Cykel

Tvätt av racer?

Hallå!

Jag köpte mig en ny landsvägsracer nyligen och nu tänkte jag vara lite schysstare mot den än vad jag var mot min förra med avseende på att tvätta den.
Jag tänkte höra hur gör ni när ni har varit ute och cyklat?
Hur ser rengöringen ut för er när ni varit ute både på en torr respektiver regnig runda? Hur gör ni när ni kör en extra nog tvätt av cykeln? Hur gör ni som bor i lägenhet respektive hus?

För min del när jag varit ute på en torr runda torkar jag bara av den med en torr dammtrasa. När det regnat så torkar jag av den med hjälp av en fuktad disktrasa och bunke med vatten. Dock har jag inte full koll på hur jag ska göra med kedjan och kassetten efter en daglig runda. Det skall kanske tilläggas att jag bor i lägenhet.

/Stefan

2010-05-05 08:56
är den smutsig så tvätta den med en disksvamp,vatten och diskmedel.
torka av med disktrasa eller en torr trasa.

Obs ! Vårda inte ihjäl cykeln, tvätta med måtta Smiley

2010-05-05 10:22
Min MTB brukar jag spola av med trädgårds-slangen. Jag har nog tänkt att göra samma sak med racern. Men den blir ju inte skitig lika snabbt/ofta.  

2010-05-05 13:44
Hageslange + sykkel = trøbbel!
Vær veldig forsiktig med å spyle direkte på sykkelen, ettersom det fort kan komme skitt inn i lagrene på sykkelen. Min anbefaling er bøtte med vann, litt diskmedel, diskbörste og tørr klut. Da blir sykkelen ren og fornøyd...

2010-05-05 14:25
Proffsmeken (?) i team cykelcity och jag använder Yes power, funkar mycket bra. Bara att spraya på och sen köra på med en diskborste.  

2010-05-05 14:49
Om man cyklar på torra vägar, behöver man nästan inte alls tvätta cykeln.

Det är mest kedjan som behöver smörjas och torkas av regelbundet.

Läs vidare på min hemsida: http://msaweb.se/Cykel/cykeln/skota_cykel.htm#Tv%C3%A4tt

2010-05-05 16:22
Här kommer tips ifrån en gammal tant.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article7021921.ab

2010-05-05 16:46
Nja, kan man inte spola av med trädgårds-slangen, så kan man ju inte heller cykla i regn av samma anledning.  

2010-05-05 16:47
Beror lite på vad man har för tryck i ledningarna...  

2010-05-05 19:08
Vanlig vatten/trädgårdsslang är lugnt. Högtryck däremot...  

2010-05-05 19:15
Jag har alltid kört högtryck på mina mtb:er och aldrig har det gjort att någon del behövts bytas ut ovanligt tidigt. Dessutom har jag dränkt in dem i avfettning. Och kört 5-56 på många delar. Den som säger att det är dumt har min empiri mot sig och jag litar mer på min verklighet än andras teorier. Cyklar verkar helt enkelt tåla mycket.  

2010-05-05 20:41
Att dränka cykeln i avfettning låter ju inte helt bra i mina öron. Vet folk som sprayar diesel på drivlina, kasset och allt annat som är smutsigt, å inte heller de känns så där jätte bra. Diesel löser ju de mesta i sin väg.

2010-05-06 09:49
Jättebra sida Markku.

Är det smart med snabblänk på kedjan? Håller det bra? Kan man ta av kedjan då hur många gånger som helst på ett lätt sätt då?

2010-05-06 10:00
Det sägs att snabblänken blir den svagaste i kedjan så man ska ha med reserv.  

2010-05-06 10:02
Ingen kedja är starkare än sin snabbaste länk...eller hur var det nu?  

2010-05-06 11:30
>"jag litar mer på min verklighet än andras teorier"

Ett mycket gott råd!

Lyssna på andra, men bilda dig en egen uppfattning.

Även om jag inte håller med dig angående högtrycksvätt och avfettning,
men vad gör det om hundra år. Smiley

2010-05-06 16:34
Lyssnade på andras råd om att inte köra högtryck och avfettning, tänkte att det kan inte skada med ett trial and error-försök men ännu finns inget error i sikte.
För mig alltså. För er andra kanske det är error överallt och hela tiden och då bör man använda sig av en annan metod...

2010-05-06 16:44
En klubbkompis till mig tvättar alltid cykeln med högrtyckstvätt. Så länge man vet vad man gör och återfettar där det behövs så är det inga problem.  

2010-05-06 16:53
Om jag gör rent kedjan med avfettningsmedel (har faktiskt inte gjort det en enda gång i år, det har räckt med trasa) äh nu måste jag hinna med bussen. Skriver mer sen...  

2010-05-06 17:00
Inte säker på att jag vet vad jag gör men jag undviker att sätta högt tryck direkt mot lager och mot gaffelbenen på dämparen. Och smörj får cyklarna efteråt.
Att man tvättar med högtryck måste ju inte innebära att man håller munstycket en cm från cykeln och gör så på varje liten del....

När jag hade nav med liten smörjnippel (typ) tryckte jag i lite fett med den speciella fettsprutan efter varje tvätt och kunde då se hur smuts och väta pressades ut. Med andra nav tvättar jag försiktigare.

2010-05-06 17:01
Fredrik ; Du är inte ensam.
Jag brukar tvätta kedjan och kassett med högtrycken. Sen får man smörja kedjan.

Förutom kedjan är jag restrektiv med högtryckstvätten.

2010-05-06 18:15
Alltså: Om jag gör rent kedjan med avfettningsmedel (har faktiskt inte gjort det en enda gång i år, det har räckt med trasa) har jag hört att man även tar bort en skyddande "film" på kedjan. Stämmer det eller är det bara att olja in som vanligt?

2010-05-06 18:21
orginal smörjan håller säkert 100-200 mil på en kedja. Använder du avfettning på en ny kedja så tar du bort smörjningen.

Det är smörjan i länkarna som är intressant inte det som ligger utanpå ...

Använd trasa utan afettning

2010-05-06 18:44
Naturligtvis kan man tvätta med högtryck och avfettning om man är försiktig.

Men vilka risker är DU beredd att ta när det gäller tvätt av din cykel?

Spelar det någon roll om vev-, styr- eller hjullagren efter en tid skär ihop?

Om inte, häll på rikligt med avfettning.
Spruta sedan på med högtryckstvätten och gör det noggrant.
Du kommer garanterat att ha en ren cykel efter det.

Tiden kommer att utvisa, hur många gånger du kommer att kunna göra så, innan du också har en trasig cykel.

Jag personligen tänker inte riskera att förstöra min mycket dyra cykel,
bara för att jag ska spara in några minuter vid tvätt av den.

Men var och en göra som den själv vill och får också ta konsekvenserna av sitt handlande.

2010-05-06 20:31
Som sagt, jag har gjort det under ca 20 år och för mig har det inte varit vad som gjort att jag behövt byta komponenter. Den enkelheten sådan tvättmetod medför har helt övervägt eventuella nackdelar.
Hade det inneburit en klar merkostnad och ett evigt meckande hade jag slutat för ca 19 år sedan.
Enkelt, bra, och otrassligt till en låg kostnad, så gillar jag att ha det.

2010-05-06 20:43
Att det har fungerat för dig Fredrik, tror jag beror mer på att du är försiktig med hur och var använder högtryck, och var du använder avfettning.

Men anser du att det är omöjligt att förstöra ett lager med avfettning och högtryckstvätt?

Om du gör det, är det nog inte någon större ide att fortsätta den här diskussionen med dig.

Om risken finns, så tycker jag det är fel som ett allmänt råd säga: Spruta på avfettning på hela cykel, använd högtryckstvätten och bry dig inte om de som säger något annat.

I stället behövs den en betydligt mer noggrann och detaljerad beskrivning, för att inte folk ska förstöra sina cyklar.

Men det är alltid enklare med enkla förklaringar.
Det är ju sådant folk vill ha.

2010-05-06 21:46
Varför skulle någon spruta ned hela cykeln?  

2010-05-06 21:47
Ingenting är omöjligt för en händig karl. Men det krävs mycket mer än vad många tror för att förstöra en cykel när man tvättar den.  

2010-05-06 22:03
Jag är alldeles novis på det här, men jag föreställer mig att jag skulle behandla en mountainbike annorlunda än min racer. Det känns ju lite overkill att plocka fram högtryckstvätten för att få bort vägdammet från racern, men har man en mountainbike med flera centimeter intorkad lera på skulle jag nog spola den åtminstone med trädgårdslangen innan jag plockar fram svampar och sämskskinn och grejer...

Vad jag menar är bara att det kanske inte är riktigt jämförbart, även om båda är cyklar?

2010-05-06 22:10
Men hur gör man att återsmörja nav í vevparti och hjul. Måste man lämna in cykeln för det?  

2010-05-06 22:10
Härlig diskussion. Egentligen handlar det väl mest om hur man är som person. Vissa putsar och fejar och väldigt försiktiga. Andra spolar ned och kör tills det spricker.
När jag köpte min första systemkamera för många år sedan så satt jag och putsade på den med tops och den fick alltid åka välvadderat. Ibland var det risk för regn och då fick den inte följa med osv osv. Nu har den legat i en garderob i 6 år. Vilken otrolig tur att jag var så försiktig....

Hur många mil extra går en kedja om man torkar den försiktigt med fiberduk i jämförelse med ett rejält dieselbad med efterföljande olja? Till syvende och sist borde det väl ändå klassas som en förbrukningsvara?

2010-05-06 22:12
Hva er problemet med å vaske drivlinan og kjedeførerhjul i disel.

Kjede er vel ikke noget høyteknologisk instrument.
Etter diselvask, når det har tørket opp, smører jeg det opp med et silikon smøremiddel beregnet for sykkel.
Funker fint, blir helt lydløst (nesten).
Forøvrigt skifter jeg kjede og kassett + storskiven 1 gang i året. Etter 9-10000 km er de slitt opp. Burde skifte 2 ganger. Det er tennene på kassetten som slites mest, og har ikke noget med rensemiddlet og gjøre.

De fleste hjullager og kranklager (holloteck) er såkalte "lukkede lagere", Ålså ikke løse kuler. Du skal nesten bade lagrene for og få rensemiddler inn. Og som Fredrik N siger så holder en ikke høytrykken 2 cm. fra sykklen men 20-30 . Pedros eller Biltemas er helt ok.

Det største problemet er at avfettnings midlene matter lakken på rammen.

2010-05-06 23:19
Tog mej friheten att översätta inl ovan via Google translate:

"Vad är problemet med tvätta drivlinan och kedja, ledande hjul i diesel.

Kedjan är inte något högteknologisk instrument.
Efter diseltvätt, när det har torkat upp, smörjer jag det med ett silikonfett avsett för cykling.
Fungerar bra, är helt tyst (nästan).
Förövrigt byter jag min kedja och kassett + 1 stor bricka en gång om året. Efter 90.000-10.000 km är de slitna. Skulle byta två gånger. Tänderna på kassetten slits mest, och har inget att rengöringsmedlet att göra.

De flesta hjullager och kranslager (holloteck) är så kallade "slutnakullager", altså inte lösa kulor. Du får nästan bada lagren för att få i rengöringsmedel. Och som Fredrik N säger så inte spraya med ett högt tryck från 2 cm på cykeln utan från 20-30. Pedro eller Biltema är ok.

Det största problemet är att avfettningsmedel mattar färgen på ramen."

Min fråga blir: Så man behöver aldrig öppna nav, göra rent allt, smörja in igen och sätta ihop igen? Det är overkill?

2010-05-07 11:41
Jag brukar fetta in lite av varje och då håller lagerna mååånga år.  

2010-05-07 12:57
"Jag brukar fetta in lite av varje och då håller lagerna mååånga år."

Är det dumt att förväxla Chamoix krämen och fettburken?

2010-05-07 13:59
External image
Vs
External image

2010-05-07 16:27
Det ser ut som en spännande fredagskväll, David!  

2010-05-07 19:03
Ja, det gäller ju att smörta på rätt ställeSmiley  

2010-05-07 19:14
Team Saxo banks mekaniker använder vanligt diskmedel med citrondoft, motoravfettning och en blandning av diesel/rengöringsbensin. Men kom ihåg att med dessa medel så skal det antingen smörjas och fettas ofta eller bytas delar/cyklar på löpande band om man bara har en cykel åt gången. (En cyklist i Saxobank har uppåt 12 cyklar till hands på en säsong) så cyklarna får ordentliga genomgångar mellan loppen också.  

2010-05-07 19:38
Tänk på att motoravfettning, diesel, rengöringsbensin, osv är miljöfarligt, använd bara om du måste och sparsamt, samt på en spolplatta, så det inte kommer till reningsverket. Notera även att diskmedel innehåller tensider som torkar ut lacken.

Det fungerar nästan alltid att använda vanlig slang och bilschampo. Tvätta däremot alltid två gånger för bästa resultat. Bromsytorna tar man sparsamt med fälgtvätt på sprayflaska och grön svamp. Kedja och drev tar du med avfettning, tandborste, trasor och kedjetvätt, komihåg tidning under samt en burk, för spill avfettning, som används till nästa gång. Har man kedjelås är skaka kedja i burk ett bra alternativ. Torka rent efter tvätt, låt torka och smörj sparsamt in.

Cykelstallen har ju krav på sig att visa upp fräscha cyklar, kläder och accessoarer, då det är sponsor grejen. Många cyklister i stallen ligger väl på en 4000 mil/år oberoende av väder, vissa mer andra mindre, har jag för mig, så det sliter ju en del.

2010-05-07 19:59
Istället för bilschampo kan man använda hårshampo.
Ofta skonsammare mot huden och kostar en bråkdel.

2010-05-07 20:30
Litt overraskende at norsk må Google`s til svensk for at det skal forståes.

Vi (norske) klarer å lese både Se. og Dk. uten problemer.

Er det et sjenerelt problem, eller er det bare enklte som ikke forstår det. ??

2010-05-07 21:36
De flesta förstår!  

2010-05-07 21:40
Som Skåning är man språkbegåvad och då klarar vi både dansk o norska också.  

2010-05-08 07:40
Sen att du e' halvdansk hjälper nog lite.

2010-05-08 09:08
Ja, man är ju kosmopolitisk.  

2010-05-08 09:23