, fördelen för dessa vana klättrare är ju att det allt som oftast finns leder anpassade för dessa och leder anpassade för de som senare ligger som döda sillar Smiley På såvis slipper man "störa" varandra.  

2010-05-29 12:46
Med all respekt för dina drömmar Kristina, så tycker jag ändå att Andreas har en poäng. Att ge sig på att bestiga Everest e d berg utan den kunskap och erfarenhet som krävs är riktigt dumt. Ok att man riskerar sitt eget liv men i en sån situation ligger även andra klättrare och guiders liv i potten och då blir det minst sagt respektlöst. Samt att man kanske sabbar någons möjlighet att genomföra den drömbestigning personen faktiskt tränat och förberett sig ordentligt för.

Därmed inte sagt att man inte kan lära sig och efter att ha samlat på sig den erfarenhet som krävs göra ett försök. Men det är ju inget simpel marathonlopp vi pratar om här och det krävs nog åratal av förberedelser tror jag.

2010-05-29 12:54