[X]

Cykel

Hur viktiga är åtdragningsmomenten?

Har precis börjat meka själv med cykel och kommer säkert posta många frågor här framöver.

Igår plockade jag isär kedja+kassett för ett litet tändvätskebad. Cykelpendlingen idag var en ren njutning: blanka prylar och inte den minsta antydan till något ljud (förutom fartvind). Smiley

Har läst på vissa ställen att kassetten ska dras åt med 40 Nm (undrar om det gäller även min tiagrakassett?). Men hur viktiga är dessa åtdragningsmoment? Jag har ingen momentnyckel utan drog istället ungefär 15 kg (+/- några kg) med min 27 cm långa spärrnyckel. Kommer detta att förstöra cykeln totalt? Vad går sönder? Gängorna på låsringen?

är det andra saker på racern som måste ha ett specifikt åtdragningsmoment?

Är det bättre med biltemas billigaste momentnyckel med analog skala för 60:- jämfört med känslan i min egen hand? Eller måste man ha en "riktig" momentnyckel för mycket pengar?
 

2010-05-03 10:02
Jag skruvar tills det tar stopp utan att ta i något nämnvärt.  

2010-05-03 10:03
"Jag skruvar tills det tar stopp utan att ta i något nämnvärt. "

Låter som det svar jag ville höra. Smiley


Om det ändå är så att man "måste" ha en momentnyckel, vilka moment-intervall är det som gäller? 4-20? 10-40?

(ursäkta min felanvändning av citationstecken, använder dem i brist på fet eller kursiv stil att lägga emfas på vissa ord Smiley )
 

2010-05-03 10:08
Jag har dragit sönder mer än en skruv/gänga på för hårt moment när jag jobbat enligt principen "dra till det verkar sitta" så jag ska definitivt skaffa en momentnyckel och ta reda på åtdragningmoment innan jag börjar!  

2010-05-03 10:17
Vad skall du ha momentnyckeln till? Dra fast vevlagret eller montera styrstammen?

Du kommer inte att hitta en "alltiallo-nyckel" som klarar 2-200 Nm hur du än letar. De vanliga ligger på ca 4-15 Nm resp 10-100 och bör kosta åtminstone en styv tusenlapp för att vara något att ha. För något år sedan läste jag ett test där man låtit mäta upp ett antal budget-momentnycklar och resultatet var rent utsagt skräp, värstingarna låg 60-70% över angivet moment innan de löste ut och hade usel repeterbarhet.

Gå hellre till en bilverkstad eller cykelaffär och be dem göra det åt dig med kalibrerade verktyg. Att köpa Biltemas 200kr-nyckel kan bli betydligt dyrare än så...
 

2010-05-03 13:44
"Vad skall du ha momentnyckeln till? Dra fast vevlagret eller montera styrstammen?"

Då jag är rätt ny på det här med mekning så vet jag inte riktigt. Bläddrade snabbt igenom min haynes cykelbok igår. På t.ex. vevlager stod det "dra åt så hårt du kan". På kassett stod det inget om det men jag har läst att folk på FB säger 40 Nm. Har styrstammen också momentkrav? Drog fast min med insex tills den inte gled ur sitt läge, tyckte det räckte.

Är alla gängor på cykeln behäftade med ett visst moment-krav eller är det bara propaganda från tillverkarna?
 

2010-05-03 13:54
Alla gängade förband fordrar ett visst åtdragningsmoment för att inte lossna. Men drar man för hårt riskarar man att ha sönder gängor eller det som gängorna håller ihop. Det är den största risken på en viktoptimerad cykel gjord av lätta material.

EDIT: De moment som gäller för rostfria skruvar har inte så mycket med cykelfabrikanternas åsikter att göra - det har mer med material, geometri och friktion att göra. Cyklar är konstruerade efter skruvarnas förutsättningar och inte tvärtom. Se http://www.bufab-stainless.se/teknisk_3.htm för info.

De skruvar som används mest inom cykel håller klass 80 eller 70 samt är rullgängade. Jag skulle kunna lägga ut 3 A4-sidor med gängteori, men det känns onödigt.

Några allmänna råd:
Momentnycklar visar fel oavsett hur hög kvalitet du köper. Friktionen mellan gängorna och i momentnyckelns mekanik/kalibrering ger tillsammans en onoggrannhet på minst 5-15% vid smorda gängor. Vid osmorda gängor (och beroende på material) kommer man lätt upp till 25% i onoggrannhet. (Jag har gjort mätningar på detta å yrkets vägnar)

Använd gärna momentnyckel på M6 och mindre gängor som ansluter mot, eller i kolfiberkomposit - där är det lätt att ta antingen för löst eller för hårt. Som du kan se i tabellen har en rätt dragen M5-skruv ca 5,5 kN (motsv ca 550 kg) i förspänning (dragskraften i skruven), men den går inte av förrän vid 11 kN (d v s 1100 kg). Det räcker således att dra med 12-13 Nm för att du ska dra av en M5-skruv, såvida inte något annat ger sig först (typ sadelröret eller sadelklämman).

På större gängor som pedaler och vevlager kan momentnyckel vara bra, men efter lite mekande brukar de flesta hitta känslan. Lossnar det när du cyklar har du dragit för löst.

40 Nm för kassett och vevlager motsvarar en last på 13,6 kg om du har en nyckel med 30 cm hävarm, eller 16,3 kg vid hävarm på 25 cm. (jo, jag skrev kg medvetet eftersom fler torde kunna referera till det än till N).
 

2010-05-03 15:02
Vilka verktyg behöver man för att mecka med cykeln? Kan nån göra en lista? :) Är inne på detta själv nämligen.. :)  

2010-05-03 15:39
Läs här: http://happymtb.org/2006/03/13/happys-guide-till-verktygsladan/  

2010-05-03 15:40
Fantastiskt, tack!!  

2010-05-03 15:41
Cykelhandlarnas bästa vänner är hemmamekar som inte vet vad de håller på med.  

2010-05-03 16:11
@David:

Någon måste ju hålla uppe BNP. Smiley
 

2010-05-03 16:17
Det blir lätt dyrt att köpa en postordercykel.  

2010-05-03 16:18
Jag väcker den här tråden igen...

Har inhandlat en kedjepiska för att jag tänkte rengöra skiten ordentligt. Jag har dock tagit i så jag blivit blå utan att få loss kasetten. Brukar de sitta så hårt? Man är ju rädd för att dra sönder hylsan...
 

2010-06-23 11:41
Kassetten sitter nog hårdast av alla dragningar.

Skaffa ett rör eller liknande (köpte min på Clas Ohlsson) som för länger och förstärker hävdarmskraften.

Jag antar att det är låsringen på kassetten du försöker får av?

Det är bra att ha något som håller avdragaren rakt och på plats. En pinne på avdragaren. Får du plats kan du trä in QR, om avdragaren har ett hål som tillåter det.

Lite blodiga händer får man räkna med tills man lär sig.
 

2010-06-23 11:54
Om du använder en QR ska du ta bort fjädrarna.  

2010-06-23 12:09
Tack för svar...men vad är en QR...?  

2010-06-23 12:12
Quick Release, snabbkoppling men det är så långt att skriva.  

2010-06-23 12:14
Quick Release (det som du trär genom axeln i navet).

Du kan använda det som pinne för att hålla låsringavdragaren stadigt på plats.

Men skruv inte åt så mycket, om alls. Det är inte ens säkert att det är tillräckligt långt. Som Raymond skriver, ta bort fjäder för att få lite mer plats.
 

2010-06-23 12:15
Med bara kedjepiska lär du aldrig få av kassetten.
Har du ingen avdragare? Måste användas i kombination.
 

2010-06-23 21:38
Helt rätt, kedjepiskan används bara som mothåll, avdragaren gör jobbet.  

2010-06-23 22:54
Jag har avdragare också (använder kanske en för liten skiftnyckel till den för att få tillräcklig kraft).  

2010-06-24 08:49
Här är några alternativa verktyg/metoder för att ta av kassetten:
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=9272911
De fasta nycklarna (24 el 25mm) köpte jag billigt på ÖoB.
 

2010-06-24 09:47
Har en liten workshop här:
http://www.minegen.net/cyclic/mech.html

Scrolla en bit ner så finns det info. Finns säkert 1000 andra sajter om detta.
 

2010-06-24 21:43
Väcker tråden med en pinsam fråga om hur man får loss sadelstolpsklämman om man har dragit sönder skruven med en skitinsex från Biltema? (Konstruktiva tips tack!)
Finns det någon poäng med att byta till ett snabbfäste (förutsatt att man nu får loss klämjäveln)? Eller kommer stilpolisen och tar en då?
 

2011-08-15 14:23
Borra ur skruven med ett bra metallborr  

2011-08-15 14:33
Om du är som många av oss andra, som inte har en bra metalborr hemma, så kan du höra dig för hos närmast bil- eller motorcykelverkstad. De kan fixa det åt dig ganska enkelt. De har riktiga grejor.

Edit: grammatik
 

2011-08-15 14:42
Den här har jag haft glädje av. Om du nu ändå är på Biltema.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Skruv...
 

2011-08-15 14:44
Grispitt.  

2011-08-15 15:05
Tror en metallborr är bättre (tack för tipsen) och att jag kanske främst tar till mig Daniels råd, eftersom saker tenderar att gå sönder när jag grejar med dem själv...  

2011-08-15 15:12
Skall du ändå borra rekommenderar jag verkligen satsen från Biltema. Man borrar hål, slår in en pinne, trär på en mutter och drar runt med hylsa/fast nyckel. Mycket smidigt.  

2011-08-15 15:40
Du kommer inte åt att såga av den?  

2011-08-15 16:26
Du vet inte vad en grispitt är för något?  

2011-08-15 17:24
Möjligen, om jag bara använder sågbladet. Hur är det med snabbfäste sedan då, big no-no?
Edit, David, nej, inte mer än den ursprungliga betydelsen.
 

2011-08-15 17:25
med en grispitt är det otroligt lätt att dra ut skadade skruvar  

2011-08-15 17:30
Låt dom nu fundera på vad det är.  

2011-08-15 17:40
Varför fundera, när man kan använda Google? Smiley
Tack för tipset.
 

2011-08-15 17:54
Varför gjorde du inte det redan när den dök upp i tråden första gången?  

2011-08-15 17:56
är det spåret som blivit förstört så en insex inte greppar kan du försöka med en torxbits, gärna en som du får knacka in lite. Billigare än att köpa en grispitt.  

2011-08-15 17:56
attans ---- min första dubbelpost ----  

2011-08-15 17:56
David, sluta dryga dig för att du kan något som inte ts kan, det är väl därför man frågar om hjälp.  

2011-08-15 21:46
Då kan man lyssna.  

2011-08-15 21:51
External image  

2011-08-16 00:03
Grispitt funkar sällan på små dimensioner. Borra och köp nytt.  

2011-08-16 20:38
Det finns redan ett hål för insex.  

2011-08-16 20:39
Håller på David.

Ev en lite förborrning och så en "GP" så är saken ur världen, skulle jag tro.

Vänligen.

P.
 

2011-08-18 16:34