Nyheter från FunBeat

Snart snabbt även kvällstid!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Ni som är inne på FunBeat kvällstid har säkert märkt att det gått väldigt segt emellanåt. En ny server som kommer råda bot på problemen är på plats inom två veckor.

Helt klart ett lyxproblem - sånt man måste ta itu med när så många vill använda FunBeat Smiley

Tummen Upp !  

2010-05-05 08:25
Toppen!  

2010-05-05 08:30
Smiley

Sen kanske det går att se över hur exempelvis databasförfrågningar görs, är de optimerade. Det är ju rätt mycket data som ska hämtas för varje sida, som i diskussionstrådarna alla personernas namn, motto, var de bor, flaggade inlägg, olästa inlägg osv, samt räkna antalet olästa inlägg mm. Blir en hel del data som ska hämtas.

Sen vet jag inte hur, men jag vet att det går att cacha en hel del data, så det inte behöver hämtas från databasen varje gång. Drupal, phpBB, Wordpress använder sig av sådana tekniker. Men jag vet inte hur.

2010-05-05 08:32
ja nog borde det gå att optimera nedladdningsstorleken. Nu när jag surfar med mobilen laddar den ner minst 200kb (ofta närmare 400-450 kb) för varje sida, och då har jag slagit av bildvisning...

2010-05-05 08:44
Skönt. Känns som att klockan 9 på kvällen är en sån där magisk timme när FB tar kaffepaus.  

2010-05-05 08:47
Vad bra! Tack! Smiley  

2010-05-05 08:49
Upp med siten i molnet!  

2010-05-05 08:55
Tack! Smiley  

2010-05-05 08:59
Johan, har du lärt dig ett nytt ord? Funbeat ligger redan i "molnet"! Eller det som vi andra kallar för internet.  

2010-05-05 09:13
Grymt, ser fram emot funbeat surfande även på söndagkväll framöver. Bra Olle, mera epi-serverar och molntjänster.Smiley

mvh d

2010-05-05 09:16
Helt klart förvirrande att alla ritade Internet som ett moln och att sen någon kom på cloud computing / cloud storage... Dags att sluta rita Internet som ett moln anser jag :)

Jag har aldrig rört aspx men jag är rätt säker på att memcached funkar bra ändå, det är känt för att spara in otroliga mängder tid om man lägger det antingen mot databasen eller överst i varje anrop till tex forumsidor (det måste ju trots allt vara forumet som sänker siten mest).

2010-05-05 09:17
Forumet? Då jag reggar mina intervaller står övriga fb stilla en kvart!  

2010-05-05 09:19
Gör färre intervaller :)

Alla blir såklart lidande om servern får jobba, jag bara antog att den stora trafiken ligger på forumen. Jag tex läser några 100 trådar om dagen och har svårt att tro att ens de värsta motionärerna lägger in så många pass på en dag :)

2010-05-05 09:20
Kanoners Olle! Jag gissade att långsamheten berodde på att vi blivit så många funbeatare. Och det är ju egentligen positivt. Tack för att du ordnar till allt så bra! Smiley  

2010-05-05 09:30
Ojdå, här svaras det snabbt.
Ursäkta om jag var otydlig, menade givetvis Amazon EC2, då behöver man inte köpa in hårdvara och vänta på att få den levererad utan bara skala upp den till det antal maskiner som krävs. Bara ett tips, var inte min mening att ställa till besvär i någons hjärna.

Alltså, som Andreas säger Molnet/Cloud != Internet.

ps. != betyder "inte lika med" så att alla är med....

2010-05-05 10:01
Vän av ordning träder in:

Molnet och internet är inte samma sak

En av grundtankarna med molnet är att om du skrivit en applikation korrekt för molnet så skall du kunna skala upp den på en kaffekvart....

Det är en sanning med modifikation men den app jag levererat hos Amazon tar det ca. 1 timme hos Amazon att byta och köra den på en 5 ggr snabbare maskin.... och det finns alltid tillgängliga resurser.....

Hade jag skrivit applikationen snyggare så att den kan skala ut/upp bättre så skulle det gå enklare att bara hänga på fler frontendservrar eller databasservrar.....

--------------------------------------
Läsa/Skriva är oftast stora skillnader i prestanda och hur du kan casha...
Kolla in hur Google lyckats med sina sökningar som skalar sjukt bra
--------------------------------------
Prestanda är mycket komplext och det är bara Olle som har koll.... tyvärr så behöver en större maskin inte vara sanningen fast man oftast hoppas att livet är så enkelt.

Jag har varit med om bl.a. att Microsoft har skit i sin arkitektur i bl.a. Sharepoint 2007 så att den direkt fick defragmenteringsproblem pga någon glad tekniker valt dåliga nycklar i databastabeller (GUID)

2010-05-05 10:03
Större dator = man får in mer internet i datan. Det rekommenderar jag alla mina kunder.

(Bra förklaring Magnus!)

2010-05-05 10:25
En massa 'goda idéer' från folk som inte vet nåt om designen på applikationen ifråga gör oftast den som är insatt skrattfärdig/sur/trött men det hjälper knappast.

Jag vet själv hur det är då man läser insändare i tidningarna om ens applikation och folk tror sig veta vad som bör göras - skrattretande!

2010-05-05 10:28
liten korrigering från mitt inlägg tidigare: utan bilder blir nerladdningsstorleken oftast mellan 120 - 200 kb.  

2010-05-05 10:41
Tack, då behöver man inte gå upp 5:30 för att få lugn o ro på funbeat.  

2010-05-05 10:53
Kan man skala ut applikationen på två fysiska maskiner för att få bättre prestanda så går det ju att skala ut den på två virtuella maskiner, eller hur? Detta utan att veta någonting om koden alls, eller?

Hoppas ingen blev trött/arg/skrattfärdig angående det?

2010-05-05 11:02
Kul, har inte upplevet så stora problem. En fundering, hur finansieras servern? Om inte "pengar in och pengar ut" fungerar på sikt så överlever inte Funbeat. Själv tycker jag att siten är för bra för att stängas.  

2010-05-05 11:14
Om det är det spondrade länkar bekostar så go for it! Jag behöver inte tycka de är vackra för att förstå nyttan med dem Smiley  

2010-05-05 11:17
Smiley Instämmer med Fredrik

Betalar gärna och på köptet kanske få en snabbare applikation plus slippa reklam....

+1 pengar till funbeat

2010-05-05 11:19
Smiley Instämmer med Magnus  

2010-05-05 12:04
Jag tror det finns en hel del stängda betalande företagsgrupper som ni inte ens tänka på här på Funbeat.  

2010-05-05 13:19
Är det inte 110000 på forumet?  

2010-05-05 13:25
jag läser hellre reklamen än får ännu fler fakturor att hantera..  

2010-05-05 13:31
Olle,

vad är det som tar slut? CPU, minne, disk I/O, nät?

Hur ser arkitekturen ut? Går det enkelt att skala till flera servrar? Till större server med fler core?

Det är roligt at Funbeat blivit så populärt men ibland går det löjligt segt.

Som någon nämnde tidigare - är finansieringen ett problem så tror jag någon form av (frivillig) sponsring kanske vore bra.

/B.

2010-05-05 14:27
Jättekul med uppgraderingar! I den mån det inte är företagshemligheter skulle jag också tycka det var kul att få veta lite vad det är för arkitektur som driver sajten...

Angående pengar vill jag naturligtvis också ha Funbeat kvar! Jag tror dock inte att det vore en bra idé att införa betalmedlemskap och samtidigt skrota gratis-versionen. En inte helt ovanlig variant som kan funka bra är däremot att man har en reklamfinansierad version som är gratis, och en betalversion där man slipper reklam.

Jag vill dock hålla upp ett varningens finger om man ger sig in i den senare varianten. Om man inte nöjer sig med att erbjuda en reklamfri sajt till de som vill betala, så kanske man också kommer på att de som betalar skulle kunna få tillgång till lite fler och bättre funktioner. Det kan dock vara ett farligt spår om man inte passar sig. Då det tar tid, pengar och fantasi att utveckla nya funktioner kan det lätt bli att man börjar skära ned på de funktioner som gratiskontot har tillgång till. Då förlorar man snabbt användare och nyrekryteringen av gratisanvändare kan också börja dala. Händer det ligger sajten risigt till, eftersom de flesta betalande medlemmar (troligen) först är gratismedlemmar, och senare uppgraderar. Jag vill inte vara domedagsprofet, utan bara varna, för det hände ett annat community jag var aktiv på en gång i tiden...

Kul att det går bra för Funbeat! Hoppas det fortsätter så :)
/Adrian

2010-05-05 18:17
Sinnes BRA!  

2010-05-05 21:32
Smiley  

2010-05-05 21:48