Löpning

Ont i halsen och träna

Hej. Jag har börjat träna med siktet mot min första halvmara och ligger lite efter. Förra veckan drog jag igång med löpning, och som tur är, har jag någorlunda kondis tack vare gruppträning under vintern.
Det gick därför ganska fint och jag var uppe i 12,5 km (visserligen i snigeltempo, men ändå) när halsontet slog till idag. Det retar mig otroligt för det sabbar hela planen. Jag har denna vecka börjat äta enligt viktväktarna för att bli av med ett par överskottskilon och funderar på om detta har något samband. Äter bra mat i vanliga fall, med mycket frukt och grönt, bra kolhydrater och protein.

Min fråga till er är hur ni tänker vad gäller halsont/förkylning och träning? Jag jobbar med rösten som redskap så jag måste vara ännu försiktigare än de flesta, och jag tänker att precis när halsontet slår till är det bäst att avstå från träning men när förkylningen börjar gå över kan man träna försiktigt. Men törs man springa ett långpass innan man är helt frisk? Då tänker jag inte marathon utan kanske 15-16 km. Hur kan man göra för att inte förlora alltför mycket tid utan att riskera något? Jag siktar på Göteborgsvarvet den 22 maj.

2010-04-28 19:06
Generellt bør du la være å trene om du har feber, iallefall om det er over 38.. Har du kun litt vondt i halsen, men ellers i grei form (ikke påvirket i respirasjonen, tett i pusten etc), tror jeg ikke at det er noe problem med moderat trening (ikke intervall etc). Dette er iallefall tippset jg ville ha gitt mine pasienter.
Hilsen allmennlegen ;-)

2010-04-28 19:21
Jag tränar aldrig med halsont. Har faktiskt haft ont i halsen i två dagar nu, vilket tyvärr inneburit två träningsfria dagar...  

2010-04-28 19:55
Träna inte med halsont. Särskilt inte om du är beroende av din röst.  

2010-04-28 20:04
Jag är absolut ingen expert på området men man har alltid fått höra att har man halsont ska man ta det väldigt lugnt.
Så mitt tips är, var försiktig. Smiley

2010-04-28 20:06
Hej!

Jag tycker det finns olika grader av halsont. Känns det på ett visst sätt är det vila som gäller... känns det på ett annat kan jag träna fast lugnt.

Ett bra, men lite omständigt, sätt kan vara att mäta sin vilopuls varje morgon. Vilopuls är ett direkt tecken på hur kroppen mår. Du lär dig snart hitta ett samband mellan att du tränade vid för hög vilopuls och att du blev sjuk. Sen gäller det att hålla sig till sina rutiner, vilket inte är så lätt!

Exempel (för mig):
vilopuls 40-50 = utvilad och ett par dagars träningsvila
vilpuls kring 50-60 = kroppen är belastad (arbete, träning, etc...)
vilopuls kring 60+ = varningssignal!! (Kroppen är hårt pressad! Vila!)

Hur mycket träning man kan göra på en vecka varierar också. Eliten kan träna flera pass per dag och nybörjare kanske 2 pass per vecka. Försök få en känsla för hur mycket träning Du kan absorbera varje vecka utan att bli sjuk. (Den dosen kan ökas genom hur vältränad man är, vilket mat man äter (och när!), sömn, massage etc...). Har du tränat mycket en vecka och har ont i halsen har du kanske förtjänat en vilodag.

Det var ett långt inlägg... hoppas det var någorlunda vettigt :)

2010-04-28 21:11
Halsont oavsett "styrka"=ingen träning.
Detta sitter i ryggmärgen efter våra år då många unga orienterar dog då de såg ett samband mellan träning vid halsont/feber och hjärtmuskelinflammation.

2010-04-28 21:59
Halsont kan också vara början på något värre, så vila initialt kan göra att det läker ut snabbare. Dvs att låta bli att träna ett par dagar gör att den totala träningstiden blir längre och effektivare, än om du tränar medan du har halsont med låg intensitet.

2010-04-29 10:48
Hellre tar jag några träningsfria dagar,med vila,än att jag springer med mitt halsonda! Blev helt färdig av att montera ihop ett bord,då är det nog klokt med vila!  

2010-04-29 11:03
Jag hoppas på att ordinationen vila är rätt metod vid halsont.

Jag genomgår som sagt en sådan period just nu pga halsont, med förhoppning om att vara kry inför (mitt livs andra löpar-)tävling på lördag...!

2010-04-29 11:07
Jag har tänkt på det där med halsont, virus och träning.

Själv är jag nästan aldrig förkyld med snuva och halsont. Det sker ungefär 1 gång/3 år under den tid jag fört dagbok (10 år). Däremot händer det att jag känner mig hängig, har mer eksem, mer finnar, är allmännt seg och trött under perioder då resten av familjen är förkylda,
Min teori är att även jag är angripen av viruset men att mitt immunförsvar klarar av att begränsa virustillväxten så att de värsta symptomen uteblir.

Är det då ok att träna? Är det bara då man får rejäla symptom som det är risk med träning eller är det själva förekomsten av virus i viss mängd som utgör faran? Och vad exakt är det som är så speciellt med virus som sätter sig på halsen? Det finns väl tusentals andra virus som inte ger symptom i halsen, är de ofarliga vid träning? Känns lite godtyckligt, men better safe than sorry antar jag.

2010-04-29 11:08
Bra fråga Peter, jag har själv lurat på det där.

Senaste åren har det ofta hänt att jag dragit med halsont, speciellt på morgonen, utan att känna mig hängig.

2009 var helt knäpp när jag i princip hade lite halsont varje morgon i fyra veckor utan att bli sjuk. Ibland tycker jag mig ha motat bort halskli om jag fortsatt springa (förutsatt att jag känt mig frisk).

I dessa fall har jag valt att springa i alla fall, jag har dock aktat mig för de tuffare kavlitetspassen. Det är dock med viss oro då jag ofta hör halsont=vila...

2010-04-29 11:20
Lite fingertoppskänsla det där. Man brukar kunna avgöra efteråt om det gick bra eller inte.

Själv tävlade jag med kraftig förkylning i kroppen 2 dagar i rad. Var straxt i början av förkylningen, men kände mig nedsatt. Är nu inne på 4:e veckan där jag fortfarande inte känner mig pigg (100%).

Så antagligen var det dumt att göra det. Men hade jag rest långt så ville jag inte missa chansen. Och jag har ingen tävling i närtid som jag vill klara, så det spelar ingen roll med dålig form. Tråkigt bara.

Men kör man hårt trots förkylning så lär man nog kunna drabbas av kraftiga bakslag. Typ hjärtinfarkt mm.

2010-04-29 11:31
Tack så jättemycket för alla bra svar. Jag har i ryggmärgen att man initialt, när förkylningen är på väg att bryta ut, bör ta det lite lugnt (framför allt halsont har jag respekt för). Jag tror också det kan vara kroppens sätt att säga till en att ta det lite lugnare. Det är de där segdragna förkylningarna som sätter myror i huvudet på en, att skippa träning vecka efter vecka tror jag inte hjälper då, utan då tror jag mer på att träna men samtidigt vara försiktig och lyssna noga på kroppen. Smart tips, det där med att mäta vilopulsen.
Jag gör så här, att jag avvaktar ett par dagar och käkar Esberitox för brinnande livet, och försöker få ordentligt med sömn, och så hoppas jag att jag är igång igen snart. Göteborgsvarvet är inte förlorat! Tack för hjälpen. Ni är väldigt schyssta!

2010-04-29 16:37
om du har en bakterieinfektion i halsen så kan träning göra att de (bakterierna) sprids till resten av kroppen med blodomloppet. Om de kommer till hjärtat är det rätt sanolikt/vanligt att de kolloniserar på hjätklaffarna. Det sliter på klaffarna som blir stelare (pga "ärrvävnad"Smiley och sedan inte stänger öppnar lika fort eller håller tätt. Detta kan ge nedsatt hjärtfunktion. Och det är pga detta som man inte ska träna när man känner att man håller på att bli sjuk...  

2010-04-29 17:52
Är det bara för bakterier? Och varför just från halsen? Varför är det inte lika riskabelt med bakterier från andra delar av kroppen?  

2010-04-29 20:43
det är (jag gissar) stafylokockerbakterien som är boven i dramat  

2010-04-29 20:45
Jag brukar inte träna vid halsont eller feber, inte heller om det känns sm om en rejäl förkylning är på väg. Vid lättare förkylningssymptom som snuva brukar jag köra ändå. Går rätt mycket på hur allmäntillstånder är, känner jag mig trött eller är det skönt att öppna "spjället" lite och blåsa igenom luftvägarna? Man får gå på fingertoppskänsla som nån sa. Känner man efter *för* mycket blir det som för min man - han har inte tränat sen september...  

2010-04-29 21:18
Baggen ni tänker på är grupp A streptokocker. Det kan vara en riktig killer, inget att leka med. Fort som s**an från 0 till 100.  

2010-04-29 21:48
Micke. Det är oftast risken för myokardit, inte endokardit, som är primära skälet till att avstå träning vid halsont.  

2010-04-30 12:12
Primära som i vanligaste eller farligaste? :)  

2010-04-30 12:40
Myokardit = hjärtmuskelinfektion???
Endokardit = ???

2010-04-30 13:50
Endokardit är en inflammation på hjärtklaffarna.  

2010-04-30 13:54
Enligt nedanstående dokument är det oftast virus som är orsaken:

http://www.sodersjukhuset.se/PageFiles/4169/Myokardit.pdf

Hur är det egentligen, virus eller bakterier? Och varför är just fysisk ansträngning farlig? Är det bara ett rykte som blivit sanning eller finns det säkra bevis på att det verkligen är så? Det verkar som om man kan få myokardit även om man inte springer och inte bara från streptokocker...

2010-04-30 14:01
Magnus: Det är både virus och bakterier :)  

2010-04-30 14:06
Jo, det verkar så. Hittade följande text. Den som inte är intresserad av detaljer kan skippa den:

"Myokardit är på grund av de speciella sjukdomsmekanismerna ett tillstånd av centralt intresse inom idrottsmedicinen. Det hänger samman med att infektionen är belägen i ett organ som aktiveras och belastas kraftigt under idrottsutövning, särskilt vid syrgasberoende (aerobt) uthållighetsarbete. Ämnesomsättningen (metabolismen) i hjärtmuskeln är då kraftigt förhöjd.Vid förhöjd aktivitet och metabolism är hjärtmuskeln mer infektionsmottaglig än i vila. Detta beror bland annat på att ett ökat antal sådana proteiner som infångar mikroorganismer (receptorer) då exponeras på hjärtmuskelcellernas yta. Mikroorganismer kommer ofta ut i blodet under tidig fas av en virusinfektion och kan då lättare än i vila ”fastna” på och tränga in i hjärtmuskelcellerna. Många olika virus och bakterier kan infektera hjärtat och ge upphov till myokardit. En del mikroorganismer har relativt stor benägenhet att angripa hjärtat,medan andra gör detmycket sällan.Till de förstnämnda hör enterovirus (främst Coxsackievirus) men också flera andra, till exempel Epstein-Barrvirus
(EBV, körtelfeber) och adenovirus. Till de sistnämnda hör vanliga förkylningsvirus (rhinovirus och coronavirus). Det är också väl belagt i experimentella studier att arbetsbelastning av en individ med pågående myokardit ökar mängden mikroorganismer och vävnadsskadan
i hjärtmuskeln.

De flesta myokarditpatienter har eller har helt nyligen haft en luftvägsinfektion då myokarditen blir symtomgivande. Ibland kan dock enmyokardit debutera utan att patienten känt av några föregående symtom. Det finns i dag tyvärr inga snabbtester för alla de olika virus
och bakterier som är aktuella i myokarditsammanhang (undantagen är betastreptokocker och EBV). Dessutom är det vid luftvägsinfektioner ofta svårt eller omöjligt att på grundval av symtom och tecken hos patienten avgöra vilket virus eller vilken bakterie som är orsak och därmed om risk finns för myokardit. Därför blir den generella rekommendationen att
undvika kraftigare fysisk belastning och ansträngning vid akuta infektionssymtom."

Från: http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/pdf/9_Infektioner_och_idrott.pdf

2010-04-30 14:09
Intressant med lite kött på benen. Men rent konkret är det ju svårt att omsätta vad exempelvis "akuta" besvär innebär.

Jag har nu hållit uppe i två veckor på grund av en seg, men inte särskilt "akut", infektion, helt enligt principen better safe than sorry. Men jag börjar (hrm...) tröttna, inte minst för att Stockholm marathon börjar att torna upp sig. Jag känner mig fullständigt pigg och kry frånsett en liten irriterande halssmärta. Vore jag inte hårdsatsande motionslöpare (siktar på sub 3 h i Stockholm) skulle jag knappt tänka på det men nu är det nästan det enda jag tänker på... Smiley

Nån som vågar sig på en rekommendation? Vågar jag köra lite lugna distanspass, typ 10 km i prattempo, trots allt? Jag har i likhet med de flesta alltid blivit itutad att halsont och träning är tabu, men det här börjar kännas löjligt.

2010-05-01 13:58
Jag har haft ont i halsen hela veckan och därför inte tränat någonting alls. Hade ganska mycket ont i halsen så sent som igår kväll, men idag (lördag) känns det mycket bättre. Idag skulle jag egentligen ha kutat en halvmara-tävling, men stod över... Tvekade in i det sista, tävlingen startade kl 12 och kl 10 beslutade jag mig för att ställa in trots att kroppen känns mycket bättre. Det var ju då trots allt mindre än 12h sedan jag hade rejält ont i halsen...

Hade det varit Olympiska Spelen och jag vetat att jag haft chans på medalj, då hade jag dock sannolikt kutat idag. Smiley Men hälsan känns viktigare för mig nuförtiden.

Jag körde dock istället senare på eftermiddagen ett extremt lätt 30-minuters Crosstrainerpass följt av 6-7 minuter roddmaskin för att få igång och känna efter i kroppen lite grand. Det känns helt ok idag och jag räknar med att kunna dra igång träningen som normalt inom kort.

Jag ska för övrigt också kuta Stockholm Marathon.

2010-05-01 21:28
Har precis blivit av med mitt halsonda,men förkylningen sitter kvar! Kanske att jag vågar mig ut på en lite lättare runda i morgon!  

2010-05-02 00:28
Jag har inte ont i halsen... men halsen känns irriterad det känns lite skumt i svalget och jag hostar en del på morgonen. För övrigt känns allmäntillståndet bra. Är det dumt att träna då? Finns det någon som känner till ett enkelt sätt att ta reda på om det är en farlig halsinfektion eller inte?  

2010-05-11 08:20
Kan vara allergi och då är det inte farligt.

Annars är allmäntillståndet det som avgör. Känns det hyggligt, träna lugnt. Känns det som feber, nix pix.

Det finns mycket virus och bakterier som florerar i kroppen normalt. De är inga problem förräns man blir nedsatt. Dvs kall, utmattad, för lite kost.

Ofta kan det vara bra att ta en vilodag, kroppen kan behöva återhämta sig. Dvs din vilja och kroppens behov kanske inte har samma syn på återhämtning.... Smiley

2010-05-11 11:18
jag tränar aldrig pulshöjande träning vid halsont då risk finns för både påverkan på hjärtmuskeln och på klaffarna (vilket är svårare att råda bot på:/)...och det är inte att leka med...  

2010-05-11 19:06
där ser man... Jag brukar träna hur sjuk jag än är, om jag känner för att träna. Med feber i kroppen vill jag ju inte, eftersom att orken saknas då, men förkylning med halsont och annat brukar jag ignorera. (Men jag tränar ju inte stenhårda intervallpass om jag är förkyld för all del, utan då blir det en lagom lång runda i lagom tempo.)

Efter att ha läst den här tråden känner jag mig lite korkad skall erkännas... Får se om jag tänker annorlunda nästa gång jag får ont i halsen #)

2010-05-12 00:15