Löpning

Behandling skavsår

Fick efter mitt senaste långpass (sista innan Sthlm M) en stor blåsa på ovansidan av vänster lilltå (Har ej haft problem med blåsor tidigare. Gissar att det i detta fall kan bero på sluttande landsvägslöping...). Hur som helst så lossnade blåsan dagen efter passet vilket medförde att jag fick ett "öppet" sår på hela ovansidan av tån.

Finns det någon som har tips på hur man effektivt behandlar skavsår av denna sort (det är ju inte länge kvar till 5 Juni...) och vad är bästa sättet att förhindra uppkomst av skavsår/blåsor (tejpa, vaselin, löparstumpor med dubbla lager..e.d)?

2010-05-25 12:27
För att det ska läka så smidigt som möjligt hade jag haft ett plåster (som sitter bra) på så fort jag hade haft skor och strumpor på mig, gått barfota inne så mycket som möjligt och då utan plåster.

Obs! Se till att såret har ett förband om du inte är i "hemma" miljö, dina egna och ev familjemedlemmars bakteriflora är "ofarliga" vid sårläkningen, men andras bakterieflora kan ställa till det rejält med sårläkning. Vill du tvätta det så är vanlig tvål och vatten det bästa.

För att förebygga ett skavsår vet jag inte vad som är bäst förutom att ha strumpor, hade själv behövt ha råd om det. Tänker jag tanken på att ta på mig ett par skor utan att ha strumpor så får jag skavsår direkt....

2010-05-25 13:27
Hej,

Det bästa är om du kan torka ut såret så fort som möjligt. Vad det gäller förebygga eller förhindra nya så använder jag själv vanlig idrottstejp "skadetejp".. vit rulle i tyg som finns i alla sport affärer.. enkelt att tejpa på fötter när dom är torra och sitter kvar bra under hela loppet. Eftersom tejpen är så tunn blir det bara som extra hud. Vet att många förespråkar compeed.. men det är ju en smaksak å dessutom är tejpen bra mycket billigare.. :) vill du tejpa ett sår så vik en bit tejp och lägg över såret innan så du inte får klister mot såret så funkar det kanon också...
Magnus

2010-05-25 13:33
Kan man göra något för att skynda på "torkprocessen"? + Om det inte hinner läka innan Maran, är det bättre att tejpa än att lägga på Compeed eller liknande (alltså under själva loppet)?  

2010-05-25 14:05
Hej,
Givetvis torkar det ju fortare snabbare om du undviker skor å strumpor.. :) troligen kommer det att vara hyfsat läkt till loppet och då borde det räcka att du tejpar..vilket jag då föredrar.. men förslagsvis så testar du med tejp nån vecka innan loppet så du känner att det funkar..jag har själv kört med tejp på sår när det varit nödvändigt.. men jag har hållit på med handboll hela min uppväxt och kanske därför föredrar tejpen istället för compeed... :)

2010-05-25 14:21
Jag har aldrig tejpat mig, har däremot gjort av med otroligt många compeedplåster. Smiley dom lossnar ju hela tiden!!! (fast det gör ju "vanliga" plåster osså på mina fötter)

Ska helt klart testa "tejp" nästa gång det behövs (hoppas bara att det inte blir ikväll).

2010-05-25 14:50
Ett gammalt beprövat knep på en blåsa efter tävling eller träning var att dra en bomullstråd genom densamma.
Se till att nål + tråd är ren.

Gamla sår tejpar jag.

Nya, då blir det Compeed.
Om jag nu skall fortsätta springa.

Har haft samma Compeed 3 dygn i ett streck utan problem.
Då har jag rört mig ca. 80 km/dygn.

2010-05-25 14:57
K-G, mitt sår är nytt, vad rekommenderar du: Compeed och fortsätta träna "som vanligt" inför Maran eller avstå från löpning några dagar tills såret läkt en aning.  

2010-05-25 15:31
Är det öppet med irritationsmoment - Compeed.
Ser ju inte såret framför mig.

Kan du tejpa det och efter träning kan dra bort densamma så tejpa.

Är du orolig för att såret skall gå upp - Compeed.

PS. Har du olika storlekar på dina skor - ta de största.

PPS. Testa Foppa-tofflor eller liknande om allt verkar hopplöst, men du måste ut och kuta. Du tänker väl inte persa på dina träningsbanor?

2010-05-25 15:57
Ja, det är helt öppet, typ "köttsår". Låter som att det är bäst med Compeed så att det går att fortsätta träna. om det inte läker, kanske ta en viloperiod EFTER maran för att läka...  

2010-05-25 16:27
Ge det 2 dagar att läka.

Du kan träna fram till dagen innan maran.
Om du tar det jäkligt lugnt sista dagen.

2010-05-25 17:32
Om du vill att Compeed ska sitta bra på foten, så tvätta området runt skavsåret så det blir rent sen torka tort och se till att värma in compeedet ordentligt, då kan det sitta flera dagar, men dra aldrig bort det om det inte lossnar av sig själv.
Om ditt sår ger i från sig vätska, så ska du inte anväda compeed, utan de funkar bäst om såret är torrt. Men om du luftar såret en hel dag så borde det räcka.

Lycka till!

2010-05-25 17:35
Jag var till vårdcentralen med mina GV-skav. Stora som enkronor i vardera hålfoten plus nåt på lilltån. Eftersom de börjat se infekterade ut. Det var de. 11 dagar kvar att läka o kan inte använda skor... men sköterskan lovade att det skulle kunna gå.

Hon klippte bort lös hud, lade på lite salva, lade på en "inte-fastna-i-såret-kompress" och sen en kompress och så förband uppepå alltihop. Tyckte jag skulle låta bli att vara på fötter så mycket de närmaste 2-3 dagarna så att det kunde börja läka. Det blir väl roddmaskinen på gymmet i stället, där behövs inga skor...

2010-05-25 18:05
Tack för tipsen! Provar att ge det 1-2 dagar för att torka, sedan compeed och träning igen.  

2010-05-25 18:08
GE FAN I COMPEED OCH TEJP. Om du absolut måste avlasta, försök göra det genom att bygga upp runt blåsan istället. Compeed kan felanvänt orsaka värre skavsår vid fortsatt förflyttning.

Bästa sättet att ta hand om trasiga blåsor är:
1. Klipp bort "död" hud (riv inte, lätt att det blir ett större sår).
2. Lufta fötterna så ofta du kan.
3. Möjligen kan du använda LHP Creme (Antibakteriell creme som inte stör läkprocessen).

Bästa sättet att undvika blåsor är:
1. Ta hand om fötterna (Håll naglar korta, fila bort förhårdnader, smörj in fötterna vilket även blir en slags minimassage).
2. Använd rena sockar.

2010-05-25 20:37
Jag läser här om typ skadade blåsor där man nog ska klippa bort död hud. I lumpen fick vi lära oss att sticka hål på blåsan från frisk hud å in i blåsan samt därefter tömma denna. Sedan låta huden vara kvar för att det då skulle bildas ny under den gamla som var på väg att dö och skulle skydda den nya. Tja man fick ju lära sig ett å annat underligt under lumpen men jag har aldrig tagit bort död hud vid skavsårsblåsor å det har funkat hittils....peppar-peppar...?!  

2010-05-25 21:48
Om blåsan spricker lite tycker jag cokså det funkat bäst att låta den gamla huden torka in ovanpå såret, så länge man sett till att ret är rent under  

2010-05-25 23:06
Jag håller med Kjell.

Jag deltager ju i lopp över dygn, så blir det blåsa så inte blir det vila.

Compeed rätt över har hjälpt så gott som alltid. Hud kvar.

Det gick åt det varma hållet i början av april.
Då regnade det i 2 dygn ( 6:e + 7:e ) och vi skulle ta oss fram i lera.

Vi var 19 - alla fick problem - olika behandlingar. Inga hjälpte.
Vi hade proffs till vår hjälp.
Jag var ensam med Compeed. Okänt i Syd-Afrika.
Gav det jag hade till läkarteamet, men de vågade ej använda något för dem okänt.

( Jag tog mig dock längst av alla sista dygnet, främst beroende på att de andra hade det ännu värre än jag. De flesta gav upp. )

2010-05-26 02:20
Compeed SKA INTE användas på hela blåsor. Ska det nödvändigtvis användas så ska blåsan punkteras och den "döda" huden tas bort. Annars blir det som händer är att compeden fasnar i den gamla blåsan, för att sedan börja röra sig och orsaka ett nytt skavsår. En s.k. "Compeed Skada".
Sett nog mycket som det där "mirakelplåstret" orsakat. Denna gång bifogar jag en bild av vad som kan hända om man använde Compeed på ett felaktigt sätt.

Länkar bara till den då alla kanske inte vill se den:
http://img84.imageshack.us/img84/3041/69ffe6851d78984d20547e8.jpg

Notera compeedformen på skadorna. Man kanske även ska säga att det är en klåpare som tejpad de där fötterna till att börja med.

2010-05-26 13:20
Aj som fan! Det där såg otroligt oskönt ut!  

2010-05-26 13:35
"Removed due to violation of ToS"

Den bilden måste varit rejält köttig Smiley

2010-05-26 15:31
Ja ta absolut inte bort huden å sätt inte dit Compeed....stick i hål å töm blåsan å så kör du vidare bara...ONT..???? Ja men det kan man väl tåla framför allt när man gjort bort sig i förberedelserna inför en mara/ultra...hehehe..  

2010-05-26 18:56
Christian: jag tyckte inte bilden var så farlig. Däremot ska man nog respektera att alla inte vill mötas av en bild av ett köttigt skavsår Smiley  

2010-05-26 19:28
Tyvärr kunde jag inte se bilden, fick ett meddelande där det stod att den var "förbidden" Smiley  

2010-05-26 19:38
Ligger nu på ett annat ställe för de som fortfarande vill se.

http://www.utsidan.se/obj/photo/0a/0addfe479429b1ee3c4bafc8b6eb4047.jpg

2010-05-26 19:40
Jag har sett bra mycket värre.

Hela hälen - undertill - efter ett sub 4 marathonlopp.

Dagen efter hade han problem att komma under 5h, som på den tiden var max. för godkänt lopp.

Ytterligare en dag och han var under 4 igen.

Vad bråkar ni för????? Smiley Smiley Smiley Smiley Smiley

2010-05-26 19:58
Det var en rejäl aj aj... krävs mer än att mamma blåser lite för att det ska bli bättre Smiley  

2010-05-26 20:57
Ehe...Christian,,,,,min mamma pussade alltid på såret.....å det funkade skitabra..!?  

2010-05-26 21:37
Kjell! Även om det såg ut som det på bilden?  

2010-05-26 21:44
Okey då Tomas...kanske i detta fallet en puss på kinden,,,,ehe  

2010-05-26 21:48
Kunde just tänka mig detSmiley  

2010-05-26 21:49
Jag gör som Kjell! =) Hade för 2 dagar sen 1 blåsa på varje häl. Både i storlek som en femkrona ungefär. Fick olika tips på vad jag skulle göra med dem, då det gjorde sjukt ont att gå med skor på. Till sist punkterade jag dem med ren nål i ytterkanten av blåsorna. Dagen efter var jag bara lite småöm, och idag 2 dagar senare, ser det fint ut och ffa känns inte alls. Lät min egna hud sitta kvar...läker fint under =)  

2010-05-26 23:43
När jag sprang 24-timmars i Esbo i vintras fick jag efter 12 timmars löpning en blåsa som såg ut så här:

External image

Den punkterade jag och tejpade med sånt här:

External image

Sprang sedan resterande 12 timmar utan fler skavproblem.

2010-05-27 09:32
Hur tejpar du med Leukosilk? Jag har testat både Leukosilk och Leukoplast(? brun tejp) men har svårt att få tejpen att sitta kvar längre pass. Tejpar du runt hela foten eller bara just över blåsan? Med överlapp? Andra tips?  

2010-05-27 09:38
Hej

Jag använder mig av denna typ av tejp... finns som jag skrev innan i alla sportaffärer.. funkar mycket bra i förebyggande syfte om man vet att man har kännslig hud någon stans.. är bara huden torr när man sätter dig tejpen kan du låte den sitta flera dar..

Om det är en större yta om ska tejpas så överlappar jag så lite som möjligt.. om det är ett sår som måste tejpas så viker jag en bit tejp och lägger som skydd över såret och sedan tejpar. ont gör det ju ivilket fall men det skyddar bra mot mer skav..

http://www.run-go.fi/index.php?PARTID=237&CAT=1&UM=1&lang=sve

magnus...

2010-05-27 10:34
Köp elastoplast (en elastiskt tejp). Den formar sig efter foten.  

2010-05-27 11:50
Jag brukar förebyggandetejpa med vanlig idrottstejp. Men nu när jag glömde det så...

...har fått fantastisk TLC av skavsåren på den lokala vårdcentralen. Rejäl rengöring, magiska medikamenter och finfina förband. Och så slapp jag slå knut på mig själv för att komma åt skaven i rätt vinkel och åtgärda dem. Ska tillbaka på måndag då hoppas vi att det djupa skavet har börjat läka också. Nu var det fortfarande "rått" och lite varigt. Nio dagar kvar...

2010-05-27 12:14
Leukosilk tejpar jag runt hela foten men med så lite överlapp som möjligt. Leukosilken är tunn och följsam men samtidigt slitstark och med bra vidhäftningsförmåga. Den enda tejp jag testat som håller över ett helt ultralopp.  

2010-05-27 16:53
Mikael: Du skulle inte kunna prova elastoplast under ett träningspass (inte prova nya saker på tävlingar), och säga vad du tycker?

2010-05-27 22:17
Jag har provat Elastoplast. Det här är kanske subjektivt men jag föredar Leukosilk för att den dels inte är elastisk (vilket är bra för stödförband men mindre bra för sårskydd), dels för att Leukosilk har en glatt yta som känns bättre när man tejpar t.ex. undersidan av fötter.  

2010-05-27 22:41
Om du behöver stödförband är elastiska tejper/bindor väldigt bra. Få tag i en gummibinda om du vill ha ett extremt tryckförband (dock blir oftast ett förband med dessa avsnörande).  

2010-05-27 22:58
Ja precis.

Ursäkta att jag går off-topic men här är ett lite udda tips för den som vill ha ett lätthanterligt stödförband för t.ex. knä, vader och lår:

External image

Alltså Vet-Flex. Finns i apotekets djurhylla. Olika färger=olika bredder

"Flexibelt, elastiskt & självhäftande lättviktsbandage. Klibbar inte fast i pälsen"

Funkar alltså bra på hundar och ultralöpare. Fördelen med Vet-Flex är att man snabbt kan bandagera på och av flera gånger och även utanpå kläder utan risk för att det trillar av.

2010-05-27 23:13
Det där går även under namnet "snögg". Fast är då riktat till oss humanoider Smiley  

2010-05-28 00:32